Spring naar bijdragen

hoe om te gaan met complotdenkers?


Aanbevolen berichten

Ook wel samenzweringsdenkers genoemd. Het was altijd al een fenomeen in Amerika, en het is sinds het internet ook vrij massaal overgewaaid naar Europa.

In het Christendom is Mgr. Williamson (en ei-gen-lijk de hele FSPPX)er een voorbeeld van, maar ook bijv. mensen die denken dat het Vaticaan achter zo ongeveer elk denkbaar kwaad zit. Ik heb bijvoorbeeld wel een vriend die zo denkt. Wat natuurlijk al meer arbitrair is, is of de schepping=6x24 uur Christenen hier ook bij horen, of zgn. gnostische Christenen.

Wat mij opvalt, is dat men met forse walging reageert op de persoon Williamson, terwijl ik het vooral zielig vind. Dat vind ik eigenlijk ook van die paus=antichrist-denkers.

Hoe zouden jullie hier tegenover staan als je het in je omgeving tegenkwam?

En misschien een doordenker; wie ziet er verbanden met het 'inlanden' van het postmodernisme in de massacultuur en de versplintering ervan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind samenzwering-denken vaak nogal overdreven. Er is een samenzweerder, de duivel, en verder zweert elke ongelovige met hem samen. Daar is dus weinig bijzonders aan, want ongelovigen zijn er altijd in overvloed geweest in de geschiedenis. Elke leugen, moord, roddel, enz. komt van de samenzweerder.

Voor Mgr. Williamson vind ik het ook nogal zielig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Tsunami is het werk van de Mosad en de indiaase geheime dienst die een mislukte kernproef in de indische oceaan hebben gehouden.

De aanslag op de Twin-Towers is opgezet door de CIA waardoor Afganistan en Irak kon worden binnen gevallen.

In de RK heeft Opus-Deï alles voor het zeggen.

De Davinci-code.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind samenzwering-denken vaak nogal overdreven. Er is een samenzweerder, de duivel, en verder zweert elke ongelovige met hem samen. Daar is dus weinig bijzonders aan, want ongelovigen zijn er altijd in overvloed geweest in de geschiedenis. Elke leugen, moord, roddel, enz. komt van de samenzweerder.

Voor Mgr. Williamson vind ik het ook nogal zielig.

ik, als ongelovige, geloof óók niet in het bestaan van satan. wel erg leuk dat jij me weet te vertellen dat ik, en miljoenen anderen in dit land, met hem samenzweer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een vriend van me gelooft vast in allerlei Illuminati en vrijmetselarij complotten, een nieuwe wereldorde, Area 51 en noem maar op. Hij leest er ook veel over en heeft mij nu een boek geleend, "Regeren vanuit het duister" van Jim Marrs. Ik ben er net in begonnen, het is echt een dikke pil en gaat van de Anunaki tot nu, zeg maar. Ik geloof er zelf niet zo in en het boeit me ook bijzonder weinig. Maar ergens is het ook wel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik, als ongelovige, geloof óók niet in het bestaan van satan. wel erg leuk dat jij me weet te vertellen dat ik, en miljoenen anderen in dit land, met hem samenzweer.

Ja joh, de waarheid is niet altijd even leuk.

Maar geef nou eerlijk toe, je hebt toch vanavond een afspraak met devil.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

heb je meer voorbeelden van samenzweringstheorieen? Zodat het topic wat breder dan meneer Williamson kan wordne.....

Ik noem er, hem inbegrepen, al vier he? puh2.gif Dr.Dre noemt er ook een paar seculieren.

Maarre dame, ik vond die laatste vraag juist voor jou wel een aardige knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En als je zelf een complottheorie aanhanger bent? Ik was toch wel wat onder de indruk van beide Zeitgeist docus.

Op zich best herkenbaar hoor. Het is echt een misverstand om te denken dat het niet ingenieus is. Zeker als er wat complotthema's aan elkaar gebreid worden. Kan je je ook voorstellen dat die complotten een antisemitische component hebben?

(ook wat jou aangaat, die laatste vraag... knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Complotten hoeven toch niet altijd met Satan te maken te hebben? Mensen die samenzweren zitten echt niet allemaal met kappen op hun kop de duivel te aanbidden hoor. Als dat zo zou blijken te zijn val ik echt van m'n stoel.

com·plot het; o -ten 1 samenzwering 2 bende samenzweerders

sa·men·zwe·ren zwoer -, h -gezworen samen met anderen in het geheim iets slechts bedenken en voorbereiden

Het heeft soms misschien niet direct met de satan te maken, maar indirect is het wel afkomstig van de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Op zich best herkenbaar hoor. Het is echt een misverstand om te denken dat het niet ingenieus is. Zeker als er wat complotthema's aan elkaar gebreid worden. Kan je je ook voorstellen dat die complotten een antisemitische component hebben?

Ja hoor, het Rothenschild imperium is ook Joods volgens mij, dan is het een kleine stap om daar ZOG aan te verbinden met de NWO enzo.

Quote:
(ook wat jou aangaat, die laatste vraag...
knipoog_dicht.gif
)

Het verband met het postmodernisme?

Ach, ik kan me ergens ook wel voorstellen dat de individualisering zorgt voor wat polarisatie, het ik en hun denken, en aangezien de mens toch altijd de neiging heeft om van het slechtste van anderen uit te gaan( en van het beste van zichzelf widegrin.gif ) kan je wel een richting opsnuffelen naar meer complot theoriën. Het zijn veelal instituties en instellingen die schitteren in de hoofdrol in een complot theorie. Eigenlijk is diegene die het complottheorie aanhangt de slimmerd die een organisatie te slim af is en zich niet tot een volgzaam schaapje van de massa laat maken. Het is niet een gevolg of aanleiding voor complot theorieën maar meer een katalysator.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het verband met het postmodernisme?

Ach, ik kan me ergens ook wel voorstellen dat de individualisering zorgt voor wat polarisatie, het ik en hun denken, en aangezien de mens toch altijd de neiging heeft om van het slechtste van anderen uit te gaan( en van het beste van zichzelf
widegrin.gif
) kan je wel een richting opsnuffelen naar meer complot theoriën. Het zijn veelal instituties en instellingen die schitteren in de hoofdrol in een complot theorie. Eigenlijk is diegene die het complottheorie aanhangt de slimmerd die een organisatie te slim af is en zich niet tot een volgzaam schaapje van de massa laat maken. Het is niet een gevolg of aanleiding voor complot theorieën maar meer een katalysator.

Ik zit eigenlijk hieraan te denken; wat constitueert nu eigenlijk de 'mainstream' waar complotdenkers vanaf neigen te wijken? Ik zeg; die mainstream is het Christelijk paradigma. Dat is nog genuanceerd wat anders dan het Christelijk geloof, want ook sociaaldemocratie en bv. seculier humanisme vallen dar nog onder.

Stel als dat wegvalt, of dat sociaaldemocratie danwel seculier-humanisme hun band met het Christelijke paradigma verliezen. Volgens mij krijg je dan een situatie zoals in het Romeinse rijk, of in India. Waar er ontelbare bijgeloven zijn, tot dat een machtig iemand, neem de keizer bijvoorbeeld, een pantheon samenstelt.

Zeg maar een 'survival of the fittest' qua geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hovind heeft zowel veel christelijke als niet-christelijke tegenstanders die zich storen aan zijn onwetenschappelijkheid en zijn complottheorieën. Zo stelt hij dat HIV, Parkinson's, West-Nijlvirus, Alzheimer, diabetes en nog een heleboel ziektes door een geheime 'Wereldoverheid' in de wereld zijn gebracht. Ook gelooft hij dat de Amerikaanse overheid een medicijn tegen kanker achterhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, als je het christelijk paradigma heel breed neemt is het wel houdbaar ja...

Maar ik denk wel dat er een kern van waarheid inzit, als je kijkt naar de black metal gasten duiden die het christelijk paradigma wel aan als datgene wat ze verwerpen omdat het individualiteit voor een gedeelte wegneemt. Ze zien de hedendaagse maatschappij als door de christelijke kerk gesticht en wijzen deze resoluut af door middel van nihilisme ofzo...

Maar aangezien de Katholieke Kerk wel voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor hoe de maatschappij als mainstream eruit ziet vandaag de dag. Black metal ideologen beroepen zich ook op pre-christelijke heidense moraal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mjah, als je het christelijk paradigma heel breed neemt is het wel houdbaar ja...

Genealogisch gezien zijn er zoveel gedachtegoeden, ook die die er totaal niets mee te maken lijken te hebben, toch doordrongen van het Christendom, denk ik.

Quote:
Maar ik denk wel dat er een kern van waarheid inzit, als je kijkt naar de black metal gasten duiden die het christelijk paradigma wel aan als datgene wat ze verwerpen omdat het individualiteit voor een gedeelte wegneemt. Ze zien de hedendaagse maatschappij als door de christelijke kerk gesticht en wijzen deze resoluut af door middel van nihilisme ofzo...

Wat ik me trouwens vaak afvraag; zoals een virus een gastcel nodig heeft, zouden die tegenstromingen zonder mainstream kunnen bestaan?

Quote:
Maar aangezien de Katholieke Kerk wel voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor hoe de maatschappij als mainstream eruit ziet vandaag de dag. Black metal ideologen beroepen zich ook op pre-christelijke heidense moraal.

En hoe consequent zijn ze daarin? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid