Spring naar bijdragen

Balans tussen bagage en ballast...


Aanbevolen berichten

naar:

Matteüs 11: 28-30:

“Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.â€

------------------------------------------------------------- ----

Te veel ballast... heb je dat weleens meegemaakt? Je gaat een dagje uit met je peuter, maar neemt te veel mee... Je gaat met bus en trein en je bent kapot, kapot van hetgeen je die dag hebt moeten meeslepen.

Bagage... heb je nodig als je een dagje uit gaat.

Bagage... voor als je op vakantie gaat.

Bagage... heb je nodig voor je leven...

Wat neem je mee aan ervaringen en emoties? Wat neem je mee aan daden? Wat neem je mee en hoe ga je ermee om?

Soms is het teveel, je raakt het overzicht kwijt, en je wordt zooo ontiegelijk moe. je bagage wordt en last, en die last kan tot een depressie leiden. Je kan er ziek van worden... het kan ervoor zorgen dat functioneren in de maatschappij en privé niet meer lukken. Je kan zelfs een burn-out oplopen.

Dus is het goed, af en toe eens goed te kijken, wat je eigenlijk allemaal zo aan lasten met je meesleurt in je leven en de balans op te maken. Wat ‘zeul’ je eigenlijk zo allemaal met me mee in je leven? Heb je dat eigenlijk allemaal werkelijk nog wel nodig of kan je het niet evengoed opruimen en wegdoen? Daar komt het vaak niet van, van het wegdoen. Want wij mensen houden er niet van, iets weg te doen, wat we al zo lang met ons meesleuren.

En het is niet alleen het: \"er niet van houden\" maar ook, als je het alsnog kwijt wilt: het \"hoe\". Hoe raak je het in Godsnaam kwijt?

Het staat zo eenvoudig, daar in Mattheus,...

maar in de praktijk is het zoveel zwaarder!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik zie het een beetje als het 'rugzakje' dat je altijd bij je hebt. Je stopt er steeds meer en meer in qua ervaringen, emoties en van alles nog meer. Daardoor wordt dus de rugzak steeds voller, steeds zwaarder en wordt het inderdaad een last.

Er zitten nare dingen in (ballast), maar ook mooie dingen (deze maken de rugzak weer lichter). Zoals je zelf zegt sleur je alles mee je leven door, maar er komt een moment dat je je rugzakje (deels) moet legen.

Dat legen kan niet zomaar. Daarvoor moet je naar God. Leg bij Hem alles voor wat er in je rugzakje zit.

Bid voor de nare dingen, maar dank ook voor de mooie dingen die je bij je hebt.

God zal dan de nare dingen (de ballast) uit je rugzakje halen zodat deze minder zwaar wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid