Spring naar bijdragen

Psalm 90, vraagje

Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik las in de Visie iets over psalm 90: over Gods toorn:

7 Wij komen om door uw toorn,

door uw woede bezwijken wij.

8 U hebt onze zonden vóór u geleid,

onze geheimen onthuld in het licht van uw gelaat.

Toorn is toch woede, wraak? Begrijp het niet...

En dit stukje:

11 Wie kent de kracht van uw toorn,

wie vreest oprecht uw woede?

12 Leer ons zo onze dagen te tellen

dat wijsheid ons hart vervult.

Vooral stukje 12, begrijp ik niet. Voel me een erge oen... betekend dit nu dat deze psalm 'ongedaan is' door Jezus kruis? In hoeverre en hoe moet ik deze psalm plaatsen met het evangelie?

hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mozes begint deze Psalm met de belijdenis van Gods Eeuwigheid, Zijn onvergankelijkheid (vers 1). Daarna volgt een beschrijving van de vergankelijkheid van de mens (vers 2-12). Daarbij legt Mozes vooral de nadruk op de zondige aard van de mens en daarmee op het verdienen van Gods toorn.

In vers 11 en 12 rondt hij dit gedeelte, zoals ik ernaar kijk, af met de vraag of we als mensen wel echt beseffen wat het betekent om onder Gods toorn te leven. Daarbij vraagt hij aan God om ons hart met wijsheid te vullen om werkelijk te bevatten wat dit betekent.

Want, en dat maakt vers 13 duidelijk, het zondige leven drukt zwaar op een mensenleven. Mensen kunnen er moedeloos van worden. Juist daarom ook die bede om wijsheid en in vers 13 en 14 de bede om ontferming en genade, om zo (de laatste verzen) de vreugde van het leven te kunnen ervaren vanuit het zien van Gods grote daden, welke in ons door mogen werken.

Twee andere Psalmteksten komen bij het typen van de uitleg naar boven. Psalmen waarin hetzelfde (deels) door mag klinken:

Psalm 44 ["Mijn schande staat mij altijd voor ogen"] en

Psalm 8 Gods grootheid bejubelt tov de kleinheid van de mens ["Wat is dan een mens, dat Gij hem zoudt gedenken"]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik las in de Visie iets over psalm 90: over Gods toorn:

7 Wij komen om door uw toorn,

door uw woede bezwijken wij.

8 U hebt onze zonden vóór u geleid,

onze geheimen onthuld in het licht van uw gelaat.

Toorn is toch woede, wraak? Begrijp het niet...

"toorn" is inderdaad "wraak", maar wraak kan rechtvaardig zijn. Meestal noemen we het dan eufemistisch "gerechtigheid" ofzo, maar het komt op hetzelfde neer. Als God "toornt" dan is Hij bezig met gerechtigheid, dan is Hij woedend over onrecht, etc, omdat dat lijnrecht staat tegenover wat Hij is: goed, liefdevol, rechtvaardig, etc.

De "toorn" van God (Zijn woede over de zonde) is vaak een ondergeschoven kindje. We horen liever van een God die lief is, een beetje fluffy en aaibaar. Maar God zegt zelf dat Hij niet alleen maar aaibaar is:

Als Mozes vraagt aan God of Hij Zichzelf aan hem bekend wil maken, krijgt hij het volgende antwoord:

Exodus 33:13, 17 en 34:5-7:

13 Nu dan, indien ik genade in uw ogen gevonden heb, maak mij toch uw wegen bekend, zodat ik U ken; opdat ik genade vinde in uw ogen. Bedenk toch, dat deze natie uw volk is. (...)

17 En de HERE zeide tot Mozes: Ook deze zaak, waarover gij gesproken hebt, zal Ik doen, omdat gij genade in mijn ogen gevonden hebt en Ik u bij name ken. (...)

5 En de HERE daalde neder in een wolk, stelde Zich daar bij hem en riep de naam des HEREN uit. 6 De HERE ging aan hem voorbij en riep: HERE, HERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw, 7 die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft; maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht. .

Elders in de bijbel (bv. Ps.103) wordt hiernaar verwezen. Soms heel expliciet, soms wat minder. God laat Zijn twee kanten zien: liefdevolle Vader (barmhartig en genadig, lankmoedig, groot van goedertierenheid en trouw, 7 die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft) maar ook zeer ontevreden over zonde ( maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht.)

Gods toorn staat altijd in verband met Zijn (in de wind geslagen) liefde. Vaak zie je het in verband met de verbondsbreuk door Israël (afgodendienst). Er worden dan heel persoonlijke beeldspraken gebruikt van een huwelijk dat door Israel verbroken is door hoererij.

Heel concreet zal het in Ps.90 wel gaan over Israel wat vlak na de verbondssluiting (tien geboden, etc) direct weer afgoden ging dienen, ontrouw werd, etc.

Quote:
En dit stukje:

11 Wie kent de kracht van uw toorn,

wie vreest oprecht uw woede?

12 Leer ons zo onze dagen te tellen

dat wijsheid ons hart vervult.

Vooral stukje 12, begrijp ik niet. Voel me een erge oen... betekend dit nu dat deze psalm 'ongedaan is' door Jezus kruis? In hoeverre en hoe moet ik deze psalm plaatsen met het evangelie?

hamer.gif

dat "stukje" heet een vers knipoog_dicht.gif Maar ik snap niet precies wat je er niet aan begrijpt?

Jezus' kruisdood heeft Gods toorn niet ongedaan gemaakt, maar als een bliksemafleider van ons afgewend, dat is subtiel maar wel anders. God is nog steeds niet blij met de zonden die we begaan, maar Hij vergeeft ze ons, omdat Hij zelf de pijn ervan ondergaan heeft. "Zonde" is het verstoren van je relatie met God, en waar zo'n relatie verstoord wordt, is pijn en terechte woede vanwege de ontrouw. Maar die woede heeft God als het ware zelf ingeslikt, door Zelf (Jezus is het Woord van God, Joh.1:1) te lijden.

Die toorn van God zie je in bv. Openbaring terug. Sterker nog, het is Jezus (!) die die toorn zal uitvoeren bij de wederkomst:

Openbaring 19:

11 Ik zag dat de hemel geopend was, en dit zag ik: een wit paard met een ruiter, die ‘Trouw en betrouwbaar’ heet, die een rechtvaardig vonnis velt en een rechtvaardige strijd voert. 12 Zijn ogen waren als een vlammend vuur en op zijn hoofd had hij veel kronen. Er stond een naam op hem geschreven die niemand kende, alleen hijzelf. 13 Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde ‘Woord van God’. 14 De hemelse legermacht, gekleed in zuiver, wit linnen, volgde hem op witte paarden. 15 Uit zijn mond komt een scherp zwaard waarmee hij de volken zal slaan, en hij zal hen met een ijzeren herdersstaf hoeden. Hij zal de wijnpers van de hevige woede van de almachtige God treden. 16 Op zijn kleding en op zijn dij staat de naam ‘Hoogste Heer en koning’.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ps 90:7

Ontrouwe Israëlieten kwamen aan hun eind in Gods toorn. Zij waren door zijn woede ontsteld, of door zijn verontwaardiging verschrikt.

Sommigen werden als gevolg van goddelijke oordelen neergeveld in de wildernis(1 Korinthiërs 10:5).

Ps 90:12.

Omdat het leven kort is, moeten we onze dagen tellen.

Hoe? Door een hart van wijsheid te verwerven, of door van wijsheid blijk te geven door onze resterende dagen niet te verspillen maar ze op een manier te besteden die Jehovah behaagt.

Daarvoor moeten we geestelijke prioriteiten stellen en onze tijd verstandig gebruiken. Efeziërs 5:15, 16; Filippenzen 1:10.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid