Spring naar bijdragen

Relatie met een Buitenlander


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik vroeg me af of er mensen zijn die een relatie met een buitenlander hebben, of wat je er van vind.

Ik woon zelf nu al weer bijna 4 maand in China in de stad van mijn vriendin (waar ik nu ruim anderhalf jaar wat mee heb). Ik heb haar leren kennen toen ik voor een stage 5 maand in die stad heb gewoond. Ik ben nu dus terug gekeerd (en geloof me, het is hier fantastisch, ondanks de nachten van nu al -14 graden... knipoog_dicht.gif, over een maand -30). Mijn vriendin en ik zijn nu in de fase aanbeland dat we veel bezig zijn met trouwen enzo (ja, misschien snel, maar de Chinese cultuur is heel anders als de Nederlandse). Ik ben er nu vooral mee bezig met culturele verschillen enzo. Tot nog toe ben ik er nog neit veel tegen gekomen, ja, op het feit na dan, dat je als je hier na een jaar samen zijn nog niet getrouwd bent dat je dan toch wel snel uit elkaar zult gaan.

Nou ja goed... Een relatie met een buitenlander dus... Voors/tegens? ervaringen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van mij mag iedereen best een relatie met een buitenlander hebben yes.gif Een mens is een mens, of ie nou uit Canada komt of uit Kroatië.

Waar je, denk ik, rekening mee moet houden: de taal.

Als jouw lover uit Canada komt is de taal niet zo'n groot probleem. De meeste volwassenen hier spreken aardig Engels (er van uit gegaan dat je lover uit het engelstalige deel van Canada komt) dus je ouders waarschijnlijk ook wel. En het is opzich wel handig als je vriend/vriendin ook met je ouders kan praten.

Als je kinderen krijgt moet je wel beslissen in welke taal je ze wil opvoeden, twee-talig ja of nee en zo niet, de taal van jou of van je man/vrouw?

Als je vriendin, zoals bij jou, uit China komt, is het contact van haar met je ouders waarschijnlijk moeilijker omdat je ouders waarschijnlijk geen chinees spreken. Als zij engels kan en je ouders ook is dat probleem wel minder, maar nog wel lastig. Maar ik denk dat over zo'n probleem best wel heen te komen is! Jij zou haar bijvoorbeeld ook Nederlands kunnen leren.

Misschien is het ook lastig om te bepalen waar je gaat wonen. Als je vriend/vriendin aan de andere kant van de wereld woont en je besluit dat je graag bij elkaar wil zijn moet 1 van de twee zijn familie achter laten om bij de ander te gaanwonen. Of je besluit om allebei weg te gaan van je thuisland en gaat ergens in het midden wonen.

En het lastige is, als je gaat trouwen, wáár? Of trouw je twee keer? Om jouw eigen situatie even als voorbeeld te nemen: Als je in China gaat trouwen moet je je familie over laten komen naar China (ik neem aan dat je je familie erbij wil hebben iig.) Dat kost veel geld. Andersom moet haar familie naar Nederland, zelfde verhaal. Dit lijkt me nog wel het lastigste probleem.

Maar geen van die 'problemen' is volgens mij echt heel erg. smile.gif Ik denk dat het een groter probleem is als je parnter een ernstig ongeluk krijgt waardoor hij/zij geestelijk veranderd, dan of je partner uit het buitenland komt of niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat leuk voor je dat je je liefde hebt gevonden in China. smile.gif Hoe oud ben je als ik vragen mag? En zijn jullie beiden Christelijk?

Het ligt er denk ik heel erg aan hoe open-minded je zelf bent en wat je verwacht van een relatie. Zelf wil ik graag een relatie waarin je elkaar volledig begrijpt, een echt diepe relatie. Ik twijfel of ik dat uberhaupt kan hebben met een man knipoog_dicht.gif , laat staan uit een hele andere cultuur, al zou ik het wel heel graag willen. Het is allemaal wel leuk en gezellig, maar als er echt iets gebeurt zeg maar, tegenspoed, dan merkte ik zo duidelijk de verschillen. Ik ben nooit iemand geweest van hokjes/vakjes enzo en dat ben ik eigenlijk nog steeds niet, we zijn allemaal mensen en even waardevol... alleen ik denk wel dat de cultuur waarin je bent geboren een grote invloed op je heeft. Vooral in hele duidelijke en sterke culturen zeg maar, zie je altijd bepaalde eigenschappen terug in de mensen.. Hier in Nederland is dat minder dan bijv. de Marrokaanse cultuur of Chinese cultuur. Ook omdat familie en je eigen clubje..je eigen landgenoten daar veel belangrijker zijn dan hier.

Als ik jou was zou ik dit heel rationeel bekijken en eerlijk tegen jezelf zijn en je bijvoorbeeld af vragen hoe het zal zijn als er kinderen komen en hoe het zal zijn als er iets ergs gebeurt.. en stel haar hierover ook vragen.. Je kunt de Chinese cultuur goed onderzoeken en aan de hand daarvan vragen stellen.. Ik kwam er zo achter dat hij vond dat kinderen opvoeden iets voor de moeder is, zelfs eten geven zou hij nooit doen .. alleen met ze spelen, zei hij. smile.gif Ik dacht dat hij een grapje maakte, want dat had ik totaal niet verwacht terwijl ik wel dacht dat ik hem kende. Hij was geen Chinees hoor trouwens.. En hoe verwesterd iemand ook is, en dat zijn veel Chinezen tegenwoordig ook, er blijven nog heel veel verschillen in mentaliteit.

Nou goed, ik hoop dat je goed nadenkt en je goed voorbereidt. Succes en veel geluk.. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het goed kan, een relatie hebben met iemand uit het buitenland.

Maar ik denk wel dat er een aantal moeilijkere dingen zijn waar je in je relatie wel mee te maken krijgt. Zoals bovenstaande personen al zeggen is er natuurlijk sprake van een taalbarriere, waar jij misschien nog wel uit komt samen met je vriendin maar wat een probleem kan zijn voor familie. Ook als je samen gaat trouwen moet je een keuze maken hoe je dit wil doen.

Verder als je samen verder gaat zal een van beide moeten kiezen om zijn familie achter te laten en ik weet niet hoe makkelijk het is om je in een heel ander land te vestigen.

Ikzelf ken ook een stelletje die vrij snel getrouwd zijn, zij komt uit China en hij uit Nederland. In de relatie die ze hebben, komt zij meestal 2 maanden naar Nederland, dan zien ze elkaar een aantal maanden niet, en dan gaat hij weer 2 maanden naar China. Ze zijn er (volgens mij) inmiddels wel uit, dat zij in Nederland gaat wonen, maar zo makkelijk gebeurd dat bij hen nog niet.

Ook lijkt het mij moeilijk om ver uit elkaar te wonen en dat het ook voorkomt dat je elkaar tijdenlang niet ziet. Maar goed, ik denk dat je hier zelf een goede manier in kan vinden als je echt heel veel van elkaar houdt knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Grrr... had een berichtje getiept, verkeerde toets... en voila, alles weer weg... muur.gif Nog een poging dan maar...

Tja, ik ben nu 24 en zij is net 28 geworden (naar westerse rekening). Vanuit dat perspectief, vind ik het zelf niet zo raar om daar veel mee bezig te zijn. Bovendien wil ik me hier echt settelen, Nederland hoeft van mij niet meer zo, met de wildertjes en verdonkjes, maar goed das een andere discussie. Ik zit hier veeeel beter in mn vel als in Nederland iig. Ik heb een mega-goede baan hier, met kansen die niemand anders van mijn leeftijd zou krijgen. Ik voel me dan ook geleid om hier te zijn.

Tja er zijn zeker cultuur verschillen, maar tegelijkertijd merk ik er maar bar weinig van zover. Zij het dan dat Chinese vrouwen over het algemeen minder zelfstandig zijn. Zoals een (amerikaanse) collega het uitdrukte: A girl who knows her way around the city is bad news. Het id dat je binnen een jaar zo een beetje getrouwd moet zijn is ook iets wat ik ook niet alles vind. Het zegt namelijk iets op de sociale controle, die hier heel strikt is. Zo heeft ze haar ex nog nooit meegenomen naar haar ouders, want anders zou ze al langgeleden getrouwd zijn... De druk van de omgeving voor haar kan echt heel zwaar zijn. Maar voor onze relatie of de beslissing om de stap te zetten heeft het van mijn kant geen invloed, en ik denk ook van haar niet, ik bedoel ik zou niet iets doen wat ik niet zeker van ben. Misschien wel iets eerder, maar niet anders.

Een ander punt is dus dat ze geen christen is, en ik wel, of wil dat wel zijn. Das een lang verhaal van mijn kant, maar het komt er hier op neer, vorig jaar was mijn geloof zo goed als weg, maar ik heb het nooit willen loslaten (of het geloof mij, dat kan natuurlijk ook). Toen ik met de vraag bezig was of ik naar china wou of niet, heb ik daar een keer voor gebeden, en de volgende morgen had ik out of the blue een emailtje van mn toenmalige begeleidster ontvangen, dat ze me graag zou aanbevelen bij de universiteit waar ik nu werk. Dat was voor mij toch een heel duidelijk antwoord (tgebeurde nog een paar keer, maar das meer persoonlijk, in de zin dat andere mensen dat wrscnlk niet begrijpen). Goed en nu zit ik hier, en afgelopen zondag ben ik voor het eerst hier naar de protestantse kerk geweest, voor internationalen, en het was echt super goed. Ik heb echt sterk het idee dat ik hier neit voor niets zit, maar waarom wel, dat weet ik ook niet precies, dus ik ben maar geduldig. Mn vriendin is dus geen christen, maar ze staat er wel open voor, zo helpt ze me eraltijd aan herinneren om te bidden voor het eten, en dat doen we dan ook samen, en we ehbben besloten om samen regelmatig een stukje uit de bijbel te gaan lezen. Ook haar ouders staan er erg open voor, en moedigen het aan dat mn vriendin "iets" gaat geloven, en christendom vinden ze een mooi voorbeeld van "iets". Toch wel raar he, dat verwacht je hier niet zo in China. Maar van al het religie-onderdrukken heb ik hier nog niet veel gemerkt. Sterker nog er staat hier een enorme kathedraal!

Terug naar een relatie met een buitenlander. Mn vriendin maakte ooit eens een opmerking dat westerse mannen op aziatische vrouwen vallen en westerse vrouwen op afrikaanse mannen. Maar ik ben er eens wat meer op gaan letten, en eigenlijk is dat ook wel zo. Kvraag me eigenlijk wel af hoe dat dan precies zit. Jullie ideetjes? Voor mannen zullen al die dating sites wel meewerken, maar ik geloof niet dat dat bij vrouwen zo speelt, iig niet voor (noord)afrikaanse mannen toch? of mis ik iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Nou ik denk niet dat je dat zo kunt zeggen.. Er zijn toch genoeg Nederlandse mensen samen? Of bedoel je dat ALS ze op buitenlanders vallen dat meestal Afrikaanse mannen/Aziatische vrouwen vallen? Ik weet het eigenlijk niet zo .. Je ziet/hoort wel zeer weinig dat Westerse vrouwen op Aziatische mannen vallen..

Gaaf dat je je zo thuis voelt in China! Het is inderdaad zo dat in China en in eigenlijk heel de rest van de wereld (behalve het Westen dus) de sociale controle groot is.

Gelukkig staat ze wel open voor jou geloof ..

Maar mag ik vragen of je echt een diepe relatie met haar hebt? Of dat je nog meer in de verliefdheids-fase zit waarin je gewoon gezellige dingen doet enzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Hoi Gao Han,

ik ben zelf getrouwd met een afrikaanse man en het bevalt goed.Jaja ik voldoe dus aan dat stereotype beeld maar daar deden we het niet om knipoog_dicht.gif Natuurlijk zijn bi- culturele relaties een klein beetje anders dan ne-ne relaties, je hebt wat extra factoren die meespelen in het wel of niet succesvol zijn van je relatie. Maar goed als je maar genoeg zaken gemeenschappelijk hebt moet het lukken om met de veschillen te dealen. Opleidingsniveau, leeftijd, geloof, kom je uit een dorpje of uit de stad, je hoeft niet overal hetzelfde in te zijn maar omdat je culturele achtergrond al heel verschillend is en de moedertaal ook, is het wel prettig als je op ander gebied overeenkomsten hebt die je relatie en je huwelijk sterker maken. Voor ons is dat dus onder andere dat we eenzelfde opleidingsniveau en leeftijd hebben en dat we, en dat is wel het allerbelangrijkst voor ons, ons RK geloof delen. Dit zou ik dus absoluut niet willen missen, en hij ook niet. Samen bidden, naar de Mis en bijbellezen versterkt zo ontzettend je band, en het is gewoon tof om te zien als je allebei God toelaat in je relatie, je huwelijk dan zovel meerwaarde krijgt party.gif

en die veschillende culturele verschillen zijn tot nu toe meestal leuk. Soms botst het wel of begrijpen we elkaar niet. Maar niet meer of erger dan bij andere stellen. Denk ik puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb ook een buitenlandse vriend.

Hij woont in Frankrijk.

Ik denk dat een relatie over de grenzen niet verkeerd is. Ik zelf vind het juist erg leuk om alle verschillen in cultuur te zien. Ik zelf ben heel bewust bezig met mijn relatie en de verschillen die een rol spelen.

De relatie is erg moeilijk vanwege de afstand en verschillen, maar ook erg spannend. Je blijft steeds weer nieuwe dingen ontdekken. De afstand is een in zekere zin een goede manier om elkaar echt te leren kennen. Je leert iemand meer van de binnenkant kennen dan de buitenkant.

De planning is dat mijn vriend ergens dit jaar in Nederland komt wonen. Dit geeft voor mij veel onzekerheid en twijfels. Wat als de relatie stuk gaat? Hij laat wel z'n oude leven en familie en alle vastigheid die hij heeft achter om bij mij te zijn. Ik ben heel bewust naar deze stap aan het toewerken. We praten veel over wat we van elkaar verwachten en afspraken die we willen maken.

Het is leuk en spannend een relatie met een buitenlander, maar ook moeilijk en intensief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Gast Anon_phpbb

Heb je geen 'grenzeloos verliefd' gekeken Sacerdos? smile.gif Zo'n leuk programma, daarin zie je dat het best kan werken maar dat het wel veel doorzettingsvermogen vergt. Wie kijkt het nog meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt smile.gif

Maar wat je wil en wat er komt is niet altijd compatible.

Ze is officieel Katholiek, gelooft in een god, heeft geen problemen met mijn geloof en leeft naar de belangrijkste Christelijke regel mbt de medemens. Verder staat ze voor heel veel dingen open en discussieert ze graag over diepzinnige zaken.

Ik zou dus niet zeggen dat ze niet Christelijk is, in een aantal opzichten is ze dat wel. Wat de opzichten betreft waarin ze dat niet is, wat niet is kan nog komen smile.gif

Maar goed, ik ben er nog niet helemaal uit en of zij er uit is weet ik sowieso niet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

culturen verschillen...

ik persoonlijk zal niet zo gauw uitgaan met een moslim niet vanwege zijn geloof maar ook vanwege die culturele verschillen...zoiezo ben ik niet zo van het uitgaan met buitenlanders.. ik ben niet racistisch ofzo.. maar ik ben gewoon wat... "wat de boer niet kent dat vreet ie niet"

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid