Spring naar bijdragen

Websites maken


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een CMS waar ik veel mee werk is Joomla!, daar schrijf ik als het nodig is ook componenten/modules voor.

Ik ga me binnenkort ook verdiepen in Typo3. Dit systeem is een stuk geavanceerder en biedt veel mogelijkheden tot koppelen van externe systemen. Wel is het denk ik moeilijker onder de knie te krijgen en uit te breiden dan bijv. Joomla!, onder andere vanwege het feit dat Typo3 een eigen ontwikkeltaal heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik gebruik gewoon het CMS wat op dat moment van pas komt.. knipoog_dicht.gif

De nieuwe Joomla is erg leuk, wat ik bij de oude nogal miste was de optie om die favicon weg te halen. Je kan altijd alle Joomla sites herkennen aan die favicon, lelijk. puh2.gif

Bij de nieuwe Joomla kan dat volgens mij wel. smile.gif

Maar voor simpele sites gebruik ik wel CMSMadeSimple, daar is Joomla alweer te uitgebreid voor. Vooral a-technische mensen kunnen vaak beter uit de voeten met CMSMadeSimple.

Ik wordt vaak moe van al die mensen die dan weer een eigen CMS gaan ontwikkelen zonder zich een beetje te oriënteren op wat er al is. Er zijn tientallen gratis CMS-pakketen op de markt die stuk voor stuk prima werken. Vaak zijn ze zelfs onder de GPL of een andere vrije licentie vrijgegeven, waardoor je ze zelfs mag rebranden en verkopen.

Ik kan dan niet zo goed begrijpen waarom nog mensen de moeite nemen om zelf iets in elkaar te zetten.

Kijk als je echt iets specifieks nodig hebt okey. Met de Credible frontpage, eigenlijk ook gewoon een CMS, heb ik goed overwogen of ik niet een bestaand pakket kon gebruiken. Dit uiteindelijk niet gedaan omdat een verregaande integratie met de forumsoftware dan makkelijker zou zijn.

Wel hebben we voor de FP een groot aantal libraries e.d gebruikt.

Waarom iets zelf doen als je het ook gratis kan krijgen? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik gebruik gewoon het CMS wat op dat moment van pas komt..
knipoog_dicht.gif

De nieuwe Joomla is erg leuk, wat ik bij de oude nogal miste was de optie om die favicon weg te halen. Je kan altijd alle Joomla sites herkennen aan die favicon, lelijk.
puh2.gif

Bij de nieuwe Joomla kan dat volgens mij wel.
smile.gif

Het verwijderen van het favicon is het eerste wat ik doe big-smile.gif (gewoon in frontend.php (includes map)). En dat geldt ook voor die irritante Generator-metatag.

Aan mijn websites is aan bijna niets te zien dat het om een Joomla installatie gaat smile.gif. Wel zou je de sommige CSS class namen kunnen herkennen die Joomla eruit spuugt bij o.a. de headers van pagina's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het verwijderen van het favicon is het eerste wat ik doe
big-smile.gif
(gewoon in frontend.php (includes map)). En dat geldt ook voor die irritante Generator-metatag.

Aan mijn websites is aan bijna niets te zien dat het om een Joomla installatie gaat
smile.gif
. Wel zou je de sommige CSS class namen kunnen herkennen die Joomla eruit spuugt bij o.a. de headers van pagina's.

Ik ziet het vaak ook wel aan de URLs, maar dat vind ik niet zo'n ramp (com_option e.d), dat is al iets minder als je die SEO friendly URLs inschakelt, helemaal bij 1.5 smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf geen ervaring met een CMS eigenlijk, alles wat ik gemaakt heb zijn gewoon simpele sites van scratch zeg maar... wel 1 keer voor school zelf een soort CMS achtig iets ontwikkelt, gewoon een tekstveldje waar info werd uitgelezen uit een bestandje en daar bij een druk op ook weer naartoe werd geschreven, die info werd dan bij de pagina zelf uitgelezen. Daar ben ik nog steeds wel trots op eigenlijk e_53.gif

Verder heb ik maar eens wat meer verdiept in het principe CMS toen ik dit las, en het principe begrijp ik wel maar het is toch wat anders als je het even op je server installeert puh2.gif heb die Joomla eens gedownload, maar is me iets te veel werk dat allemaal onder de knie te krijgen hoor puh2.gif waarschijnlijk gewoon een kwestie van gewend raken met de interface e.d. maar ik sta niet te springen om een site te maken ofzo, dus ga er geen energie in steken verder knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je Joomla iets te ingewikkeld vindt kun je bijvoorbeeld eens kijken naar CMSMadeSimple(http://cmsmadesimple.org/). Dit installeer ik wel voor mensen die gewoon een simpele site willen.

Die moet je ook installeren op je server, maar als je die barriere overwonnen hebt kun je met een vrij simpele interface je website beheren.

Bekijk ook eens de demo's, het installeren op je server wil ik eventueel wel doen/ bij helpen als je dat wilt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik ziet het vaak ook wel aan de URLs, maar dat vind ik niet zo'n ramp (com_option e.d), dat is al iets minder als je die SEO friendly URLs inschakelt, helemaal bij 1.5
smile.gif

Kijk eens naar ARTIO JoomSEF knipoog_dicht.gif. URLs worden herschreven naar de namen van de secties / categorieën / content-items. Dus je ziet aan niets meer dat het om Joomla gaat smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je Joomla iets te ingewikkeld vindt kun je bijvoorbeeld eens kijken naar CMSMadeSimple(
). Dit installeer ik wel voor mensen die gewoon een simpele site willen.

Die moet je ook installeren op je server, maar als je die barriere overwonnen hebt kun je met een vrij simpele interface je website beheren.

Het is misschien niet zo zeer dat ik het ingewikkeld vind, maar ik heb nog nooit met een cms gewerkt, was gewoon nieuwsgierig eigenlijk. Maar om in een avondje zoiets onder de knie te krijgen is mij teveel gevraagd puh2.gif Moest eerst nog een WAMP (Windows Apache Mysql PHP) servertje draaiende krijgen enzo, was wat mij betreft al genoeg werk puh2.gif

Maar ik zal eens kijken naar die CMSMadeSimple, misschien wel leuk om eens wat mee te rotzooien als ik niets te doen heb knipoog_dicht.gif

Quote:
Bekijk ook eens de demo's, het installeren op je server wil ik eventueel wel doen/ bij helpen als je dat wilt.
smile.gif

Hmja dat lukt wel, als het me bij Joomla lukt gaat dat bij die andere zeker lukken denk ik knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb tot nu toe één keer een open-source cms gebruikt. PHP en andere talen zitten er nog niet in, maar html en css (+ design) gaat aardig, en meestal ontwerp ik het design en maken andere de dynamische omgeving.

Enige lastige van css is dat verschillende browsers het nogal eens anders opvatten...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

E_107 is absoluut mn favoriete cms.

Ooit al een keer naar Joomla of Xoops gekeken?

Werken ook echt fijn..

Ik maak het liefst mijn eigen CMS in PHP/JS/CSS/HTML smile.gif

Ik ben om een of andere verhuist dus ik kan zelf mijn CMS niet showen atm.

Moet eerst zorgen hoe ik mijn server door een Wanadoo Livebox krijg puh2.gif maar das een ander onderwerp smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ooit al een keer naar Joomla of Xoops gekeken?

Werken ook echt fijn..

Ik maak het liefst mijn eigen CMS in PHP/JS/CSS/HTML
smile.gif

Ik ben om een of andere verhuist dus ik kan zelf mijn CMS niet showen atm.

Moet eerst zorgen hoe ik mijn server door een Wanadoo Livebox krijg
puh2.gif
maar das een ander onderwerp
smile.gif

link Et voila!

Sites maken is leuk, heb het vroeger ook wel gedaan. Ben nu meer de richting van het serverbeheer op gegaan, dat vind ik momenteel uitdagender dan programmeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De nieuwe Joomla is erg leuk, wat ik bij de oude nogal miste was de optie om die favicon weg te halen. Je kan altijd alle Joomla sites herkennen aan die favicon, lelijk.
puh2.gif

Bij de nieuwe Joomla kan dat volgens mij wel.
smile.gif

Ach kon bij die oude ook, kwestie van een favicon overschrijven. Wat lastigknipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

Sites maken is niet programmeren Glennz0r.

Wel als je zelf je scripts maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ach kon bij die oude ook, kwestie van een favicon overschrijven. Wat lastig
knipoog_dicht.gif

[...]

Inderdaad, maar dan moest je wel een favicon voor je site hebben. Een lege/witte gebruiken was ook lelijk want dan stond er zo'n wit vlakje in de adresbalk. Ik heb hem daar uiteindelijk ook wel weggekregen, maar niet zonder de code te moeten aanpassen, want ik dus vrij gaar vond. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Even een vraagje aan de die-hard websitebouwers van Credible knipoog_dicht.gif Ik ben bezig een site te maken met Joomla! Dat gaat wel aardig, ik heb een leuke, simpele template gedownload en ik begin Joomla! ook wel redelijk te snappen, alleen lukt me 1 ding niet... Ik heb een section, category en content item aagemaakt, en dat werkt allemaal prima. Als ik op de link klik van de category, krijg ik netjes een lijstje met content items. Alleen het probleem is dat de lijst te breed is voor de template zeg maar, hij past niet.

Heeft iemand een tip om zoiets op te lossen, bijvoorbeeld door gewoon een lijstje te krijgen met alleen de titels van de content items ofzo, ipv 3 kolommen naast elkaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Even een vraagje aan de die-hard websitebouwers van Credible
knipoog_dicht.gif
Ik ben bezig een site te maken met Joomla! Dat gaat wel aardig, ik heb een leuke, simpele template gedownload en ik begin Joomla! ook wel redelijk te snappen, alleen lukt me 1 ding niet... Ik heb een section, category en content item aagemaakt, en dat werkt allemaal prima. Als ik op de link klik van de category, krijg ik netjes een lijstje met content items. Alleen het probleem is dat de lijst te breed is voor de template zeg maar, hij past niet.

Heeft iemand een tip om zoiets op te lossen, bijvoorbeeld door gewoon een lijstje te krijgen met alleen de titels van de content items ofzo, ipv 3 kolommen naast elkaar?

De template van die pagina aanpassen? Welke versie gebruik je? Ik zou zeggen: neus eens rond in de template map, van de meeste pagina's kun je gewoon de template aanpassen. Je kunt er dan voor kiezen om die kolommen gewoon te dumpen. smile.gif

In Joomla 1.5 heb ik hem onder templates/{jouw template}/html/com_content/category

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

De template van die pagina aanpassen? Welke versie gebruik je? Ik zou zeggen: neus eens rond in de template map, van de meeste pagina's kun je gewoon de template aanpassen. Je kunt er dan voor kiezen om die kolommen gewoon te dumpen.
smile.gif

In Joomla 1.5 heb ik hem onder templates/{jouw template}/html/com_content/category

Ik gebruik versie 1.0.13. Ik zie in de template map ook geen map met html staan trouwens...

Even voor de duidelijkheid, dit is wat ik bedoel: link

Ik vind het maar ingewikkeld zo'n CMS puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid