Spring naar bijdragen

Schuldig voelen om allerlei redenen


Aanbevolen berichten

Geachte mensen,

Wanneer ik in de auto rijd dan voel ik mij schuldig om het feit dat ik het milieu vervuil, Gods schepping. Als ik computer of TV kijk eveneens om allerlei redenen.

Ik vraag me dan ook wel af vind God het wel goed, hoe ik op dit moment mijn leven leidt?

We gaan naar ons werk komen misschien thuis en gaan even achter de TV hangen. Zou God dat goed vinden? Jezus geeft ons immers de opdracht ga heen en verkondig het Evangelie. Immers als je naaste lief hebt wil je ook dat je naaste behouden wordt. Kortom in hoeverre kunnen we leven in de Nederlandse cultuur?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk zou je willen dat je naast behouden wordt. Maar j ehebt hem lief en dat betekent dat je hem zijn eigen weg gunt en niet als een stoomwals met het evangelie over hem heen walst en hem verteld dat ie als ie zo doorgaat verloren is.

Je leeft het voor. Je laat rustig merken dat je christen bent en als ie er wat van wil weten, dan ben je er. Als ie hulp nodig heeft, dan ben je er, of dat nu is om de ladder vast te houden of voor een goed gesprek of omsamen voetballen te kijken puh2.gif

Je kunt je naaste niet redden door het te willen. Er is niks mis mee om een huis te hebben, een inkomen te hebben, je af en toe te ontspannen. Je auto gebruiken om je werk te kunnen doen, je naasten te bezoeken etc.

Het is wel zinvol om af en toe stil te staan om te bekijken hoe je dat wat je hebt gebruikt en wat eigenlijk overtollige ballast is. wat je gebruikt om indruk te maken op andere mensen enje af te vragen waarom je dat doet.

Kom je tot de conclusie dat het allemaal wel wat minder kan en wil je wat dingen en gewoontes naar het grof vuil brengen en valt je dat moeilijk, dan kun je bidden om steun in je voornemens en je bedenken dat niet oordelen een kunst is en dat je jezelf ook niet al te hard moet oordelen, maar jezelf bekijken en stapsgewijs die veranderingen doorvoeren waardoor je beter in je vel komt te zitten. Niks mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat dit gevoel van schuld ergens terecht is en tegelijkertijd sluit ik me helemaal aan bij iedereen die zegt dat je niet zo krampachtig ermee om moet gaan.

Eerst maar het eerste punt. Ik denk dat we in het westen een stuk collectieve schuld op ons laden door onze levenswijze. We 'profiteren' hier van een goede economie en kunnen bijna alles kopen wat we willen. Dit in tegenstelling tot veel mensen die in totale armoede leven omdat ze ergens anders wonen. Ons brood is vaak resultaat van iemand anders' dood. Veel producten die we kopen zijn door slaven of op zijn best door zwaar onderbetaalde arbeiders die voor een hongerloontje werken gemaakt. Het vlees dat we eten komt doorgaans van dieren die een slechte behandeling hebben gehad. Met ons brandstofgebruik helpen we de ozonlaag naar de knoppen, om nog maar te zwijgen over de uitstoot door fabrieken die producten maken die wij kopen.

Maar tegelijkertijd kunnen we het ook niet allemaal verhelpen. Wil je voorkomen dat anderen worden uitgebuit voor je eigen producten, dan moet je in een hutje op de hei wonen ofzo. Je ontkomt er niet aan dat je die collectieve schuld op je laad. Die gedachte kan ervoor zorgen dat je verkrampt en je aan deze maatschappij probeert te onttrekken, maar dat zal weinig zin hebben. Aan de andere kant kan het bewust zijn van deze collectieve schuld ons wel helpen om bewuster om te gaan met ons geld en onze tijd en energie.

Samengevat: We laden inderdaad(collectieve) schuld op ons en mogen ons daarvan bewust zijn, maar kunnen het tegelijkertijd niet ontlopen en mogen dus ook ontspannen met ons leven omgaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus geeft ons immers de opdracht ga heen en verkondig het Evangelie.

De vraag is ook: Wat wordt er bedoeld met 'Ga heen?'

Mag ik die aan je topic toevoegen?

En ook: Op welke manieren kun je het Evangelie verkondigen? Kan dit ook non-verbaal?

Ik verkondig het evangelie alleen verbaal aan mensen die ernaar vragen. En als ik door de stad loop, groet ik alleen de mensen die me aankijken. Ik zou mensen nooit met hun aandacht ergens van af trekken, tenzij ik me interesseer voor hetgene waar zij de aandacht op gevestigd hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Immers als je naaste lief hebt wil je ook dat je naaste behouden wordt.

Ben, ik zou je nog willen meegeven dat ik een aantal maanden ervaring heb op het gebied van evangeliseren. Dit ligt niet zo eenvoudig en ik ken ook andere evangelisten. Wat me telkens opviel aan de evangelisten (ook aan mezelf dus), is dat zij er standaard vanuit gaan dat mensen niet behouden zijn. Ik wil je er met klem voor waarschuwen dat als je je naaste liefhebt en in gesprek laat blijken dat ze niet behouden zijn, zij jou dit niet in dank zullen afnemen. Jezelf op deze manier uiten is een vorm van bevooroordeeldheid.

Paulus schreef in een van zijn brieven dat hij ergens aan het evangeliseren was en dat hij te horen kreeg dat zijn broeders hem riepen, omdat zij zijn hulp nodig hadden, waarop hij onmiddelijk zijn evangelisatie-werk achterliet en op weg ging naar zijn broeders om voor hen klaar te staan.

Evangeliseren is dus niet het belangrijkste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid