Spring naar bijdragen

voelen is denken


Aanbevolen berichten

Nee denken en voelen zijn 2 aparte dingen maar komen meestal samen voor.

Als er (zonder dat ik het zie ofzo) een zware steen op mijn voet valt dan voel ik pijn en dan weet ik en denk ik dus dat er iets zwaar op mijn voet viel.

Mensen met aandoeningen die niet denken zoals wij voelen evenveel pijn.

Bij denken kan wel soms gevoel komen. Als je denkt aan vroeger dan voel je soms heimwee of geluk omdat het zo mooi was.

Maar er zijn dan weer gekkere dingen die ik heb. Als ik aan sommige leuke dingen denk ofzo, die vroeger leuk waren (vb een reis of bij de dansgroep) dan krijg ik een depressief gevoel:S

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zonder denken kun je niet voelen,

Voelen kan op 2 manieren,

Je voelt iets (betasten)

Of je voelt iets ( aanvoelen) ik voel het aan mijn water...

Voor alle bovenstaande handelingen moet je kunnen denken dat je iets voelt,

Immers iemand die geen voet meer heeft voelt ook pijn in zijn voet terwijl die voet niet aanwezig is.(fantoompijn)

Ik denk echter dat de topic starter doelt op voelen als in aan voelen.

Kortom of er een verschil zit in het volgende:

Ik voel dat hij zo komt

Ik denk dat hij zo komt

of

Ik denk dat God bestaat

Ik voel dat God bestaat

In beide gevallen kun je een verschil merken

Denken is iets niet 100% zeker weten

en voelen eigenlijk ook niet maar toch is dit meer zekerheid dan denken.

En dan hebben we natuurlijk ook nog: Ik weet zeker dat ....

God bestaat.

Waarom Ik voel het, ik weet het, ik merk het, ik zie het,

enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voelen is weten. Want wat je voelt; zoals een steen; dat neem je waar als een realiteit voor jezelf.

Maar denken is natuurlijk anders; dat is veronderstellen en beredeneren. Het zoeken naar verklaringen. Denken doe je met je hersenen; maar je gevoel dat komt vanuit je ziel en je hart. In deze maatschappij is het verstandelijk beredeneren doorgeslagen en is het gevoelsleven verdrongen en geridiculiseert. Dat is de oorzaak van heel wat maatschappelijke ellende zoals we dat nu kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Taymen,

Interessant onderwerp is dat, het voelen en denken want het lijkt zo vaak in elkaar over te lopen...

Bij psychologie leerde ik dat gevoel altijd na het denken komt, ondanks dat het bijna niet waarneembaar is.

Via een stappenplan zou het zo gaan:

stap 1: er gebeurd iets

stap 2: het wordt vertaalt in je hersennen (je denken, wat veelal onbewust gaat)

Stap 3: je hebt een gevoel

stap 4: na aanleiding van dit gevoel dat je aan het denken koppelt, onderneem je actie, of niet.

Dit is 1 van de vele theorieen die er bestaan vanuit de psychologie, ikzelf kan me in deze visie vinden en zie dit terug in mijn leven.

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

In welke zin (denken jullie) verschilt de emotie en de rede van elkaar??

is eigenlijk wat ik wilde weten. Ik denk dat er geen onderscheid is...


Samengevoegd:

off topic, ik zit heus niet midden in de nacht achter de pc, het is hier nu 22.22!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah, het is moeilijk aan te geven waar de grenzen liggen, in het ideale geval zijn ze namelijk volledig op elkaar afgestemd, net zoals dat in een ideaal huwelijk zo zou moeten zijn, en zoals de Twee-naturen van Christus en de drie personen in de Drie-eenheid volledig met elkaar in een unie staan. Dan wordt het moeilijk om nog precies uit te maken waar het één ophoudt en het ander begint. Als die unie er echter niet (meer) is, dan merk je in ieder geval wél disharmonie. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid