Spring naar bijdragen

benoemen van stroming in verslag


Aanbevolen berichten

Voor mijn werk even een vraag over hoe ik het beste een bepaalde kerkelijke stroming kan benoemen.

Situatieschets: er zijn interviews gehouden en daaruit kwam meerdere keren naar voren dat er een grote invloed zou zijn van de strenge/zware geloofscultuur in dat dorp.

De kerkelijke gemeente die waarschijnlijk in dit dorp 't grootst is, is een gereformeerde gemeente. Andere kerkgenootschappen in dit dorp zijn een Hervormde gemeente en mogelijk nog een Nederlands hervormde kerk. In 't naburige dorp is er nog een Gereformeerde kerk en ook een hervormde gemeente (dit naburige dorp staat als minder streng/zwaar te boek).

Mijn collega heeft het verslag geschreven en hierbij continu gebruik gemaakt van de term 'reformatorisch' als het gaat om het uitleggen/beschrijven van wat voor soort cultuur etc er wordt bedoeld.

Echter, we willen niemand voor 't hoofd stoten door deze term te gebruiken. In leken-ogen is de term 'reformatorisch' gangbaar voor alle zwaardere/strengere kerken, maar ik durf zelf niet met zekerheid te zeggen of er ook echt kerken zijn die zich reformatorisch noemen (wel scholen) of dat dit meer een verzamelnaam is.

Vraag is dus of (zeker als het vooral gaat om een GerGem) de term 'reformatorisch' hier gepast en van toepassing is. En wat eventueel een betere benaming zou zijn, want wij weten niet zeker of het alleen de GerGem is, die de 'oorzaak' is van de bedoelde cultuur, visie, opvoedingsstijl, etc, waardoor het bij de naam benoemen van het genootschap ook geen optie is.

En ja, ik snap dat in principe alle protestanste kerken voortkomen uit de reformatie en dus reformatorisch genoemd kunnen worden, maar het gaat hier dus juist om het waarde-oordeel dat meekomt met de term 'reformatorisch'.

Wie schept er duidelijkheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij zien onszelf als reformatorische kerken, het punt is alleen dat dit opgaat voor allen gereformeerde kerkverbanden, daarom raad ik je aan om de volgende termen te gebruiken:

orthodox-gereformeerd (GKv, NGK, GKh, deel CGK)

hervormd-gereformeerd (Gereformeerde Bond in de PKN/NHK en de HHK)

bevindelijk-gereformeerde (Gergem, Gergem in Ned, Oud Gergem en de CGK).

De GKN schaart men meestal onder orthodox-gereformeerd, de laatste tijd is echter modern-gereformeerd een betere benaming. IIG de verzamelnaam 'bevindelijk-gereformeerd' is een goede term voor de kerken die bij de reformatorische scholen horen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom reformatorisch meestal wel tegen als het gaat om gereformeerd, maar dat dekt dan ook wel alle soorten gereformeerd. Aangezien er maar 1 gereformeerde kerk in het dorp is moet dat geen probleem zijn lijkt me eigenlijk. Maar ik neem aan dat je voorin het rapport gewoon even kunt aangeven hoe je reformatorisch bedoeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De hervormden zijn toch ook eigenlijk reformatorisch? Michiel weet dat wel
puh2.gif

De Gereformeerden zijn in 1834 onstaan door afscheiding van de Hervomde Kerk Nederland en daarna in verschillende verbanden uiteen gevallen en hergegroepeerd. Zowel de Hervormde Kerk als de Gereformeerden zijn onderdeel van de Reformatische stroming.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn binnen de Hervormde Kerk altijd stromingen geweest die onder de noemen 'reformatorisch' vallen, mensen die hun kinderen naar de 'reformatorische basisschool' sturen ipv de 'protestants-christelijke'. Die kun je scharen in de bevindelijke hoek, ook wel bekend als 'Gereformeerde Bond in de Nederlands Hervormde Kerk' die is wat 'verlinkst' bij het onstaan van de PKN om de reden dan veel Bonders in de HHK zitten.

Ik raad te topicstarten dan ook aan om de eerdergenoemde benamingen te hanteren:

orthodox-gereformeerd (hoedjes sporadisch, rokken sporadisch puh2.gif), hervormd-gereformeerd(50/50) en bevindelijk-gereformeerd (hoeden & rokjes) knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid