Spring naar bijdragen

Wet vloek of een Zegen ?


Aanbevolen berichten

Hoe kan de Wet nou een vloek zijn terwijl de Joden tussen 1347 en 1351 de Reinigingswetten naleefden uit het boek Leviticus en door God gezegend werden en in hun buurten haasten geen ziektes voorkwamen.

De Zwarte Dood is de naam voor een epidemie die tussen 1347 en 1351 in Europa woedde en vele slachtoffers maakte, soms tientallen procenten van de bevolking.

Joodse reinigingswetten

Het klopte inderdaad dat de joden minder snel ziek werden, maar dit kwam omdat zij, door hun reinigingswetten uit het oude testament, veel hygiënischer leefden dan de andere mensen. Met name de Joodse wijk van Straatsburg viel heel erg in positieve zin op, omdat hier slechts 5% van de bevolking slachtoffer werd. Dit was te danken aan de reinigingswetten uit het oude testament die door de Joodse arts Balavignus consequent werden doorgevoerd.

Google anders zwarte dood,

Alleen omdat Paulus zegt dat de Wet een vloek geworden is geloven jullie dat? Zei Jezus niet dat praktiseren van de Wet en wie de Geboden bewaart van Mozes het Koninkrijk aan hen toebehoort ?

Wat mij dwars zit hoe kun je nog geloven dat de Wet een vloek geworden is nadat de Joden bewijs leverden dat praktiseren uit de Wet een zegen is en daarmee Paulus ongelijk gaf, hoe kun je dit maken tegenover God ?

Kan toch niet ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, Jezus is de wet in z'n volheid, dus de wet kan nooit een vloek zijn. Wat Paulus bedoelt is feitelijk de corrumpering van de Joodse wet, een bepaalde wijze van denken dus. In een geheel andere context kan je er hier wel een staaltje van zien:

link

Doordat Jezus kwam, betekent de wet volgen dus Jezus volgen. Jezelf reinigen is daar ook een voorbeeld van. Daarnaast, als jij je wilt besnijden, dan mag dat, het is alleen het wetticisme wat wordt afgewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Pius al stelt, is niet de wet op zich tot vloek, maar de manier van omgaan ermee. Een treffende beschrijving hiervan vind ik altijd in een van de laatste toespraken van Jezus, welke Paulus in zekere zin bevestigt in zijn brief aan de Romeinen

Quote:
Mattheüs 23

23 Wee u, schriftgeleerden en farizeën; gij huichelaars, die tienden betaalt van muntkruid, anijs en komijn; maar die nalatig zijt in het voornaamste deel van de wet: rechtvaardigheid, barmhartigheid en goede trouw. Dit moet men doen, en het andere niet laten.

24 Blinde leidslieden, die de mug uitzeeft, maar de kameel doorslokt.

25 Wee u, schriftgeleerden en farizeën; gij huichelaars, die de beker en de schotel van buiten reinigt, terwijl ze van binnen vol schraapzucht en onmatigheid zijn.

26 Blinde farizeën; reinigt eerst de beker en de schotel van binnen, opdat ook de buitenkant rein moge worden.

27 Wee u, schriftgeleerden en farizeën; gij huichelaars. Want gij zijt gelijk aan witgepleisterde graven, die van buiten wel mooi zijn, maar van binnen vol doodsbeenderen en allerlei vuil.

28 Zo schijnt ook gij van buiten rechtvaardig voor het oog van de mensen, maar van binnen zijt gij vol huichelarij en ongerechtigheid.

Quote:
Romeinen

2:
12 Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet.

13 Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden.

14 Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet.

15 Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten

16 op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie

17 Maar gij, zo ge u Jood noemt, zo ge steunt op de Wet en u op God beroemt,

18 zo ge zijn wil kent, en onderricht door de Wet, het goed van het kwaad onderscheidt,

19 zo ge de overtuiging bezit, dat ge een leidsman zijt voor de blinden, een licht voor wie in het duister zijn,

20 een opvoeder van onwetenden, een leermeester voor onmondigen, daar ge in de Wet de maatstaf bezit van kennis en waarheid:

21 onderwijst ge uzelf dan niet, terwijl ge anderen onderricht?. Gij die preekt, dat men niet stelen mag, ge steelt?

22 Gij die overspel verbiedt, ge zijt een overspelige? Gij die van de afgoden gruwt, ge plundert hun tempels?

23 Gij die pocht op de Wet, ge onteert God door overtreding der Wet;

24 want "door uw schuld wordt de naam van God onder de heidenen gelasterd, zoals er geschreven staat.

(...)

28 Immers niet hij is een Jood, die het uiterlijk is; en dit is geen besnijdenis, die uiterlijk geschiedt in het vlees;

29 maar hij is een Jood, die het is in zijn binnenste; en dit is besnijdenis, die geschiedt in het hart, naar de geest en niet naar de letter; -zo iemand krijgt lof, niet van de mensen, maar van God.

3:
9 Wat dan? Zijn wij soms beter? -Volstrekt niet! Want we hebben Joden en Grieken toch vroeger beschuldigd, dat ze allen onder zonde gebukt gaan,

10 zoals er geschreven staat: "Er is geen rechtvaardige, zelfs niet één;

11 Er is geen verstandige, niemand die God zoekt.

12 Allen zijn afgedwaald, even bedorven, Er is niemand die goed doet, maar ook niet één.

13 Een open graf is hun keel, Ze plegen bedrog met hun tong; Achter hun lippen is adderengif,

14 Vol vloek en bitterheid is hun mond.

15 Vlug zijn hun voeten, om bloed te vergieten,

16 Vernieling en onheil zijn op hun wegen;

17 Maar de weg van de vrede kennen ze niet,

18 Geen vreze Gods staat hun voor ogen!

19 Welnu, we weten, dat de Wet, bij al wat ze zegt, zich richt tot hen, die staan onder de Wet. Iedere mond is dus gestopt, en heel de wereld staat schuldig voor God!

20 Door de voorschriften der Wet zal dus geen mens voor Hem gerechtvaardigd worden; wèl brengt de Wet de kennis der zonde.

21 Maar thans is, buiten de Wet om, de gerechtigheid Gods verschenen, waarvan de Wet en de profeten getuigenis hebben afgelegd.

22 Het is de gerechtigheid Gods, door het geloof in Jesus Christus, en voor allen die geloven. Neen, er bestaat geen onderscheid meer.

23 Want allen hebben gezondigd, en zijn beroofd van de heerlijkheid Gods;

24 om niet worden ze gerechtvaardigd door zijn genade uit kracht der verlossing door Christus Jesus.

25 En God heeft Hem aangewezen als zoenoffer door het geloof in zijn Bloed, om zijn rechtvaardigheid te tonen bij het dulden van vroegere zonden

26 uit de tijd van Gods lankmoedigheid; om ook zijn rechtvaardigheid te tonen in deze tijd, en Zelf rechtvaardig te zijn, als Hij hem rechtvaardigt, die in Jesus gelooft.

27 Waar blijft dan de eigenroem? Hij is uitgesloten! Krachtens welke wet? Krachtens die van de werken? Neen, maar krachtens de wet van het geloof!

28 We besluiten dus, dat de mens gerechtvaardigd wordt door het geloof zonder de werken der Wet.

Onze redding zit niet in de wet. De wet geeft ons puur een kader waarbinnen we kunnen leven met God. De wet is dus een middel en geen doel op zich. Helaas gebeurt het nogal eens (denk ook aan allerlei regels in de huidige samenleving) dat het middel tot doel wordt verheven. Daardoor ontstaat scheefgroei, welke in dit geval ons afleidt van God. Zodoende wordt naar mijn idee gesproken over de vloek van de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nadat Jezus Zich openbaarde was de wet wel degelijk een vloek geworden en daarom zei Jakobus in dit verband:

Jak 2,10       

Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Volgens Paulus is geen vlees daar toe in staat (Rom 8,7) dus is de wet met zekerheid een vloek voor wie zich er aan wil houden. Men schijnt maar niet te willen beseffen dat alleen God Zich aan Zijn wet hield en deze zodoende vervulde voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Volgens Paulus is geen vlees daar toe in staat (Rom 8,7) dus is de wet met zekerheid
een vloek voor wie zich er aan wil houden
. Men schijnt maar niet te willen beseffen dat alleen God Zich aan Zijn wet hield en deze zodoende vervulde voor ons.

Zoals je al zegt Mohamed, de vloek zit hem in het niet houden ervan, niet in de wet/het leefkader op zich. Dat is toch een belangrijk verschil! Want het leefkader dat God de mens geeft blijft bestaan vanaf het eerste begin tot nu toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Zoals je al zegt Mohamed, de vloek zit hem in het niet houden ervan, niet in de wet/het leefkader op zich. Dat is toch een belangrijk verschil! Want het leefkader dat God de mens geeft blijft bestaan vanaf het eerste begin tot nu toe.

Nee HenkG, want nieuwe wijn hoort immers in nieuwe zakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee HenkG, want nieuwe wijn hoort immers in nieuwe zakken.

In de bergrede geeft Jezus wel een interpretatie van de Wet. En die moeten we toch houden? (Waarom zou Jezus anders de moeite doen om zijn visie op de Wet uiteen te zetten)

En ook Jezus' samenvatting van 'de wet en de profeten' (God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf) geeft Hij m.i. als richtlijn.

Alleen is het wel zo dat de Wet niet rechtvaardigt, zoals Paulus duidelijk maakt. Dus als je probeert de Wet te houden om daardoor gerechtvaardigd te worden, is de Wet een vloek.

Mijn visie. Schiet er maar op als je wilt smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In de bergrede geeft Jezus wel een interpretatie van de Wet. En die moeten we toch houden? (Waarom zou Jezus anders de moeite doen om zijn visie op de Wet uiteen te zetten)

En ook Jezus' samenvatting van 'de wet en de profeten' (God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf) geeft Hij m.i. als richtlijn.

Alleen is het wel zo dat de Wet niet rechtvaardigt, zoals Paulus duidelijk maakt. Dus als je probeert de Wet te houden om daardoor gerechtvaardigd te worden, is de Wet een vloek.

Mijn visie. Schiet er maar op als je wilt
smile.gif

Paulus gaf aan dat door Jezus tussenkomst het oude verbond nabij de verdwijning (Heb 8,13) was. De joden tegen wie Jezus sprak vielen dus nog onder het oude verbond en moesten de wet doen.


Samengevoegd:

Overigens is je naaste liefhebben als jezelf de Koninklijke wet (Jak 2,8) en dat is wat anders als de wet der geboden in inzettingen bestaande (Ef 2,15) want alleen laatstgenoemde heeft Christus teniet gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is niet helemaal waar HenkG, ik heb tijdens mijn vakantie Zacharia geheel doorgelezen en daar staat toch iets anders:

'En ik nam mijn stok LIEFELIJKHEID, en ik verbrak die, te niet doende mijn verbond, dat ik met al deze volken gemaakt had. (zach 11,10)'

Je kunt Jezus gelijkenis mbt de wijn moeilijk verletterlijken Henk G.

Mat 13,34       

Al deze dingen heeft Jezus tot de scharen gesproken door gelijkenissen, en zonder gelijkenis sprak Hij tot hen niet.

Eenzelfde soort gelijkenis als die waarbij Jezus de wijn gebruikte om de nieuwe menswording mee uit te beelden, vinden we elders nogmaals en je kan toch niet serieus menen dat we die ook letterlijk moeten lezen?

Mar 2,21       

En niemand naait een lap ongevold laken op een oud kleed; anders scheurt zijn nieuwe aangenaaide lap iets af van het oude kleed, en er wordt een ergere scheur.

Bij deze vers ligt het er zo dik bovenop dat zelfs jij er niet omheen kunt me dunkt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus Gods verbond is niet een verbond vanaf de schepping?

Zou God werkelijk steeds andere leefkaders voorschotelen?

De vorm wijzigt wellicht, de inhoud niet!

Of zou Jezus niet gestorven zijn voor Adam, voor Abraham en voor al die anderen die leefden voor de tijd van de wet?

Wat de vergelijkingen van Jezus duidelijk maken is dat we niet aan allerlei oude rituelen vast moeten houden, maar dat we ons moeten richten op ons binnenste, op ons hart. Maar die boodschap is niet nieuw, want dat gold ook al voor mensen als Abraham, Adam etc. De vorm moet niet het doel zijn, maar een middel. En we moeten het juiste middel blijven zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt ook. Want het werk van Jezus heeft zeer krachtig duidelijk gemaakt wat ook aan de mensen onder het oude verbond al duidelijk werd gemaakt door God, namelijk dat doorwerking van genade niet samen kan vallen met het gericht zijn op het voldoen aan allerlei regels. Want offers op zich heeft God, zoals Hij Zelf ook in Zijn Woord duidelijk maakt niets mee, maar wel met een offer gebracht met een gebroken hart. Genadewijn past niet in verengd-regeltjes-volgenzakken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem aan dat je de mens onder het oude verbond bedoelt. Voor hen geldt inderdaad dat het proberen te doen van de geboden net zo min als voor ons het doel op zich is. Het doel is en blijft God dienen.

Mocht je werkelijk de oude mens (als in onze zondige ik) bedoelen dan is er naar mijn idee een contradictio in terminus, aangezien de oude mens niets te maken wil hebben met de regels van God of een ander...knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weetje zeker dat de Wet een vloek is ?

Weten jullie dat zeker voordat God naar de aarde komt...

Jesaja 66

15 De HEER zal komen in een vuur,

met zijn wagens als een wervelstorm.

Hij komt zijn toorn uitvieren in vlammen,

zijn dreiging in een vuurgloed.

16 De HEER zal over al wat leeft

een oordeel vellen, te vuur en te zwaard,

en tallozen worden door hem doorboord.

17 Zij die zich wijden en reinigen

om zich naar de tuinen te begeven,

iemand uit de kring achterna,

en zij die vlees van zwijnen en muizen

of ander onrein gedierte eten,

samen zullen zij ten onder gaan – spreekt de HEER.

18 Want ik ken hun daden en hun gedachten.

Zwijn en andere onrein gedierte blijft verboden....!

David:

Welzalig de mens die wet onderhoudt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou we wet niet tot een zegen moeten zijn, maar is het verworden tot een vloek?

Ja dat lijkt me wel. Jakobus spreekt van de wet van de vrijheid.

@ Menelikboy: Ik denk dat je er wel rekening mee zou kunnen houden dat de mensen worden geoordeeld naar de wetten die ze zelf bedenken/hanteren. Het zou onrechtvaardig zijn van God als Hij toornig werd op een mens die zich van geen kwaad bewust is, terwijl hij naar de letter misschien toch kwaad gedaan heeft.

In Mat. 7 staat dat Jezus ons waarschuwt om anderen niet te oordelen, omdat iedereen door God gemeten zal worden in de maat waarin men anderen meet.

Mij lijkt idd, zoals Henk zegt, dat een verkeerd gebruik van wetten als een vloek is.

Als je God's wet van de vrijheid juist wilt gebruiken, bestudeer hem dan, controleer hem op jezelf en oordeel dan eens of hij goed of slecht is.

Echter wanneer je een ander een willekeurige (van mijn part eigen verzonnen) wet oplegt, dan functioneert het als een vloek. In eertse instantie voor die ander, maar uiteindelijk voor jezelf, omdat God je dan zo ziet zoals jij die ander altijd zag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

de samenvatting van de wet is toch God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf zoals dat in Mattheus 22 beschreven staat. Je gaat toch niet beweren dat we ons daar niet meer aan hoeven houden.

De wet is niet verdwenen. Jezus heeft de wet vervuld door in liefde ons grote voorbeeld te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid