Spring naar bijdragen

Het Evangelie van vandaag!


Aanbevolen berichten

Even To ALL Catholics voor vandaag...en natuurlijk aan de andere bezoekertjes!

Het evangelie van vandaag ging over je broeders en zusters haten, je eigen kinderen haten, etc anders kun je jezus niet volgen wat bedoeld hij hier in hemels naam mee? onze pastoor kwam er wel goed uit maarrrum i need a second opinion! engel.gif

Oh ehm bijbeltekst ben ik even kwijt ...

Heb hem al

Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

Hier staat breken maar in veel vertalingen haten? is dit geen contra dictionem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De StatenVertaling kanttekening geeft het volgende hierbij:

25 En vele scharen gingen met Hem; en Hij, Zich omkerende, zeide tot hen:

26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader,19 en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven,20 die kan Mijn discipel niet zijn.

27 En wie zijn kruis niet draagt,21 en Mij navolgt,22 die kan Mijn discipel niet zijn.

28 Want wie van u, willende een toren bouwen, zit niet eerst neder, en overrekent de kosten,23 of hij ook heeft, hetgeen tot volmaking nodig is?

haat zijn vader,

      Dat is, die deze boven mij liefheeft, gelijk verklaard wordt Matth. 10:37.

leven,

      Grieks ziel; gelijk Matth. 16:25.

kruis niet draagt,

      Dat is, wie niet gezind en bereid is naar mijn voorbeeld en om mijnentwil vervolging en verdrukking te lijden.

navolgt,

      Grieks achter mij komt.

overrekent de kosten,

      Of, overlegt, overslaat, gelijk met rekenpenningen placht te geschieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even To ALL Catholics voor vandaag...en natuurlijk aan de andere bezoekertjes!

Het evangelie van vandaag ging over je broeders en zusters haten, je eigen kinderen haten, etc anders kun je jezus niet volgen wat bedoeld hij hier in hemels naam mee? onze pastoor kwam er wel goed uit maarrrum i need a second opinion!
engel.gif

Oh ehm bijbeltekst ben ik even kwijt ...

Heb hem al

Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

Hier staat breken maar in veel vertalingen haten? is dit geen contra dictionem?

Het is altijd goed je te realiseren hoe ons lezingenschema voor de zondag is opgebouwd.

In het A-jaar lezen we Matteus, in het B-jaar Marcus, in het C-jaar Lucas, en in het Paastriduum Johannes. We zitten nu bij de 23e zondag door het jaar van het C-jaar, dus we zijn al een flinke tijd met Lucas bezig.

De eerste en tweede lezing die aan het Evangelie vooraf gaan, zijn niet toevallig gekozen! Soms wordt de tweede lezing een korte cyclus, die de verbinding met het Evangelie wat kwijt lijkt, maar meestal is ook de tweede lezing direct verbonden met het Evangelie. Voor de eerste geldt dat zeker.

Kortom, wil je de Evangelie-lezing verstaan in het verstaan van de Kerk, maak dan altijd de verbinding met de eerste en tweede lezing. Het komt er dan wel op aan te zien wat de bedoeling is van die twee lezingen. Soms betreft het een citaat, soms een vervulling van profetie, soms een illustratie, soms juist een contrast. Het is altijd goed zoeken, maar goed, daar is de homilie dan ook voor, en het is niet zonder reden dat alleen na studie, en wijding, iemand de homilie mag verzorgen.

Als je een second opinion zoekt, is het vaak goed zoeken bij de grote leraren die we hebben. Voor interpretatie van de zondagse Evangelielezingen kan ik je van harte Hans Urs von Balthasar aanraden. In een driedelige reeks licht hij alle zondagse lezingen per jaar toe, in hun verband. De titel van de reeks is "Licht van het Woord".

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid