Spring naar bijdragen

Oude testament meer over hier en nu


Aanbevolen berichten

Wat me opvalt is dat er in het oude testament eigenlijk heel weinig over hemel en hel wordt gesproken. Het lijkt als of God in het oude testament vooral ingrijpt op aarde. Geloof wordt beloont met lang leven welvaart en rijkdom, voorspoed in oorlog enzovoort. Bijna alle stamvaders goede koningen en rechters ervaren deze gaven van god.

In het nieuwe testament lijkt de rol van God op aarde kleiner te worden. Jezus bemoeit zich nadrukkelijk niet met politiek. God bevrijdt zijn volk niet van de romeinen. Hoe verkeerd zit ik als ik concludeer. Dat door het offer van Jezus mensen makkelijker in de hemel kunnen komen. EN dat God de vader zich daarom minder bemoeid met het leven van mensen hier op aarde.

Groetjes

Brieze

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat wel klopt is dat Jezus Christus alles heeft volbracht aan het eind van elk evangelie en daarna is het aan de gelovigen om autoriteit uit te oefenen op aarde. Dus God bemoeit Zich inderdaad minder met de gebeurenissen, maar heeft alles al gedaan. Nu is het de verantwoordelijkheid van de gelovigen om te heersen over de satan en zijn boze werken en om alle beloften in ontvangst te nemen.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Heb 6,12

opdat gij niet traag wordt, maar navolgers moogt zijn van hen, die door geloof en geduld de beloften beërven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat me opvalt is dat er in het oude testament eigenlijk heel weinig over hemel en hel wordt gesproken.

...

In het nieuwe testament lijkt de rol van God op aarde kleiner te worden.

Groetjes

Brieze

Hoi,

Volgens Paulus was dit van het begin zo geplant.

na de zondeval, had God (genesis 3:15) een plan waarbij de mens welliswaar na een enorm lijden, de veroorzaker van het lijden, de slang (symbool voor Tegenstander/duivel) zou doden.

Dan stelt God een verbondsvolk aan, om te laten zien wat 'zonde' is. Dat volk was afstammeling van Abraham en Abraham kreeg te horen dat ALLE natiën door zijn zaad gezegend zouden worden. Na een serie aardse koningen blijkt dat mensen gewoon neit zichzelf kunnen regeren -zelfs- niet onder de hoede van de hemelse God.

Dan verschijnt Jezus, nakomeling van Jezus, onsterfelijk, volmaakt, die het Jeruzalem in de hemel voortzet en die mensen op aarde uitverkoren maakt, om op de Laatste Dag, de mensheid maar OOK de opstandige engelen te oordelen.

Daarvoor moeten deze mensen natuurlijk zelf ook 'engel' worden.

Nadat de klus is geklaard (1 kor 15) zal dat koninkrijk opgeheven worden en ik denk, dat die 'mensen-engelen' weer terug naar de aarde mogen.

Zo, dat was de bijbel in 3 paragrafen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid