Spring naar bijdragen

Invloed gevoel op standpunt


Aanbevolen berichten

Wat ik me afvraag; als je katholiek bent, dan loop je er al gauw tegenaan dat waarheid en persoonlijke voorkeuren nogal eens kunnen vloeken. Als je als katholiek zonder enig wringen, of het nu in leer of juist in leven is, je in de Kerk beweegt, volgens mij ben je dan al heilig, óf er is iets mis.

Er zijn veel leringen die ik als waar onderschrijf, maar die wel wringen, voor geloofspraktijken geldt hetzelfde. En anders zijn er altijd nog wel de mede-katholieken die een uitstekend afschrikmiddel zijn voor nieuwkomers. widegrin.gif

Maar, wat mij dan wel weer geruststelt, dat het een teken is dat je óók als uitdaging kan zien. Ben je een zwevert? Dan moet je vrede zien te sluiten met het rationele deel van de leer, en omgekeerd. Ben je een actief mens? Dan moet je tenminste een beetje leren contempleren en andersom. Ga zo nog maar door.

Wat het mij heeft duidelijk gemaakt, is dat mijn persoonlijk gevoel, mijn zondigheid, mijn tekortkomingen enz. ook een enorme invloed hebben op hoe ik tegenover leerstellingen sta, maar ook op welke opinie ik inneem in wetenschappelijke standpunten.

Ik vraag mij eigenlijk in hoeverre iedereen zelfreflectie in deze zin toepast. Ik kan mij voorstellen dat het reiken naar de waarheid buiten je, in welk opzicht ook, nl. een diep inzicht vraagt in je eigen ziel en dan misschien juist wel de meest donkere kanten, dat alles om te voorkomen dat de blik naar buiten slechts een spiegelbeeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken dit wel, beste Pius, maar dat was je wrsch al uit vele posten van mij opgevallen. Ik denk, dat juist bij vele heiligen dit zoeken te vinden is.

Iig pas ik die zelfreflectie in deze zin toe, zeker nadat weg2 mij daar eens op heeft gewezen. Ik weet, dat ik moet afleren, alléén maar mijn donkere kanten te (willen) zien, en eindelijk eens zien wat Gods beeld van mij is; zíjn kind! Maar daar hebben meerderen op dit forum problemen mee. yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid