Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

ex.20:5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

hee mensen, ik ben op zoek naar een reformatorische uitleg van ex. 20:5b-6 (dus vanaf: Voor de schuld......).

Nou ja, alle uitleggen van deze tekst die niet-charismatisch zijn vind ik ook goed. Ik heb een charismatische achtergrond, dus met die uitleg ben ik bekend. Dus het is niet de bedoeling dat dit een topic over doorbidden wordt.

Maar ik ben gewoon benieuwd hoe letterlijk ik deze tekst moet nemen, aangezien mijn opa's en oma's nogal wat op hun kerfstok hebben.


Samengevoegd:

waarom hebben ze deze verzen overgeslagen in de catechismus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In andere vertalingen wordt niet gesproken over laten boeten of aanrekenen, maar toerekenen/bezoeken. Dit geeft meer aan waar het om gaat, namelijk dat een mens ook moet weten dat zijn keuzes invloed hebben op latere generaties. Ook die latere generaties zullen nog merken dat er bepaalde keuzes zijn gemaakt door voorvaderen.

Een voorbeeld

vele NSB-kinderen hebben nog jarenlang moeten aanhoren dat ze kind zijn van een verkeerde en zo werden ze dan ook geregeld behandeld.

De verkeerde keuze van de vader komt als het ware ongevraagd op bezoek in het leven van zijn kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ex.20:5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

hee mensen, ik ben op zoek naar een reformatorische uitleg van ex. 20:5b-6 (dus vanaf: Voor de schuld......).

Nou ja, alle uitleggen van deze tekst die niet-charismatisch zijn vind ik ook goed. Ik heb een charismatische achtergrond, dus met die uitleg ben ik bekend. Dus het is niet de bedoeling dat dit een topic over doorbidden wordt.

Maar ik ben gewoon benieuwd hoe letterlijk ik deze tekst moet nemen, aangezien mijn opa's en oma's nogal wat op hun kerfstok hebben.


Samengevoegd:

waarom hebben ze deze verzen overgeslagen in de catechismus?

Als ik de kanttekeningen bij de statenvertaling mag geloven, gaat het om de kinderen die het voorbeeld van de voorouders navolgen.

5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen;9 want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God,10 Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen,11 aan het derde, en aan het vierde12 lid dergenen,13 die Mij haten;

9)      hen dienen;

      Te weten, noch de afgoden zelf, noch ook Mij door dezelven, gelijk Exod. 32:4,6, door het gouden kalf, en daarna de tien stammen door de twee gouden kalven, 1 Kon. 12:28.

10)      een ijverig God,

      God wordt genoemd een man zijns volks, Jer. 2:2; Hos. 2:19; afgoderij wordt hoerdom genoemd, Deut. 31:16; Richt. 2:17; Jer. 3:9,20; hierom wordt Gods toorn over deze zonde genoemd jaloezie.

11)      de kinderen,

      Dat is, nakomelingen; te weten, zodanigen, die de voetstappen van hun vaders navolgende, ook de zonde der afgoderij begaan.

12)      aan het derde, en aan het vierde

      Hebreeuws, aan de derde en aan de vierde.

13)      lid dergenen,

      Of, geslacht.

Veel reformatorischer zul je het waarschijnlijk niet kunnen krijgen puh2.gif

Edit: Topictitel fix?

Link naar bericht
Deel via andere websites

dus als ik PiB goed begrijp, zeggen de kanttekeningen van de statenvertaling in elk geval dat God de zonden van de vaderen alleen aan het derde en vierde geslacht bezoekt, als het derde en vierde geslacht dezelfde zondes doen als de voorvaderen? Maar staat dat er ook, wat de kanttekeningen van de statenvertaling zeggen, of hebben ze dat er van gemaakt omdat God anders zo gemeen en onrechtvaardig lijkt? ik wil strakjes niet het risico lopen voor Gods troon te komen na mijn dood en dat me dan het hele pakket zonde wordt aangerekend wat mijn ouders en grootouders hebben begaan, want dat is nogal wat.

Maar wat Henk G zegt klopt ook weer, althans in mijn leven heb ik genoeg voorbeelden daarvan gezien van dat mijn ouders keuzes gemaakt hebben die invloed hebben op mij en dat ik later keuzes zal maken die weer invloed gaan hebben op mijn nageslacht. Als ik daar over nadenk, dan heb ik bijna zoiets, van dan maar niet trouwen en kinderen krijgen. Ik wil het leven van mijn eventuele nageslacht niet verpesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ex.20:5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

hee mensen, ik ben op zoek naar een reformatorische uitleg van ex. 20:5b-6 (dus vanaf: Voor de schuld......).

Nou ja, alle uitleggen van deze tekst die niet-charismatisch zijn vind ik ook goed. Ik heb een charismatische achtergrond, dus met die uitleg ben ik bekend. Dus het is niet de bedoeling dat dit een topic over doorbidden wordt.

Maar ik ben gewoon benieuwd hoe letterlijk ik deze tekst moet nemen, aangezien mijn opa's en oma's nogal wat op hun kerfstok hebben.


Samengevoegd:

waarom hebben ze deze verzen overgeslagen in de catechismus?

Het is toch altijd zo dat iedereen die een leeftijd heeft bereikt waarop hij zijn eigen verantwoordelijkheid draagt, op basis van zijn eigen gedrag en houding geoordeeld wordt.

Maar wel is het zo,dat toen de natie Israël tot afgoderij verviel, dat opeenvolgende generaties daarvan nog de gevolgen van ondervond. Zelfs getrouwe Israëlieten ondervonden die gevolgen doordat het religieuze verval van de natie het hun moeilijk maakte rechtschapen te blijven.

Denken we maar aan wat koning Manasse bv. niet aangericht heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

dus als ik PiB goed begrijp, zeggen de kanttekeningen van de statenvertaling in elk geval dat God de zonden van de vaderen alleen aan het derde en vierde geslacht bezoekt, als het derde en vierde geslacht dezelfde zondes doen als de voorvaderen? Maar staat dat er ook, wat de kanttekeningen van de statenvertaling zeggen, of hebben ze dat er van gemaakt omdat God anders zo gemeen en onrechtvaardig lijkt? ik wil strakjes niet het risico lopen voor Gods troon te komen na mijn dood en dat me dan het hele pakket zonde wordt aangerekend wat mijn ouders en grootouders hebben begaan, want dat is nogal wat.

Maar wat Henk G zegt klopt ook weer, althans in mijn leven heb ik genoeg voorbeelden daarvan gezien van dat mijn ouders keuzes gemaakt hebben die invloed hebben op mij en dat ik later keuzes zal maken die weer invloed gaan hebben op mijn nageslacht. Als ik daar over nadenk, dan heb ik bijna zoiets, van dan maar niet trouwen en kinderen krijgen. Ik wil het leven van mijn eventuele nageslacht niet verpesten.

Marlies,

Als je Jezus aangenomen hebt als je Redder hoef je je hier helemaal geen zorgen meer over te maken. Dit is namelijk allemaal aan het kruis teniet gedaan. Dus je kunt met een gerust hart gaan slapen en zeker ook met een gerust hart trouwen en kinderen krijgen smile.gif

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid