Spring naar bijdragen

Veertig Martelaren


Aanbevolen berichten

Veertig Martelaren (9 maart): Tijdens de vervolgingen onder keizer Licinius (± 320), liet men deze soldaten, die weigerden Christus af te zweren, doodvriezen door ze midden in de winter in het meer van Sebastia (Sivas) te laten staan. De Romeinse legeraanvoerders lieten kuipen vol heet water langs de oever zetten om ze te bewegen hun geloof af te vallen. 39 bleven volharden maar een van hen liet zich overhalen. Zijn plaats werd echter ingenomen door een heidense wachtpost die zo onder de indruk was van de moed van de andere 39 dat hij zich bekeerde en zich bij hen voegde.

Na hun heengaan werden hun lichamen verzameld, op één grote hoop gegooid en verbrand. Het was keizerin Pulcheria (399-453) die hun as bewaarde. Hun martelaarschap wordt geprezen door Mor Basilius van Ceasarea, Mor Gregorios van Nyssa en Mor Efrem de Syriër.

Hymen uit de Phanqitho van de Syrisch-orthodoxe kerk vergelijken de veertig martelaren met de veertig palmen/ellen die de profeet Ezechiël zag in een visioen (Ezechiël 40-41): sterren die de duisternis van het heidendom verwijderden; lampen van Sebastia die door de nacht schenen en de hele wereld verlichten; diamanten die schitteren op de kroon van de Kerk.

De kerk van de veertig martelaren in Mardin is één van de eerste kerken die naar hen vernoemd is.

De Phanqitho van de grote Vastentijd noemt de veertig martelaren: Dumitianus, Alexandrios, Cyrillos, Plabius, Smargdos, Xanthius, Sisianus, Levanthius, Severianus, Phileximon, Agagios, Iraqilios, Akdikios, Kurion, Avilus, Euthicius, Husegios, Eunicius, Ilianos, Acacius, Aethius, Athanasius, Nicolaus, Melitian, Candidus, Bibianus, Cydian, Gaius, Sacerdon, Duminos, Gorgonius, Priscos, Theodolus, Anatalius, Melition, Ilinius, Theophilos, Lucimacus, Ivanius en Cilthodius.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Aimée,

De paarse driehoek, was niet alleen voro JG, maar ook voor andere christenen, die weigerden hun broeders te doden.

Helaas, niet alle mensen werken zo. Het is zo simplistisch, om angst om dood te gaan, weg te cijferen, en dan achteraf met het vingertje naar hen te wijzen.

Weet je, elke religie heeft doden op haar gweeten. Ja, 40 martelaren?

Wat dacht je van minstens honderden Christelijke martelaren die stierven, omdat tot 1981, het nemen van orgaan transplantatie als 'kannibalisme' werd betiteld door één bepaalde groepering voor haar leden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Weet je, elke religie heeft doden op haar gweeten.

In de katholieke moraaltheologie is één van de eerste kwesties: wat kan wie aangerekend worden? Het antwoord daarop is dat alleen aan mensen zogenaamde "menselijke daden" aangerekend kunnen worden, dat wil zeggen bewuste daden, die iemand willens en wetens stelt.

Essentie daarvan is wel dat alleen mensen een daad "op hun geweten" kunnen hebben.

Hoe zie jij dat? Je zegt dat religies iets op hun geweten kunnen hebben, bedoel je dat letterlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, 40 martelaren?

Wat dacht je van minstens honderden Christelijke martelaren ...

Ik wist niet dat het een wedstrijd was.

Ik krijg er altijd een heel dubbel gevoel bij. De bewondering voor standvastigheid en de rillingen bij de gedachte wat mensen doorgemaakt hebben.

Doet me nadenken over welke keuzes ik zou maken maar ik denk dat je zoiets niet vooraf kan bedenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoi Rudi,

Je hebt gelijk. Het gaat om martelaren van de religie die Aimee aanhangt. Tot 1981, stierven er mensen, omdat zij een niertransplantatie bijvoorbeeld, niet mochten toestaan.

Dat was wereldwijde policy door het Wachttorengenootschap.

Ik krijg een zeer dubbel gevoel hierbij! Eerst claimt 'men' dan 'maar wij voeren geen oorlog!'

maar deze 'wij' stierf wel voor 'oud licht'

En ik denk, dat veel die martelaren in het Christendom, dat veel ervan niet had gehoeven als christenen hun medemens liefhaden. (Onderlinge oorlogen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik wist niet dat het een wedstrijd was.

Ik krijg er altijd een heel dubbel gevoel bij. De bewondering voor standvastigheid en de rillingen bij de gedachte wat mensen doorgemaakt hebben.

Doet me nadenken over welke keuzes ik zou maken maar ik denk dat je zoiets niet vooraf kan bedenken.

Volgens mij is het ook niet erg om je geloof in stilte te belijden mocht de grond te heet onder je voeten worden (Joh 4,23)neem als voorbeeld Jozef van Arimathéa, die was voor de buitenwereld een jood (Joh 19,38), hij was een crypto Christen en dat heeft Jezus hem denk ik niet kwalijk genomen. Daarom denk ik dat het vaak te voorkomen is om vervolgt te worden vanwege je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Christenen' moesten tijdens de W.O.'s of tijdens de Balkan oorlog geweigerd hebben hun broeders te doden en het martelaarschap te aanvaarden.

Hoezo tussen haakjes. Het komt inderdaad vaker voor wanneer christenen maar ook niet-christenen iets weigeren ze er voor vermoord worden. Ik vind het goed omdat te herdenken, liefst met naam en concreet verhaal, dat maakt het voor mij indrukwekkender dan een algemeen verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid