Spring naar bijdragen

Het Heilige Myroon


Aanbevolen berichten

Alles is denk ik en sorry,

dit is ongeveer alles wat er in staat, in de Verkorte Catechismus van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochië, over het Heilige Myroon, bij de Katholieken bijvoorbeeld beter bekend als het Vormsel.

Paragraaf 7: Het Heilige Myroon

1. V: Wat houdt het sacrament van het heilige Myroon in?

A: Het sacrament van het heilige Myroon bestaat uit de zalving met heilige olie en welriekende balsems, die aan de gezalfde de gave van de heilige Geest schenkt en hem in staat stelt het geloof te beoefenen en de kracht geeft de Satan en het kwaad te overwinnen.

2. V: Wanneer wordt dit sacrament toegediend?

A: Dit sacrament wordt toegediend onmiddelijk na het Doopsel

3. V: Wat wordt er vereist om dit sacrament te ontvangen?

A: Degene die het heilige Myrroon ontvangt, moet zuiver zijn naar ziel en lichaam. Wanneer hij de jaren van verstand heeft bereikt, moet hij op de hoogte worden gebracht van de leer van het christelijke geloof

4. V: Wanneer wordt het heilige Myroon gezegend en door wie?

A: De heilige Myroon wordt plechtig gezegend op de heilige Donderdag door de patriarch van Antiochië. In de Syrisch-Orthodoxe Kerk wordt de heilige Myroon net zoals in alle andere Orthodoxe Kerken door de Patriarch gezegend, met assisentie van andere bisschoppen. In bijzondere gevallen kan een Mafriono dat ook voltrekken.

Is het bij de Katholieken, ook qua leer, of ik bedoel qua uitleg, ook gelijk?

Wat vinden jullie van deze uitleg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieverd, gebruik de zoekfunctie engebruik het woord sacrament, dan vind je wel een topic waar deze vraagin past.

(boven in de balk op het woordej forum, dan staat er in het uitklap menu het woord zoeken, klik en vervolgens typ je in sacrament en voila,je krijgt de topics waar deze in past.

Ik denk dat puntje drie gemakkelijker is voor een pasgeboren baby smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit RKK-hoek bezien zitten er wat verschillen, en opmerkelijkheden:

Quote:

1. V: Wat houdt het sacrament van het heilige Myroon in?

A: Het sacrament van het heilige Myroon bestaat uit de zalving met heilige olie en welriekende balsems, die aan de gezalfde de gave van de heilige Geest schenkt en hem in staat stelt het geloof te beoefenen en de kracht geeft de Satan en het kwaad te overwinnen.

Evenzo in de RKK

Quote:
2. V: Wanneer wordt dit sacrament toegediend?

A: Dit sacrament wordt toegediend onmiddelijk na het Doopsel

In de RKK is het "normaal" dat de doop zo snel mogelijk na de geboorte wordt bediend, en het vormsel als de jaren des verstands zijn aangebroken.

Quote:
3. V: Wat wordt er vereist om dit sacrament te ontvangen?

A: Degene die het heilige Myrroon ontvangt, moet zuiver zijn naar ziel en lichaam. Wanneer hij de jaren van verstand heeft bereikt, moet hij op de hoogte worden gebracht van de leer van het christelijke geloof

Het vreemde hiervan is, dat als het vormsel volgt op de doop, je per definitie zuiver bent naar ziel en lichaam.

Quote:
4. V: Wanneer wordt het heilige Myroon gezegend en door wie?

A: De heilige Myroon wordt plechtig gezegend op de heilige Donderdag door de patriarch van Antiochië. In de Syrisch-Orthodoxe Kerk wordt de heilige Myroon net zoals in alle andere Orthodoxe Kerken door de Patriarch gezegend, met assisentie van andere bisschoppen. In bijzondere gevallen kan een Mafriono dat ook voltrekken.

Andere personen, maar verder evenzo in de RKK.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vanuit RKK-hoek bezien zitten er wat verschillen, en opmerkelijkheden:

[...]Evenzo in de RKK

[...]In de RKK is het "normaal" dat de doop zo snel mogelijk na de geboorte wordt bediend, en het vormsel als de jaren des verstands zijn aangebroken.

[...]Het vreemde hiervan is, dat als het vormsel volgt op de doop, je
per definitie
zuiver bent naar ziel en lichaam.

[...]Andere personen, maar verder evenzo in de RKK.

Alles is denk ik en sorry,

Wat is dan doorgaans de leeftijd dat men het vormsel ontvangt in de Rooms Katholieke Kerk Diakio?

En hoe oud ben jij? 35?

Verder zeg je andere personen, wat voor andere personen dan? Kun je dat uitleggen

Weet jij wat een Mafriono is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Alles is denk ik en sorry,

Wat is dan doorgaans de leeftijd dat men het vormsel ontvangt in de Rooms Katholieke Kerk Diakio?

Jaar of 11, 12 dacht ik.

Quote:
Verder zeg je andere personen, wat voor andere personen dan?

de diocesane bisschop.

Quote:

Weet jij wat een Mafriono is?

nooo.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Jaar of 11, 12 dacht ik.

[...]de diocesane bisschop.

[...]
nooo.gif

Alles is denk ik en sorry,

Dacht je, je weet het dus niet zeker, zijn daar dan geen stipte richtlijnen voor?

Dus geen vaste leeftijd?

Ik dacht overigens 14 of 15 jaar...?

Verder: Wie moet aangeven dat hij het Vormsel wilt, jijzelf of je ouders?

Verder: Wat nou als je geen vormsel wil, wat gebeurt er dan met die persoon, komt die dan in de hel, Diakio? Als die dus wel Biecht en de Eucharistie inneemt, en wel is Gedoopt?

Wat betekent Diocesaan? ofzo...

Een Mafriono, ook wel Mafriaan van het Oosten genoemd, ik ga het je proberen uit te leggen, is het lokale hoofd, van een andere kerk, namelijk deze kerk:

Malankara Jacobite Syriac Orthodox Church

Dit staat er op Wikipedia:

The Jacobite Syrian Christian Church, is the Malankara Archdiocese of the Syrian Orthodox Church in Kerala, India. It is part of the Syriac Orthodox Church, with the Patriarch of Antioch, Ignatius Zakka I Iwas, as its supreme head. The local head of the Jacobite Syrian Christian Church in Malankara is the Catholicos (lees: Mafriono) Baselios Thomas I, ordained by and accountable to the Patriarch of Antioch.

Ik beschouw het dus wel als een aparte kerk, alleen het lokale hoofd, staat dan onder onze Patriarch, je zou het ook als een kerk kunnen BENOEMEN, ja hoe zeg je dat?, maar ik beschouw het als een aparte kerk, maar het hoofd/lokale hoofd van die kerk, staat weer onder de Patriarch

Wat vindt jij, is het 1 kerk, of zijn het 2 kerken?

Snap je nu wie de Mafriono of Mafriaan van het Oosten is?

MVGR,

NT,

20 jaar.

P.S: Hoe oud ben jij Diakio?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dacht je, je weet het dus niet zeker, zijn daar dan geen stipte richtlijnen voor?

Nee, dat is niet zo exact, maar als ik zeg "dacht ik" dan komt dat omdat ik het niet zeker weet.

Quote:
Verder: Wie moet aangeven dat hij het Vormsel wilt, jijzelf of je ouders?

Dat doe je zelf.

Quote:
Verder: Wat nou als je geen vormsel wil, wat gebeurt er dan met die persoon, komt die dan in de hel, Diakio? Als die dus wel Biecht en de Eucharistie inneemt, en wel is Gedoopt?

Dat zal van de situatie afhangen. Wie naar de hel gaat weet alleen God.

Quote:
Wat betekent Diocesaan? ofzo...

van het bisdom.

Quote:
Wat vindt jij, is het 1 kerk, of zijn het 2

Het klinkt als een particuliere kerk binnen de universele kerk.

Overigens, persoonlijke gegevens kunnen via het profiel gedeeld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee, dat is niet zo exact, maar als ik zeg "dacht ik" dan komt dat omdat ik het niet zeker weet.

[...]Dat doe je zelf.

[...]Dat zal van de situatie afhangen. Wie naar de hel gaat weet alleen God.

[...]van het bisdom.

[...]Het klinkt als een particuliere kerk binnen de universele kerk.

Overigens, persoonlijke gegevens kunnen via het profiel gedeeld worden.

Het klinkt als een particuliere kerk binnen de universele kerk.

1. Wat bedoel je hiermee?

2. Maar staat in je Profiel, dan wel hoe oud je bent, en waar dan?

Alles is denk ik en sorry

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het klinkt als een particuliere kerk binnen de universele kerk.

1. Wat bedoel je hiermee?

Er is een universele kerk, in "ons" geval de RKK, die is dan weer opgebouwd uit een veelheid aan particuliere kerken, ook wel bisdommen genoemd.

Quote:
2. Maar staat in je Profiel, dan wel hoe oud je bent, en waar dan?

Nee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Er is een universele kerk, in "ons" geval de RKK, die is dan weer opgebouwd uit een veelheid aan particuliere kerken, ook wel bisdommen genoemd.

[...]Nee.

Maar hoe oud ben je dan, boven de 25 i.i.g. en onder de 70? Kan je dat dan wel zeggen?

Je denkt dus dat het een Bisdom is, en je beschouwt het dus niet als aparte kerk? Dus 1 kerk eigenlijk, i.p.v. 2?


Samengevoegd:

Diakio, je zei dat de Theotokos dus Yoldath Aloho Maryam, of Maria de moeder van God, jou riep, hoe dan, is eigenlijk wel interessant om te weten, en waar halen jullie het concept van het Vagevuur vandaan, misschien ik weet het wel, maar goed.

Vindt je dat Vuurwerk en Internet van de Duivel afkomt?

ALLES IS DENK IK EN SORRY

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid