Spring naar bijdragen

Godsdienst lessen in België


Aanbevolen berichten

Ik ga naar school in het Klein-Seminarie te Hoogstraten. Zoals de naam al doet vermoeden was het vroeger een heel katholieke school, nu nog gewoon katholiek. De meeste godsdienstleerkrachten bij ons in het school geven gewoon godsdienstles dat wel erg hard begint te lijken op zedenleer. Je leest zo 1 keer per jaar een bijbelverhaal,dat je dan nog niet eens moet kennen voor het proefwerk. Ik begrijp wel dat niet iedereen gelooft in God of/en niet graag bijbelverhalen hoort, maar bij het vak godsdienst, is het dan niet nodig om meer met christelijke dingen bezig te zijn dan gewoon discuteren over van alles en nog wat (niet dat het niet leuk is, het is zeer leuk en interessant). Wij hebben welgeteld 1 leerkracht in het school die nog echt gelovig is. Hij leest regelmatig voor uit de bijbel, nu zijn we zelfs bezig met een verhaal uit het evangelie van Johannes aan het ontleden en de boodschap die erachter zit uit te zoeken. Zou zo het vak godsdienst er niet moeten uitzien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Da's helaas in veel scholen de realiteit. Eén van de redenen is dat veel Belgische scholen nu eenmaal katholiek zijn (een grote meerderheid, ik dacht zelfs iets van een 80 procent ofzo, maar dat weet ik niet goed meer), zodat er erg veel leerlingen naar een katholieke school gaan zonder gelovig te zijn. Hierdoor zien vele godsdienstleerkrachten het niet echt meer als een optie om over Jezus en de Bijbel enzo te praten, uit schrik dat ze hun leerlingen totaal niet kunnen interesseren. Een soort zedenleer geven is dan een makkelijkere keuze, en dat is erg jammer maar ergens ook begrijpelijk. De leerplannen zijn echter duidelijk genoeg: godsdienst moet een uitgesproken christelijk karakter bewaren, de leerkracht moet katholiek gedoopt zijn en zichzelf toch binnen de christelijke traditie situeren en van daaruit spreken. Dit laat vrijheid voor verschillende geloofsposities en verschillende invullingen van het vak, maar die christelijke component moet wel aanwezig zijn in theorie. Dat dit in de praktijk vaak niet gebeurt is helaas een feit. Misschien helpt het wel een beetje als jij eens met je leerkracht praat en duidelijk maakt dat er dus toch leerlingen zijn die meer inhoud zoeken in dat vak, en die net niet tevreden zijn met zo'n vage, algemeen-menselijke boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Da's helaas in veel scholen de realiteit. Eén van de redenen is dat veel Belgische scholen nu eenmaal katholiek zijn (een grote meerderheid, ik dacht zelfs iets van een 80 procent ofzo, maar dat weet ik niet goed meer), zodat er erg veel leerlingen naar een katholieke school gaan zonder gelovig te zijn. Hierdoor zien vele godsdienstleerkrachten het niet echt meer als een optie om over Jezus en de Bijbel enzo te praten, uit schrik dat ze hun leerlingen totaal niet kunnen interesseren. Een soort zedenleer geven is dan een makkelijkere keuze, en dat is erg jammer maar ergens ook begrijpelijk. De leerplannen zijn echter duidelijk genoeg: godsdienst moet een uitgesproken christelijk karakter bewaren, de leerkracht moet katholiek gedoopt zijn en zichzelf toch binnen de christelijke traditie situeren en van daaruit spreken. Dit laat vrijheid voor verschillende geloofsposities en verschillende invullingen van het vak, maar die christelijke component moet wel aanwezig zijn in theorie. Dat dit in de praktijk vaak niet gebeurt is helaas een feit. Misschien helpt het wel een beetje als jij eens met je leerkracht praat en duidelijk maakt dat er dus toch leerlingen zijn die meer inhoud zoeken in dat vak, en die net niet tevreden zijn met zo'n vage, algemeen-menselijke boodschap.

dat is een zeer goed idee. Gelukkig heb ik dit jaar die 1e leerkracht die nog wat christelijker les geeft. Maar moest ik volgend jaar een andere hebben, dan zal ik ermee praten en het idee voorleggen om iets meer christelijker les te geven. bedankt voor de tip


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk zelfs dat de leerkrachten godsdienst (rkk)niet mogen onderwijzen dat de wonderen welke Jezus deed letterlijk waren.

Het hoeft voor mij ook niet om te zeggen dat de wonderen van Jezus echt letterlijk gebeurt zijn, maar bij de meeste lessen godsdienst valt de naam Jezus ongeveer een 5 tal keer op een heel schooljaar. Bij een godsdienstles zou dat toch iets meer moeten zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk zelfs dat de leerkrachten godsdienst (rkk)niet mogen onderwijzen dat de wonderen welke Jezus deed letterlijk waren.

Zo'n regel is voor zo ver ik weet onbestaande. Dat er niet veel leerkrachten zijn die het zo zullen zeggen is allicht waar, maar voor zo ver ik weet zal niemand het hen verbieden.

Veel succes, ik hoop dat het gesprek met je leerkracht iets uithaalt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid