Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hello Yall,

even een vraagje tussendoor. Over Exodus 7:3-5

Waarom zegt God dat hij ervoor zal zorgen dat de Farao 'hardnekkig zal weigeren'? Ik bedoel ik begrijp dat hij zijn wonderen wil laten zien, maar waarom ten koste van een volk? I just don't get it.

Liefs Snow smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

God gebruikt andere mensen en hun grootheidswaan (want een farao zag zichzelf als godheid) om te tonen dat je nog zo groot kunt denken van jezelf, maar dat dit maar zeer betrekkelijk is. De grootheid van de mens zit niet in zichzelf, maar in Zijn schepper!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is dat de mens van tegenwoordig gigantisch individualistisch is, vergeleken met 'die goeie ouwe tijd'. Zeker in de tijd van Genesis werd er nog heel sterk in collectieven gedacht. En als dan de leider van het collectief zo de fout in ging, was het heel normaal om het complete collectief daarvoor te straffen. Juist omdat de farao niet een eenling was en leider van zijn volk. De farao was juist veel meer een onlosmakelijk onderdeel van zijn volk en haar leider.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En God gaat mee in zo'n maatschappelijk denkbeeld?

Is zijn oordeel onderhevig aan ons al dan niet individualisme?

Dat zou betekenen dat God zijn oordeel de laatste twee eeuwen drastisch heeft bijgesteld waarschijnlijk, gezien de vele veranderde opvattingen in de laatste twee honderd jaar.

Ik geloof dat juist God bij uitstek zich niets van onze maatschappelijke opvattingen aantrekt bij het loven dan wel straffen toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En God gaat mee in zo'n maatschappelijk denkbeeld?

of een collectieve samenleving komt meer overeen met hoe God het bedoeld heeft?

Overigens waren de egyptenaren niet onschuldig. Een farao kan niks zonder onderdanen, en de onderdanen stellen niks voor zonder hun koning. Het is dan ook niet alleen de farao die verkeerde dingen deed, maar het is wel de farao die er -- als vertegenwoordiger -- uitgelicht wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Okay, we zijn het er dus over eens dat niet alleen de Farao fout zat maar zijn volk automatisch ook. Maar dan nog een vraag, waarom moest God zich bewijzen?

Zo even een gedachte: Omdat God zich wilde tonen aan het volk Israel en om aan te tonen wat Hij niet door de beugel wil laten gaan qua afgoderij. Opmerkelijk is dat God het volk eerst enige tijd laat ploeteren, maar later wel hun geweeklaag aanhoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
so that the Israelites would know that YAHWEH had delivered them from their oppression with power, and was therefore a God they could depend on for their needs (10.1),

Dat vind ik wel een mooie smile.gif Goede link Pius!

Ik heb m nog niet helemaal gelezen, maar dat komt vanmiddag nog wel smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid