LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Stel, situatie 1. Ik geef 100 euro aan een goed doel, ik doe dat uit liefde en, door de genade Gods, geheel belangeloos. situatie 2. Ik geef 100 euro aan een goed doel, maar nu vanuit deels een schuldgevoel, en deels om een wit voetje te halen bij de omstanders. Voor dat er doorgevraagd wordt, van buitenaf bezien zijn in het voorbeeld de twee handelingen helemaal gelijk. Wij, vanuit een helicopterview nu weten dat alleen de intentie verschilt. Mijn vraag is deze: Hebben we nu (A) te maken met twee identieke daden met slechts een verschillende intentie? Of ( is de intentie zo verweven met de daad, dat we hier met geheel verschillende daden te maken hebben? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 B. Link naar bericht Deel via andere websites
de vegaloog 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Ja, zou ik ook zeggen; B Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Als atheïst zie ik geen verschil in deze situaties; ook niet in intentie (bij situatie 1 zie ik bijvoorbeeld niet waarom er sprake is van belangenloosheid), ik zie dus twee dezelfde daden die uiteindelijk terug te volgen zijn naar dezelfde intentie. Ik kan geen waarde toekennen aan het product van voor mijn gevoel arbitrair verworven persoonlijkheidseigenschappen. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 3 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Quote: Op maandag 03 november 2008 22:25:25 schreef PascalPas het volgende: Als atheïst zie ik geen verschil in deze situaties; ook niet in intentie (bij situatie 1 zie ik bijvoorbeeld niet waarom er sprake is van belangenloosheid), ik zie dus twee dezelfde daden die uiteindelijk terug te volgen zijn naar dezelfde intentie. Ik kan geen waarde toekennen aan het product van voor mijn gevoel arbitrair verworven persoonlijkheidseigenschappen. Het is inderdaad wel zo dat ik uitga van de vooraanname dat er zoiets bestaat als belangeloosheid. Link naar bericht Deel via andere websites
Borkdude 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Ik schreef vandaag nog een tweet als volgt (www.twitter.com/Borkdude): Altruïsme is een milde vorm van egoïsme. Een betere wereld voor de ander is ook een betere wereld voor mij. Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Quote: Op maandag 03 november 2008 22:29:25 schreef Pius_XII het volgende: [...] Het is inderdaad wel zo dat ik uitga van de vooraanname dat er zoiets bestaat als belangeloosheid. En daarbij ga je er, lijkt mij, vanuit dat je een waardeoordeel kunt koppelen aan verworven eigenschappen in je leven (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het doen van iets puur uit liefde voor God). Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 3 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Quote: Op maandag 03 november 2008 22:50:32 schreef PascalPas het volgende: En daarbij ga je er, lijkt mij, vanuit dat je een waardeoordeel kunt koppelen aan verworven eigenschappen in je leven (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het doen van iets puur uit liefde voor God). Dat klopt, of beter nog, geschonken eigenschappen. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 4 november 2008 Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 4 november 2008 Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 Quote: Op maandag 03 november 2008 23:27:13 schreef Pius_XII het volgende: [...] Dat klopt, of beter nog, geschonken eigenschappen. Waarom? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 4 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 Quote: Op dinsdag 04 november 2008 09:06:32 schreef Cornelius van Wijck het volgende: A. Moraaltheologisch begint de analyse eigenlijk altijd met het scheiden van de feitelijke handeling, ofwel het object van de daad en de intentie van het handelend subject. Het grote gevaar van samenvoegen van beide componenten vóór de analyse, is dat je een daad die objectief zondig is, gaat goedpraten vanuit de subjectieve intenties. Ok, gewoon even om het te begrijpen he? Maar uiteindelijk, na de analyse, moeten ze dan toch weer samengevoegt worden toch? Dan kom je toch op B uit? Dat is ook een beetje wat ik uit de New Advent begrijp. En van een objectief zondige daad, begrijp ik tot nu toe dat ook die zondigheid ervan weer samenhangt met dat er geen deugdelijke intentie mogelijk is. Ook dat zou dan in mijn ogen weer neerkomen op B en dat een daad nooit een 'ding an sich' is zeg maar. Maar goed, zoals gezegt, dat is wat ik hieruit begrijp he? Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 4 november 2008 Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 - Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 4 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 Ok, dan snap ik het. Quote: Op dinsdag 04 november 2008 09:43:30 schreef PascalPas het volgende: Waarom? Nou, dit topic was een beetje een testje of er verschil zat in Protestantse en katholieke etische uitgangspunten. Tot nu toe lijkt het wel mee te vallen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten