reteip 0 Geplaatst 30 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 30 juli 2008 Ik bedoelde eigenlijk meer dit zinnetje: Want het is duidelijk dat wij de bisschop moeten beschouwen als de Heer zelf. (15) Link naar bericht Deel via andere websites
Taquoriaan 0 Geplaatst 30 juli 2008 Rapport Share Geplaatst 30 juli 2008 Niet als dooddoener, maar de brieven van de Heilige Ignatius van Antiochië zijn ook in podcastvorm verkrijgbaar. Veel makkelijker dan zelf lezen. link Hoi, trouwens. Jij hier? Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 Denk ik.Weten jullie wie Ignatius van Antiochie is Ik ben van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochië, een Oriëntaals Orthodoxe Kerk. Ignatius van Antiochie wordt bij ons beschouwd als de derde Patriarch van mijn kerk dus, of de derde Bisschop. Ik zou graag van jullie willen weten, van welke christelijke denominatie jullie zijn, bijvoorbeeld eerst de denominatie, en dan de groepering, bijvoorbeeld:Ik ben van de Rooms Katholieke Kerk, en dat valt onder het Katholicisme.Je hebt kortweg 8 groeperingen:1. Restorationisten2. Anabaptisten3. Protestanten4. Anglicanen5. Katholieken6. Orientaals Orthodoxen7. Oosters Orthodoxen8. AssyriersMvgrNT (20 jaar woonachtend te Hengelo Overijssel) Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 ehhh. que? Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 wat bedoel je met que diakio? Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 Ik bedoel daarmee enige verwarring en verbazing te uiten. Ik snap je vraag niet helemaal, en het doel van je vraag nog minder, en het verband met dit topic het minst. Link naar bericht Deel via andere websites
nt-del 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 Denk ik. Kijk, Ignatius van Antiochie is de derde Patriarch of Bisschop van mijn Kerk, ik ben van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochie, snap je wel. Je kunt het ook opzoeken op Wikipedia. Dus ik zou zeggen, het heeft wel enigszins verband. Verder was ik benieuwd...naar jullie van welke christelijke denominatie zijn jullie...en misschien kunnen we daar dan een discussie over voeren, persoonlijk denk ik bijvoorbeeld dat alleen Katholieken en Orthodoxen in de hemel kunnen komen. Samengevoegd: Denk ik. dit heeft te maken met de zeven sacramenten vooral. elke kerk die geen zeven sacramenten heeft, beschouw ik niet als een echte kerk maar als een neppe kerk, en met die kerk, zo geloof ik, kun je ook niet in de hemel komen, snap je wel. Ik zou diegenen die behoren tot een ´kerk´ die niet zeven sacramenten heeft, willen bekeren, snap je wel. Link naar bericht Deel via andere websites
Dagmar 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 Daar valt inderdaad over te discussieren, maar dat is in dit topic nogal offtopic. Volgens mij moet er nog wel een open topic over zijn, dus met wat zoeken kan je in het juiste topic je vraag opnieuw stellen Link naar bericht Deel via andere websites
diakio 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 Quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:26:39 schreef NT het volgende:Denk ik.Die zin snap ik al niet, maar ok.Quote:Kijk, Ignatius van Antiochie is de derde Patriarch of Bisschop van mijn Kerk, ik ben van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochie, snap je wel.Ja hoor, dat snapte ik.Quote:Je kunt het ook opzoeken op Wikipedia.Ik ken mijn kerkgeschiedenis redelijk Quote:Dus ik zou zeggen, het heeft wel enigszins verband.Oh, enigszins verband zal je al snel hebben.Quote:Verder was ik benieuwd...naar jullie van welke christelijke denominatie zijn jullie...en misschien kunnen we daar dan een discussie over voeren, persoonlijk denk ik bijvoorbeeld dat alleen Katholieken en Orthodoxen in de hemel kunnen komen. ik vind je nu al leuk. Maar dan nog snap ik niet zo goed waarom je in dit topic vraagt wat ieders geloof is, met het kennelijke doel een discussie over de hemel-toegang per denominatie te bespreken.Meer een kwestie van netiquette eigenlijk, begin ik te merken.Quote:dit heeft te maken met de zeven sacramenten vooral. elke kerk die geen zeven sacramenten heeft, beschouw ik niet als een echte kerk maar als een neppe kerk, en met die kerk, zo geloof ik, kun je ook niet in de hemel komen, snap je wel. Ik zou diegenen die behoren tot een ´kerk´ die niet zeven sacramenten heeft, willen bekeren, snap je wel.oh, ik snap je meer en meer. Ik snap ook wat er nu komen gaat Samengevoegd:Quote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:34:02 schreef Dagmar het volgende:Daar valt inderdaad over te discussieren, maar dat is in dit topic nogal offtopic. Volgens mij moet er nog wel een open topic over zijn, dus met wat zoeken kan je in het juiste topic je vraag opnieuw stellen jaaaaaaaaaa die zat er aan te komen. Maar open er een topic over! Ik zet de stoelen vast klaar. Link naar bericht Deel via andere websites
Renaldo 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 Quote:jaaaaaaaaaa die zat er aan te komen. Maar open er een topic over! Ik zet de stoelen vast klaar.Bier staat koud en de chips staat klaar. Link naar bericht Deel via andere websites
audacity 0 Geplaatst 28 augustus 2008 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2008 en dan nu hier weer on topic anders ga ik de boel hier opruimen ja Link naar bericht Deel via andere websites
Ignatius Maria 0 Geplaatst 11 september 2008 Rapport Share Geplaatst 11 september 2008 Aangezien onze broeder Pius momenteel even een break en een Kitkat neemt, krijgen jullie via mij de twee nog resterende brieven van mijn patroon. BRIEF VAN DE HEILIGE IGNATIUS AAN DE KERK VAN SMYRNA GROET Ignatius die ook Theoforus wordt genoemd wenst, geheel gericht op God en zijn Woord (1) alle vreugde aan de kerk van God de Vader en zijn veelgeliefde Zoon, Jezus Christus, te Smyrna in Klein-Azië, zij die begenadigd is in elk opzicht, vervuld van geloof en liefde, van geen enkele genadegave verstoken, de goddelijk schone kerk die draagster is van heilige voorwerpen. GELOOFSBELIJDENIS, CHRISTUS IS GOD EN MENS I. Ik prijs Jezus Christus onze God, die u zoveel wijsheid schonk. Want ik heb opgemerkt dat u onwankelbaar bent in een vast geloof, als het ware naar lichaam en geest genageld aan het kruis van Jezus Christus en gegrondvest in de liefde door het bloed van Christus, vast overtuigd dat onze Heer werkelijk naar het vlees uit het geslacht van David is (2), de Zoon van God naar Gods wil en kracht, werkelijk geboren uit een maagd, gedoopt door Johannes "opdat alles wat vastgesteld was volbracht zou worden". (3) Hij is werkelijk onder Pontius Pilatus en de viervorst Herodes voor ons naar het vlees gekruisigd. Door de vrucht van het kruis en zijn Godgezegend lijden hebben wij het leven. Dit alles geschiedde om voor ons tot in alle eeuwigheid een banier op te heffen (4) en zijn heiligen en getrouwen rond zich te scharen zowel uit de joden als uit de heidenen in het ene Lichaam van zijn Kerk. STRIJD TEGEN HET DOKETISME II. Dat alles heeft Hij geleden om ons te redden. En Hij heeft werkelijk geleden, zoals Hij ook werkelijk verrezen is en niet zoals sommige ongelovigen zeggen, slechts in schijn. Zij leiden zelf slechts een schijnbestaan. En naar hun denken zal hun een lot toebedeeld worden, zij zullen zonder lichaam gelijk aan de demonen zijn. (5) DE VERRIJZENIS III. Want ik weet en geloof dat Hij ook na de verrijzen is in het vlees was. En toen Hij tot Petrus en hen die bij hem waren, kwam, sprak hij tot hen: Raakt Mij aan, betast Mij en ziet dat ik niet een demon ben zonder lichaam. En terstond betastten zij Hem en geloofden omdat zij in nauwe aanraking waren geweest met zijn vlees en zijn geest. En daarom verachtten zij de dood en waren zij verheven boven de dood. En na de verrijzenis at en dronk Hij met hen als een mens in het vlees, ofschoon Hij naar de geest verenigd was met de Vader. (6) VERMIJDT DE DWAALLERAREN IV. Hieromtrent vermaan ik u dringend, geliefden, en ik weet dat u er ook zo over denkt. Maar ik wil u waarschuwen voor de wilde dieren in mensengedaante. Niet alleen moet u ze niet in uw samenkomsten toelaten, maar als het enigszins mogelijk is, moet u ook vermijden hen te ontmoeten. Het enige wat u doen moet, is voor hen bidden dat ze zich misschien ooit zullen bekeren. Maar dat gebeurt niet gemakkelijk. Jezus Christus heeft echter de macht hiertoe, Hij die ons ware leven is. WAAROM LIJD IK? Want als alles maar schijnbaar volbracht is door onze Heer, ben ik ook maar in schijn geboeid. En waarom heb ik me dan uitgeleverd om gedood te worden door het vuur, het zwaard of de wilde dieren? Maar: dichtbij het zwaard, dichtbij God; tussen de wilde dieren, God is met mij. Het enige waar het op aan komt, is dat het geschiedt in de Naam van Jezus Christus. Om met Hem te lijden doorsta ik dit alles. Hij geeft me hiertoe de kracht, Hij die in alles de mensen gelijk werd. DOKETISME IS ONGELOOF V. In onwetendheid loochenen sommigen zijn mensheid, maar eerder worden zij door Hem verloochend, want zij zijn meer verdedigers van de dood dan van de waarheid. De profetieën en de Wet van Mozes hebben hen niet kunnen overtuigen, maar tot nu toe ook niet de Blijde Boodschap of het lijden van elk van ons. Want zij denken hetzelfde over ons. (7) Want wat heb ik eraan als iemand mij prijst, maar mijn Heer lastert, omdat hij niet erkent dat Hij werkelijk ons vlees heeft aangenomen? (8) Iemand die dat niet belijdt, verloochent Hem geheel en al, hij is een lijkdrager. (9) Het leek me beter hun namen niet te noemen, want ze zijn ongelovigen. Kon ik ze maar vergeten totdat ze berouw krijgen en geloven aan zijn lijden dat voor ons de verrijzenis betekent. HET OORDEEL VOOR DE ONGELOVIGEN VI. Laat niemand op een dwaalweg geraken! Zelfs voor de hemelse machten en de glorie van de engelen, de zichtbare en de onzichtbare machten is er een oordeel als zij niet geloven in het bloed van Jezus Christus. "Wie bij machte is dit te begrijpen, hij begrijpe het!" (10) NAASTENLIEFDE VII. Laat niemand zich verheffen op zijn stand, het komt alleen aan op het geloof en de liefde, hier gaat niets boven. Let eens op hen die een andere mening hebben over de genade van Jezus Christus die tot ons is gekomen: hoe verzetten zij zich niet tegen Gods wil! Zij bekommeren zich niet om de liefde, noch om de weduwe, de wees, de verdrukte, de gevangene, de vrijgelatene, de hongerige of de dorstige. Zij houden zich ver van het gebed en de Eucharistie, omdat zij niet erkennen dat de Eucharistie het vlees is van onze Redder Jezus Christus dat om onze zonden heeft geleden en dat door de goedheid van de Vader is opgewekt. Zij die twisten over Gods gave sterven in hun redeneringen. Het zou goed voor hen zijn als zij de liefde najoegen (11) om deel te krijgen aan de verrijzenis. U moet zich maar niet bemoeien met die mensen en geen persoonlijk contact zoeken en niet in het openbaar met hen spreken. Houdt u liever aan de profeten (12) en in het bijzonder aan het Evangelie, waarin ons het lijden wordt aangetoond en de voleinding van de verrijzenis. Maar vermijdt de verdeeldheid als de wortel van alle kwaad. DE BISSCHOP VII. Volgt uw bisschop na, zoals Christus de Vader navolgde en volgt het priestercollege na als de apostelen. Hebt eerbied voor de diakens als voor Gods wet. Laat niemand in kerkelijke zaken handelen buiten de bisschop om. Alleen die Eucharistie mag als wettig beschouwd worden die opgedragen wordt door de bisschop of door hem die daartoe door de bisschop is gemachtigd. Daar waar de bisschop zich vertoont, moet ook de gemeenschap (van de gelovigen) zijn (13) zoals ook waar Christus is, de katholieke Kerk is. (14) Het is niet geoorloofd buiten de bisschop om het Doopsel toe te dienen of een agape te vieren. (15) Alles echter wat hij goedkeurt, is ook aan God welgevallig. Wanneer u zo handelt, bent u op de veilige weg en geschiedt alles wettig. IX. Het is redelijk van nu af aan tot bezinning te komen en zolang de tijd nog gunstig is ons tot God te bekeren. Het is goed het gezag van God én het gezag van de bisschop te erkennen. Hij die de bisschop eert, wordt door God geëerd. Hij die handelt buiten medeweten van de bisschop, dient de duivel. DANK EN GEBED X. Moogt u de genade in overvloed ervaren! U bent dat waardig. U hebt me vertroost op alle mogelijke wijzen, zo zal Jezus Christus ook u vertroosten. U hebt me liefde betoond toen ik bij u was en toen ik niet bij u verbleef. God vergelde het u! Als u om Hem alles verdraagt, zult u Hem deelachtig worden. U hebt er goed aan gedaan Filon en Rheos Agathopous (16) te ontvangen als diakens van Christus. Zij hebben mij vergezeld volgens Gods opdracht. Ook zij brengen dank aan God voor u, omdat u hen in elk opzicht hebt vertroost. Niets hiervan zal voor u verloren gaan. Ik ben uw zoenoffer (17) en ook mijn boeien die u niet hebt geminacht en waarvoor u zich niet hebt geschaamd. Zo zal ook Christus die de volmaakte trouw is, zich ook niet voor u schamen. AFSCHEID EN AANBEVELINGEN XI. Uw gebed is uitgegaan tot de kerk van Antiochië in Syrië. Daarvandaan ben ik, geboeid met de door God zeer geliefde ketenen, vertrokken en ik groet u allen. (18) Ik ben het niet waard te behoren tot die kerk, want ik ben de minste van allen. Maar volgens de wil van God ben ik hiertoe waardig gekeurd, niet volgens mijn geweten, maar door Gods genade. Ik bid dat die genade mij volkomen wordt geschonken, zodat ik op uw voorbede tot God zal geraken. Om uw werk op aarde en in de hemel te vervolmaken, is het passend dat uw kerk een Godsgezant aanwijst ter eer van God en hem de opdracht geeft naar Syrië te reizen om hen (de christenen van Antiochië) geluk te wensen dat zij weer vrede genieten en hun grootheid teruggevonden hebben en dat de kerk weer bijeenverzameld is. (19) Het lijkt me een waardige daad dat u iemand met een brief zendt om samen met hen te vieren dat de rust is weergekeerd dank zij God en dat op uw Nu u volmaakt (20) bent, moeten ook uw gedachten volmaakt zijn. Want als u bereid bent het goede te doen, wil God u hiertoe in staat stellen. XII. De liefdesgemeenschap van de broeders te Troas groet u. Vandaar schrijf ik u door bemiddeling van Burrhus die gij, samen met de Efeziërs, uw broeders, hebt gezonden om mij te vergezellen; hij heeft mij op alle mogelijke wijzen vertroost. Het zou goed zijn wanneer allen waren als hij, want hij is een toonbeeld van dienst aan God. De genade zal hem dit vergelden. Ik groet uw heilige bisschop (21) en uw priestercollege dat aan God welgevallig is en de diakens, mijn mededienaren, ieder afzonderlijk en allen te za men in de Naam van Jezus Christus en in zijn vlees en bloed, in zijn lijden en verrijzenis, verenigd met God en u in het vlees en in de geest. Genade, erbarming, vrede en geduld zij met u voor immer. XIII. Ik groet de gezinnen van mijn broeders met hun echtgenoten en hun kinderen en de maagden die weduwen genoemd worden. Weest sterk in de kracht van de Heilige Geest. U groet Filon die met mij is. Ik groet het gezin van Tavia, ik bid dat zij moge bevestigd worden in het geloof en de liefde naar ziel en lichaam. Ik groet Alke, naam die mij zo lief is (22) en Dafnos, de onvergelijkelijke, en Euteknos en ieder bij name. Vaarwel door Gods genade (1) Letterlijk: 'in een onberispelijke geest en in het Woord van God'. Het is ondenkbaar dat Ignatius van zichzelf zegt dat hij onberispelijk is. Door Gods genade kan hij zich geheel op God richten. (2) Rom. 1,3. (3) Vgl. Mt. 3,15. (4) Vgl. Jes. 5,26 (LXX). (5) Een demon, een gevallen engel is zonder lichaam. (6) De in 111 vermelde gebeurtenis zou voorkomen in het apocriefe boek Kerygma Petri, (ORIGENES, De Principiis Pref. S), vgl. ook Lc. 24,39. (7) De doketisten prlJzen wel de martelaars om hun moed te willen sterven voor hun geloof, maar zij sterven voor een irreële zaak naar hun mening. (8) Letterlijk: 'vleesdrager' - sarkophoros. (9) 'Nekrophoros', drager van doden, in tegenstelling tot 'vleesdrager' , zie noot (8). Zij die loochenen dat Christus ons vlees heeft aangenomen, zijn dood in hun geestelijk leven. (10) Mt. 19,12. (11) Er staat 'agapan'. Dus kan men met evenveel recht vertalen: 'aan de liefdemaaltijd (agape) deelnemen, een agape werd meestal gevolgd door een Eucharistieviering. (12) Bedoeld worden hier de woorden van de profeten waarin het lijden en de verrijzenis van de Heer voorzegd werden. (13) De bisschop is de plaatselijke vertegenwoordiger van Christus. (14) Dit is de eerste maal dat het woord 'katholikos' voorkomt, de letterlijke betekenis is: algemeen. (15) Men bedenke dat het in de meeste gevallen gaat om het Doopsel van volwassenen; aan de bisschop komt het toe te oordelen wanneer iemand tot de Kerk mag toegelaten worden. Hij kan echter evenals voor het vieren van de h. Eucharistie iemand delegeren. Een agape werd meestal gevolgd, misschien soms voorafgegaan, door de Eucharistieviering. (16) Zie ook Fil. XI,1. (17) Letterlijk: 'mijn geest is uw zoenoffer', vgl. Ef.XXI,1. (18) Andere mogelijke vertaling: "Ik geef u allen de vredeskus". (19) Vgl. Fil. X,1. (20) 'Volmaakt' in de zin van: 'volwassen in het geloof'. (21) Letterlijk: 'Godwaardige bisschop'. (22) Naam is persoon. Samengevoegd: BRIEF VAN DE HEILIGE IGNATIUS AAN POLYCARPUS GROET Ignatius die ook Theoforus heet, wenst aan Polycarpus, bisschop van de kerk te Smyrna, maar veeleer zelf onder de hoede van God de Vader en van de Heer Jezus Christus, alle vreugde. I. Nu ik met blijdschap heb vernomen, dat uw hart op God als op een onwankelbare rots is gevestigd, verheerlijk ik Hem boven alles, omdat Hij miJ waardig heeft gekeurd u, die voor Hem zonder enige smet bent, te ontmoeten. Kon ik maar blijvend van uw tegenwoordigheid genieten in God! AANSPORING AAN POLYCARPUS Ik vraag u dringend om door de genade waarmee u bekleed bent uw loop te verhaasten en allen ook hiertoe aan te sporen zodat zij gered zullen worden. Handhaaf u op uw bisschopszetel door naar ziel en lichaam voor alles zorg te dragen; heb grote aandacht voor de eenheid, want dit is het belangrijkste. Draag allen zoals de Heer u draagt; ondersteun allen in liefde, zoals u ook al doet. Leg u toe op het onophoudelijk gebed; vraag om nog groter onderscheidingsvermogen dan u al hebt; waak en laat uw geest niet inslapen. Spreek met ieder afzonderlijk zoals ook God zich bekommert om ieder mens. (1) Draag ieders ziekte zoals een volmaakt strijder. Waar veel moeite gedaan wordt, wordt ook veel winst behaald. PASTORAAL ADVIES II. Indien u alleen goede leerlingen liefhebt, verdient u geen dank. Breng juist degenen die last veroorzaken door uw zachtmoedigheid tot overgave. Niet elke wond wordt genezen door dezelfde zalf. Breng de hevige emoties tot kalmte door natte compressen. Wees in alles omzichtig als de slang en argeloos als de duif. (2) Daarom bent u lichamelijk en geestelijk, zo kunt u wat u onder de ogen komt met voorzichtigheid aanpakken. (3) Vraag om de openbaring van de onzichtbare dingen zodat het u aan niets zal ontbreken en u in overvloed deel zult hebben aan de genadegaven. Zoals een stuurman de gunstige wind, zoals de door de storm geteisterde zeeman de haven vurig begeert, zo is het heden voor u het ogenblik om tot God te komen. Wees sober als Gods strijder; de prijs is de onvergankelijkheid en het eeuwig leven. Hiervan bent u ook overtuigd. In alles ben ik en mijn boeien die u liefhebt, voor u een zoenoffer. STEL OP GOD UW BETROUWEN III. Laten zij die geloofwaardig lijken, maar die een andere leer verkondigen, u niet verschrikken. (4) Wees onwankelbaar zoals een aambeeld dat gebeukt wordt door de hamer. Het is een groot strijder eigen zich te laten beuken en toch de overwinning te behalen. Om God moeten wij alles verdragen, zo zal hij ook ons verdragen. Wees nog meer toegewijd dan u al bent. Sla acht op de tijden. Verwacht Hem die boven alle tijd is verheven, de Eeuwige, de Onzichtbare, die zich om ons zichtbaar heeft gemaakt, de Ontastbare, Hij die niet aan lijden onderhevig was, maar terwille van ons zich aan het lijden heeft onderworpen en die om ons op alle mogelijke wijzen het lijden heeft doorstaan. ZORG VOOR DE NAASTE IV. Verwaarloos de weduwen niet. Na de Heer bent u de aangewezene om zich om haar te bekommeren. Laat er niets gebeuren zonder uw wil, en doe zelf niets buiten Gods wil, wat u dan ook niet doet. Wees standvastig. Laten er meer bijeenkomsten gehouden worden; nodig allen bij name uit. Zie niet neer op de slaven en slavinnen; zij mogen echter niet trots worden, maar ter ere Gods beter dienen zodat zij van God een grotere vrijheid ontvangen. Maar zij mogen niet verlangen dat zij op kosten van de gemeenschap vrijgekocht worden, zo immers zouden zij ertoe komen slaaf van hun begeerte te worden. MAGIE V. Houdt u ver van de beroepen die met magie te maken hebben of wat nog beter is: houd hier een homilie over. CELIBAAT EN KUISHEID IN HET HUWELIJK Zeg aan mijn zusters dat ze de Heer moeten liefhebben en tevreden moeten zijn met hun echtgenoten naar lichaam en geest. Spoor zo ook miJn broeders aan in de Naam van Jezus Christus hun vrouwen lief te hebben zoals de Heer de Kerk heeft liefgehad. Indien iemand zich kan onthouden tot eer van het vlees van de Heer, mag hij er zich niet op beroemen. Indien hij er zich op beroemt, is hij verloren en indien hij iemand anders dan de bisschop ervan in kennis stelt, is hij gedoemd tot ondergang. Het past ook dat mannen en vrouwen die een huwelijk willen aangaan dit doen met toestemming van de bisschop, zodat hun huwelijk is volgens de wil van God en niet volgens hun eigen begeerte. Laat alles geschieden tot eer van God. DE BISSCHOP VI. Blijft (5) vast verbonden met de bisschop, dan zal God ook zijn verbond met u trouw blijven. Ik geef mij als zoenoffer voor hen die zich onderwerpen aan de bisschop, de priesters en de diakens. Moge het mij gegeven worden met hen deel te hebben in God. Zwoegt, strijdt, loopt, lijdt, slaapt en ontwaakt allen te zamen als Gods rentmeesters, medehelpers en dienaars. Probeert welgevallig te zijn aan Hem onder wiens bevel u strijdt en van wie u ook de soldij ontvangt. Laat er onder u geen enkele deserteur gevonden worden. Laat uw Doopsel uw schild zIJn, het geloof uw helm, de liefde uw lans, de lijdzaamheid uw wapenrusting. (6) Laten uw werken uw deposito zijn, zodat u uitbetaald krijgt, waarop u recht hebt. (7) Hebt geduld met elkaar in alle zachtmoedigheid, zoals God geduld met u heeft. Kon ik maar van u blijven genieten. VREDE IN SYRIE VII. Daar de kerk in Syrië weer vrede geniet, zoals mij is meegedeeld, dank zij uw gebed, ben ik ook opgewekter. Want in God ben ik onbezorgd, als ik maar door het lijden heen tot God mag geraken om zo bij de verrijzenis geteld te worden tot uw leerlingen. EEN BODE NAAR SYRIE Het zal goed zijn, gelukzalige Polycarpus, een raad bijeen te roepen, welgevallig aan God, en iemand die u zeer lief is, een doortastend man uit te kiezen die zal kunnen geroepen worden om Gods renbode te zijn. Geef hem de eervolle opdracht naar Syrië te reizen en daar uw vastberaden liefde ter ere Gods te loven. De christen beschikt niet over zichzelf, hij staat volkomen ter beschikking van God. Dat is Gods werk en ook het uwe, wanneer u dit tot voltooiing zult hebben gebracht. In vertrouwen op de genade ben ik overtuigd dat u bereid bent een goed werk te doen waartoe u in God verplicht bent. Omdat ik uw vurige ijver voor de waarheid ken, heb ik u slechts met deze weinige woorden gevraagd dit te doen. AFSCHEID VIII. Omdat ik niet aan alle kerken schrijven kon door de plotselinge afvaart van Troas naar Neapolis (8), zoals Gods wil dit beveelt, moet u schrijven naar de kerken in het oosten (9) want u kent Gods gedachten, om hun te vragen hetzelfde te doen. Als het mogelijk is moeten zij renboden zenden, andere brieven door middel van uw koeriers. Zo zult ge geloofd worden door een werk voor de eeuwigheid en dat verdient u ook. Ik groet ieder bij name en de echtgenote van Epitropos met heel haar gezin en (de gezinnen) van haar kinderen. Ik groet mijn geliefde Attalus. Ik groet de bode die gekozen zal worden om naar Syrië te reizen. De genade zal steeds met hem zijn en met Polycarpus die hem zendt. Ik bid dat u door alles heen gesterkt wordt in onze Heer Jezus Christus, moogt ge in Hem altijd een met God en onder zijn hoede blijven. Ik groet Alke die mij zo dierbaar is. Vaarwel in de Heer. (1) God kent geen aanzien des persoons. (2) Vgl. Mt. 10,16. (3) Letterlijk: 'overeenkomstig Gods gezindheid'. (4) Vgl. 1 Tim. 1,3; 6,3. (5) Het vervolg van de brief richt zich tot de kerkgemeenschap. Het zou dus een tweede brief aan de kerk van Smyrna kunnen zijn. (6) Vgl. Ef. 6,11-17; 1 Tess. 5,8. (7) De Romeinse soldaten ontvingen slechts een deel van hun soldij; het overige werd voor hen in deposito gehouden tot het ontslag uit de krijgsdienst. (8) Neapolis is de haven van Filippi in Macedonië. Vgl. Hand. 16,11-12. (9) Letterlijk: de kerken die voor de bode uit liggen, de bode reist naar Antiochië, naar het oosten. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten