Spring naar bijdragen

Wat is 'naar de hemel gaan' precies


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Sinds de komst van Jezus, werd een hemelse hoop geintroduceerd.

Jezus zei bijvoorbeeld; \"In het huis van mijn vader zijn vele woningen.\"

Ik vraag me af, waarom mensen niet meteen in de hemel zijn gemaakt.

En, waarom God dan wel de aarde heeft gemaakt.

Jesaja 45:18

Dit zegt de HEER, die de hemel geschapen heeft – hij is God! –, die de aarde gemaakt en gevormd heeft en die haar heeft gegrondvest – niet als chaos schiep hij de aarde, maar om te bewonen heeft hij haar gevormd: Ik ben de HEER, er is geen ander.

Ik kan me slechts voorstellen, dat het 'naar de hemel gaan' pas werd voorzien, toen de mensen maar ook godenzonen (genesis 6) opstandig werden.

Prediker 1:4

Generaties gaan, generaties komen, maar de aarde blijft altijd bestaan.

Matteus 25

34 Dan zal de koning tot degenen die rechts van hem zijn zeggen: 'Kom, gezegenden van mijn Vader! Beërf het koninkrijk dat vanaf de verwekking van de mensenmaatschappij voor u voorbereid is.'

Dus wat denk jij? Is 'naar de hemel gaan' symboliek? Gaat iedereen naar de hemel en wordt de aarde vernietigd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De hemel is gemaakt voor God en zijn engelen. De aarde heeft hij voor mens en dier bedoeld. Ook de (ver)nieuw(d)e aarde! Hemel en aarde zijn in principe heel nauw met elkaar verbonden. Hoe dichter wij bij God leven, hoe meer we kunnen spreken van een stukje hemel op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Egbert, volgens mij zijn hemel en aarde ook een aanduiding voor het oude verbond en de nieuwe hemel en aarde voor het nieuwe.

Wanneer wij 'hemel en aarde' letterlijk opvatten, als zijnde de fysieke hemel en aarde, dan betekent dit dat het oude verbond nog van kracht is. Immers, als hemel en aarde voorbij moesten gaan voordat er 'één jota noch één tittel van de wet (mat 5,18)' voorbijging, dan moet het waar zijn dat het oude verbond nog geldt.

Aan de andere kant, wanneer wij 'hemel en aarde' figuurlijk nemen, niet verwijzend naar de fysieke schepping, maar naar iets anders, dan is het mogelijk dat 'hemel en aarde' voorbij gingen en ook de wet. Laat ons de definitie van hemel en aarde eens kort onderzoeken.

De profeet Jesaja voorspelde het voorbijgaan van hemel en aarde in hoofdstuk 24. Hij zei dat de aarde zou kraken, openbarsten (jes 24,19) en vervaarlijk wankelen. Dit klinkt als de vernietiging van de fysieke schepping, maar nader onderzoek toont aan dat het over de vernietiging van het oude verbond gaat. Merk op dat vers 5 de reden van de vernietiging geeft - 'zij vernietigen het eeuwig verbond (jes 24,5).' God zou Israel vernietigen omdat zij hun verbond met God hadden verbroken. Moeten wij geloven dat op een dag, de gehele planeet zal vergaan omdat Israel haar verbond verbrak?

Nog een voorbeeld waarbij 'hemel en aarde' verwijzen naar het oude verbond is de volgende vers:

'En Ik leg Mijn woorden in uw mond en bedek u onder de schaduw van Mijn hand; om de hemel te planten, en om de aarde te gronden, en om te zeggen tot Sion: Gij zijt Mijn volk.(Jes 51,16 SV77)' (Sommige vertalingen geven deze vers niet correct weer)

Hoezo? Let er op dat God tegen Israel spreekt en zegt dat hij hen de wet gaf, het oude verbond, de zelfde wet waar Jezus over spreekt (mat 5,17-18) om de hemel te planten en de aarde te grondvesten. Natuurlijk zegt God niet dat Hij Israel de wet gaf om de planeet te scheppen, want de planeet bestond al lang voordat Israel het verbond kreeg.

De betekenis van dit vers is dat God een verbond sloot met Israel om hun wereld te creeren, een eigen wereld met God.

God schiep Israels 'hemel en aarde' door Israel Zijn verbond te geven. Nu, als Hij dat oude verbond, hemel en aarde, vernietigde en een nieuw verbond gaf, zou Hij daarmee dan ook niet een nieuwe hemel en aarde scheppen? Dit is precies wat Petrus dacht:

2 Petr 3,13

Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in welke gerechtigheid woont.

Het oude verbond was nabij de verdwijning (heb 8,13;12,25+2 kor 3,10) en het nieuwe verbond van Jezus werd (ef 3,3+heb 2,1) gegeven. Aangezien 'hemel en aarde' geschapen werden door het geven van het oude verbond, waren de nieuwe hemel en aarde pas compleet als het nieuwe verbond geheel onthuld was. Overdenk dit eens in het licht van 2 Petrus 3 en Openbaring 21-22, welke geschreven zijn in de tijd toen het nieuwe verbond nog niet geheel geopenbaard was.

In Jesaja 51,5-6 voorspelde God dat de 'hemel en aarde' zouden verdwijnen, dezelfde 'hemel en aarde' welke Hij grondvestte te Sinai. Dit is geen voorspelling over het voorbijgaan van de letterlijke hemel en aarde, het is een voorspelling over het voorbijgaan van de oude wereld van Israel, zodat het nieuwe verbond van Jezus gegrondvest kon worden. Ik ben van mening dat Christus over deze 'hemel en aarde' sprak, welke verdwijnen moesten voordat het oude verbond verdween.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid