spirit 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Ik had een vraagje aan wat mensen die gitaar spelen of die weten hoe het zit tijdens het gitaarspel bij aanbidding. Soms is er wel eens diepe aanbidding en wordt er getokkeld en wat akkoorden gespeeld op de gitaar maar is dit improvisatie, gevoel of bladmuziek?? Hoe doen ze dat (tips/bruggetjes?) ? Vind het altijd zo mooi! Speel zelf ook wel gitaar gewoon opwekking enzo maar wil dat ook wel kunnen. Soms zijn er ook opwekking liedjes met een intro waarin getokkeld wordt maar in het boekje staan alleen de akkoorden. Hoe weet je dan welke snaren je aan moet slaan voor het tokkelen? Hoop dat het een beetje duidelijk is Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Is het niet de grap dat je gewoon akkoorden gebroken speelt? Waarbij het niet uitmaakt welke snaar je aanslaat. Volgens mij is het gewoon improviseren met vaste akkoorden. Link naar bericht Deel via andere websites
Mattijs 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Hee Spirit.. Vanuit mijn eigen perspectief. Ik improviseer altijd wat. Vaak pak ik als basis een bestaand lied, of stuk muziek en daar ga ik dan mee aan de gang. Op piano speel ik heel veel vanuit of de intro van "gethsemane", of het themaatje uit Lord of the breakthrough van Israel Houghton. Die twee stukken lenen zich perfect voor dat soort dingen. in zijn algemeenheid moet je denk ik gewoon op zoek naar akkoordenschemaas die lekker klinken en erop passen. Enigszins melancholisch is altijd wel lekker. Ik zou dan vanuit een mineur beginnen en de majeurakkoorden daaromheen veelal een sus2 meegeven. Dat klinkt lekker en vol. Misschien is het leuk om juist wat te experimenteren door een bestaand akkoorden schema om te bouwen. Neem bijvoorbeeld een nummer wat je voor het gebed gespeeld hebt, of erna gaat spelen en pak dat aan. 2 nummers waar je eens iets mee zou kunnen proberen zijn het onze vader (438 uit opwekking) en Prijse adonai (638). Ik kan op gitaar wel eens wat proberen ermee (hoewel ik dat soort dingen vaak liever op een piano doe, met dan zo'n strijkorkestje er zacht achter... ) Lastig uit te leggen misschien, maar deze lenen zich wel voor bovenstaande verhaal. Succes!! Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Dat is improvisatie, meestal vind je tussen die akkoorden/tonen een interval wat de sfeer meebepaalt, ik weet niet precies welke toonsafstanden passen bij aanbidding, die of niet, maar volgens mij is het telkens het herhalen van vier of 2 akkoorden. Het ritme is ook belangrijk, deze moet niet te snel zijn, beetje op ballad snelheid. Als je hiermee wilt experimenteren moet je een willekeurige toon of akkoord pakken, in de toonladder een akkoord zoeken wat er lekker bij klinkt, en dit optioneel vaker doen of het bij die twee laten. volgens mij heb je dan redelijk datgene wat je zoekt. Mijn excuses voor de oppervlakkige uitleg, ik ben maar een drummer. Maar volgens mij werkt het ongeveer zo Link naar bericht Deel via andere websites
Mattijs 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 In het kader van de post van Andreas, Verdiep je eens in het fenomeen "circle of fifths" link Kijk maar eens of je daar wat mee kan. ter illustratie: Als je bijvoorbeeld van Amineur uitgaat, kun je daar altijd akkoorden als C,G,F bij spelen. bij Em hoort bijv. G,C,D als vrij standaard akkoorden die je daar omheen kunt spelen. Als je dan de 4 en de 5 in een sus 2 speelt, krijg je erg mooie taferelen, terwijl het redelijk simpel blijft... (met 4 en 5 bedoel ik dus de afstand tot het basis akkoord. Als basis akkoord "C" is dan heb je dus in de toonladder D=2, E=3 F=4 en G=5. Dat houdt in dat als je in C speelt (of in Amineur als tegenhangende mineur) dan kun je de G en de F erbij spelen in een sus2 variant.. Maaannnn, wat zou ik op dit moment willen dat ik me wat meer verdiept had in de muziek theorie om het beter uit te kunnen leggen.!!!!! Maar goed, hoop dat je het snapt... Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Dat bedoelde ik te zeggen uiteraard Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Quote: Op maandag 03 november 2008 17:31:43 schreef Mattijs het volgende: In het kader van de post van Andreas, Verdiep je eens in het fenomeen "circle of fifths" link Kijk maar eens of je daar wat mee kan. ter illustratie: Als je bijvoorbeeld van Amineur uitgaat, kun je daar altijd akkoorden als C,G,F bij spelen. bij Em hoort bijv. G,C,D als vrij standaard akkoorden die je daar omheen kunt spelen. Als je dan de 4 en de 5 in een sus 2 speelt, krijg je erg mooie taferelen, terwijl het redelijk simpel blijft... (met 4 en 5 bedoel ik dus de afstand tot het basis akkoord. Als basis akkoord "C" is dan heb je dus in de toonladder D=2, E=3 F=4 en G=5. Dat houdt in dat als je in C speelt (of in Amineur als tegenhangende mineur) dan kun je de G en de F erbij spelen in een sus2 variant.. Maaannnn, wat zou ik op dit moment willen dat ik me wat meer verdiept had in de muziek theorie om het beter uit te kunnen leggen.!!!!! Maar goed, hoop dat je het snapt... Marem, ik ben geen gitarist hoor, maar een D is toch harstikke dissonant bij een E? Evenals een g bij een a ? en de reine kwint op E is toch een b? boh, muziektheorie is wel lang geleden Link naar bericht Deel via andere websites
Mattijs 0 Geplaatst 3 november 2008 Rapport Share Geplaatst 3 november 2008 Maar dissonant is niet perse slecht. Als je G,A,D speelt heb je toch een heuse Gsus2 te pakken. Of je speelt de B er zelfs nog bij en je hebt een G2. Pak maar eens een piano en speel het maar eens... Je zult horen.. Het kan hartstikke mooi. Of speel maar eens een A,D,E op een piano. Dan krijg je een heus Asus4 akkoord. En het zijn akkoorden die echt met de regelmaat van de klok gebruikt worden. Zeker in de gitaaropwekkingboekjes dingen units.. Sterker nog: Tegenwoordig staat de gospel (vooral de Black neo toestand) vol met tritones. Vroeger werd dat "muziek van de duivel" genoemd, vanwege de dissonantie. Maar tegenwoordig zit de huidige muziek er vol mee. En ja, de reine kwint op een E is een B, maar waar beweer ik wat anders dan? Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 4 november 2008 Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 Oh ik dacht dat, omdat je zei dat je de kwart en de quint erbij kon pakken, dacht ik dat je een foutje had gemaakt En ik dacht dat die pingeldingetjes nooit dissonant waren, omdat het dan minder positieve gevoelens opwekt, wat vaak wel de bedoeling is. Link naar bericht Deel via andere websites
spirit 0 Geplaatst 4 november 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 ziet er goed uit, dank je! Kan ik weer even aan de slag. Maar hoe zit het dan met de intro van sommige opwekkingsliederen die getokkeld worden maar met akkoorden in het boekje staan beschreven. Hoe weet ik dan welke snaar ik aan moet slaan?? Bijvoorbeeld opw 614 heeft dat.. Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 4 november 2008 Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 Luisteren en naspelen, denk ik Link naar bericht Deel via andere websites
Mattijs 0 Geplaatst 4 november 2008 Rapport Share Geplaatst 4 november 2008 Inderdaad, luisteren en hard werken, zweten en blijven volharden... Heel bijbels eigenlijk!! Maar 614 staat in Em. Ik weet niet of je het introotje van Nothing Else Matters van Mettalica kent, maar je kunt met diezelfde snaren aan de slag... Klein tipje, waar je denk ik goed mee verder kunt. @Karin: Juist de 2 of sus 2 akkoorden klinken erg goed onder zoiets als een gebed oid. Wat betreft de kwart en de kwint in 1 akkoord, als je die speelt op het basis akkoord (bijvoorbeeld een c akkoord wordt dan c-f-g, ipv c-e-g) krijg je een sus 4 akkoord. Ik speel wel eens het onze vader uit opwekking onder een gebed en dan speel ik het loopje van c naar g in de bas en in de harmonie speel ik dan een c sus4, in plaats van een f in het tweede akkoord. En dissonant betekent niet perse treurig. Het zijn vaak toevoegingen die het akkoord voller of interessanter maken. Probeer maar eens (interpreteer tenminste uit je woorden dat je wel eens achter een piano ofzo zit). Is echt leuk om uit te vinden welke toevoegingen passen.. Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 5 november 2008 Rapport Share Geplaatst 5 november 2008 Nee, ik speel dwarsfluit Maar heb o.a. eindexamen gedaan in muziek op het vwo, en toen zat ik idd nog wel regelmatig achter een keyboard of met een gitaar. Maar ik weet het vooral allemaal in theorie Link naar bericht Deel via andere websites
Mattijs 0 Geplaatst 5 november 2008 Rapport Share Geplaatst 5 november 2008 Oh hihi.. Ja, basnoten en akkoordtoevoegingen gaan doorgaans lastig op een dwarsfluit!!! Link naar bericht Deel via andere websites
4given 0 Geplaatst 7 november 2008 Rapport Share Geplaatst 7 november 2008 Hoeft geen improvisatie te zijn voor mij Maar als ik muziek voor God schrijf komt dat gewoon van hem. =] Link naar bericht Deel via andere websites
Basjoeh 0 Geplaatst 12 november 2008 Rapport Share Geplaatst 12 november 2008 Hee, ik speel zelf akoestische gitaar, in een bandje. En heb veel ervaring met tokkelen. In de meeste gevallen is het gewoon improvisatie. Maar je kunt ook gewoon een intro van iets nemen. En nog de 2e vraag van je hoe je dat speelt zo`n intro, Gewoon de akkoorden die als intro staan tokkelen en moet je zelf uitzoeken welke snaren je er dan bij aanslaat. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten