Spring naar bijdragen

Het heiligingstopic


Aanbevolen berichten

(dit leek mij het juiste subforum)

Een beetje in de lijn van dit topic, wilde ik bij deze graag een topic openen waarbij we, al dan niet dagelijkse, activiteiten heel sterk kunnen verbinden met levensheiliging. Het doel van dit topic kun je zélf redelijk invullen. Je kunt het gebruiken als stok achter de deur, of om een stukje steun te vragen/geven óf door wellicht interessante tips te geven. Op het eerste gezicht lijkt er wat overlapping te zijn met het 'lucht je hart'-topic, maar dit is toch anders, theorie en praktijk zullen door dit topic wat in elkaar overlopen, het is in het ideale geval preventiever van aard én het is meer direct verweven met de Christelijke spiritualiteit.

Ik zal hier ook die uitspraak neerzetten van Mgr. Escriva die ik al verschillende keren her en der heb gepost, en die de essentie van het topic goed weergeeft:

Je schrijft me terwijl je in de keuken zit, bij het fornuis. Het wordt avond. Het is koud. Naast je zit je jongere zus aardappelen te schillen. Als laatste van jullie heeft ook zij de - goddelijke dwaasheid - ontdekt om haar christelijke roeping op totale wijze te beleven. Ogenschijnlijk - denk je - is haar werk hetzelfde als van vroeger. En toch, er is zo'n groot verschil!

Dat is waar: vroeger deed ze niets anders dan aardappels schillen; nu heiligt ze zich door aardappels te schillen

Ik trap zelf eerst wel af;

Ik ga vanmiddag weer sporten en ik heb er totaal geen zin in. Toch zijn het van die kleine doch belangrijke dingen die ik wel moet doen om lichamelijk weer wat gezonder te worden zodat ik m'n lichaam wat meer in kan zetten voor de Heer. Daarna hoop ik nog wat aan een recensie te werken voor m'n studie waar ik ook niet zo'n zin in heb, maar ik heb het wel nodig voor m'n studie, en die studie is op z'n beurt ook weer een vorm van heiliging waarmee ik de Heer dien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ben ik nou de enige die vind dat je verdovende middelen niet te veel moet gebruiken? Is het stom om normen en waarden te hebben betreft drugs en alcohol? Heb het gevoel dat ik de enige ben die normen en waarden heeft betreft alcohol en drugs en dat ik een soort fossiel ben.

Het is bij ons gewoon Kerkleer:

KKK 2290 De deugd van de matigheid zet ons ertoe aan om alle vormen van overdrijving te vermijden: misbruik van spijs en drank, alcohol, tabak en medicijnen. Wie in staat van dronkenschap of door een onbeheerste zucht naar snelheid de veiligheid van anderen en van zichzelf in gevaar brengt, zowel op de weg als op zee of in de lucht, laadt een zware schuld op zich.

En ik vermoed dat het bij jullie niet veel anders zal zijn. knipoog_dicht.gif Toch is het vaak wel een gevoelig thema, omdat mensen er vaak een 'betrapt' gevoel bij kunnen krijgen en zich zelf gaan verontschuldugen. Dat kan je misschien het gevoel geven dat je wat 'raars' zegt. Maar dat is niet zelden met het hele geloof zo; het kruis is aanstootgevend voor Joden en dwaasheid voor Grieken en alles wat er van afstraalt evenzogoed. Er valt een hoop voor te zeggen om goed op te letten hoe je de boodschap brengt, maar je ontkomt er niet aan om toch iets te zeggen wat afstootgevend kan zijn.

Ik zie het heiligingsaspect in twee dingen:

* Je hebt iets gezegd t.b.v. de Heer wat je moeilijk vind.

* Belangrijker, je doet er niet aan mee, en dat werpt vruchten af, in je leven, in hoe je bent. Dat gaan menzen zien en zet ze wellicht aan het denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ben ik nou de enige die vind dat je verdovende middelen niet te veel moet gebruiken? Is het stom om normen en waarden te hebben betreft drugs en alcohol? Heb het gevoel dat ik de enige ben die normen en waarden heeft betreft alcohol en drugs en dat ik een soort fossiel ben.

Nee hoor, je bent zeker niet de enige. Ik heb zelf nog nooit gerookt, en alcohol vind ik wel lekker, maar dronken ben ik nooit geweest (en dat ben ik van plan ook zo te houden).

Drugs heb ik ook nooit gebruikt, alhoewel... ik ben wel geboren met een valiumverslaving engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb - met de genade van God - een half jaar geleden, net voor Pasen een enorm grote stap mogen zetten op mijn werk. Voor die tijd hield - om niet nader te noemen redenen - mijn arbeidsparticipatie niet over (en dan druk ik me zacht uit). Nu ben ik eerlijk als goud naar mijn bazen toe, komt er gigántisch veel werk uit mijn handen (ik sta er zelf verbaasd van) en ik heb plezier in mijn werk en ben er dankbaar voor worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid