Spring naar bijdragen

Galaten 3 - waar het echt om draait


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Vandaag tijdens de preek dacht ik écht dat is van hoger hand zo even tegen mij gezegd. Ik ben lange tijd niet geweest naar de dienst en 4 dagen geleden gestopt met roken. Ik had voor mijn gevoel het geloof en God \"in de koelkast\" gezet, zo van nu effe niet. Ik was zó gefocussed op niet roken. En toen vanmorgen deze preek (een stukje wat werd aangehaald)

Galaten 3:

1 Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? 2 Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 4 Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 5 Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

Hoe kan ik dit het beste uitleggen ik ben geen dominee als mens zijnde is het belangrijkste dat je gelooft dat christus voor jou gestorven is. Alleen via hem, de Vader en de Heilige Geest kun je volbrengen gedaan wordt.

In Galaten haalt Paulus ook aan de je niet gerechtvaardigd bent als je in Christus gelooft EN de wetten naleeft... dat noemt hij een vals evangelie: alleen door te geloven in Christus en daarmee de controle uit handen te geven zal de Geest in je wonen. Daarmee wordt een religieus feest als besnijdenis overbodig.

Dan zal ik het naar mezelf projecteren ik was zo bezig qua prestatie om niet te roken en schoof de Heer opzij ik sloeg mezelf op de borst. het gaat niet om dat je gelooft in Christus EN wat je preseteerd nee het is voldoende dat jij Jezus offer aanneemt want Hij heeft het allemaal al voor je gedaan.

Betekend dat dan dat je achterover kunt leunen 'zo de Heilige Geest is in mij en de wetten lap ik aan mijn laars?' Nee. Als de Geest via jou zal werken zul je werkelijk mooie dingen doen. Maar dat is een prestatie van God ALS jij die controle kunt weggeven.

Ach mensen ik probeer hier een preek na te vertellen en volgens mij lukt het voor geen meter boosrood.gif maargoed ik was echt onwijs onder de indruk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi dat die preek je raakte. Maar Paulus' visie leek mij altijd een beetje in tegenspraak met teksten zoals Openbaring 20:12, waar mensen beoordeeld worden ogv hun DADEN.

Maar volgens Paulus: als je gelooft, verklaart God je rechtvaardig en omdat dan Gods Geest (die Jezus belooft heeft aan Zijn volgelingen) in jou gaat werken (als je Hem niet tegenwerkt door zelf verkeerde beslissingen te nemen en weer van God af te dwalen (ik spreek helaas uit ervaring)), ga je veranderen zoals beschreven staat in Galaten 5. Dus de goede werken KUNNEN niet uitblijven als je gelooft en van daaruit leeft. Dit is m.i. de enige manier om passages waarin de mensen beoordeeld worden ogv hun daden niet in tegenspraak te zien met Paulus' visie op rechtvaardiging (nl. door geloof alleen). Ik heb trouwens ook ergens gelezen (weet helaas niet meer welk boek dat was) dat 'geloven' bij Paulus niet alleen 'verstandelijk aannemen' betekent, maar ook gehoorzaamheid omvat. Dat maakt het nog wat makkelijker Openbaring 20:12 te begrijpen in lijn met Paulus' visie.

Hoe denken jullie hier over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verstandelijke aanvaarding alleen zonder dat je er iets mee doet is geen geloof, zo zou ik het zeggen. Verder maakt het mij dan niet meer zoveel uit of God oordeelt o.g.v. geloof of werken, want als je gelooft in de zin waarin Paulus het bedoelt, kan het niet anders dan dat dit ook zichtbaar wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid