Spring naar bijdragen

Wat maakt iets een goede preek?


Aanbevolen berichten

Een goede preek is een preek waarover niet alleen wordt gezegd dat hij weer fijn was, of iets in die trant. Een goede preek is een preek die mensen weer tot God doet keren, op wat voor manier dan ook. En een goed prediker (iemand die preekt idd puh2.gif) is eraan te herkennen dat hij enigszins controversieel is, net als ons Grote Voorbeeld dat ook is/was. smile.gif

Een goede preek bevat in mijn ogen vaak een combinatie van het brengen van de boodschap op zich, in combinatie met een persoonlijke noot van de spreker daarin. Een goede preek is een doorleefde preek, men kan niet preken over wat men niet eigen is. Een predikant die niet weet wat lijden is, kan daarom vaak ook niet echt preken over lijden. In een goede preek is echter te horen dat een spreker weet waar hij het over heeft, omdat hij zijn onderwerp in zijn persoonlijk leven ook kent. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

een goede preek, dat is lekker relatief puh2.gif

uhm ff denken voor mij "moeten" de volgende elementen er in zitten

1 het moet waarheid zijn

2 begrijpelijk zijn (geen tale kanaans bijv.)

3 het moet opbouwend zijn (dat kan ook inhouden dat je enorm met je zelf word geconfronteerd oid)

dit zijn voor mij zo wel een paar peilers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Schriftuitleg die een duidelijke boodschap heeft en je stof tot nadenken geeft de rest van de week. Schriftverklaring al dan niet verwijzend naar de traditie of hoe teksten in de grondtekst beschreven staan.

Zo hadden we een paar weken geleden een preek over het genezen van God en waarom dat niet altijd gebeurd. Dat was een goede preek, omdat het de tekst uit Mattheus in een geheel ander perspectief plaatst. Een preek die stof gaf en geeft tot napraten, omdat juist het uitblijven van genezing zo moeilijk maakt om hiermee om te gaan.

Juist een preek over het onderwerp die bepaalde teksten in verband brengt met elkaar en daarover een ander gezichtspunt laten gaan maakt voor mij een preek goed. Moeilijk om nu even de vinger op de juiste plaats te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een goede preek is een preek waarover niet alleen wordt gezegd dat hij weer fijn was, of iets in die trant. Een goede preek is een preek die mensen weer tot God doet keren, op wat voor manier dan ook. En een goed prediker (iemand die preekt idd
puh2.gif
) is eraan te herkennen dat hij enigszins controversieel is, net als ons Grote Voorbeeld dat ook is/was.
smile.gif

Een goede preek bevat in mijn ogen vaak een combinatie van het brengen van de boodschap op zich, in combinatie met een persoonlijke noot van de spreker daarin. Een goede preek is een doorleefde preek, men kan niet preken over wat men niet eigen is. Een predikant die niet weet wat lijden is, kan daarom vaak ook niet echt preken over lijden. In een goede preek is echter te horen dat een spreker weet waar hij het over heeft, omdat hij zijn onderwerp in zijn persoonlijk leven ook kent.
smile.gif

tnx, helder!


Samengevoegd:

Quote:

een goede preek, dat is lekker relatief
puh2.gif

Zeker. Een mis opdragen kan ook als de kerk leeg is, maar preken zonder 'relatie' lijkt me onmogelijk. Dus dat een goede preek relatief is, lijkt me juist. Ik ben ook niet op zoek naar objectieve criteria, ik wil juist graag zo veel mogelijk subjectieve meningen, daar heb ik veel meer aan denk ik.

Quote:
uhm ff denken voor mij "moeten" de volgende elementen er in zitten

1 het moet waarheid zijn

2 begrijpelijk zijn (geen tale kanaans bijv.)

3 het moet opbouwend zijn (dat kan ook inhouden dat je enorm met je zelf word geconfronteerd oid)

dit zijn voor mij zo wel een paar peilers.

thanks. Maakt het nog uit of het vooral Bijbeluitleg is, of moet het juist meer het pastorale of diakonale zijn, en wil je de persoon van degene die preekt herkennen, of is dat juist hinderlijk?


Samengevoegd:

Quote:

Een Schriftuitleg die een duidelijke boodschap heeft en je stof tot nadenken geeft de rest van de week. Schriftverklaring al dan niet verwijzend naar de traditie of hoe teksten in de grondtekst beschreven staan.

Zo hadden we een paar weken geleden een preek over het genezen van God en waarom dat niet altijd gebeurd. Dat was een goede preek, omdat het de tekst uit Mattheus in een geheel ander perspectief plaatst. Een preek die stof gaf en geeft tot napraten, omdat juist het uitblijven van genezing zo moeilijk maakt om hiermee om te gaan.

Juist een preek over het onderwerp die bepaalde teksten in verband brengt met elkaar en daarover een ander gezichtspunt laten gaan maakt voor mij een preek goed. Moeilijk om nu even de vinger op de juiste plaats te leggen.

maar wel duidelijk, dank alvast. Maar voeg toe wat je nog wil toevoegen natuurlijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goede preek is wat mij betreft een preek die de bijbel verheldert.

Ik heb wel eens horen zeggen dat de meest geestelijke uitspraak die iemand kan doen is: oh, nu snap ik het! Als ik dit zelf heb bij een preek (= wat mij betreft bijbeluitleg, niets meer en niets minder) dan vind ik dit een geslaagde preek.

Toevoeging: een preek waarin een klein tekstgedeelte als kapstok wordt gebruikt voor de eigen verzinsels van een dominee vind ik een voorbeeld van een slechte preek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het zelf vaak belangrijk dat een preek toegankelijk is voor mij. Bovendien vind ik het altijd fijn als een preek pragmatisch is. Zelf heb ik niet zoveel met preken die over diep theologische stof gaan. Verder houd ik er wel van als er iets interactiefs of opvallends is in de preek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind het zelf vaak belangrijk dat een preek toegankelijk is voor mij. Bovendien vind ik het altijd fijn als een preek pragmatisch is. Zelf heb ik niet zoveel met preken die over diep theologische stof gaan. Verder houd ik er wel van als er iets interactiefs of opvallends is in de preek.

wat bedoel je met interactief, in een preek dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

thanks. Maakt het nog uit of het vooral Bijbeluitleg is, of moet het juist meer het pastorale of diakonale zijn, en wil je de persoon van degene die preekt herkennen, of is dat juist hinderlijk?

Ja ik denk dat er een variatie moet zijn, je kan niet alles in 1 preek stoppen lijkt me, de ene keer wat meer gericht op "theorie" en de andere keer wat meer gericht op praktijk. Het hangt natuurlijk ook van de actualiteit van het onderwerp en het onderwerp zelf af. Als je het over bijv. de heilige Geest hebt dan kan ik me voorstellen dat veel mensen meer iets op praktisch gebied willen horen over hoe en wat in mijn leven dan een heel theologisch beraad, maar dat hangt ook weer net van je doelgroep af.

Veel hangt van je doelgroep af

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een preek moet je altijd preken alsof de mensen in de zaal voor de eerste keer én de laatste keer een preek horen of gehoord hebben. Daarbij moet er altijd een heilig evenwicht zijn tussen:

1. Wet en Evangelie (Zonder Wet geen Evangelie, en zonder Evangelie geen Wet) voor de niet-gereformeerde (en alle anderen waar geen lichtje gaat branden). In elker preek moet naarvoren komen waarom wij gevallen zijn en waarom God vertoornt is, en er moet tegenover staan dat God dat allemaal genadig wil vergeven.

2. Ellende-Verlossing-Dankbaarheid, ook iets wat eigenlijk onlosmakelijk verbond is met schriftuurlijke prediking. Het zal altijd terug komen dat:

      a. Je uit jezelf niets kunt, en dat de genade van God nodig is voor jou bekering.

      b. Dat je verlost kunt worden

      c. Dat je daar dankbaar voor zult zijn

3. Wat wij 'Separerende prediking' noemen, de predikant moet de groep mensen niet benaderen als 'allemaal ongelovig' of 'allemaal gelovig' maar moet daarin onderscheid maken. Dat komt dus ook naarvoren in het Wet <-> Evangelie, het herkennen van het Ellende-Verlossing-Dankbaarheid verhaal.

4. Oproep tot bekering voor het eerst of opnieuw.

5. Begrijpelijk voor zowel de theoloog, kerkganger als rand-kerkelijke. Verval als predikant dus niet te makkelijk in allerlei gevleugelde opvattingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

wat bedoel je met interactief, in een preek dan?

Wij hebben al een paar keer diensten gehad dat de predikante werd afgewisseld met een spreker en zo de preek een soort discussie werd, een ingestudeerde discussie, maar het blijft wel hangen. Verder heb ik zelf wel eens bij praatjes (mini-preekjes) die ik heb gehouden gebruik gemaakt van beeld en video materiaal. Zo had ik een keer een dienst over engelen. Ik ben toen de straat opgegaan met een videocamera om mensen te vragen of ze in engelen geloven en hoe ze eruit zien. Verder heb ik een keer met een spreker in onze kerk zo afgesproken dat bij het laatste deel van de preek ik piano muziek speelde. Dit zorgde voor een candle-light achtige preek. Binnen mijn kerk hebben (sommigen) wel moeite met dit soort dingen omdat ze het juist afleiden vinden. Echter de jongere generatie (en ook veel ouderen) vinden het juist erg leuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wij hebben al een paar keer diensten gehad dat de predikante werd afgewisseld met een spreker en zo de preek een soort discussie werd, een ingestudeerde discussie, maar het blijft wel hangen. Verder heb ik zelf wel eens bij praatjes (mini-preekjes) die ik heb gehouden gebruik gemaakt van beeld en video materiaal. Zo had ik een keer een dienst over engelen. Ik ben toen de straat opgegaan met een videocamera om mensen te vragen of ze in engelen geloven en hoe ze eruit zien. Verder heb ik een keer met een spreker in onze kerk zo afgesproken dat bij het laatste deel van de preek ik piano muziek speelde. Dit zorgde voor een candle-light achtige preek. Binnen mijn kerk hebben (sommigen) wel moeite met dit soort dingen omdat ze het juist afleiden vinden. Echter de jongere generatie (en ook veel ouderen) vinden het juist erg leuk.

helder! En idd erg vernieuwend. (Te vernieuwend voor directe bruikbaarheid voor mezelf, maar dat neemt niet weg dat het wel interessante opties opent)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo maar een soort van vraag die bij mij opkomt... Stel een rand-kerkelijke komt die kerk binnen stappen en hoort een preek over Engelen, met live-interviews en dergelijke, heeft hij daar wat aan?

Moet zo'n iemand (en eigenlijk elke gelovige) juist niet horen wie hij is, en wie Christus is? De Kern van de preek moet Christus zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat je misschien wel eens kan doen is mensen zelf te laten denken. Gewoon eens een vraag stellen. Even eenvoudig: verhaal van de barmhartige samaritaan. Wat zou jij doen als je een allochtoon op straat vind die hulp nodig heeft? Mensen hoeven de vraag niet hard op te antwoorden, maar het aanzetten tot nadenken brengt veel meer resultaat dan het alleen voordragen. Het is net als leren, woordjes kan je leren door te stampen, maar als je ze opschrijft of hardop zegt dan blijft het veel beter hangen.


Samengevoegd:

Quote:

Zo maar een soort van vraag die bij mij opkomt... Stel een rand-kerkelijke komt die kerk binnen stappen en hoort een preek over Engelen, met live-interviews en dergelijke, heeft hij daar wat aan?

Moet zo'n iemand (en eigenlijk elke gelovige) juist niet horen wie hij is, en wie Christus is? De Kern van de preek moet Christus zijn.

HEt materiaal is gebruikt voor een dienst voor jongeren. Jongeren hebben de neiging om over geloofszaken na te denken (vandaar ook dit forum puh2.gif), door de opinie te gebruiken kan je hun helpen bij het vormen van hun mening. De mening van een ander blijft beter hangen dan een kerstverhaal, wat ze toch al kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo maar een soort van vraag die bij mij opkomt... Stel een rand-kerkelijke komt die kerk binnen stappen en hoort een preek over Engelen, met live-interviews en dergelijke, heeft hij daar wat aan?

Moet zo'n iemand (en eigenlijk elke gelovige) juist niet horen wie hij is, en wie Christus is? De Kern van de preek moet Christus zijn.

ik denk niet dat het de taak is van een samenkomst om "heidenen" te bekeren. Samenkomsten zijn voor God Hem eer te geven. Tuurlijk kan je ook een andere invulling geven aan de samenkomsten, maar het is juist zo onpersoonlijk als er "toevallig" een "heiden" de kerk binnen komt lopen en dan de christelijke (misschien in zijn ogen) propoganda moet aan horen. Het evangelie verkondigen en anderen bereiken doe je door de weeks op je werk of waar dan ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed ik ben geen predikant, maar ik geef nogal eens een inleiding op de Jeugdvereniging. Ik ben geneigd omdat altijd te doen volgens het Gereformeerde 'Preekding'...

Je hebt je Bijbelgedeelte, daar een aantal stukken uit. Dan heb je eerst een inleiding waarin je de situatieschetst (over Ruth? Bijvoorbeeld hoe het politiek in elkaar stak, of over 'Bezit en Eigendom? Wat de aanleiding is, je werpt een paar vragen op..)

Dan heb je een titel voor je preek, en drie punten met een naam. En een soort toepassing, kan op verschillende niveau's.. Bijvoorbeeld of je het geestelijke leven van Ruth in je eigen leven terug ziet, of hoe jij om gaat met Bezit en Eigendom.

Ik ben niet gewend om dit allemaal muzikaal en visueel te omlijsten, VDM staat voor de Dienaar van het Goddelijke Woord, niet van het Goddelijke Beeld knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik denk niet dat het de taak is van een samenkomst om "heidenen" te bekeren. Samenkomsten zijn voor God Hem eer te geven. Tuurlijk kan je ook een andere invulling geven aan de samenkomsten, maar het is juist zo onpersoonlijk als er "toevallig" een "heiden" de kerk binnen komt lopen en dan de christelijke (misschien in zijn ogen) propoganda moet aan horen. Het evangelie verkondigen en anderen bereiken doe je door de weeks op je werk of waar dan ook.

Doet me denken aan dit nummer. Laten zien dat je christen bent door je liefde en zo mensen nieuwsgierig maken en betrekken. Maar dit is redelijk off-topic dus laten we weer bot gaan flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

Goed ik ben geen predikant, maar ik geef nogal eens een inleiding op de Jeugdvereniging. Ik ben geneigd omdat altijd te doen volgens het Gereformeerde 'Preekding'...

Je hebt je Bijbelgedeelte, daar een aantal stukken uit. Dan heb je eerst een inleiding waarin je de situatieschetst (over Ruth? Bijvoorbeeld hoe het politiek in elkaar stak, of over 'Bezit en Eigendom? Wat de aanleiding is, je werpt een paar vragen op..)

Dan heb je een titel voor je preek, en drie punten met een naam. En een soort toepassing, kan op verschillende niveau's.. Bijvoorbeeld of je het geestelijke leven van Ruth in je eigen leven terug ziet, of hoe jij om gaat met Bezit en Eigendom.

Ik ben niet gewend om dit allemaal muzikaal en visueel te omlijsten, VDM staat voor de Dienaar van het Goddelijke Woord, niet van het Goddelijke Beeld
knipoog_dicht.gif

Psalm 150 engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik bij mezelf te rade ga, dan zijn de preken die me bijgebleven zijn die preken die je op twee niveau's kon horen. Een directe boodschap, gericht op het leven van alledag en wat je daarin zelf praktisch mee kunt en een indirecte die tot nadenken en inkeer en stilte, bezinning aanleiding gaf.

Eigenlijk is dat preken/spreken zoals Jezus dat ook deed. Je hebt er altijd wat aan, op wel niveau je het ook hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk niet dat het de taak is van een samenkomst om "heidenen" te bekeren.

Ik heb niet zo'n onderscheid in 'heidenen' en 'kerkgangers', er zitten namelijk heel veel mensen in de kerk die de bekering nodig hebben, sommige voor de eerste keer (wedergeboorte) andere opnieuw (bekering).

Quote:

Samenkomsten zijn voor God Hem eer te geven.

Waar in komt God het meest aan zijn eer? Is dat niet juist in de bekering van een goddeloze?

Quote:

Tuurlijk kan je ook een andere invulling geven aan de samenkomsten, maar het is juist zo onpersoonlijk als er "toevallig" een "heiden" de kerk binnen komt lopen en dan de christelijke (misschien in zijn ogen) propoganda moet aan horen. Het evangelie verkondigen en anderen bereiken doe je door de weeks op je werk of waar dan ook.

Nou ja kijk, ik ben van mening dat je niet alleen heiden-gefocused moet zijn. Je hoeft niet te preken om heidenen te bekeren, dan kun je beter niet preken, want door jou prediking komt er niemand tot God. De bekering komt door de verkondiging van Gods Woord (Jezus Christus). Niet alleen heidenen moeten zich bekeren, maar juist Gods volk, de Gemeente.

Aan het eind moet je hebben gehoord dat:

Je bent zondiger en gebrekkiger dan je ooit kunt geloven.

En tegelijk:

Je bent meer geaccepteerd en bemind dan je ooit hebt durven hopen

Dat zijn preken waar Christus in het middenpunt staat.

Quote:
Psalm 150

Wij zingen ook knipoog_dicht.gif Echter niet als een Soundtrack voor de Preek

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vandaag nogal over preken zitten nadenken tijdens de preek bloos.gifclown.gif dus ik vind dit topic nogal interessant smile.gif

Wat mij opvalt, zijn twee dingen:

- wat ik veel zie in kerken waar ik af en toe kom, is dat ik een preek hoor die goed is, waar is, klopt, waar je wat van leert.. enz enz enz. - maar die me niet raakt smile.gif

- wat ik bij ons zie, is dat ik het lang niet altijd met de preek eens ben, maar die me wel raakt. Niet altijd hoor, en ook niet altijd positief. Maar vaak ga ik naar huis en ben ik aan het nadenken geslagen. Soms ben ik boos, woedend, teleurgesteld. Soms blij, hopend, verwachtend, ontroerd, verdrietig.

Dat tweede punt, dat vind ik heel belangrijk smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een heel belangrijk punt dat ik bijna zou vergeten. engel.gif

Een goede preek wordt al biddend voorbereid. Feit is namelijk dat God nog steeds de beste preken maakt (als Hij ze zou maken). Een preek zou een vorm van profetie moeten zijn in mijn ogen, in de zin van dat in de preek de woorden van God aan de mens worden doorgegeven. En een mens kan alleen die woorden van God doorgeven, als hij eerst goed heeft geluisterd naar God over wat die woorden zouden moeten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

- een goede preek heeft een goede opbouw, vaak de opbouw die raido al aanhaalde (drie kwartier volpraten kan iedereen)

- een preek moet een persoonlijk appèl doen op mensen tot bekering

- en een preek moet doorbeden zijn

Vaak wil het ook nog wel helpen als de predikant gewoon eerlijk is. Gisterenochtend hadden wij een preek over gebed over dat je volhardend en waakzaam moet bidden. En toen vroeg de predikant ook vragen van: zeg nou is eerlijk, hoe velen lukt het om het gebed voor de schriftlezing geconcentreerd te blijven? en toen had ik ook wel zoiets van :"au". Oeps......bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid