Spring naar bijdragen

Re: Funderingen


Aanbevolen berichten

A.I.D.I.E.S.

Wie kan mij de fundering geven voor het ambt van Bisschop, dus is dat bepaald door de synodes, staat dat in de Bijbel, of waar is de ambt van Bisschop op gebaseerd?

Ditzelfde geldt ook voor de ambt van Patriarch.

Ditzelfde geldt ook voor de Aartsbisschop.

Kunnen vrouwen ook de rang van diaken krijgen, en zo ja, wat is de fundering hiervoor?


Samengevoegd:

Het is even niet van belang of ik het nou weet of niet, ik denk bijvoorbeeld wel dat ik weet van de Patriarch, toch zou ik het graag van iemand van jullie horen, ter bevestiging zeg maar.

AIDIES

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op donderdag 25 september 2008 20:17:16 schreef NT het volgende:A.I.D.I.E.S.Wie kan mij de fundering geven voor het ambt van Bisschop, dus is dat bepaald door de synodes, staat dat in de Bijbel, of waar is de ambt van Bisschop op gebaseerd?Ditzelfde geldt ook voor de ambt van Patriarch.Ditzelfde geldt ook voor de Aartsbisschop.Kunnen vrouwen ook de rang van diaken krijgen, en zo ja, wat is de fundering hiervoor? Samengevoegd:Het is even niet van belang of ik het nou weet of niet, ik denk bijvoorbeeld wel dat ik weet van de Patriarch, toch zou ik het graag van iemand van jullie horen, ter bevestiging zeg maar.AIDIESHoi ,Volgens mij zijn alle drie de ambten gebaseerd op de Apostolische successie. Dit is een vorm van geestelijke erfopvolging, gelijkend op de guruparampara zoals men die in India kent, maar dan gefundeerd op de primaire overlevering van de directe apostelen van Jezus. Of vrouwen ook diaken kunnen worden weet ik niet, ik weet wel dat vrouwen in de vroegchristelijke kerk soms leidinggevende posities innamen.Maar allicht weet iemand hier die beter in het Christendom thuis is je een specifieker antwoord te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Volgens mij zijn alle drie de ambten gebaseerd op de Apostolische successie.

Nee.

Het ambt van bisschop is gefundeerd in de wijding van de 12 apostelen, en de voortzetting van dat ambt in Mattias en Paulus. De diaken is gefundeerd in de wijding van de 7 diakens. Het priesterambt is, aardig genoeg, veel minder direct Bijbels gefundeerd, maar een deel van de basis is te vinden in de presbyters.

Quote:
Of vrouwen ook diaken kunnen worden

In de RKK niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee.

Het ambt van bisschop is gefundeerd in de wijding van de 12 apostelen, en de voortzetting van dat ambt in Mattias en Paulus. De diaken is gefundeerd in de wijding van de 7 diakens. Het priesterambt is, aardig genoeg, veel minder direct Bijbels gefundeerd, maar een deel van de basis is te vinden in de presbyters.

[...]In de RKK niet.

Dank je, is het voor mij ook weer duidelijk knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]Nee.

Het ambt van bisschop is gefundeerd in de wijding van de 12 apostelen, en de voortzetting van dat ambt in Mattias en Paulus. De diaken is gefundeerd in de wijding van de 7 diakens. Het priesterambt is, aardig genoeg, veel minder direct Bijbels gefundeerd, maar een deel van de basis is te vinden in de presbyters.

[...]In de RKK niet.

Was Paulus niet de 13e Apostel? Ik heb uit niets begrepen dat Paulus iemand verving zoals dat wel met Mattias het geval was.

Daarnaast blijkt uit niets in de bijbel, dat er na de verkiezing van Mattias nog zoiets was als een verkiezing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee.

Het ambt van bisschop is gefundeerd in de wijding van de 12 apostelen, en de voortzetting van dat ambt in Mattias en Paulus. De diaken is gefundeerd in de wijding van de 7 diakens. Het priesterambt is, aardig genoeg, veel minder direct Bijbels gefundeerd, maar een deel van de basis is te vinden in de presbyters.

Zou je hier wat meer over willen vertellen? Wat Egbert vraagt benieuwd mij ook wel.

Zowel Paulus en Mathias waren joods, natuurlijk weet ik dat er in Christus jood noch Griek is, maar gedegen kennis van de Hebreeuwse Bijbel is dus wel een pre zal ik maar zeggen, bezitten bisschoppen die kennis?

En het priesterambt, hoe zie je dat in het licht van Christus' eeuwige Priesterschap?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid