Spring naar bijdragen

Alle mensen gered of eeuwig lijden?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Alle mensen gered of eeuwig lijden? De volgende twee stukjes inpliceren het een of het andere en ik kan ze niet met mekaar verenigen. Wat denken jullie hiervan? Als laatste mijn conclusie

Alle mensen worden worden gerechtvaardigd tot leven

      In de Bijbel zijn meerdere teksten die direct danwel indirect aangeven dat alle mensen gered zouden worden.

De Bijbel leert ons dat: “opdat in de naam van Jezus alle knie zich zal buigen van hemelingen, aardbewoners en onderaardsen, en alle tong zal belijden: Jezus Christus is Heer!, tot glorie van God de Vader.†(Flp 2:10-11 NB). Dit is tevens een aanhaling jesaja: “ik heb bij mijzelf gezworen, uit mijn mond is in rechtvaardigheid uitgegaan een woord dat niet zal terugkeren: dat voor mij zich zal buigen alle knie, zal zweren alle tong,–†(Jes 45:23 NB). Met dit in het achterhoofd lezen we wat Paulus zegt: “Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt zegt ‘vervloekt is Jezus’, en dat niemand kan zeggen ‘Heer is Jezus’ dan door de heilige Geest.†(1Co 12:3 NB). In beginsel ga ik ervanuit dat dit niet strookt met de praktijk maar laten we vooral Bijbels blijven. God liegt niet (Tit 1:2) en dus moeten we concluderen dat allen uiteindelijk de Heilige geest hebben en dus allen wedergeboren en gered zijn.Heilige gest

      De volgende tekst die dit onderschrijft is geschreven door Paulus: “Dus zoals dan door een overtreding van één het voor alle mensen tot veroordeling is gekomen, zo komt het ook door een rechtvaardiging door één voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.†(Ro 5:18 NB). Er wordt hier specifiek gesproken over “alle mensen†zodat het onmiskenbaar is dat hier niet louter de gelovigen mee bedoeld worden. Eenzelfde uitspraak vinden we in Johannes

      Paulus geeft nog een tekst die dit onderschrijft: “Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, in het bijzonder (KJV) (kan ook als het meest of bovenal zijn) van zij die trouw zijn in geloof.†(1Ti 4:10 NB/KJV). Als christus een redder is van alle mensen dan zou het zeer onlogisch zijn als hij ook niet alle mensen redt. Deze tekst is extra sterk omdat er bij staat “in het bijzonder voor zij die trouw zijn in geloof†omdat dat onderschrijft dat alle mensen ook echt alle mensen is. Over de vertaling van “malista†zou je nog kunnen discussiëren. De NAS gebruikt uitsluitend in het bijzonder. Het meest lijkt in deze ook een rare vertaling in die zin dat een ziel gered wordt of niet. Daar zijn geen gradaties in. In het bijzonder kan nog worden uitgelegd als niet geoordeeld worden.

Lot van ongelovigen/goddelozen is (eeuwig) lijden

Er zijn teksten die eeuwig lijden impliceren voor alle Goddelozen of alleen de duivel, de leugenprofeet en het beest.

“41 Dan zal hij ook tot die van links zeggen: gaat heen, weg van mij, vervloekten, naar het eeuwige vuur dat bereid is voor de duivel en zijn engelen! 42 want ik leed honger en ge hebt mij niet te eten gegeven, ik leed dorst en ge hebt mij niet laten drinken, 43 ik was een vreemdeling en ge hebt me niet in uw samenkomst gebracht, ik was naakt en ge hebt me niet iets omgeworpen, ziek, onder bewaking, en ge hebt niet naar me omgezien! 44 Dan zullen ook zij antwoorden en zeggen: heer, wánneer hebben we u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of onder bewaking, en hebben we u niet onze diensten bewezen? 45 Dan zal hij hun antwoorden en zeggen zeker is het, zeg ik u: zoveel ge niet hebt gedaan aan een van dezen, de geringsten, hebt ge het niet gedaan aan mij! 46 Ze zullen weggaan; ‘zij naar de eeuwige (aionos) straf en de rechtvaardigen naar eeuwig leven’!†(Mt 25:41-46 NB)

Over het woordje eeuwig is nogal wat discussie omdat er in Mat 25 aionos wordt gebruikt. Aion is tijdperk en dus zeggen alverzoeners dan zal aionos ook wel aion zijn maar uit veler contexten blijkt het toch echt om een eeuwigheid te gaan:

link

Zodoende moet ik helaas concluderen dat mat 25 toch echt een eeuwige straf impliceert.

“En de duivel, die hen misleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de leugenprofeet is, en zij zullen gekweld (bazanizo) worden dag en nacht tot in de eeuwen der eeuwen.†(Opb 20:10 NB)

Bazanizo is tot torture ofwel kwellen/pijnigen/martelen en spreekt duidelijke taal en niet echt voor anderszins uitleg vatbaar.

De schrijver van Hebreeën spreekt over een eeuwig oordeel maar dat is iets anders als veroordeling zoals we eerder onderscheiden hebben: “van een leer over onderdompelingen, oplegging van handen, opstanding van doden en eeuwig oordeel.†(Heb 6:2 NB)

Luc 16 beschrijft wel een staat van lijden van een ongelovige in het dodenrijk (Hades) en is opvallend omdat er namen worden gebruikt wat niet gebruikelijk is voor een gelijkenis wat impliceert dat het geen gelijkenis is. Er wordt gesproken over een onoverbrugbare barrière van de hemel naar het dodenrijk (Luc 16:26) voor de mensen die er verblijven maar dat zegt niks over God die niet mensen zou kunnen overplaatsen van de een in de ander. Dit kan dus tijdelijk of eeuwig lijden zijn.

Conclusie

Er is zoveel mogelijk maar het verborgene is voor God (Deu 29:29). God is liefde. Ik streefde naar een theorie die alle teksten met elkaar zou verenigen maar dat is niet mogelijk in mijn optiek. Alle mensen gered ten opzichte van eeuwige straf is onverenigbaar. Ik denk wel dat er reïncarnatie is. Reïncarnatie is voor mij de weg om de mens te blijven vormen en vormen naar Gods evenbeeld tot uiteindelijk de voltooiing van de wereld. Jezus zegt immer: “ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereldâ€. Dit impliceert dat de aarde niet vergaat maar mogelijk dat de uiteindelijke hemel op aarde komt. Hoe alles precies werkt ik weet het nu niet en mogelijk dat ik het in dit leven ook niet zal weten maar 1 ding weet mijn hart wel. God kan geen mensen vernietigen. Op enig moment waren vrienden van mij aan het praten over ongelovigen en zij de een dat ongelovigen reddeloos verloren zijn. Toen ik hem naderhand wilde uitleggen dat dit niet zo was barstte ik letterlijk in tranen uit en het kostte me 5 minuten om weer uit mijn woorden te komen. Het was alsof god mij wilde laten voelen wat het moet zijn om een mens te vernietigen. Als het min kleine hart al zoveel pijn doet hoe des temeer god die liefde is. Mijn hart zij mijn dat god geen mens kan vernietigen. Nee liefde is zoals 1 Kor 13 omschrijft: “Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar net hoe je de teksten die je bij het eerste kopje aanhaalt wilt lezen. Want er staat bijvoorbeeld al dat "in de naam van Jezus" ieder zich zou buigen "door de Geest van God". Dit impliceert direct dat niet zondermeer alle mensen behouden zullen worden, wat jij er wel in lijkt te willen lezen. Er staat juist dat mensen die Zich openstellen voor Jezus en Zijn Geest de weg van behoud gevonden hebben. En dan is ook het tweede stukje, eeuwige straf voor bepaalde mensen, niet zo vreemd meer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Want daarom zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop hebben gevestigd op een levende God, die de redder is van alle mensen, in het bijzonder (KJV) (kan ook als het meest of bovenal zijn) van zij die trouw zijn in geloof.†(1Ti 4:10 NB/KJV).

deze is daarmee niet verklaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk om direct weer andere teksten erbij te slapen zonder ook maar in te gaan op de opmerkingen over de andere teksten. boosrood.gif

Maar goed, ook hier geen probleem. Er staat immers "in het bijzonder". Deze tekst geeft aan:

dat God de WENS heeft om alle mensen bij Zich te houden, wat logisch is, aangezien ze allen Zijn schepsel zijn;

dat God in het bijzonder hen redt die Zich trouw tot Hem keren.

Voor je weer een tekst ergens wegplukt die jouw vermeende tegenstelling zou helpen twee tips:

ga eerst eens in op de opmerkingen van iemand anders bij de teksten zoals je die al geplaatst hebt;

onderzoek de teksten eens op context etc om te zien of ze je werkelijk ondersteunen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

ehm die tekst stond in mijn originele tekst alleen die heb jij niet gelezen. Jij leest in deze tekst volstrekt niet wat er staat.... Het griekse woord is een titel voor christus alleen en hoe kan hij iemands redder zijn als hij die persoon niet redt. In het bijzonder onderschrijft juist dat in eerste instantie alle mensen bedoeld wordt!

Even reageren op je eerste stuk dan: “Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt zegt ‘vervloekt is Jezus’, en dat niemand kan zeggen ‘Heer is Jezus’ dan door de heilige Geest.†(1Co 12:3 NB).

Wat je zegt klopt dus niet gezien deze tekst die zegt dat beleijden dat jezus christus heer is alleen kan dor de heilige geest en wie de HG heeft is per definitie gered....


Samengevoegd:

laten we op gkv verder gaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Alle mensen gered of eeuwig lijden' op GKV-forum

Inderdaad maar even de link naar dat andere forum, waar ik eerst al even was gaan kopiëren vanuit mijn eerste reacties hier, aangezien Ivar daar ook deze discussie net geopend had.

Om toch niet direct de discussie hier stil te leggen toch nog even een reactie van mij die ik daar al plaatste.

De strijdigheid is er nog steeds niet wat mij betreft:

God wil als schepper van al het leven graag ieder behouden;

de mens kiest zelf tegen God;

God komt de mens tegemoet door Jezus en Zijn Geest;

ieder die Jezus aanneemt en zo Zijn Geest in zich laat werken, zal werkelijk behouden worden.

Dit is het evangelie in een notendop, welke ook in de teksten zoals jij ze in het eerste deel van je openingspost hebt weergegeven, naar voren komt. Waar zie jij de tegenstelling nog? Alleen maar in de wens van God en de daadwerkelijke uitwerking. Maar is dat een innerlijke tegenstelling van God of een tegenstelling agv het gedrag van mensen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid