Spring naar bijdragen

opleiding in muziek


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Zijn er hier misschien mensen die een muziek/artiesten opleiding doen? Wat zijn jullie ervaringen? Ik zit er sterk aan te denken het komende schoolseizoen iets richting muziek te doen. Ik heb al een opleiding achter de rug, en werk nu 1,5 jaar.

Maar toch heb ik steeds meer het verlangen om een muziekopleiding te doen. Het conservatorium is een HBO opleiding, maar ik zoek dan een MBO-opleiding. Zijn er mensen die een MBO-opleiding in muziek doen?

Wat zijn jullie ervaringen?

Naar welke school gaan jullie?

Nou hopelijk zijn er mensen die me wat kunnen vertellen!

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaja hier ben ik. Mijn opleiding is alleen geen MBO...

Ik ben nu bijna klaar met de HBO-opleiding voor Docent Muziek, in december hoop ik af te studeren aan het conservatorium van Rotterdam. Dit is niet in de eerste plaats een artiestenopleiding maar een docentenopleiding. Ik weet niet waar Elisepietje precies naar op zoek is en ik weet ook niet wat voor MBO-opleidingen er zijn die je opleiden tot muzikant o.i.d. Als je conservatorium zou willen doen maar geen havo-diploma hebt dan kun je geloof ik wel een toelatingstest doen. Dat zou je na moeten vragen bij de school zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nu dit topic er toch is, kan ik ook eens iets gaan vragenpuh2.gif ik zit er ook aan te denken om na mijn vwo naar het conservatorium te gaan, maar ik vraag me er wel mee af wat je daar nou precies mee kan doen..muziek leraar worden, maar verder nog iets zodat je in ieder geval wat financiele zekerheid hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar verder nog iets zodat je in ieder geval wat financiele zekerheid hebt?

In Nederland wonen en je een conservatorium-studie kunnen veroorloven, betekent dat je al aardig wat financiële zekerheid hebt.

Mag ik, jaja opa spreekt, je uit eigen ervaring een heel dringend advies geven: jaag je dromen na. Niet financiële zekerheid. Woeker met je talenten, vergaar je een schat in de hemel, door te zijn wie God je gemaakt heeft, en maak je niet druk over wat je morgen zal eten of hoe je je zal kleden. Dáár zorgt God wel voor (in nauwe samenwerking met de sociale dienst als het moet knipoog_dicht.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Utrecht heb je volgens mij in ieder geval een hoop muzikale MBO-opleidingen. Een bassist in een van mijn bands doet daar nu een opleiding om een soort manager te worden, inclusief label oprechten vertelde hij mij. Een andere maat volgt een opleiding daar met opname- en studiotechniek. Echt gericht op instrumenten heb je op dat niveau volgens mij niet.

Volgens mij las ik ook ergens plannen om een soort MBO conservatorium op te richten maar de details zijn me ontgaan. link hier staat er wat meer over.

Is in dB's, dat houd in oefenruimtes, bier van de tap en hier en daar 's avonds blijven plakken voor een concertje. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hej ik zit op het deltion college, waar wonderfulstar het over heeft.

Dit is een mbo opleiding artiest.

Het bestaat uit twee richtingen, theater en muziek.

Ik volg zelf de muziek opleiding.

het is een intresante opleiding, je leert veel theorie, hebt geregeld optredens buiten school.

Speelt in studio`s en krijgt gastlessen.

Ook zijn er sinds dit jaar instrument lessen.

Dit is erg nuttig en leukbig-smile.gif

Als je het over een christelijke opleiding hebt, Dan raad ik het deltion af.

Maar in leeuwarden heb je dacht ik ook nog een mbo.

ik weet er alleen het fijne niet van. maar zoek is op mbo artiest.

als je vragen hebt kom maar opknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nu dit topic er toch is, kan ik ook eens iets gaan vragen
puh2.gif
ik zit er ook aan te denken om na mijn vwo naar het conservatorium te gaan, maar ik vraag me er wel mee af wat je daar nou precies mee kan doen..muziek leraar worden, maar verder nog iets zodat je in ieder geval wat financiele zekerheid hebt?

Het ligt eraan welke opleiding je wilt gaan doen. Je kunt studeren voor docerend musicus op een bepaald instrument, uitvoerend musicus op een bepaald instrument of docent muziek. Bedenk allereerst heel goed dat je buiten het conservatorium om ook een goede muzikant kan worden, ook als je voor een andere studie kiest. Wil je vooral een goede pianist/gitarist/violist worden omdat je zo graag muziek maakt, of wil je echt helemaal niks liever dan 24/7 bezig zijn met muziek en er ook je werk van maken? Dat is in mijn beleving iets waar je goed over na moet denken.

Met de laatste opleiding, docent muziek, heb je de meeste baanzekerheid. Veel mensen komen als muziekdocent in het voortgezet onderwijs terecht, maar het basisonderwijs, het hbo, koren en muziekscholen zijn ook een mogelijkheid. Je hebt veel keus, ook om eigen baas te zijn, MAAR: je moet het wel echt willen. Hou je heel veel van muziek maken maar heb je niks met lesgeven dan moet je geen muziekdocent worden om maar geld te verdienen. Het risico zit erin dat je doodvermoeid raakt voor een niet eens zo geweldig goed betaalde baan waardoor je geen muziek meer kunt horen.

Van wat er nu komt hoef je je niet veel aan te trekken, maar over ervaringen gesproken: Mijn ervaring is dat ik uit de opleiding niet zo heel veel voldoening haalde. Ik heb er wel veel van geleerd maar ik mistte het leren, ik voelde me altijd een vwo-er op het hbo. Bovendien is het nooit echt mijn droom geweest om docent te zijn, ik wilde gewoon een leuke opleiding doen waarin ik mezelf kon ontwikkelen. Dat is wel redelijk gelukt, maar verder wil ik niet "gedoemd" zijn tot het zoeken van een baan in het muziekonderwijs. Momenteel werk ik bij de muziekschool, heb ik een tienerkoor en twee kinderkoren. Daarnaast studeer ik in deeltijd pedagogiek aan de universiteit van Leiden. Deze combinatie bevalt met ont-zet-tend goed.

Nou ja, voor ik niet meer stop met typen... Het komt erop neer dat het een kwestie is van bedenken wat jij wilt. Wat is je droom, waar word je enthousiast van? Denk dan even niet aan geld en banen maar ga ervoor, zorg ervoor dat je op je plek bent. Wat je ook doet, houd van je vak. Word geen gefrustreerde overspannen muziekdocent omdat je nu eenmaal geld moet verdienen, word ook geen gefrustreerde verveelde zakenman die eigenlijk muziek wilde maken maar bang was en liever voor zekerheid ging. Doe waar je gelukkig mee bent. Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je het over een christelijke opleiding hebt, Dan raad ik het deltion af.

Maar in leeuwarden heb je dacht ik ook nog een mbo.

ik weet er alleen het fijne niet van. maar zoek is op mbo artiest.

Ik woon in de buurt van Zwolle, Dat is vanaf hier makkelijk te bereiken, maar waarom raad je deltion af op christelijk gebied? (Ik weet dat deltion geen christelijke school is) Maar waar loop je tegenaan?

Groetjes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid