Spring naar bijdragen

Thomas Paine - The Age Of Reason


Aanbevolen berichten

Ik ben nu op het moment bezig met het boek dat in de titel staat. Een betoog vanuit het credo 'I believe in one God, and no more', een deïstische levenovertuiging aangewakkerd door de overtuiging dat wereldreligies niks anders zijn dan werktuigen om tirannie zelfs tot na de dood te verspreiden.

Dit boekje werd mij aangeraden tijdens een discussie op een ander forum waarin christendom specifiek het vuur aan de schenen wordt gelegd.

Ik ben benieuwd welke mensen hier nog meer dit werkje hebben gelezen en wat hun meningen erover zijn. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er zelf nog nooit aan toegekomen helaas, maar wel bekend met Thomas Paine. Een paar eerste opmerkingen die me zo te binnen schieten;

- Een deistische God is gelijk aan géén God in praktijk (dus wees gerust Sion puh2.gif ), als God bestaat, dan volgt daar bijna automatisch uit dat er ook zoiets als georganiseerde religie bestaat.

- Je kunt het argument ook neerzetten dat het niet zozeer uitmaakt óf 'religie' is georganiseerd, want dat gebeurt toch wel, maar hóe.

- Hij was een overtuigd aanhanger van de Franse revolutie, tot welke ellende dat heeft geleidt weten we inmiddels. Natuurlijk keurde hij lé terreur af, dat wel, maar de vraag moet zijn of z'n gedachtegoed überhaupt zonder dat soort zaken uitvoerbaar zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid