Spring naar bijdragen

Het oude verbond


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Jesaja 43

1 De Heer zegt: ‘Israël, ik heb je geschapen, ik heb je gevormd. Daarom zeg ik: Wees niet bang, want ik koop je vrij. Ik heb je geroepen, je bent van mij.

2 Waad je door het water, ik sta naast je. Steek je rivieren over,

je wordt niet meegesleurd. Loop je door vuur, je zult niet verbranden, de vlammen verschroeien je niet.

3 Want ik ben de Heer, je God, de heilige God van Israël, je bevrijder. Egypte, Nubië en Seba, ik geef ze prijs in ruil voor jou.

4 Zoveel ben je mij waard, zoveel beteken je voor me, zoveel houd ik van je, dat ik de mensheid geef in ruil voor jou, alle volken

in ruil voor jouw leven.

5 Wees niet bang, ik sta naast je. Je kinderen haal ik terug uit het oosten, ik breng ze bijeen vanuit het westen.

6 Tegen het noorden zeg ik: Geef ze vrij, tegen het zuiden: Houd ze niet tegen. Breng mijn zonen en dochters terug, van heinde en verre.

7 Zij zijn naar mij genoemd, ik heb ze geschapen, ik stelde in hen mijn eer. Ik heb hen gevormd, ze zijn mijn werk.’

Jes 66

18 De Heer zegt: ‘Wat mij betreft is de tijd aangebroken om alle volken bijeen te brengen, welke taal ze ook spreken, en ze te straffen voor hun daden en plannen. Zij zullen komen en ervaren hoe machtig ik ben.

19 Maar ik zal iets onverwachts doen: sommigen onder hen zullen aan het oordeel ontsnappen. Hen zal ik uitsturen naar volken die mij niet kennen, naar Tarsis, Put en Lud, volken, bedreven met de boog,

naar Tubal en Jawan, naar de verste eilanden, die van mijn roem niet gehoord, van mijn macht niets bespeurd hebben. Aan al deze volken zullen zij verkondigen hoe machtig ik ben.

20 Israël, zij halen al je ballingen bij de volken weg; op paarden, wagens en huifkarren, op muildieren en kamelen brengen zij hen terug

naar mijn heilige berg als een offer aan mij, als heilige gaven in reine vaten naar mijn tempel in Jeruzalem.

21 Sommigen van hen kies ik tot priesters, anderen tot levieten.

22 Want zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die ik ga maken,

onder mijn bescherming staan en zullen standhouden, zo zal ook jouw geslacht standhouden, Israël, zo zal ook jouw naam blijven voortbestaan.

23 Heel de mensheid zal naar Jeruzalem komen en zich voor mij in aanbidding neerbuigen, elk nieuwemaansfeest en elke sabbat. Dit zijn mijn eigen woorden.

Jeremia 31 (de scheiding vond plaats in Jeremia 3)

1 De Heer kondigt aan: ‘Er komt een ogenblik, dat ik de God zal zijn van alle stammen van Israël en zij mijn volk zullen zijn; dat verzeker ik jullie. 2 Israël, in de woestijn heb ik me over je ontfermd en je aan de dood laten ontsnappen. 3 Je verlangde naar rust en ik heb je opgezocht in dat verre land. Steeds heb ik je liefgehad, Israël, daarom blijf ik je trouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Juist, en God nam hen in dezelfde Jesaja weer aan.

Hoe jij met bovenstaande verzen je stelling verdedigd is me een groot raadsel. Ik lees in hoofdstuk 31 dat Jesaja profeteert over een gebeurtenis die toen nog in de toekomst lag hoor.

'Hoort het woord des HEEREN, gij heidenen! en verkondigt in de eilanden, die verre zijn, en zegt: Hij, Die Israël verstrooid heeft, zal hem weer vergaderen, en hem bewaren als een herder zijn kudde.'

Later zei Jezus niet dat hij gekomen was voor het huis Juda, maar uitdrukkelijk 'de verloren schapen van het huis Israël' (Mat 15,24). Kun je mij uitleggen waarom Jezus dat niet over het huis Juda zei en waarom het volgens jou al teruggenomen huis Israël verloren was?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is wel degelijk gezonden naar het Huis Juda. Juda was immers woonachtig in Israel destijds. Jezus kwam tot het zijne? het Huis Juda, de Joden Âen de zijnen hebben Hem niet aangenomen (Joh. 1:11). Jezus stamde, rechtstreeks van David van het Huis Juda af. Jezus zei tegen de heidense vrouw: ÂIk ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls(Matth. 15:24).

In Jesaja en Jeremia zien we dat God Israel (de 12 stammen) opnieuw aanneemt. Aangezien jij gelooft dat profetieen allemaal al zijn uitgekomen, is dit dus nu het geval.

Ik zie het als volgt: God houdt zijn belofte en zal Israel en Juda nooit verstoten om ze voor altijd te vergeten. Hij blijven zijn kinderen, zijn oogappel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bij deze ben je uitgenodigd voor het loofhuttenfeest.
smile.gif
Mail me maar als je meer wilt weten.

[...]

precies, hij wordt zich ervan bewust dat hij Jezus nodig heeft.

[...]

En als jij daardoor Israel wordt, wat betekenen de Feesten of de Sabbat dan voor jou?

Over de inhoud van die Feesten weet ik tot nu toe niets of weinig, maar dat ik daaraan mee mag doen, zegt heel wat.

Ik heb je al eens eerder horen zeggen dat het Pascha in de toekomst weer gevierd zal worden (ik weet niet meer precies hoe je dat zei, maar we hadden het toen nog over het boek des verbonds).

Nu zag ik dat je intussen nog wat posts geplaatst hebt en ik vond daarin deze tekst uit Jesaja 66:

23 Heel de mensheid zal naar Jeruzalem komen en zich voor mij in aanbidding neerbuigen, elk nieuwemaansfeest en elke sabbat. Dit zijn mijn eigen woorden.

Volgens mij is dat nog niet gebeurd nu en moet dat nog komen, maar het zegt wel iets over de betekenis van zo 'n feest. Ik heb vers 24 voor het gemak ook nog even opgezocht en het gaat waarschijnlijk over het absolute einde of misschien zelfs over de tijd in het hiernamaals.

De reinigingswetten zou ik nu niet meer zo veel waarde aan hechten omdat Jezus alles rein heeft verklaard, maar wat die Feesten betreft, vind ik wel interessant om daar het een en ander over te horen.

De besnijdenis is het teken van het verbond (met Abraham) en het lijkt me goed dat jullie dat gebruik ook levend houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus is wel degelijk gezonden naar het Huis Juda. Juda was immers woonachtig in Israel destijds. Jezus â€kwam tot het zijne†– het Huis Juda, de Joden – â€en de zijnen hebben Hem niet aangenomen†(Joh. 1:11). Jezus stamde, rechtstreeks van David van het Huis Juda af. Jezus zei tegen de heidense vrouw: â€Ik ben slechts gezonden tot de verloren schapen van het huis Israëls†(Matth. 15:24).

In Jezus tijd was niemand woonachtig in Israël (Am 3,12) want dat was Samaria en Galiléa geworden. In het OT wordt het huis Israëls in een adem (Am 6,1+2 Kron 28,8) met Samaria genoemd. De stammen Nafthali (1 Kron 6,76) en Zebulon (Jes 8,23) welke bij het huis Israëls horen, worden beide met 'het Galiléa der heidenen' geassocieerd.

Het lijkt mij dan ook wel duidelijk welke schapen Jezus bedoelde met 'het huis Israëls'(Mat 15,24), dat waren niet de joden van het huis Juda.

Mat 4,23       

En Jezus ging geheel Galiléa rond, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie van het Koninkrijk, en genezende alle ziekte en alle kwaal onder het volk.

Joh 4,4       

En Hij moest door Samaria gaan

Wat in het OT het land Israël was, was in Jezus' tijd dus Galiléa en Samaria. Toen Jezus dan ook tegen zijn discipelen sprak over 'de steden Israëls' (Mat 10,23) bedoelde hij Samaria en Judea (Hand 1,8) welke in handen van de Samaritanen en de Romeinen waren. Om vanuit Jeruzalem in Samaria te komen, moest men door Galiléa (Luk 17,11) reizen.

Dus niemand woonde te Israël in Jezus' tijd en de verloren schapen van het huis Israël, werden de joden niet mee bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De reinigingswetten zou ik nu niet meer zo veel waarde aan hechten omdat Jezus alles rein heeft verklaard, maar wat die Feesten betreft, vind ik wel interessant om daar het een en ander over te horen.

De besnijdenis is het teken van het verbond (met Abraham) en het lijkt me goed dat jullie dat gebruik ook levend houden.

widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De reinigingswetten zou ik nu niet meer zo veel waarde aan hechten omdat Jezus alles rein heeft verklaard

Hierover verschillen de meningen nogal. Persoonlijk ben ik van mening dat wij alles mogen eten, maar dat niet alles geschikt is om te eten. Onreine dieren blijven onreine dieren.

Quote:

maar wat die Feesten betreft, vind ik wel interessant om daar het een en ander over te horen.

Ik weet niet waar je woont, maar binnenkort zullen er een aantal studies over gegeven worden.

Quote:

De besnijdenis is het teken van het verbond (met Abraham) en het lijkt me goed dat jullie dat gebruik ook levend houden.

De besnijdenis is niet zomaar iets en hier moet zeer voorzichtig mee omgesprongen worden. Gelovigen uit de heidenen moeten oppassen met dit gebruik. Het is niet voor je behoudt. Je mag je best laten besnijden, maar het ligt eraan met welk hart je dit doet. Het is geen noodzakelijk iets, en een ieder die dit wel verkondigt moet zich maar laten castreren volgens Paulus.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

In Jezus tijd was niemand woonachtig in Israël (Am 3,12) want dat was Samaria en Galiléa geworden. In het OT wordt het huis Israëls in een adem (Am 6,1+2 Kron 28,8) met Samaria genoemd. De stammen Nafthali (1 Kron 6,76) en Zebulon (Jes 8,23) welke bij het huis Israëls horen, worden beide met 'het Galiléa der heidenen' geassocieerd.

Het lijkt mij dan ook wel duidelijk welke schapen Jezus bedoelde met 'het huis Israëls'(Mat 15,24), dat waren niet de joden van het huis Juda.

Mat 4,23
      

En Jezus ging geheel Galiléa rond, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie van het Koninkrijk, en genezende alle ziekte en alle kwaal onder het volk.

Joh 4,4
      

En Hij moest door Samaria gaan

Wat in het OT het land Israël was, was in Jezus' tijd dus Galiléa en Samaria. Toen Jezus dan ook tegen zijn discipelen sprak over 'de steden Israëls' (Mat 10,23) bedoelde hij Samaria en Judea (Hand 1,8) welke in handen van de Samaritanen en de Romeinen waren. Om vanuit Jeruzalem in Samaria te komen, moest men door Galiléa (Luk 17,11) reizen.

Dus niemand woonde te Israël in Jezus' tijd en de verloren schapen van het huis Israël, werden de joden niet mee bedoelt.

Dan heb je mij dus niet goed begrepen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

In Jezus tijd was niemand woonachtig in Israël (Am 3,12) want dat was Samaria en Galiléa geworden. In het OT wordt het huis Israëls in een adem (Am 6,1+2 Kron 28,8) met Samaria genoemd. De stammen Nafthali (1 Kron 6,76) en Zebulon (Jes 8,23) welke bij het huis Israëls horen, worden beide met 'het Galiléa der heidenen' geassocieerd.

Ik heb even je tekstverwijzing hieronder uitgeschreven en heb daar een aantal vragen over! Wil je deze even voor mij beantwoorden?

Amos 3:12

12 Dit zegt de HEER: Zoals een herder uit de muil van een leeuw niet meer dan een paar botten weet te redden of een stukje oor, zo zal er ook niemand worden gered van de Israëlieten, die in Samaria maar op hun bedden hangen en achterover leunen op hun divans.

Uit amos kunnen we niet concluderen dat er niemand meer woonachtig is, laat staan dat dat Samaria en Galilea is geworden. Hoe kom je daarbij?

Amos 6:1

Wee jullie, zorgelozen in Sion, argelozen op de berg van Samaria, leiders van dit uitverkoren volk, tot wie de Israëlieten zich wenden!

2 Kro 28:8

De Israëlieten voerden tweehonderdduizend vrouwen, zonen en dochters van hun broeders als gevangenen weg en ontroofden hun een grote buit, die ze meenamen naar Samaria.

Hoe kom je erbij dat je uit bovenstaande teksten kan concluderen dat in het OT het Huis Israel altijd in één adem wordt genoemd met Samaria?

1 Kro 6:76

en uit de stam Naftali: Kedes in Galila met zijn weidegronden, Chammon met zijn weidegronden en Kirjataïm met zijn weidegronden.

Jes 8:23

Doch er zal geen donkerheid wezen voor het land dat in benauwdheid was. Zoals Hij in het verleden smaad bracht over het land van Zebulon en over het land van Naftali, zo brengt Hij in de toekomst eer over de weg der zee, de overzijde van de Jordaan, de landstreek der heidenen.

Hoe kom je erbij dat uit bovenstaande teksten blijkt dat Zebulon en Naftali geassocieerd worden met het Galilea der Heidenen?

Quote:

Het lijkt mij dan ook wel duidelijk welke schapen Jezus bedoelde met 'het huis Israëls'(Mat 15,24), dat waren niet de joden van het huis Juda.

Mat 4,23
      

En Jezus ging geheel Galiléa rond, lerende in hun synagogen en predikende het Evangelie van het Koninkrijk, en genezende alle ziekte en alle kwaal onder het volk.

Joh 4,4
      

En Hij moest door Samaria gaan

Wat in het OT het land Israël was, was in Jezus' tijd dus Galiléa en Samaria. Toen Jezus dan ook tegen zijn discipelen sprak over 'de steden Israëls' (Mat 10,23) bedoelde hij Samaria en Judea (Hand 1,8) welke in handen van de Samaritanen en de Romeinen waren. Om vanuit Jeruzalem in Samaria te komen, moest men door Galiléa (Luk 17,11) reizen.

Dus niemand woonde te Israël in Jezus' tijd en de verloren schapen van het huis Israël, werden de joden niet mee bedoelt.

Ken je geschiedenis Mohamed. Palestina in de tijd van Jezus bestond uit drie regio's. Judea in het zuiden, Galilea in het noorden en Samaria daartussenin.

Jezus kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen. (Joh. 1:11) Daarna begeeft hij zich tot de verloren schapen van het huis Israels. (Mat. 15:24) Dat is ook waar Jezus zijn dicipelen naar uit stuurt en zegt: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls.(Mat. 10:5-6)

En ook Paulus werdt op weg gestuurd naar het Huis Israel.

Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en hun koningen en de kinderen Israëls; (Hand. 9:15)

We zien ook dat Paulus buiten Israel gaat op zijn zendingsreizen en daar in de synagoge leert. Daar is het Huis Israel, de verloren stammen, overal naartoe verspreidt. Een zeer interessant artikel daarover vind je hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft een belofte gedaan aan Abraham, deze bevestigd aan Isaak en wederom bekrachtigd aan Jacob (Israel). Jezus kwam tot de zijne (Huis Juda) en zegt nadat ze hem niet aangenomen hebben dat Hij is gezonden tot de verloren schapen van het Huis Israel. Dan kun je toch niet zeggen dat Hij hen links laat liggen of dat God Zijn verbond niet gedenkt.

De olijfboom die Paulus vergelijkt staat voor het Volk van God, Israel, de complete 12 stammen, zijn Oogappel waartegen wij ons niet moeten beroemen, en de heidenen. De edele olijf (Israel) en de wilde loot (de heidenen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt niet helemaal Renaldo, de edele olijfboom is het huis Juda en de wilde het huis Israël. Immers, het huis Israël was verstrooid onder de heidenen en een olijfboom waar niet voor gezorgd wordt die verwilderd. Bovendien was geen van de beide bomen heilig van zichzelf, maar door de Wortel, die is Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid