Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Hoe vaak bidden jullie op een dag, en hoe lang duurt per keer dat gebed dan?

Meestal (als ik er aan denk) 3x per dag de Engel des Heren.

Voor de maaltijd (na lees ik meestal uit de H. Schrift)

Vaak ook Lauden en Vespers (uit het brevier van de Kerk).

En tussendoor vaak een tientje of een rozenhoedje.

Engel des Heren duurt misschien 2 minuten, een rozenhoedje ongeveer een half uur, Lauden en Vespers meestal ook zoiets. Voor de maaltijd duurt het een minuutje ofzo? Kweenie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op dit moment bid ik wel heel veel. En dat op verschillende momenten van de dag. Varierend van korte gesprekjes, lange gesprekken, stille meditatie (voor mij ook een vorm van bidden, als je iets vraagt moet je ook de tijd nemen om te luisteren)maar zelden formele gebeden. Maar in totaal neemt het niet zoveel tijd in beslag. Al afwassend kan ik soms heel fijn bij God zijn.Overigens, een kleine waarschuwing lieve, val niet in de valkuil van je autisme...ontwikkel niet een ongezonde fixatie op bidden. Met je handicap is het goed van tevoren te bepalen op welke momenten van de dag je wilt bidden. KOrt gebed voor de maaltijd is vrij gebruikelijk, dat is dus 3x, verder voor het slapen gaan de dag overdenken, God danken voor wat je mocht ontvangen, je moeilijkheden bespreken en steun vragen en afsluiten met "luisteren" door te proberen even niet te denken, door stil te worden) is ook heel normaal, dat kan dus wat langer duren. Dat is 4x en dan zou je nog kunnen overwegen om jezelf toe te staan om de dag te beginnen met gebed. Dat is 5 x. En in uiterste nood mag je nog een keer. Maar niet vaker. Met jou handicap is dat denk ik een goede richtlijn, anders raak je er misschien op gefixeerd. Je mag dus 5 x bidden, 3 keer kort als dankzegging voor de maaltijd en om de dag te beginnen en af te sluiten wat langer. Let wel, dit is een advies. Een advies, omdat je anders misschien gefixeerd raakt en in dezelfde problemen komt als met je lijst met zonden.Wellicht kan één van de katholieken hem een gezond kahtoliek advies geven, zodat hij wel bidt, maar niet in een fixatie komt te vervallen. Hij is geen kloosterling en te veel bidden is met zijn handicap een risico. (Nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar in dit geval ben ik serieus van mening dat een mens teveel zou kunnen bidden)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid