Spring naar bijdragen

Belang van het oude testament


Aanbevolen berichten

Is het nieuwe testament belangrijker dan het oude testament. Dat lijkt mij een beetje de algemene visie van de meeste christenen. Op zich vrij logisch. Jezus is toch de redder.

Maar wordt er ook ergens gezegd dat het oude testament dus minder belangrijk is. Of zou elk stukje bijbel eigenlijk even belangrijk moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De algemene visie van de meeste christenen lijkt me vooral dat er geen al te nadrukkelijke scheiding wordt gemaakt tussen oude en nieuwe testament, aangezien het nieuwe niet kan bestaan zonder het oude. Het nieuwe testament is de vervolmaking van het oude, maar daarmee niet belangrijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het nieuwe testament belangrijker dan het oude testament. Dat lijkt mij een beetje de algemene visie van de meeste christenen. Op zich vrij logisch. Jezus is toch de redder.

Maar wordt er ook ergens gezegd dat het oude testament dus minder belangrijk is. Of zou elk stukje bijbel eigenlijk even belangrijk moeten zijn.

Wat in het Oude in beelden wordt gezegd, wordt in het Nieuwe in het volle licht zichtbaar gemaakt. Het Nieuwe is zowel uitleg als vervulling van het Oude. Zonder het Oude is het Nieuwe niet te verstaan, zonder het Nieuwe blijft het Oude duister.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat het OT er is als voorbeeld voor de gelovigen nu.

Hebr. 4

11 Laten wij er dus ernst mede maken om tot die rust in te gaan, opdat niemand ten val kome door dit voorbeeld van ongehoorzaamheid te volgen.

Het NT gaat over betere beloften dan het OT.

Heb 8,6

Nu echter heeft Hij een zoveel verhevener dienst verkregen, als Hij de middelaar is van een beter verbond, waarvan de rechtskracht op betere beloften berust.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

In vind dat je eigenlijk geen onderscheid kan of mag maken tussen het OT en NT. Net NT vult het OT aan en omgekeerd. Jezus kwam om het oude te vervullen, maar zeker niet om te vervangen (Matt 5; 17-20)

Alle bijbelboeken zijn 1 geheel, samen zijn ze het woord van God. Zelf vind ik dat je God (de Vader) duidelijk aan het werkt ziet in het OT. In het eerste gedeelte van het NT Jezus en daarna de Heilige Geest.

Ook wat betreft de toekomst van Israel, staat er veel in het OT vermeld, Dus het OT is minstens zo belangrijk als het NT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het nieuwe testament belangrijker dan het oude testament. Dat lijkt mij een beetje de algemene visie van de meeste christenen. Op zich vrij logisch. Jezus is toch de redder.

Maar wordt er ook ergens gezegd dat het oude testament dus minder belangrijk is. Of zou elk stukje bijbel eigenlijk even belangrijk moeten zijn.

Nee, ze zijn even belangrijk, doch is het NT niks zonder het OT, terwijl het OT op zichzelf kan staan. Immers, in de wet en de profeten is over Jezus gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien kan de volgende vergelijking worden gemaakt. Het gaat om een testament. Iemand die voor zijn dood een testament heeft laten opmaken, laat vlak voor het overlijden het testament door de notaris vernieuwen. Daarbij wordt niet even het hele testament verscheurd, maar wordt nog een extra artikel toegevoegd, waarin staat dat na het overlijden de auto naar oom Theo gaat smile.gif

Voor oom Theo is dat vernieuwde testament dan een beter testament.

Zo wilde Jezus aan Gods schepselen ook hele goede beloften nalaten via het testament, maar Hij zorgde er nog voor dat het testament vernieuwd werd; beter werd. Daarbij kwam niet het hele oude testament te vervallen, maar werd het aangevuld en verbeterd met betere beloften.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien kan de volgende vergelijking worden gemaakt. Het gaat om een testament. Iemand die voor zijn dood een testament heeft laten opmaken, laat vlak voor het overlijden het testament door de notaris vernieuwen. Daarbij wordt niet even het hele testament verscheurd, maar wordt nog een extra artikel toegevoegd, waarin staat dat na het overlijden de auto naar oom Theo gaat
smile.gif

Voor oom Theo is dat vernieuwde testament dan een beter testament.

Zo wilde Jezus aan Gods schepselen ook hele goede beloften nalaten via het testament, maar Hij zorgde er nog voor dat het testament vernieuwd werd; beter werd. Daarbij kwam niet het hele oude testament te vervallen, maar werd het aangevuld en verbeterd met betere beloften.

Er is niks komen te vervallen als je niet gelooft dat de oude hemel en aarde vergaan zijn, vergis je niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo wilde Jezus aan Gods schepselen ook hele goede beloften nalaten via het testament, maar Hij zorgde er nog voor dat het testament vernieuwd werd; beter werd. Daarbij kwam niet het hele oude testament te vervallen, maar
werd het aangevuld en verbeterd
met betere beloften.

@Mo: hij zegt ook niet dat er iets is komen te vervallen, er is alleen wat bij gekomen. Ik neem aan dat Barbapapa de Sabbat houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

@Mo: ja, zie hierboven

widegrin.gif

Ok dan zal ik me maar klaarmaken voor de sabbat!


Samengevoegd:

Quote:

Yep.

Ik ben de eeuwige Sabbat, de eeuwige rust binnengegaan. Daarbij heb ik niet maar één dag in de week gewijd aan de Heer, maar wijd ik alle dagen van de week aan de Heer.

Ja dat zijn we wel met elkaar eens, maar als jij gelooft dat de oude hemel en aarde niet voorbij zijn gegaan, waarom houd je de sabbat dan niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn er tussen de 2 en 3 miljard die dat schijnen te doen.

Matt. 22

37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Rom 8,2

Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

Rom 13,8

Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.

(Joh. 7:19 zei Jezus tegen de Joden die Hem (nog) niet hadden aangenomen als Redder en Heer.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er zijn er tussen de 2 en 3 miljard die dat schijnen te doen.

Matt. 22

37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Rom 8,2

Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods.

Rom 13,8

Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.

(Joh. 7:19 zei Jezus tegen de Joden die Hem (nog) niet hadden aangenomen als Redder en Heer.)

Of zoveel het doen durf ik ook niet te zeggen, maar je hebt wel gelijk denk ik!

Geloof jij dan dat de joden nog onder het oude testament/verbond zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geloof jij dan dat de joden nog onder het oude testament/verbond zijn?

Ik denk het wel. Ik vermoed zelfs dat er (nog) mensen zijn die zich christen noemen en nog (deels) onder het oude verbond leven, of zo leven alsof er geen nieuw verbond is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik denk het wel. Ik vermoed zelfs dat er (nog) mensen zijn die zich christen noemen en nog (deels) onder het oude verbond leven, of zo leven alsof er geen nieuw verbond is.

Daar heb je denk ik gelijk in, het punt van de christenen knipoog_dicht.gif.

We lezen in de Bijbel nergens dat we ons christenen moeten noemen, de discipelen werden zo genoemd in Antiochië (Hand 11,26), maar verder lezen we er niks over en de joden te Jeruzalem spraken ook wel van 'sekte van de (Hand 24,5) Nazoreeërs'. Dus het christendom werd in het begin een sekte genoemd, wat een grap nietwaar!

Zoals jij je geloof omschrijft heb je de joodse wet niet bij nodig, dat is volgens mij prijzenswaardig en hoe Jezus het wil, hierover staat geschreven:

Heb 8,13       

Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

Het nieuwe verbond heft het oude dus wel degelijk op. Besef dat dit voor de joodse oorlog geschreven is, de oorlog waarin de tempel vernietigd werd en ook het fysieke gedeelte van het oude verbond!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid