Spring naar bijdragen

1 Kor: 4:6, 5:5 en 6:16


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een paar vragen over de volgende verzen:

1 Kor 4:6 \"Broeders en zusters, ik heb hiervoor over Apollos en mijzelf gesproken. Dat heb ik gedaan omwille van u. U moet namelijk uit ons voorbeeld deze regel leren: houd u aan wat geschreven staat. U mag uzelf niet belangrijk maken door de een te verheerlijken boven de ander.\"

Wat wordt met de laatste zin bedoeld? Door de een te verheerlijken boven de ander? Doelt hij hier op discriminatie/ racisme of niet?

1 Kor 5:3-5 \"Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, [3–4] 4 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.\"

Kan iemand mij uitleggen wat met 5:5 bedoeld wordt? Eerst iemand aan Satan uitleveren om zodoende hem of haar te redden op de dag van de Heer? Kan iemand mij dat uitleggen? Alvast bedankt!

1 Kor 6:16 \"Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.\"

Wat is ten eerste een hoer? Is dit een vrouw die al eerder seks heeft gehad of wordt hier specifiek een prositituee bedoeld? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Cor 4:6

Er wordt mijns inziens opgeroepen geen mensen op een voetstuk te plaatsen omdat ze beter zouden zijn dan anderen. Ieder mens heeft zijn waarde en dient daarin gekend te worden. Het gevaar van het op een voetstuk plaatsen is dat de persoon in kwestie bovendien als soort afgod gezien kan worden, terwijl er ook nog eens strijd kan ontstaan over personen (wie is de meeste), terwijl daarmee het belangrijkste over het hoofd gezien wordt. Dit is ook de achtergrond waartegen Paulus dit schrijft, want in Corinthe is strijd ontstaan tussen groeperingen, waarbij de ene groep zich achter Apollos wenst te scharen en de andere achter Paulus, terwijl beiden naar God wijzen.

1 Cor 5:3-5

Ik heb het idee dat Paulus hier doelt op het op een gegeven moment kunnen loslaten van mensen die volharden in een bepaalde zondige keus. Het heeft op een gegeven moment nauwelijks zin meer om deze mensen te blijven benadrukken dat ze verkeerd bezig zijn. Dit zal op een gegeven moment averechts werken. Daarom is het beter deze mensen in die keus los te laten. Dit zou je kunnen zien als uitleveren aan Satan, ofwel aan zijn zondige keus. Als iemand dan vastloopt hierin kan hij alsnog bedenken dat er ooit al wel tegen hem gezegd is dat het een heilloze keus is en zal hij zihc mogelijk alsnog bekeren. Zo wordt zijn keus een vrijwillige keus en geen opgelegde keus.

1 Cor 6:16

Je kunt de term hoer hier gebruiken voor een prostituee, maar ook voor een overspelige vrouw (da's net even wat anders dan jouw formulering...).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, ik had een paar vragen over de volgende verzen:

1 Kor 4:6 \"Broeders en zusters, ik heb hiervoor over Apollos en mijzelf gesproken. Dat heb ik gedaan omwille van u. U moet namelijk uit ons voorbeeld deze regel leren: houd u aan wat geschreven staat. U mag uzelf niet belangrijk maken door de een te verheerlijken boven de ander.\"

Wat wordt met de laatste zin bedoeld? Door de een te verheerlijken boven de ander? Doelt hij hier op discriminatie/ racisme of niet?

Waardoor leg jij die connectie?

De SV geeft in de kanttekening wel een helder uiteenzetting:

6 En deze dingen, broeders, heb ik op mijzelven en Apollos bij gelijkenis toegepast, om uwentwil; opdat gij aan ons zoudt leren, niet te gevoelen boven hetgeen geschreven is, dat gij niet, de een om eens anders wil, opgeblazen wordt tegen den ander.

boven hetgeen

      Namelijk doorgaans in het Woord Gods, dat ons alom de nederigheid en enigheid aanprijst; of boven hetgeen hiervoren van ons aan u is geschreven.

de een om eens

      Dat is, de ene lidmaat der gemeente tegen den ander, omdat hij door dezen of door dien leraar tot Christus is gebracht, en door zijn dienst zulke of zulke gaven tot stichting van Christus' gemeente is deelachtig geworden.

Quote:
1 Kor 5:3-5 \"Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, [3?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>“4] 4 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.\"

Kan iemand mij uitleggen wat met 5:5 bedoeld wordt? Eerst iemand aan Satan uitleveren om zodoende hem of haar te redden op de dag van de Heer? Kan iemand mij dat uitleggen? Alvast bedankt!

In de Naardense Bijbel wordt gesproken over een lichaam dat dan afsterft en de geest die dan gered kan worden. Hoe dat preceis bedoelt wordt heb ik ook geen idee van. (Anderen vast wel. knipoog_dicht.gif).

Quote:
1 Kor 6:16 \"Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>˜Zij zullen één lichaam zijn.\"

Wat is ten eerste een hoer? Is dit een vrouw die al eerder seks heeft gehad of wordt hier specifiek een prositituee bedoeld? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

gr. mackie

Met een hoer wordt meestal een prostituee bedoelt, maar ook op zijn tijd een overspelige vrouw. Hosea trouwde met een hoer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Mackie, de hoer is ook Jeruzalem. Voor de leesbaarheid citeer ik de NBV even:

Ez 23

1 Verder geschiedde het woord des HEEREN tot mij, zeggende:

2 Mensenkind! daar waren twee vrouwen, dochters van één moeder.

3 Dezen hoereerden in Egypte; in hun jeugd hoereerden zij; daar werden hun borsten gedrukt, en daar werden de tepels van hun maagdom betast.

4 Hun namen nu waren: Ohola, de grootste, en Oholiba, haar zuster; en zij werden de Mijne, en baarden zonen en dochters; dit waren hun namen: Samaria is Ohola, en Jeruzalem Oholiba.

God beschouwde Zich dus gehuwd met Samaria (het huis Israel) en Jeruzalem (het huis Juda), welke beide schuldig waren aan hoererij, maar Jeruzalem (ez 23,11) het meeste.

Nadat God scheidde van het huis Israel, aka Samaria, aka Ohola (Jer 3,8) was de overgebleven hoer Jeruzalem. Hoererij wordt soms letterlijk bedoelt, maar ook om afgodderij (jer 3,9) mee uit te beelden. Sommigen van de joden (van Juda) werden door Jezus ongelovigen (mat 17,17) genoemd en hun dagelijkse ritueel (na Jezus' eenmalige offer heb 9,26) een (1 kor 10,19+op 2,20) afgodenoffer.

Kortom, de hoer gebruikt in 1 kor 6,16 lijkt mij tweeledig uitlegbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mohammed, nou volgens mij wordt 1 kor 6,16 wel degelijk gewoon vleselijk bedoelt en lijkt mij het nogal ver gaan om te veronderstellen dat het hier om de hoer van jouw interpretatie gaat...Sommige dingen kunnen ook gewoon worden uitgelegd zonder een hele cryptische diepgang volgens mij...

@HenkG, zou marco van basten nu ook als een soort afgod gezien kunnen worden gezien dan...? En hoe bedoel je precies mensen op een voetstuk plaatsen? Mensen kunnen toch ook dingen goed doen zoals moeder Theresa bijvoorbeeld om daardoor bekend te worden?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mohammed, nou volgens mij wordt 1 kor 6,16 wel degelijk gewoon vleselijk bedoelt en lijkt mij het nogal ver gaan om te veronderstellen dat het hier om de hoer van jouw interpretatie gaat...Sommige dingen kunnen ook gewoon worden uitgelegd zonder een hele cryptische diepgang volgens mij...

@HenkG, zou marco van basten nu ook als een soort afgod gezien kunnen worden gezien dan...? En hoe bedoel je precies mensen op een voetstuk plaatsen? Mensen kunnen toch ook dingen goed doen zoals moeder Theresa bijvoorbeeld om daardoor bekend te worden?

gr. mackie

Ik durf daar geen uitspraken over te doen, ik heb je enkel wat verzen over de betekenissen van hoeren in het OT gegegeven, maar ik had onderaan mijn reactie al gezegd dat het wss tweeledig mogelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@HenkG, zou marco van basten nu ook als een soort afgod gezien kunnen worden gezien dan...? En hoe bedoel je precies mensen op een voetstuk plaatsen? Mensen kunnen toch ook dingen goed doen zoals moeder Theresa bijvoorbeeld om daardoor bekend te worden?

Ik heb ook niet gezegd dat je geen goed zou mogen doen, wat je wel lijkt te willen concluderen. Het is geweldig om het goede te doen! Dat is ook wat God van ons vraagt. Maar we moeten ons niet beter gaan voelen dan anderen vanwege de goede dingen die we doen. Ieder heeft zo zijn gaven en talenten gekregen en kan hier goede dingen mee doen, zonder dat gezegd kan worden dat het een beter is dan het ander. En we zien toch bij mensen heel vaak de neiging ontstaan om bepaalde acties van mensen enorm onder de aandacht te brengen en zo de aandacht af te leiden van de daad en meer te verplaatsen naar de persoon, waardoor de aandacht ook afgeleid wordt van de Gever van de mogelijkheid tot die actie. En op Hem dient alles gericht te zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de beschrijvingen volgt, lijkt me het antwoord al wel duidelijk knipoog_dicht.gif Hem of (een van) de spelers op een voetstuk plaatsen kan leiden tot een vorm van afgoderij. En nee, daarmee is niet gezegd dat een goede prestatie van hem/hen niet gewaardeerd mag worden. Het is meer hoe daarmee om gegaan wordt. En de oranjegekte heeft naar mijn idee absoluut wel ongezonde trekjes knipoog_dicht.gif

Reden dat ik niet specifiek ingegaan ben op dit deel van je vraag is het mindere belang ervan wat mij betreft. De essentie zit niet in bepaalde personen of iets dergelijks, maar in een stuk levenshouding. Ik hoop dat je dat in elk geval duidelijk is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid