Spring naar bijdragen

We maken er een potje van...


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Bijbelstudie over Jesaja 54

BOUWEN OP GERECHTIGHEID

“Als er een God zou zijn, zouden er geen oorlogen zijnâ€, “Als er een God is, waarom zijn er dan nog terroristen?â€

Enkele opmerkingen die in deze tijd vaak ter sprake komen. Mensen zijn boos en verdrietig. Wij kunnen het soms ook niet begrijpen. Waarom, waarom moeten er nu weer aanslagen zijn in Irak. Waarom is er nog steeds sprake van genocide in Afrika? We worden er boos en verdrietig van. Het maakt ons soms ook aan het twijfelen. Bestaat God wel? Als Hij bestaat, waarom dan al dit geweld? Relevante vragen in een hectische tijd.

Nu staan we stil bij een gedeelte van Jesaja 54. God geeft in dit Bijbelstukje zijn antwoord. Laten we dit even samen lezen. (…)

We zien dat wij, als kinderen van God, toch mogen bouwen op gerechtigheid. (vers 14) Ook al lijkt de wereld soms onbegrijpelijk en onrechtvaardig, tóch mogen we bouwen op gerechtigheid. God geeft ons die gerechtigheid, want voor terreur blijf je gevrijwaard....toch?

Dit kriebelt. Gevrijwaard voor terreur. We zijn toch slachtoffer van deze terreurdaden? Hoezo worden we dan gevrijwaard?

God geeft zijn antwoord vanaf vers 15. Wordt je toch aangevallen, zegt Hij, het komt niet van mij.

Dat is raar, God staat toch boven alles, er kan toch niks gebeuren zonder dat God daar van afweet?

Hierop geeft God wederom zijn antwoord, nu in vers 16. “Ik heb de smid geschapen die het gloeiende vuur aanblaast om gereedschap te vervaardigen voor een zeker doel, zo heb ik ook de vernietiger geschapen, die verderf wil zaaienâ€. God heeft ons allemaal een vrije wil geschonken, Hij staat boven alle mensen. God staat niet achter iedere keuze die iemand maakt. Maar, hoe zit dat dan met die gerechtigheid?

Daarover lezen we verder in het laatste vers, vers 17. “Maar elk wapen dat tegen jou wordt gesmeed zal machteloos zijn, en ieder die jou in een geding belastert zal zelf veroordeeld worden†“Dit is het deel dat de dienaren (lees: kinderen) van de HEER toekomt, dit is het recht dat ik hun toeken- spreekt de HEER-“.

Wij mogen bouwen op gerechtigheid, want we kunnen er namelijk van uit gaan dat God deze gerechtigheid geeft.

----------------------------------------------------

\"Zonder te weten wie ik ben en waarom ik besta, kan ik niet leven\" - Lev Nikolajevitsj Tolstoj

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wij mogen bouwen op gerechtigheid, want we kunnen er namelijk van uit gaan dat God deze gerechtigheid geeft.

Dat is fijn, maar er zijn genoeg christenen die lijden en worden vermoord. Hoe zit het dan met die gerechtigheid?

Die wapens werken in de betreffende gebieden wel degelijk, hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Je hebt een goed punt. Ik wil toch even dit vragensleepey.gifoeken we gerechtigheid hier, op dit moment, of gerechtigheid die nog moet komen.

Het is natuurlijk moeilijk om zelf voor te stellen hoe het wel niet is om getroffen te worden door onrecht door derden. In die zin is dit stukje tekst misschien wel idealistisch. Toch moeten we niet vergeten dat we niet weten hoe God precies handelt. Ik denk dat dit stukje hoop kan geven. Lijden komt niet altijd van God vandaan.

Over die Christenen die lijden, lees Fil 1:29. Daar schrijft Paulus, Aan u is de genade geschonken om niet alleen in Christus te geloven, maar ook omwille van Hem te lijden.

Het blijft voor mij makkelijk praten, omdat ik niet in zulke situaties terecht ben gekomen. Toch klinken hier woorden van hoop...


Samengevoegd:

sorry voor de sleepey.gif , was niet de bedoeling

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tekst met veel betekenis:

(Jesaja 54:13) . . . En al uw zonen zullen door Jehovah onderwezen personen zijn, en de vrede van uw zonen zal overvloedig zijn. 

Vrede nu reeds in de praktijk:

(Jesaja 2:4) 4 En hij zal stellig rechtspreken onder de natiën en de zaken rechtzetten met betrekking tot vele volken. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Natie zal tegen natie geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mooi artikel. Ik denk dat we onze vraagtekens bij analfabeten kunnen zetten, want lijden die niet geestelijk honger?

Dat toch niet alleen? Ik denk dat iedereen wiens hart niet vervuld is met liefde (van God) ook geestelijke honger lijden knipoog_dicht.gif Wat mij betreft is naastenliefde de sleutel tot wereldvrede. Maar zoals zo vaak zijn dat mooie woorden maar houden we daar ons niet aan. Jezus volgen kan ons helpen om daar toch naar te gaan leven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid