Spring naar bijdragen

Geloof is voor de wetenschap....?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Mijn stelling is dat geloof voor de wetenschap is, en dat religie er is om de Waarheid te KENNEN of te ZIEN niet om te geloven.

Is geloof niet bij uitstek het terrein voor de wetenschap? Kan wetenschap functioneren zonder geloof?

Wetenschap vereist dat we conceptuele beelden van de wereld vormen. Ze zijn helemaal afhankelijk van wat ze geloven en gaan daarna onderzoeken wat klopt.

De wetenschap onderzoekt haar hypothesen, dat wat ze gelooft, zeer uitvoerig om de geldigheid ervan te staven of te weerleggen. Als de wetenschappelijke toetsing aantoont dat een hypothese onjuist is, wordt deze verworpen of opnieuw geformuleerd en hertoetst.

Vervolgens wordt dit herhaald en herhaald. Op deze wijze is het een feiloze methode om achter de alledaagsewaarheid te komen van wat we geloven.

Religie is niet toegerust om aannames te toetsen en te staven, behoort zij dat uberhaupt te doen? Moet zij uitgaan van hypothesen of zich verlaten op wat voor aannames dan ook? Alle religies bezondigen zich van aannames, en daarom rent iedereen een andere kant op, ieder onder het eigen geloofsvaandel.

Gevolg is dat religies elkaar bestrijden of met de wetenschap overhoop liggen.

Is het zo dat religie deze toestand veroorzaakt heeft?

Eerder is het ons voortdurende bezig zijn met het grijpen naar iets waar we houvast aan hebben. We willen kunnen zeggen: Dit is DE WAARHEID; geloof het maar!

Zolang we dit doen zullen we de WAARHEID (of God) niet bereiken, want kan de uiteindelijke WAARHEID (of God)een kwestie van geloof zijn? We kunnen de Waarheid immers met geen mogelijkheid in concepten uitdrukken, doen we dit wel dan stuiten we al snel op paradox en verwarring.

We hebben allemaal een diep verlangen om terug te keren naar de WAARHEID (naar God)of, zoals religie het ook onder woorden brengt, we willen allemaal zuiverheid van hart en geest, zonder invulling of bijbedoeling.

Als we onze geest, die voortdurend in de weer is, tot rust brengen, kan deze zuiverheid onmiddelijk worden ervaren. Dan kunnen we toch met een heldere blik de wereld in kijken, dan kunnen we ZIEN?

Gewoonlijk zijn wij allen op zoek naar iets buiten ons zelf, of zelfs iets dat onze wereld overstijgt, iets dat ons kan redden. Komt dit niet voort uit onze verwarringen en angst dat we op de een of andere manier zijn afgesneden van de WAARHEID (van God)?

Is dat het geval? Bevinden we ons niet voortdurend, van moment tot moment, in de WAARHEID (of binnen het bereik van God)? Moeten we niet i.p.v. geloven, denken, verklaren, rechtvaardigen of in de geest construeren gewoon ZIEN.

Zien of ervaren zonder er iets van te maken in je gedachten of aan een concept vast te klampen. Is dat niet de WAARHEID (God) KENNEN? Iniedergeval heeft dat niets met geloof te maken.

Is dit niet de ware compassie en ware wijsheid die religie ons kan bieden? Kunnen we ZIEN zonder te geloven? Kunnen we erop vertrouwen dat de WAARHEID (God) voortdurend in ons bereik is?

Of we nou religieus zijn of niet, door vast te houden aan wat we geloven en ons daarmee te vereenzelvigen, door ons af te zonderen of af te sluiten van anderen, halen we onszelf blijvende problemen op de hals.

Wat denken jullie hiervan?

Ik ben erg nieuwsgierig naar reacties.

ps. het idee voor deze topic kwam na het lezen van een tekst van Steve Hagen ik zal dan ook niet ontkennen dat ik delen van zijn tekst heb gebruikt. Ik wil ook niemand aanvallen met deze tekst, ik wil alleen maar een discussie starten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid