Spring naar bijdragen

En toch snap ik het niet.......


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

De basis is de bijbel. Ok prima. Toch even vraagje;

Stel dat er modiale ramp plaatsvindt, een gigantische komeetinslag waardoor de mensheid bijna uitsterft. Slechts een handjevol ongelovige kinderen overleeft. Voor het gemak nemen we even aan dat deze groep kan en zal overleven.

Deze groep zal:

- instinctief blijven eten en drinken

- instinctief voor voortplanting gaan zorgen

- etc etc

Deze groep kinderen zullen bepaalde vragen hebben over het leven, wie zijn we, waar zijn we, hoe zijn we, waarom zijn we etc. Maar deze groep heeft nog nooit gehoord van een God en/of bijbel zoals nu bij miljarden mensen bekend.

De kans zal dan toch uiterst gering zijn dat zij de Bijbel zullen herschrijven en dezelfde gedachten hebben zoals in de Bijbel ooit beschreven stond?

Er zal dan neem ik aan een volledig nieuw geloof ontstaan met (waarschijnlijk) volledig afwijkende opvattingen dan in de Bijbel beschreven. Weer een nieuwe(afwijkende)waarheid dus?

Met andere woorden; zoekt de mens middels het geloof niet gewoon geforceerd naar antwoorden op vragen waarvan we de antwoorden toch nooit zeker zullen weten? Immers, was het een vereiste geweest om te geloven in het enige juiste geloof om garanties te krijgen voor het hier en het hiernamaals, dan hadden we het enige echte juiste geloof en de manier waarop we zouden moeten leven toch allemaal wel instinctief meegekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je alle religies in de diepte beschouwt, dan valt de grote overeenkomst op in het beeld dat geschetst wordt van hoe het "Ene" ervaren wordt.

Aangezien het "Ene" waar wij het woord God voor gebruiken, zich nog steeds laat ervaren en persoonlijke relaties aangaat, is het zeer waarschijnlijk dat het nieuwe geloof toch verdacht veel gaat lijken op wat we nu al kennen.

Maar uitgaande van geloof...dan zullen de meeste gelovigen niet geloven dat God een mondiale ramp zal laten gebeuren die alleen een paar ongelovige kinderen over laat, maar eerder dat hij een paar gelovigen die het echt begrijpen zal redden. Ze zullen je verwijzen naar de keer dat hij dat eerder heeft gedaan widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ratio:

Het christendom is geen zoeken naar antwoorden. Het christendom is het geven van antwoorden.

Inderdaad heeft ieder mens in zich de mogelijkheid om te geloven in de Schepper en ook door de Schepping kan de mens de Schepper leren kennen.

Maar God heeft ook openbaring gegeven door Zijn Woord aan de schepselen bekend te maken. Als er geen Bijbel meer zou zijn, zou Hij wel weer opnieuw Zijn Woord aan de mensen bekend maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

@ratio:

Het christendom is geen zoeken naar antwoorden. Het christendom is het geven van antwoorden.

Inderdaad heeft ieder mens in zich de mogelijkheid om te geloven in de Schepper en ook door de Schepping kan de mens de Schepper leren kennen.

Maar God heeft ook openbaring gegeven door Zijn Woord aan de schepselen bekend te maken. Als er geen Bijbel meer zou zijn, zou Hij wel weer opnieuw Zijn Woord aan de mensen bekend maken.

Tenzij dit geloof enkel door opvoeding en/of omgeving is meegegeven toch? Geloven in de enige echte juist God en bijbel is niet iets wat instinctief bij ons hoort immers. Anders hadden we allemaal toch wel het enige juiste geloof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ratio:

Het geloof kan door opvoeding en omgeving worden meegegeven. Op die manier kunnen kinderen zo worden gevormd, dat ze de goede boodschap kunnen aannemen. Maar ook bij deze kinderen zal het gezaaide woord moeten landen in de goede grond en moeten opkomen en groeien. Ook kinderen moeten op latere leeftijd een bewuste keuze maken.

En ook niet-gelovigen kunnen het goede nieuws horen waarna het in het hart landt en gaat groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Vind je? Volgens de FAQ: [...]

Zou je willen aanwijzen waar staat "de basis is de Bijbel"? Voor protestanten noch katholieken is de basis de Bijbel. Voor protestanten is de Bijbel openbaring en de toetssteen voor zowel traditie als openbaring, voor katholieken is het deel van de ene en enige openbaring. Maar de basis is Jezus Christus.

[...]Je bedoelt: als ik een onmogelijke, theoretische situatie verzin, dan kan ik daaruit best conclusies trekken over de werkelijkheid?

Nou, nee dus.

Overigens, het sola fide is ook al niet de basis. Het is een leerstuk van een grote hervormingsbeweging in het christendom die in de 16e eeuw begon, en inmiddels misschien wel een kwart van het christendom uitmaakt. Het zou best kunnen kloppen, maar het kan ook best van niet. Het is in ieder geval
niet
zomaar te vereenzelvigen met "het christendom"

Zo moeilijk is dit toch niet voor te stellen? Bovendien, het is maar een voorbeeld. Mag van mij ook een groep overlevers in de rimboe zijn die helaas nog nooit van een God en/of bijbel hebben gehoord.


Samengevoegd:

Quote:

@ratio:

Het geloof kan door opvoeding en omgeving worden meegegeven. Op die manier kunnen kinderen zo worden gevormd, dat ze de goede boodschap kunnen aannemen. Maar ook bij deze kinderen zal het gezaaide woord moeten landen in de goede grond en moeten opkomen en groeien. Ook kinderen moeten op latere leeftijd een bewuste keuze maken.

En ook niet-gelovigen kunnen het goede nieuws horen waarna het in het hart landt en gaat groeien.

Ja precies, dat het geloof door opvoeding en omgeving wordt meegegeven suggereer ik hier ook. In dit voorbeeld ga ik alleen uit van een groep die nog nooit met het geloof in een God en/of bijbel te maken heeft gehad. Hoe groot is dan de kans dat deze groep zich zal conformeren aan een bijbel die ooit heeft bestaan? De kans is toch groot dat er een compleet afwijkend geloof zal ontstaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zal dan neem ik aan een volledig nieuw geloof ontstaan met (waarschijnlijk) volledig afwijkende opvattingen dan in de Bijbel beschreven. Weer een nieuwe(afwijkende)waarheid dus?

Met andere woorden; zoekt de mens middels het geloof niet gewoon geforceerd naar antwoorden op vragen waarvan we de antwoorden toch nooit zeker zullen weten? Immers, was het een vereiste geweest om te geloven in het enige juiste geloof om garanties te krijgen voor het hier en het hiernamaals, dan hadden we het enige echte juiste geloof en de manier waarop we zouden moeten leven toch allemaal wel instinctief meegekregen?

Ik denk idd dat er dan weer een nieuwe religieuze "waarheid" verzonnen wordt.

Het is onze hoogmoed waardoor we het verhaal verzonnen hebben dat het allemaal om ons draait. Maar of wij overleven of niet is van geen belang voor dit heelal. Wij doen er niet toe.

Religie's redeneren alsof mensen het doel van dit heelal zijn. Dat is niet het geval. Bijna het hele heelal is onbewoonbaar voor mensen. En zelfs van deze aarde is het grootste deel onbewoonbaar voor ons.

Wij als mensen hebben het niet voor niets altijd over het veroveren van de natuur, het bedwingen van de oceanen en de elementen. Dat is zo omdat de planeet eigenlijk behoorlijk vijandig is tegenover mensen. Als je niet goed oppast droog je uit, verzuip je, wordt je vergiftigd, bedolven, of er valt een rotsblok op je hoofd.

Het feit dat wij gevolueerd zijn op deze planeet verklaart makkelijk waarom wij enigszins zijn aangepast aan de omstandigheden hier.

Als een god is die deze planeet en dit heelal speciaal voor mensen had gemaakt zou het heelal veel leefbaarder zijn voor ons. Maar dat is nou juist helemaal niet het geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In dit voorbeeld ga ik alleen uit van een groep die nog nooit met het geloof in een God en/of bijbel te maken heeft gehad. Hoe groot is dan de kans dat deze groep zich zal conformeren aan een bijbel die ooit heeft bestaan? De kans is toch groot dat er een compleet afwijkend geloof zal ontstaan?

God zal Zich dan ook aan deze groep bekendmaken. Daarna is het de keuze aan deze mensen zelf om Hem aan te nemen als Verlosser. De een zal Hem dan misschien niet aannemen en verloren gaan en de ander zal Hem wel aannemen en gered worden. De situatie zal dan dus hetzelfde zijn als nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

@ratio:

Het christendom is geen zoeken naar antwoorden. Het christendom is het geven van antwoorden.

Inderdaad heeft ieder mens in zich de mogelijkheid om te geloven in de Schepper en ook door de Schepping kan de mens de Schepper leren kennen.

Maar God heeft ook openbaring gegeven door Zijn Woord aan de schepselen bekend te maken. Als er geen Bijbel meer zou zijn, zou Hij wel weer opnieuw Zijn Woord aan de mensen bekend maken.

Inderdaad. Als je kijkt naar hoe vragen worden beantwoord door Paulus....

1 Kor 15

35 Sommigen van jullie zeggen: "Hoe staan de doden op? In wat voor lichaam komen zij [terug]?"

36 Onverstandigen! Het zaadje dat jullie planten zal als het sterft niet opnieuw leven.

Maar het antwoord dat hij geeft, roept nog meer vragen op. Jezus antwoordt de vraag wanneer het koninkrijk komt, dat niemand het weet behalve de Vader.

Dus, ook al ben ik Christen, heb ik onbeantwoorde vragen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof inderdaad wel dat er altijd in dit leven nog vragen onbeantwoord blijven, maar ik geloof ook dat de openbaring steeds meer zal toenemen en dat alle heiligen samen steeds meer van God zullen weten.

Ef. 3

17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

Kol 1,26

het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar thans geopenbaard aan zijn heiligen.

Am 3,7

Voorzeker, de Here HERE doet geen ding, of Hij openbaart zijn raad aan zijn knechten, de profeten.

In 1 Kor. 15:37-49 wordt het antwoord gegeven op vs. 35 en 36.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid