Spring naar bijdragen

Hoe ga je om met automutilatie?


Aanbevolen berichten

Even een kleine opmerking daar het algemene uitgangspunt in dit topic lijkt dat AM iets is waar mee iemand iets wil aangeven naar anderen. Ik weet dat één ervaring geen wet maakt, maar vanuit mijn eigen verleden gezien, denk ik er anders over. Ik deed er alles aan om te verbergen dat ik het deed. Pleisters (over de lengte over de snee zodat het een klein wondje leek), lange mouwen (al was het tegen de 30 graden, ik had een jasje aan) en vooral heel veel leugens. De hond, de kat, het autoongeluk (Waar ik welgeteld één snee en een hoop blauw aan over gehouden had). Zelfs bij directe vragen hield ik het vol. Ik deed het niet omdat ik niet wist hoe ik bepaalde dingen moest vertellen, maar omdat ik het niet wilde vertellen. Ik wilde niet dat iemand ook maar vermoedde dat het niet goed ging, want dat zou falen wezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Automutilatie is vaak een verinnerlijking van negatieve emoties. Met name vrouwen/meisjes automutileren omdat het een bekend gegeven is dat vrouwen de neiging hebben om emoties op zichzelf te betrekken en mannen dit naar buiten te uiten, door bijv. agressie.

Dit betekent dus ook dat het niet per se een kwestie van aandacht vragen hoeft te zijn, maar het ook een manier kan zijn om emoties een uitweg te geven wanneer je dat niet op een normale manier kunt. Wellicht was dat bij jou het geval Karin, en dan is het niet raar dat je alles er aan deed om te voorkomen dat iemand het zag.

Ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met stempels als 'emotionele chantage'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat wilde ik maar aangeven, dat er niet te snel gestempeld moet worden à la: emotionele chantage, aandachttrekkerij etc.

Nou, dat jij, en eerder al Snuffie hier op gewezen heeft, is zéér nuttig geweest. Zeker ook voor mij. thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

als mijn posts over kwamen als 'het is altijd een vorm van aandacht willen trekken' (dat klinkt stom, maar je weet wat ik er mee bedoel), dat is niet zo mi.

jullie hebben gelijk, ik had het over bepaalde gevallen, je ziet het vaak, maar het is lang niet altijd zo.

vanuit eigen ervaring; deels om met mijn eigen gevoel om te kunnen gaan. het verzachtte de pijn om de een of andere reden een beetje.

ik heb ooit gelezen (ik zeg niet dat dit waar is, ik heb het ooit gelezen en ik heb geen bron) dat er door automutilatie (lichamelijke pijn) een of ander stofje vrij komt wat de innerlijke pijn wat kan verzachten. als dat zo is verklaart het veel.

bij mij was het ook deels om te laten zien dat het niet goed ging als ik er niet over kon/durfde te praten. maar het stomme was, vaak deed ik toch alles om het te verbergen. armwarmers dragen etc. ik wou laten doorschemeren dat het niet goed ging, maar zelfs dat durfde ik eigenlijk niet. gelukkig had mijn moeder het na een tijdje door. zodra de armwarmers uit de kast kwamen ging het niet goed.

maargoed, dit is mijn persoonlijke ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid