Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

sph of pabo? ik wil graag naar het che maar zit te twijfelen tussen deze twee. Ik zit nu in havo 4 dus heb nog wel een jaar maar wil onderhand wel een keuze gaan maken. Is er hier iemand die 1 van de 2 volgt op het che en ben je positief?

ik hoor het welknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhmmm... Gaat het er niet uiteindelijk om wat je met de opleiding gaat doen als je die hebt afgerond? Ik zou gewoon eens een beroepskeuzetest doen of langsgaan op een open dag...

Mijn vriendin heeft de pabo gedaan en het is haar erg goed bevallen. Ze heeft eerder een jaar SPH gedaan en het verschil is best heel erg groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou weet je uit m'n beroepentest komt dat ik lerares turks moet worden, dat is eerlijk gezegd niet helemaal mijn interessepuh2.gif het verschil lijkt me ook wel groot, het zijn wel twee dingen die mij aardig trekken. aan de ene kant met sph het kunnen helpen van mensen, maar aan de andere kant met pabo met kinderen kunnen werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De propedeuse toegepaste psychologie (bijvoorbeeld in Deventer) is een aanrader.

Het is een propedeuse jaar waarin je je kunt oriënteren op verschillende opleidingen zoals PABO, MWD, SPH, PDW, P&A of psychologie aan de uni.

Na de propedeuse stroom je gewoon door naar de opleiding van je keuze.. en je hebt al leuk wat aan psychologie gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zelf doe de SPH, ik wilde "vroeger" ook alleen met kinderen werken maar nu ik dit doe zie ik dat het werkveld bij SPH zoveel breder is. Als je zeker weet dat je voor de klas wilt staan zou ik je de pabo aanraden, maar ja.. als je het niet zeker weet is de SPH wel een stuk breder om in te werken.

Maarja, je hebt nog een jaar om erover na te denken. Laat je gewoon lekker informeren en kijk rond bij de verschillende opleidingen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wordt juf. Wil je dan toch liever mensen/kinderen helpen kun je altijd nog remedial teacher doen. Leerproblemen
smile.gif

Echt grappig dat je dat post... Ik had nl precies dezelfde gedachte, want mijn vriendin (juf groep 5), gaat volgend jaar de RT-opleiding doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb allebei gedaan, zowel juf als begeleider. De werkwijze, de taken en verantwoordelijkheden die je hebt, de mensen waarmee je werkt enz enz... er zit echt een enorm verschil tusssen. De overeenkomst is dat je met mensen werkt en ze iets aanleert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

en wat vond je leuker Nynthe? of is het absoluut niet te vergelijken?.. jullie hoeven echt niet de beslissing voor mij te maken maar ik wil me gewoon uitgebreid orienterenpuh2.gif..bovendien vind ik het ook gewoon leuk om dingen te horen van jullieknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het allebei leuk, het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Maar het is inderdaad niet te vergelijken denk ik. Tenminste, dat ligt eraan wat je met SPH wilt gaan doen. Ik werk over het algemeen met probleemjongeren of mensen met een lager niveau en (ernstige) gedragsproblematiek.

Je kan natuurlijk met je SPH op een kinderdagverblijf gaan zitten, maar dat is zonde van de opleiding en kan je beter spw doen. Het grootste gedeelte van de mensen die SPH komt terecht in de gehandicaptenzorg, daar is namelijk het meeste vraag naar. Bij een gehandicapte moet je je niet iemand voorstellen met het syndroom van down die kwijlend ergens in een hoekje zit. Vaak zie je niet eens aan mijn cliënten dat ze gehandicapt zijn, totdat je een gesprek met ze voert en merkt dat ze een lager IQ hebben.

Als lerares werk je over het algemeen met 'normale' kinderen, de opleiding is daar voor een groot gedeelte op gericht. Kennisoverdracht staat centraal, met name op het cognitieve gebied. Je leert ze basisvaardigheden als lezen, schrijven, rekenen, biologie enz enz. Kinderen kunnen ontzettend veel leren en het is leuk om de lesstof zo aantrekkelijk mogelijk aan te bieden. De resultaten van je werk zijn vaak groot en snel zichtbaar. Aan het begin van het jaar kunnen ze niet lezen, aan het eind van het jaar al een simpel boekje bijv.

Een band met de kinderen opbouwen is relatief makkelijk en er komen ook veel andere dingen bij kijken, zoals schoolreisjes, toneelstukken, excursies enz enz.

Als begeleider komt je over het algemeen niet in aanraking met 'normale' mensen. Zouden ze dat wel zijn, dan hadden ze de begeleiding niet nodig. De opleiding is dus voor een groot gedeelte erop gericht om je te trainen om om te kunnen gaan met stoornissen en afwijkingen.

In de begeleiding geef je mensen handvaten om het leven zo zelfstandig en volwaardig mogelijk te maken. Je leert ze bijv om zelf hun was te doen, hun kamer schoon te houden, hoe ze met anderen om moeten gaan en hoe het werkt in de maatschappij. Soms zie je resultaten, maar vaak zijn deze klein. Zo kan je jaren bezig zijn van totaal niet de was kunnen tot zelf de was in de wasmachine doen.

Veel mensen waar ik mee werk zullen altijd in een instelling blijven wonen, vaak is volledig zelfstandig wonen in de maatschappij niet mogelijk of zullen mensen altijd wel een beetje hulp nodig hebben. Als lerares werk je over het algemeen met mensen die later op hun eigen benen gaan staan.

De problematiek is vaak heftiger, je bent constant bezig om de sfeer en veiligheid te bewaken. De sancties die je oplegt en uitvoert zijn vaak heftiger dan voor een klas. Daar is naar de gang sturen vaak al voldoende.

Soms is het lekker om als lerares met gewone kinderen te werken, met gewone problemen en ze 'simpele' dingen aan te leren.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment meer wilt en dat je dan gaat begeleiden. Sommige mensen denken dat het heel dankbaar werk is, maar dat valt nogal tegen. De meeste mensen hebben niet eens een echt besef van de dingen die je doet. Bereid je voor op regelmatig je kapot schrikken en balen dat iemand terug gevallen is. Maar de kleine babystapjes die iemand vooruit gaat kunnen heel belonend zijn, als je dat tenminste in je hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

sph of pabo? ik wil graag naar het che maar zit te twijfelen tussen deze twee. Ik zit nu in havo 4 dus heb nog wel een jaar maar wil onderhand wel een keuze gaan maken. Is er hier iemand die 1 van de 2 volgt op het che en ben je positief?

ik hoor het wel
knipoog_dicht.gif

Hoi Anne!

Ik doe SPH op de CHE! Goeie school, goeie opleiding knipoog_dicht.gif!

Ik ben zeker wel positief (al kun je dat niet altijd van m'n studiehouding afzien engel.gif)

Het staat goed aangeschreven, en ik merk waarom. Goeie begeleiding, persoonlijk.

Het verschil tussen pabo en sph is erg groot. Sph heeft een erg groot werkveld, en wat dat betreft pabo minder. Je moet denk ik toch echt ff in je interesses duiken en kijken wat beter bij je past. Die beslissing zou ik niet voor je kunnen maken.

Heb je nog specifiekere vragen die ik misschien kan beantwoorden? (mailen mag ook)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe zelf de pabo en deze opleiding bevalt mij goed.

Nou ja, de opleiding zijn natuurlijk wel wat kritiek puntjes op, maar het vak en de stage is gewoon geweldig.

Ik ga na de zomervakantie naar mijn laatste jaar en heb er nog steeds geen spijt van.

Wel weet ik (wat al eerder is gezegd) dat er een groot verschil is tussen SPW en Pabo. Ik zou meer informatie over allebei opzoeken en dit goed doorlezen. Op dat moment kan je kijken wat jouw het meeste ligt.

Je hebt ook wel is proefstuderen en meeloopdagen. Je hebt nog een jaar, dus daar kan je ook gebruik van maken.

Veel succes met je keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

sph of pabo? ik wil graag naar het che maar zit te twijfelen tussen deze twee. Ik zit nu in havo 4 dus heb nog wel een jaar maar wil onderhand wel een keuze gaan maken. Is er hier iemand die 1 van de 2 volgt op het che en ben je positief?

ik hoor het wel
knipoog_dicht.gif

ik heb op de SPH gezeten en ik vond dat super leuk.

Ik denk dat je moet kijken naar wat je zelf wilt, wil je voor de klas staan of wil je de hulpverlening in. Het zijn twee totaal verschillende opleidingen dus ik denk dat je daar eerst over moet nadenken.

Maar ik vond de SPH heel erg leuk het is erg breed en je kunt je goed orienteren in wat je later wilt doen ( ik zat op de HVA)

Ik heb er voor gekozen na mijn propedeuse jaar naar de Universiteit te gaan en pedagogische wetenschappen te gaan doen omdat ik orthopedagoog wil worden en dat bevalt me primasmile.gif Veel succes bij je keuze

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid