Spring naar bijdragen

testje over intenties & doeloorzaak


kies optie A of B  

  1. 1. kies optie A of B

    • A
      4
    • B
      5


Aanbevolen berichten

Stel,

situatie 1. Ik geef 100 euro aan een goed doel, ik doe dat uit liefde en, door de genade Gods, geheel belangeloos.

situatie 2. Ik geef 100 euro aan een goed doel, maar nu vanuit deels een schuldgevoel, en deels om een wit voetje te halen bij de omstanders.

Voor dat er doorgevraagd wordt, van buitenaf bezien zijn in het voorbeeld de twee handelingen helemaal gelijk. Wij, vanuit een helicopterview nu weten dat alleen de intentie verschilt.

Mijn vraag is deze:

Hebben we nu (A) te maken met twee identieke daden met slechts een verschillende intentie? Of (B) is de intentie zo verweven met de daad, dat we hier met geheel verschillende daden te maken hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als atheïst zie ik geen verschil in deze situaties; ook niet in intentie (bij situatie 1 zie ik bijvoorbeeld niet waarom er sprake is van belangenloosheid), ik zie dus twee dezelfde daden die uiteindelijk terug te volgen zijn naar dezelfde intentie. Ik kan geen waarde toekennen aan het product van voor mijn gevoel arbitrair verworven persoonlijkheidseigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als atheïst zie ik geen verschil in deze situaties; ook niet in intentie (bij situatie 1 zie ik bijvoorbeeld niet waarom er sprake is van belangenloosheid), ik zie dus twee dezelfde daden die uiteindelijk terug te volgen zijn naar dezelfde intentie. Ik kan geen waarde toekennen aan het product van voor mijn gevoel arbitrair verworven persoonlijkheidseigenschappen.

Het is inderdaad wel zo dat ik uitga van de vooraanname dat er zoiets bestaat als belangeloosheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het is inderdaad wel zo dat ik uitga van de vooraanname dat er zoiets bestaat als belangeloosheid.

En daarbij ga je er, lijkt mij, vanuit dat je een waardeoordeel kunt koppelen aan verworven eigenschappen in je leven (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het doen van iets puur uit liefde voor God).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En daarbij ga je er, lijkt mij, vanuit dat je een waardeoordeel kunt koppelen aan verworven eigenschappen in je leven (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het doen van iets puur uit liefde voor God).

Dat klopt, of beter nog, geschonken eigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

A.

Moraaltheologisch begint de analyse eigenlijk altijd met het scheiden van de feitelijke handeling, ofwel het object van de daad en de intentie van het handelend subject.

Het grote gevaar van samenvoegen van beide componenten vóór de analyse, is dat je een daad die objectief zondig is, gaat goedpraten vanuit de subjectieve intenties.

Ok, gewoon even om het te begrijpen he? smile.gif

Maar uiteindelijk, na de analyse, moeten ze dan toch weer samengevoegt worden toch? Dan kom je toch op B uit? Dat is ook een beetje wat ik uit de New Advent begrijp.

En van een objectief zondige daad, begrijp ik tot nu toe dat ook die zondigheid ervan weer samenhangt met dat er geen deugdelijke intentie mogelijk is. Ook dat zou dan in mijn ogen weer neerkomen op B en dat een daad nooit een 'ding an sich' is zeg maar.

Maar goed, zoals gezegt, dat is wat ik hieruit begrijp he?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid