Taymen 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Stelling. Denken is hetzelfde als voelen Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Als ik een steen aanraak dan voel ik het, dan denk ik het niet. Link naar bericht Deel via andere websites
Ann 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Nee denken en voelen zijn 2 aparte dingen maar komen meestal samen voor. Als er (zonder dat ik het zie ofzo) een zware steen op mijn voet valt dan voel ik pijn en dan weet ik en denk ik dus dat er iets zwaar op mijn voet viel. Mensen met aandoeningen die niet denken zoals wij voelen evenveel pijn. Bij denken kan wel soms gevoel komen. Als je denkt aan vroeger dan voel je soms heimwee of geluk omdat het zo mooi was. Maar er zijn dan weer gekkere dingen die ik heb. Als ik aan sommige leuke dingen denk ofzo, die vroeger leuk waren (vb een reis of bij de dansgroep) dan krijg ik een depressief gevoel:S Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Je zou denken en voelen samen kunen omschrijven als een zandloper, met distinctieve zijden, maar idealiter op het smalste punt met elkaar verbonden. Link naar bericht Deel via andere websites
Emma.U 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Wauw, wat filosofies... Link naar bericht Deel via andere websites
Raido 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Quote: Op vrijdag 06 juli 2007 09:31:54 schreef Pius_XII het volgende: Je zou denken en voelen samen kunen omschrijven als een zandloper, met distinctieve zijden, maar idealiter op het smalste punt met elkaar verbonden. En dat smalle punt, noemen we dat bevinding? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Quote: Op vrijdag 06 juli 2007 09:40:52 schreef Raido het volgende: En dat smalle punt, noemen we dat bevinding? hmmm.... of contritio. Maar daar moet dan wel inderdaad iets dergelijks aan vooraf gaan. Link naar bericht Deel via andere websites
rem 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Zonder denken kun je niet voelen, Voelen kan op 2 manieren, Je voelt iets (betasten) Of je voelt iets ( aanvoelen) ik voel het aan mijn water... Voor alle bovenstaande handelingen moet je kunnen denken dat je iets voelt, Immers iemand die geen voet meer heeft voelt ook pijn in zijn voet terwijl die voet niet aanwezig is.(fantoompijn) Ik denk echter dat de topic starter doelt op voelen als in aan voelen. Kortom of er een verschil zit in het volgende: Ik voel dat hij zo komt Ik denk dat hij zo komt of Ik denk dat God bestaat Ik voel dat God bestaat In beide gevallen kun je een verschil merken Denken is iets niet 100% zeker weten en voelen eigenlijk ook niet maar toch is dit meer zekerheid dan denken. En dan hebben we natuurlijk ook nog: Ik weet zeker dat .... God bestaat. Waarom Ik voel het, ik weet het, ik merk het, ik zie het, enz. Link naar bericht Deel via andere websites
Antireligie 0 Geplaatst 6 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 6 juli 2007 Voelen is weten. Want wat je voelt; zoals een steen; dat neem je waar als een realiteit voor jezelf. Maar denken is natuurlijk anders; dat is veronderstellen en beredeneren. Het zoeken naar verklaringen. Denken doe je met je hersenen; maar je gevoel dat komt vanuit je ziel en je hart. In deze maatschappij is het verstandelijk beredeneren doorgeslagen en is het gevoelsleven verdrongen en geridiculiseert. Dat is de oorzaak van heel wat maatschappelijke ellende zoals we dat nu kennen. Link naar bericht Deel via andere websites
Aviator 0 Geplaatst 7 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 7 juli 2007 Hoi Taymen, Interessant onderwerp is dat, het voelen en denken want het lijkt zo vaak in elkaar over te lopen... Bij psychologie leerde ik dat gevoel altijd na het denken komt, ondanks dat het bijna niet waarneembaar is. Via een stappenplan zou het zo gaan: stap 1: er gebeurd iets stap 2: het wordt vertaalt in je hersennen (je denken, wat veelal onbewust gaat) Stap 3: je hebt een gevoel stap 4: na aanleiding van dit gevoel dat je aan het denken koppelt, onderneem je actie, of niet. Dit is 1 van de vele theorieen die er bestaan vanuit de psychologie, ikzelf kan me in deze visie vinden en zie dit terug in mijn leven. Liefs Diaan Link naar bericht Deel via andere websites
Taymen 0 Geplaatst 12 juli 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 juli 2007 In welke zin (denken jullie) verschilt de emotie en de rede van elkaar?? is eigenlijk wat ik wilde weten. Ik denk dat er geen onderscheid is... Samengevoegd: off topic, ik zit heus niet midden in de nacht achter de pc, het is hier nu 22.22!! Link naar bericht Deel via andere websites
Taymen 0 Geplaatst 13 juli 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 juli 2007 Dus de vraag waar ik in de openingspost antwoord op te krijgen (hoewel kwalijk geformuleerd) Wat is het verschil tussen de emotie en de rede?! (antwoorden, ideen, ouwehoereringen zijn allemaal welkom!!) Link naar bericht Deel via andere websites
Aviator 0 Geplaatst 13 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 13 juli 2007 Hoi Taymen, Eigenlijk begrijp ik niet wat je bedoeld te zeggen met "rede"? Kun je dit concreet maken met een voorbeeld? LIefs Diaan Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 13 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 13 juli 2007 Ach, seks hebben met iemand die aids heeft voelt wel goed, maar als je het weet/denkt is het niet mee hetzelfde, denk ik. Gevoel is in de omschreven situatie een gevolg van de omstandigheden, denken is kennis buiten de omstandigheden om. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 13 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 13 juli 2007 Mjah, het is moeilijk aan te geven waar de grenzen liggen, in het ideale geval zijn ze namelijk volledig op elkaar afgestemd, net zoals dat in een ideaal huwelijk zo zou moeten zijn, en zoals de Twee-naturen van Christus en de drie personen in de Drie-eenheid volledig met elkaar in een unie staan. Dan wordt het moeilijk om nog precies uit te maken waar het één ophoudt en het ander begint. Als die unie er echter niet (meer) is, dan merk je in ieder geval wél disharmonie. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten