Spring naar bijdragen

Lezing over geloofskeuze


Aanbevolen berichten

In Nederland hebben we een ruime keuze als het om een geloof gaat. Je kunt kiezen wat je wilt, het is nog net niet verkrijgbaar in de supermarkt om de hoek. Als er één God is en zoveel geloven, dan weet je nooit zeker of jouw geloof wel de juiste is. Die onzekerheid geeft een gevoel van onmacht en daar worden mensen niet gelukkig van. Waarom ongelukkig? je kunt toch ook zeggen: ik ga naar de snoepwinkel en koop warme chocola om mijzelf te verzoeten. Als je kunt kiezen, dan ga je toch niet op punaises zitten. Dan wil je het graag naar je zin hebben en daarom koop je warme sokken, een warm hemd en een gevoerde muts om je tegen de koude te beschermen. Je koopt iets om jezelf te trakteren en je gaat naar de kapper om jezelf een mooi kapsel aan te meten. Jezelf verwennen, dat bedoel ik met die warme chocoladesaus. In ieder geval kiezen voor dát, wat jij goed en plezierig vindt en dat komt de meeste mensen wel bekend voor.

Op een dag laat jij je bekeren, je gaat naar de supermarkt en je koopt een geloof uit de diepvries en dat doe je thuis in de vriezer. Allemaal mensen die bekeerd zijn, ze hebben het geloof gehaald en de regels van dat geloof passen ze toe in het dagelijks leven. Vervolgens gaan die mensen mat elkaar praten en dan ontdekken ze dat er verschillende regels bestaan. Ben je dan nog wel diezelfde mens, van vóór dat je dat geloof ging halen, toen jij jezelf nog verzorgde. Daarna kwam het moment dat je een geloof ging halen en ontdekte, dat iemand die je dierbaar is, ongelukkigerwijs een ander geloof heeft gekocht met andere regels. Ben je dan nog wel diezelfde mens? Je wordt onzeker van al die mensen met verschillende regels. je kunt amper met elkaar praten, omdat je al snel in de machtswereld terechtkomt vanwege de regels. Nu je een geloof hebt aangenomen kom je in de problemen vanwege de regels en dan ervaar je, dat je anders bent dan voorheen.

Als peuter mocht je thuis spelen, buiten spelen en plotseling ging je naar school. Zodra je naar school gaat, ben je anders dan daarvoor. Maar is dát anders zijn, anders dan het anders zijn van het geloof en zijn regels? Op school leer je van alles en dat stuwt je geestelijk vooruit. Dat vind je leuk, want de kinderen uit de buurt gaan ook naar school en als er oudere leerlingen zijn, dan weten die al meer en dat werkt stimulerend. Maar het kan ook lastig op school zijn, als je slechte cijfers hebt of een klas moet overdoen. Tóch voel je dat je vrijheden hebt, ook al krijg je wel eens strafwerk. Dan kun je boos zijn en teleurgesteld, maar je houdt op school een bepaalde vrijheid van denken en handelen en daar gaat het om.

Er zijn op school ook regels. Je mag geen lessen verzuimen als je leerplichtig bent en je mag niet te laat komen. Er zijn regels, maar de school is op ontplooiing gericht en doet jouw geloof dat ook? Ontplooit het geloof je? Legt het je aan banden of houdt het je vrij? De meeste geloven beperken de mens met al hun regels. Als jij bij een geloof behoort en iemand anders bij een ander geloof met eigen regels, dan houdt je daar geen goed gevoel aan over. Want daarvoor kon je nog met iemand overweg en nú, dankzij de regels kun je amper met elkaar omgaan, omdat er verschillen zijn aangebracht. Zou dat de bedoeling zijn van de Schepper? Denk je dat God een winkel wil met allemaal geloven en religies, opdat jij kunt kiezen? Geeft die keuzemogelijkheid een gevoel van macht of onmacht? Het is onmacht, want je bent niet in bij machte om in vrede te leven met iemand die andere regels heeft. Dan kun je toch bedenken, dat het niet van de Schepper kan komen. DAn kun je toch bedenken, dat er mensen zijn geweest die dat bedacht hebben met macht als doel.

Een geloof heeft vaak te maken met macht en die macht kun je behouden, door de mensen te beperken in hun ontwikkelingsmogelijkheden. Zodra een mens gaat denken, zegt hij: hé, die mensen doen dit en die mensen dát. Waar kies ik voor? Als de druk vanuit het geloof maar groot genoeg is, houd je de angst van dat geloof mischien wel vast, want wie heeft er nou zin om eeuwig te branden in de hel. Als dat het geloof is, wat je uit de diepvries hebt gehaald, kijk dan naar de houdbaarheidsdatum en laat het liggen tot die datum verstreken is. Want ik weet, dat een mens alleen maar kan groeien op basis van genoegen waardoor je verder kunt. Bij een nare leraar gaan de hakken in het zand en wordt je boos en verdrietig met alle gevolgen van dien. Wil de mens tot ontplooiing komen,dan moet hij leiding hebben die goed voor hem is. Leiding zeg ik; en dat is heel wat anders dan een pakje diepvries of chocoladesaus. Ik heb het over leiding en ik weet dat als jij het naar je zin hebt, je alleen maar het goede wilt. Hoe krijgen we dat voor elkaar? Hoe moet het gaan, als jij het naar je zin hebt? Mensen hebben het naar hun zin als ze uitvoerig kunnen discussieren over ideeen, meningen en gevoelens en zichzelf daarbij staande kunnen houden in het gesprek.

Leiding is datgene wat je steeds maar blijft en blijft stimuleren tot het goede. Je mag niet één keer het gevoel hebben dat je benadeeld wordt. Als je een streek uithaalt en je krijgt een berisping, dan vind je dat terecht. Dat is óók leiding en daarbij maakt het verschil of je per ongeluk verkeerd schiet of bewust verkeerde dingen doet. Als er geen sprake is van opzet hoef je nóóit bang te zijn voor straf. Want wie kan zeggen, dat hij of zij zich nog nooit vergist heeft en nog nooit iemand pijn heeft gedaan. Zo iemand bestaat niet! Het was je bedoeling niet, je hebt het niet voorzien en dan wordt je daar niet voor gestraft. Bij welk geloof moet je zijn voor die vrijheid? Daarvoor moet je iemand zoeken die óók een diepvreispakketje heeft gekocht en daarover wil praten. Praten en praten over dat wat jij vindt en waarom je het zó ziet en dan kom je verder.

Gelovige mensen belijden hun geloof vaak door dik en dun, omdat ze bang zijn voor invloeden van buitenaf. Met deze mensen kun je niet goed en uitgebreid spreken over geloofszaken; dat willen ze niet, dat durven ze niet. Als jij wilt praten, dan moet je het hebben van een soortgenoot. Gewoon een medemens, die wel een geloof wil hebben, maar zich afvraagt, waar hij moet zijn. Wat kan ik aanvaarden en wat moet ik aanvaarden? Als je leiding wilt hebben, , betekent het ook dat er regels zijn. Maar er is verschil tussen regels en regels. Er zijn regels die je vrijwillig aangaat. Dan bepaal je zelf! Ik ben ik en ik leef zoals ik dat goed vind. En dan zeg ik: goed zo! Doe dat, leef zoals jij het wilt en wees verantwoordelijk voor dát wat je doet. Ik zou gelukkig zijn, als ik; Roravyanus dát in één keer aan alle mensen op Aarde mocht vertellen. Meer zou ik niet hoeven zeggen Alleen maar dat! Wat zou dat de moeite waard zijn Hou je vast aan jouw regels, want daar ben jij verantwoordelijk voor endie diepvries-geloven in de supermarkt; kijk ernaar en als er iets goeds bij zit...behoudt het dan. Wat jij goed vind, is voor jou. Daar ben jij verantwoordelijk voor, dat is jouw macht, jouw kennis en jouw zijn. Wij Engelen zien mensen in wanhoop naar ons toekomen. Mensen met een geloof, die komen vragen of het waar is, is het waar? Is het waar? Wat, waar heb jij het over? Wel zeggen de vrouwen; als ik zwanger ben, ben ik zondig, als ik het niet ben, ben ik het óók. Is het waar dat ik zondig moet zijn aan alle kanten. Is het waar dat ik minder van waarde ben als vrouw en als moeder, dan als non? Is het waar, dat ik gestraft moet worden, omdat ik niet zwanger ben.....en gestraft wordt als ik het wel ben. Is dát de waarheid? Ontplooit het je, als je met zulke regels moet leven? Krijg je er een goed gevoel van of doet het je pijn?

Dan komen de engelen van God en mogen in deze tijd zeggen: dat de mens moet léven, leven na leven. Er zijn mannen en vrouwen, zij horen te scheppen en te baren. Leven na leven, omdat alleen door te leven het goddelijke bereikt zal worden. Wat vind je daarvan, als je dát hoort. Ontplooit het je of beknelt het? Het ontplooit je, want je voelt je waardig worden. Het is dus zoals God het heeft bedoeld, leven scheppen en leven baren. Leven na leven om terug te keren tot God. Niet één leven maar vele levens op moeder Aarde. Je wordt als vonkje van God geboren en daarna is het de bedoeling dat je geestelijk groot groeit. het is de bedoeling dat je geestelijk groot groeit. het is de bedoeling van God dat wij tot hem terugkeren, maar dan moet je wel geestelije rijkdom meenemen en daar ben jij mee bezig om dat te vergaren, leven na leven. Geestelijke rijkdom en dan vervul je, dat wat God zich gewenst heeft. De mensen op Aarde zijn nog niet volmaakt. Je bent nog niet op de helft van de evolutie, het is een héél grootplan en dit is pas het begin.

Een diepvries-geloof heeft het over een aarde, een hel en een hemel. Maar als je ogen hebt, dan zie je een zon, je ziet sterren en nog meer. Er zijn andere planeten en je weet van andere stelsels in het heelal. Wat kun je dan nog met je diepvries-geloof? Waar plaats je de planeet Jupiter als je op de aarde leeft. Wat ga je doen met Mars, wat doe je met Venus en Saturnus? Ze zijn er, al die planeten en al die sterren en dus mag jij ruimer gaan denken dan het in zonde geboren worden en in zonde sterven. Kijk naar het heelal en besef, dat het allemaal uit God is. Dat het er allemaal bij hoort, niets uitgezonderd en daar ben jij een onderdeel van. Als jij het wilt, mag jij je beperken. Maar ik zeg je, dat geloven groter is. Dat er meer is, dan in zonde geboren te worden en in zonde sterven. Gelukkig maar!

Profeten als Boedda en Mohammed zijn ook geinspireerd. Zij horen ook bij God, net als al die andere pakketjes. Zoals de indiaan een totempaal heeft, hebben de islamieten Mohammed en in een ander deel van de wereld hangen ze de leer van Boedha aan. Elk mens heeftr iets nodig om geestelijkvooruit te komen en daar heeft God in voorzien.

Van nature is de mes religieus, er is geen volk dat niet gelooft of ongelovig is. De mens hangt aan het goddelijke en dus zoekt hij iets, waarin hij kan vertrouwen. Elk volk ontvangt iets vanuit het Goddelijke om het te stimuleren; de mensen ontvangen dát, wat voor hen geschikt is. Het uiteindelijke doel is éénheid, uiteindelijk komen alle mensen bij God en het maakt niet uit hoe je er komt, als je er maar komt en komen doe je er! De schepping is een stuwing en zo kom je vooruit. Er is niets verkeerds aan Boedha of aan Mohammed, echt niet. Maar je weet zelf wel wat je er van vind. Als je zegt: Ik vind het ook goed maar.....dan betekend het dus, dat jij iets anders nodig hebt. Zo is de mens zoekende, elk mens zoekt naar geluk en de ene mens is sneller tevreden dan de ander. Maar vinden doe je het en....dat hoeft niet op aarde te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het allemaal niets uitmaakt waarom zal God dan zo dom zijn geweest om Zijn Zoon te sturen naar de Aarde om ons te verlossen en te prediken het Evangelie?

Waarom wordt er dan zo bekrompen gedacht door God als het gaat over andere goden en godsdiensten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu je een geloof hebt aangenomen kom je in de problemen vanwege de regels en dan ervaar je, dat je anders bent dan voorheen.

Natuurlijk bestaan er verschillende regels en denken verschillende mensen daar anders over. Maar is dat alleen een ‘probleem’ van gelovige mensen? Ik zie bij ongelovigen even goed meningsverschillen bestaan over wat wel een niet zou mogen. Ik zie niet in waar je in de problemen komt vanwege de regels van het geloof. Daar zou ik wel meer uitleg over willen dan.. En waarom ben je anders dan voorheen? Omdat je je aan regels moet houden? Nee, dan ben je niet anders, je gedraagt je dan anders.. daar zit een verschil tussen..

Quote:
je houdt op school een bepaalde vrijheid van denken en handelen en daar gaat het om.

Die vrijheid behoudt je ook in het geloof, anders heb je het denk ik verkeerd begrepen..

Quote:
Er zijn op school ook regels. Je mag geen lessen verzuimen als je leerplichtig bent en je mag niet te laat komen. Er zijn regels, maar de school is op ontplooiing gericht en doet jouw geloof dat ook? Ontplooit het geloof je? Legt het je aan banden of houdt het je vrij?

Mijn geloof ontplooit mij zeker wel. Ik merk dat ik dingen die ik voorheen uit de weg ging nu wel aandurf, omdat ik weet dat er Iemand is die mij erbij zal helpen. Het geeft mij moed en daardoor leer ik nieuwe dingen. Het houdt mij absoluut vrij, omdat ik nog steeds een vrije wil heb.

Quote:
De meeste geloven beperken de mens met al hun regels. Als jij bij een geloof behoort en iemand anders bij een ander geloof met eigen regels, dan houdt je daar geen goed gevoel aan over. Want daarvoor kon je nog met iemand overweg en nú, dankzij de regels kun je amper met elkaar omgaan, omdat er verschillen zijn aangebracht. Zou dat de bedoeling zijn van de Schepper?

Nee, dat is idd niet de bedoeling van de Schepper. Maar het is ook niet waar dat je niet meer met mensen om zou mogen gaan omdat die er andere regels op na houden. Ik ga nog steeds met mijn ongelovige vrienden om, net als voor ik me bekeerd heb. Natuurlijk, er is in de relatie wel iets veranderd, maar dat wil nog niet zeggen dat we niet meer met elkaar om kunnen gaan..

Quote:
Een geloof heeft vaak te maken met macht en die macht kun je behouden, door de mensen te beperken in hun ontwikkelingsmogelijkheden.

[…]

Mensen hebben het naar hun zin als ze uitvoerig kunnen discussiëren over ideeën, meningen en gevoelens en zichzelf daarbij staande kunnen houden in het gesprek.

Geloof sluit discussie niet uit, en zorgt er ook niet voor dat mensen zich niet staande kunnen houden in een gesprek, nog minder beperkt het mensen in hun ontwikkelingsmogelijkheden. Dat is alleen een verkeerde interpretatie die sommige mensen eraan geven.

Quote:
Leiding is datgene wat je steeds maar blijft en blijft stimuleren tot het goede.

[…]

Bij welk geloof moet je zijn voor die vrijheid?

Zowel die leiding als die vrijheid vind ik binnen het christelijk geloof.. en ik denk vele mensen met mij..

Quote:
Gelovige mensen belijden hun geloof vaak door dik en dun, omdat ze bang zijn voor invloeden van buitenaf. Met deze mensen kun je niet goed en uitgebreid spreken over geloofszaken; dat willen ze niet, dat durven ze niet.

kom maar op, ik wil en durf best over geloofszaken te praten..

Quote:
Van nature is de mens religieus, er is geen volk dat niet gelooft of ongelovig is. De mens hangt aan het goddelijke en dus zoekt hij iets, waarin hij kan vertrouwen. Elk volk ontvangt iets vanuit het Goddelijke om het te stimuleren; de mensen ontvangen dát, wat voor hen geschikt is. Het uiteindelijke doel is éénheid, uiteindelijk komen alle mensen bij God en het maakt niet uit hoe je er komt, als je er maar komt en komen doe je er! De schepping is een stuwing en zo kom je vooruit. Er is niets verkeerds aan Boeddha of aan Mohammed, echt niet. Maar je weet zelf wel wat je er van vind. Als je zegt: Ik vind het ook goed maar.....dan betekend het dus, dat jij iets anders nodig hebt. Zo is de mens zoekende, elk mens zoekt naar geluk en de ene mens is sneller tevreden dan de ander. Maar vinden doe je het en....dat hoeft niet op aarde te zijn.

aha, het duurde even, maar ik geloof dat ik nu doorheb waar je naartoe wilde met deze tekst.. Volgens jou maakt het dus niet uit wat je gelooft, als je uiteindelijk maar bij God komt.. oke.. Alle mensen komen ook bij God volgens jou. Wordt er dan ook geen onderscheid gemaakt in hoe de mensen hebben geleefd? Ik bedoel: een Hitler en een Mahatma Gandhi, komen die dan op dezelfde plek terecht uiteindelijk?

Zomaar even een paar ideeën die in me opkwamen bij het lezen van je tekst.. en ik wil graag gelijk al één punt uit je tekst onderuit halen: ik ben een gelovig mens, maar dan nog zeer bereid om erover te praten en vragen te beantwoorden (voor zover ik de antwoorden heb). Ik ben benieuwd naar jou reactie..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het allemaal niets uitmaakt waarom zal God dan zo dom zijn geweest om Zijn Zoon te sturen naar de Aarde om ons te verlossen en te prediken het Evangelie?

Waarom wordt er dan zo bekrompen gedacht door God als het gaat over andere goden en godsdiensten?

Het stuk is niet van mijzelf afkomstig; maar ik was bij de lezing aanwezig en het was heel erg herkenbaar. En zo heb ik er nog wel een paar. Af en toe ga ik er een paar posten.

Je vraag klinkt wat ondoordacht. Jezus zijn geboorte was wel degelijk een noodzaak; om de ban van het kwaad te doorbreken en dankzij zijn lessen en zijn overwinning van het kwaad destijds hebben wij de vrijheid om te kiezen en ja; dat mag eerst best een rare keuze zijn en het kan je laten dwalen. Maar uiteindelijk leiden alle wegen naar Rome; alle wegen...alle geloven en religies zullen uiteindelijk bij 1 God uitkomen. Dat lijkt me toch een waarheid als een koe.


Samegevoegd:

Quote:

Soms duurt het kort, soms wat langer, maar de slang komt altijd uit z'n schuilplaats.

Admod note: *offtopic tekst verwijderd*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Wat een arrogante engelen zeg dat ze ons vertellen dat wij moeten leven, zelfs leven na leven...

Help! Dat is voor mij de hel! Hoe weet de persoon dit eigenlijk allemaal?

Wie denkt er dan dat geloof geboren in zonde en sterven in zonde betekent? Volgens mij de auteur zelf hoor...

Hoe weet de auteur dat alle mensen uiteindelijk bij God komen?


Samegevoegd:

Een lezing van een vage sekte ja. Ik heb daar ooit met een stel vrienden gekeken. Het is de sekte 'De Bron van Christus' van oplichtster Sonja de Vries. Die Sonja de Vries meent dat ze een lijntje heeft met een engel genaamd Roravyanus (de persoon uit de lezing van Antireligie)

zie hier voor meer info:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=42138

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shit man Kyran, je bent me voor. flower.gif

Ik had net wat dingetjes verzamelt over de sekte rond Sonja de Vries, de sektedeskundige Sjoukje Drenth-Bruintjes over Sonja:

Quote:
Leeuwarder Courant vraagt visie over de Sonja de Vries-beweging en schrijft een kritisch artikel over deze beweging(za. 24 juni 2006):

Kleine opmerking: Mijn meisjesnaam is niet Bruintjens, maar Bruintjes…dus: Sjoukje Drenth-Bruintjes.

Daarnaast vind ik de koppen van de verschillende artikelen(niet in de scans vermeld, maar wel in de daadwerkelijke krant) te sterk aangezet. De Sonja de Vries-beweging lijkt, op basis van de gegeven informatie, deels dezelfde psychische trucs te vertonen als wel bekend zijn van de Satanskerk. Echter betekent dat niet dat de Sonja de Vries-beweging per definitie met de satansbeweging te vergelijken is. Maar dat de beweging zoveel kenmerken van een sektarische structuur lijkt te vertonen, volgende de gegeven info, lijkt me al erg genoeg. Ook zijn er, op basis van de bekende gegevens, wel degelijk aanwijzingen voor een uiterst bedenkelijke ontwikkeling, lijkende op processen als in de bewegingen van David Coresh, Heavens Gate, Jim Jones etc., vind ik.

De kanttekeningen betreffende het artikel over de Sonja-beweging nemen niet weg, dat ik bewondering heb voor de wijze waarop de journaliste haar werk heeft gedaan. De Stichting uit de bron van Jesus Christus, de Sonja de Vries-beweging, heeft n.a.v. het artikel te kennen gegeven haar visie aan mij te willen uitleggen. Ik sta natuurlijk open voor het wisselen van gedachten. Indien het Sonjadevries-bestuur erin toestemt, zal deze uitwisseling van gedachten na de zomervakantie ergens in september plaatsvinden. Mijn principieel open houding zal ertoe leiden dat ik op deze site t.z.t. verslag zal doen van deze meeting.

Ik heb aangeboden om gratis een lezing over de mogelijke impact van dwingende beinvloedingstechnieken voor de leden van deze beweging te houden. Ik ben benieuwd of de beweging hiervoor open zal staan.

(Aanleiding voor het feit dat de Sonja de Vries-beweging onder de loep van de media terecht kwam, was de dood van een jongeman. De inspectie voor gezondheidszorg heeft in het hele gebeuren omtrent de dood van deze man geen aanleiding gezien om nader onderzoek te doen, omdat, zoals geformuleerd in een krantenartikel: “de Sonja de Vries-beweging geen organisatie is die onder gezondheidszorg valt en leden van de beweging niet verboden wordt om naar reguliere gezondheidszorg te gaanâ€â€¦..)

bron

Het artikel waar ze het over heeft:

Deel 1.

Deel 2.

Deel 3.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ja; vanzelf krijg je ermee te maken dat zaken worden verwijderd; terwijl hier gasten je gaan vergelijken met een "slang" en dat wel rustig kunnen doen. Een slang; wat symbool staat voor al het kwaad in de wereld en de duivel. En vrolijk doorgaan met het prediken van hel en verdoemenis. Dat wordt hier wél toegelaten.....Wie van de webmasters wil me daar eens eerlijk op antwoorden?

Ik heb ooit ook eens gezeten in een aantal zittingen van wat hier een "sekte" wordt genoemd. Ik moet je zeggen; dat het alweer een flinke tijd geleden is; dat ik er ooit was. Je bent volkomen vrij om te gaan en staan waar je wil en ik herken niet de verhalen die ook in Tros Radar worden genoemd. Deze verhalen doen al de ronde sinds een uitzending van Tros AktuaTV. dus dat is al heel erg oud.

Ik kan een hele hoop van wat daar wordt verteld makkelijk inpassen; maar er zijn ook zaken waar ik evenwel nog vragen bij zet. Als er iemand is; die alles onderzoekt, en het goede behoudt; dan ben ik het wel.

Het is geen reden om het niet te onderzoeken en vergeet niet; dat ook het christelijke geloof in het oude Rome eens is begonnen als een sekte in de ogen van de romeinen. Maar als men zegt; zoals Reina, en ik heb haar erover gehoort; dat iedereen daar rondloopt met een rare waas in de ogen en is gehersenspoelt; dan is ze een leugenaarster van jewelste. Ik heb al heeeel lang geen bezoek meer gebracht aan deze Stichting, ik ben niet gehersenspoelt of wat dan ook. Maar natuurlijk; ik kan me nog sommige zaken goed herinneren. In elk geval sprak het mij meer aan dan wat ik al jarenlang heb moeten aanhoren op school; in de kerk en dus ook weer wat hier vaak zoal wordt geschreven. Doe maar af als onzin mensen; mag gerust; maar het verschil tussen jullie en mij is; dat ik er persoonlijk ben geweest; terwijl jullie oordelen op grote afstand.

Als je echt zegt; sterk te staan in je geloof; dan heb je niks te vrezen.


Samegevoegd:

Quote:

[...]

Wat een arrogante engelen zeg dat ze ons vertellen dat wij moeten leven, zelfs leven na leven...

Welnee; het staat gewoon al in die Bijbel van je....Maar tja; de letterknechten hier eisen keer op keer van een leek zoals ik blijkbaar ben; tekst en uitleg zoals jozua3 vers 4 of 5...Dus ben ik even in de boekhandel wezen snuffelen, en het toeval wil, dat ik al snel op het volgende boekje stuitte;

"Karma. reincarnatie en christelijk geloof"

Schrijver Hans Stolp; volgens de achterzijde van het boek is hij Pastor en auteur en geeft hij cursussen en lezingen over het nieuwetijdsdenken. Ik moet het nog wel even doorlezen en dan kom ik nog wel een keer op dit punt terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Schrijver Hans Stolp; volgens de achterzijde van het boek is hij Pastor en auteur en geeft hij cursussen en lezingen over het nieuwetijdsdenken. Ik moet het nog wel even doorlezen en dan kom ik nog wel een keer op dit punt terug.

Ok nu ga je dus je mening vormen door wat een één of andere meneer Stolp denkt/schrijft?

Begin maar eens met de Bijbel, dat helpt je een stuk verder de goede kant op. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Welnee; het staat gewoon al in die Bijbel van je....Maar tja; de letterknechten hier eisen keer op keer van een leek zoals ik blijkbaar ben; tekst en uitleg zoals jozua3 vers 4 of 5...Dus ben ik even in de boekhandel wezen snuffelen, en het toeval wil, dat ik al snel op het volgende boekje stuitte;

"Karma. reincarnatie en christelijk geloof"

Schrijver Hans Stolp; volgens de achterzijde van het boek is hij Pastor en auteur en geeft hij cursussen en lezingen over het nieuwetijdsdenken. Ik moet het nog wel even doorlezen en dan kom ik nog wel een keer op dit punt terug.

Hans Stolp, ha, dat wordt nog lachen dan. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ok nu ga je dus je mening vormen door wat een één of andere meneer Stolp denkt/schrijft?

Begin maar eens met de Bijbel, dat helpt je een stuk verder de goede kant op.
flower.gif

Ja, maar het gekke is juist dat niet alleen ik, maar miljoenen andere mensen geen kant op kunnen met die Bijbel en dat de kerken leegstromen. Vind je het raar, als je eens die Bijbel probeert te lezen. De modern denkende mens neemt geen genoegen meer met de standaard uitleg van de kerkautoriteiten. Ik kan het niet in mijn gevoel plaatsen. Er staat zoveel bloed en geweld in. Zoveel moord en doodslag in naam van en in opdracht van "God", dat je eigenlijk op grond van de inhoud al moet gaan nadenken of het niet beter is om daar een 18+ sticker op te plakken. Ik snap haast niet, dat daar niemand een open discussie over wil of durft te voeren. Ik kan niet begrijpen, dat vrome mensen, die hier toch komen daar blind voor zijn. muur.gif

En kijk. Ik ben gewoon even gaan zoeken over dit onderwerp wat je nu aanhaalt en toevallig is Stolp iemand die daar een boekje over schrijft; maar het had net zo goed Bottenbleij kunnen zijn, Paul de Leeuw of Bettinne Vriesekoop....ik ken geen autoriteit op dat gebied. Ik stap met een open gevoel zo'n boekwinkel in en kijk naar het onderwerp wat ik zoek. Ik moet je zelf eerlijk bekennen, dat het 10 jaar geleden is dat ik voor het laatst een boek kocht en gelezen heb. Maar in het boekje staan heel interessante zaken hoor en er wordt heel nuchter een opsomming gegeven en er worden ook citaten weergegeven van sceptici zodat eenieder een eerlijke keuze kan maken. Als ik me er een beetje doorheen heb geworsteld, dan kom ik er nog wel op terug. Het gaat niet om de mening van Stolp, maar wat hij in die Bijbel heeft kunnen vinden over het thema reincarnatie in de Bijbel en de vroege kerkgeschiedenis. Dat bespaard mij een hoop tijd als ik die Bijbel weer helemaal zou moeten lezen en direct dus koppijn van zou krijgen. hamer.gif


Samegevoegd:

Quote:

[...]

Hans Stolp, ha, dat wordt nog lachen dan.
rofl.gif

Ja, weer zo'n lage opmerking alsof je toch nog even snel een wind wil laten......is spot zeker een belangrijke drijfveer in je bestaan geworden. Probeer nou eens een open houding aan te nemen, dan heb je ook een grote kans, dat andere mensen dat ook bij jou doen.

Ik heb verder nog een interessante vraag voor jouw geloofsstroming. Waarom je hier mensen om de oren probeert te slaan met je bijbelcitaten en je bijbelkennis en waarom je het dan blijkbaar normaal vind, dat mensen voor beelden als die van Maria op de knietjes gaan... worshippy.gif waar staat dat dan in die Bijbel van je, als daar ook in staat dat je geen afgoden mag aanbidden en al helemaal geen beelden...en dan al die heiligverklaringen...straks gaan ze Herman Brood ook nog eens zalig verklaren. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, weer zo'n lage opmerking alsof je toch nog even snel een wind wil laten......

Het luchtte wel op anders. yes.gif

Quote:
is spot zeker een belangrijke drijfveer in je bestaan geworden.

Neuh, maar leuk is het wel. clown.gif

Quote:
Probeer nou eens een open houding aan te nemen, dan heb je ook een grote kans, dat andere mensen dat ook bij jou doen.

Ik denk ik wat dat betreft meer open-minded ben dan jij, ik laat me niet leiden door haat, waardoor ik uit kwaaigheid kritiekloos maar van alles aanneem om de haat maar te voeden.

Quote:
Ik heb verder nog een interessante vraag voor jouw geloofsstroming.

Joh!

Quote:
Waarom je hier mensen om de oren probeert te slaan met je bijbelcitaten en je bijbelkennis

Ik en Bijbelkennis? clown.gif

Quote:
en waarom je het dan blijkbaar normaal vind, dat mensen voor beelden als die van Maria op de knietjes gaan...
worshippy.gif

Net gebruik hoor. yes.gif Het past niet in mijn cultuur, maar ik heb er geen bezwaren tegen.

Quote:
waar staat dat dan in die Bijbel van je, als daar ook in staat dat je geen afgoden mag aanbidden en al helemaal geen beelden...

Heel simpel, niet elke buiging komt voort uit aanbidding. Als een zanger na een optreden buigt voor z'n publiek is dat een uiting van respect, geen uiting van aanbidding.

Quote:

en dan al die heiligverklaringen...

Wat is daar mis mee? verbaasd.gif

Maar goed, jij had het over Hans Stolp, ik zou zeggen, kom maar op. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ja, maar het gekke is juist dat niet alleen ik, maar miljoenen andere mensen geen kant op kunnen met die Bijbel en dat de kerken leegstromen. Vind je het raar, als je eens die Bijbel probeert te lezen. De modern denkende mens neemt geen genoegen meer met de standaard uitleg van de kerkautoriteiten.

En door wie komt dat, juist door die achterlijke papen en zwartekousendebielen omdat ze amodern zijn. Dood aan de kerk! Weg met de traditie! Leve de vrijheid, het zal je duur te komen staan.

Kijk eens naar jezelf en de reden waarom mensen niet meer naar de kerk gaan en die kerken leegstromen. Ik raad je aan om het boek 'Christelijk heidendom & het evangelie' te lezen, een zeer scherpe observatie door Ds. H. Poot over het consumptivisme van christenen in de kerk. We willen geen God die boos wordt, die straft, die toornig kan zijn, ook geen stervende Christus (omdat we ons zelf zo goed vinden), we willen een Lieve Knuffelbeer God die ons vergoeilijkend over ons goede bolletje aait, en al helemaal niets horen over 'zonde, gerechtigheid en oordeel'.

Quote:
Ik kan niet begrijpen, dat vrome mensen, die hier toch komen daar blind voor zijn.

Dat noemen we in twente 'hoger drietn dan da'jt gat hebt zit'n' (ofwel, hoger poepen dan je gat zit) je slaat jezelf wel heel hoog aan, maar gaat voorbij aan de totale rechtvaardigheid van de straffen van God. Omdat jij tegen Hem in opstand kwam (en dagelijks komt) en het beter wil weten als God (inderdaad, de oerzonde).

Quote:
Probeer nou eens een open houding aan te nemen, dan heb je ook een grote kans, dat andere mensen dat ook bij jou doen.

Ik sta zo open als het maar kan, maar ik heb een uitgangspunt. Jij bekijkt alles zogenaamd door een open brilletje, zonder kleurtje. En pakt alles op wat in je vaarwater past om het te mixen tot iets religieus, precies jou smaakje, met alle dingen die jij niet vind horen bij God netjes weggefilterd. Dat heet 'consumptivisme'.

En laten we het maar niet over 'spot' hebben, ik vind deze (rofl.gif) smiley niet bij een open houding passen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Snuffie

Ik weet niet hoe ik technisch meerdere quotes kan beantwoorden dus dan maar even zo:

1.

je normen en waarden kunnen veranderen door omstandigheden. het is geen vast staand iets; alhoewel sommigen het lukt, om er krampachtig aan vast te houden...maar ten koste van wat? Als je als jonge puber iets denkt, dan kan het totaal iets anders zijn als je door je leven flink rijper bent. Ongelovigen hebben dat probleem; deze extra risicofactor; niet op het gebied van geloof; simpelweg omdat ze niet geloven. Voor de rest gelden gewoon de normale omgangsnormen, die ieder met elkaar afspreekt.

2.

Hangt er maar vanaf welk geloof....als je een artikel 12 of zo bent, dan zijn daar veel meer regels aan verbonden, die je vrijheid aan banden leggen dan als je lid bent van de baptisten. Je moet je strikt binnen bepaalde kaders bewegen, anders zou het je geloof niet meer zijn, maar heb je inmiddels een eigen interpretatie daarvan ontdekt omdat je gevoel je daartoe aanzet, wat door de rest vaak niet geaccepteert zou worden.

Je kunt in conflict komen met je geloof (simpel voorbeeld) als je bijv. homofiele neigingen begint te krijgen en je geloof dat ziet als een zonde. Of gewoonweg steeds meer twijfel krijgt over de regels van dat geloof en het nut daarvan. Vooral als kind stel je niet zoveel vragen en is alles vaak vanzelfsprekend, zo ging het ook met mij. Vroeger geloofde ik ook dat kinderen van de ooievaar kwamen. Als je ouder wordt; dan ontwikkel je een geweten; in de psychologie noemt men dat ook wel het super-ego.

3.

Deze formulering is ook in eenvragende vorm neergezet; dus een ieder kan bij zichzelf te rade gaan in hoeverre hun geloof zorgt voor ontplooiing of inperking. Een voorbeeld van inperking is voor mij bijv. het niet mogen eten van varkensvlees en het niet mogen werken op zondag. Dat kleine kinderen niet met een vlieger mogen spelen van de Taliban en dat meisjes/vrouween niets daar mogen leren van hen, valt daar ook onder.

4.

Goed, dan is het op dat gebied bij jouw geloof geen rol van betekenis, maar kijk ook goed om je heen en daar is die opmerking voor bedoeld. Als christenman mag je van het moslimgeloof geen moslimvrouw huwen zonder je geloof op te geven, terwijl dat het andersom wel mag. Bij de jehovas mogen ze niet buiten de kring trouwen...Met elkaar omgaan....liever vaak niet dan wel, omdat isolatie nu eenmaal in de praktijk vaak onmogelijk is. Men zorgt ervoor, dat men op bepaalde hoogte met elkaar om mag gaan; met name op het zakelijke vlak valt er niet aan te ontkomen omdat de melkboer nu eenmaal toch een ander inzicht heeft. Concreet: Ik en een moslimvrouw worden verliefd op elkaar...daar heb je dan gelijk al de inperking; de onvrijheid van een religie. Het kruist vanzelf je paden.

5.

Ook deze opmerking moet je in het licht zien; dat nu eenmaal bij veel religies niet alles maar gezegd kan worden. De hele discussie rond de Koran is daar ook een voorbeeld van en de zogenaamde cartoonrellen. Niets mag anders geinterpreteert worden in de Schrift, dan de eeuwenoude uitleg. Op straffe van....vul zelf maar in of vraag Salman Rushdie of Hirsi Ali maar wat dat inhoudt.

6.

Prima; dan zit jij op een heel goede plek. Maar over welke christelijke richting heb je het dan of mischien heb je het geluk, dat je heel liberaal denkende en wijze ouders hebt of een dito dominee.

7.

Prima houding, maar als je sommige andere reacties bekijkt, dan weet je dat dat geen regel is. Pluim voor jou dus. Als je iets nieuws brengt of zegt in een gevestigde orde, dan heb je óf kans dat je eerst een flinke knal voor je kop krijgt, óf dat ze het omarmen. Meestal reageert men met een knal voor je kop. Wat vreemd is dat eet de boer vaak niet.

8.

Dat heb je goed gezien

Alle wegen leiden uiteindelijk naar Hem.

Hitler; zo heb ik vernomen zal als laatste ziel terugkeren naar de Bron van alle zielen, wat God is. Als aanhanger van de christelijke variant van reincarnatie en dat noemen ze ook wel de vroege gnosis als ik Stolp mag geloven; dan moet meneer Hitler; de reincarnatie van Caiphas, miljoenen keren reincarneren om als vrouw de levens te baren die hij als mens heeft vermoord. Daar is de leeftijd van de Aarde te kort voor. Zijn erfzonde zal dan door allen op het einde worden gedeeld.


Samegevoegd:

Quote:

[...]Het luchtte wel op anders.
yes.gif
[...]Neuh, maar leuk is het wel.
clown.gif
[...]Ik denk ik wat dat betreft meer open-minded ben dan jij, ik laat me niet leiden door haat, waardoor ik uit kwaaigheid kritiekloos maar van alles aanneem om de haat maar te voeden.[...]Joh![...]Ik en Bijbelkennis?
clown.gif
[...]Net gebruik hoor.
yes.gif
Het past niet in mijn cultuur, maar ik heb er geen bezwaren tegen.[...]Heel simpel, niet elke buiging komt voort uit aanbidding. Als een zanger na een optreden buigt voor z'n publiek is dat een uiting van respect, geen uiting van aanbidding.[...]

Wat is daar mis mee?
verbaasd.gif

Maar goed, jij had het over Hans Stolp, ik zou zeggen, kom maar op.
widegrin.gif

Sorry PIUS; maar op mij kom je nogal rigide over als zo'n bijbelse schriftgeleerde. Behoorlijk star zijn je denken, behalve dat, ga je geheel voorbij aan relevante kritiek naar jouw adres.

Lees je reacties nou eens zelf door; Je motiveert je antwoorden niet eens...of maar half....met 1 simpel zinnetje of 2. Telkens toon je je creativiteit door er een smily achter te plakken. Is toch heel erg zwak. Lachwekkend zelfs hoe je bepaalde zaken van de Roomse kerk probeert goed te praten.

Buigen voor een Mariabeeld.....moet je eens zien welke hysterie er weer komt; als zo'n ding zogenaamd begint te janken....buig er maar even heel erg diep voor hoor PIUS...toon je respect maar voor een ding. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je het mischien ooit ook wel opbrengen voor gewone mensen van vlees en bloed die even een iets andere kijk hebben op het christelijke geloof dan jij en geen popartiest zijn.

Ja hoor, jij bent open minded; ach laat ik maar niet teveel energie meer aan je besteden. Ik heb even je getuigenis gelezen, hoe je ook andere mensen hier dus tegemoet trad blijkbaar. Ik weet nu genoeg. En toch...als we elkaar tegen zouden komen met een glas bier of een fles wijn, dan denk ik dat we best lol kunnen hebben. Jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op een dag laat jij je bekeren, je gaat naar de supermarkt en je koopt een geloof uit de diepvries en dat doe je thuis in de vriezer. Allemaal mensen die bekeerd zijn, ze hebben het geloof gehaald en de regels van dat geloof passen ze toe in het dagelijks leven. Vervolgens gaan die mensen mat elkaar praten en dan ontdekken ze dat er verschillende regels bestaan. Ben je dan nog wel diezelfde mens, van vóór dat je dat geloof ging halen, toen jij jezelf nog verzorgde.

Niet echt, want er vind een soort van snelle evolutie plaats smile.gif Zie hier een geheel nieuwe schepping in Christus Jezus

Quote:
Daarna kwam het moment dat je een geloof ging halen en ontdekte, dat iemand die je dierbaar is, ongelukkigerwijs een ander geloof heeft gekocht met andere regels. Ben je dan nog wel diezelfde mens? Je wordt onzeker van al die mensen met verschillende regels.

Stukje zelfreflexie kan nooit kwaadsmile.gif

Mijn vraag aan jou, waarom wordt jij onzeker als iemand anders iets anders geloofd, waar ben je bang voor?

Quote:
je kunt amper met elkaar praten, omdat je al snel in de machtswereld terechtkomt vanwege de regels. Nu je een geloof hebt aangenomen kom je in de problemen vanwege de regels en dan ervaar je, dat je anders bent dan voorheen.

Heb jij niet een krom beeld van het christen zijn? Volgens mij draait het juist niet om de regels, maar om Jezus... Jezus die ons heeft vrijgekocht zodat wij vrij zijn van de wet en van het slavenjuk.

Quote:
Er zijn op school ook regels. Je mag geen lessen verzuimen als je leerplichtig bent en je mag niet te laat komen. Er zijn regels, maar de school is op ontplooiing gericht en doet jouw geloof dat ook? Ontplooit het geloof je? Legt het je aan banden of houdt het je vrij? De meeste geloven beperken de mens met al hun regels.

Hmz, Is jezus niet gekomen om ons juist vrij te maken?

Noem eens iets op waarin jij vind dat Jezus je beperkt in je vrijheid.

Quote:
Als jij bij een geloof behoort en iemand anders bij een ander geloof met eigen regels, dan houdt je daar geen goed gevoel aan over. Want daarvoor kon je nog met iemand overweg en nú, dankzij de regels kun je amper met elkaar omgaan, omdat er verschillen zijn aangebracht. Zou dat de bedoeling zijn van de Schepper?

Zoals eerder aangegeven Jezus kwam om ons vrij te kopen.

Quote:
Denk je dat God een winkel wil met allemaal geloven en religies, opdat jij kunt kiezen? Geeft die keuzemogelijkheid een gevoel van macht of onmacht? Het is onmacht, want je bent niet in bij machte om in vrede te leven met iemand die andere regels heeft. Dan kun je toch bedenken, dat het niet van de Schepper kan komen. DAn kun je toch bedenken, dat er mensen zijn geweest die dat bedacht hebben met macht als doel.

God zegt zelf.. Is r een God buiten mij om?? Ik ken er geen.. NOu daar houd ik me dan maar aan vast.. de duivel daarintegen is erg creaief.. die vind alles best, zolang we God maar niet aanbidden.

En nog een vraag aan jou.. kan je iets bedenken/creeren wat er niet is?

Quote:
Mensen hebben het naar hun zin als ze uitvoerig kunnen discussieren over ideeen, meningen en gevoelens en zichzelf daarbij staande kunnen houden in het gesprek.

Volgens mij is dat erg persoonsgebonden.

Quote:
Leiding is datgene wat je steeds maar blijft en blijft stimuleren tot het goede. Je mag niet één keer het gevoel hebben dat je benadeeld wordt. Als je een streek uithaalt en je krijgt een berisping, dan vind je dat terecht. Dat is óók leiding en daarbij maakt het verschil of je per ongeluk verkeerd schiet of bewust verkeerde dingen doet. Als er geen sprake is van opzet hoef je nóóit bang te zijn voor straf. Want wie kan zeggen, dat hij of zij zich nog nooit vergist heeft en nog nooit iemand pijn heeft gedaan. Zo iemand bestaat niet!

Volgens mij was Jezus toch echt geheel zonder zonde smile.gif

Quote:
Het was je bedoeling niet, je hebt het niet voorzien en dan wordt je daar niet voor gestraft. Bij welk geloof moet je zijn voor die vrijheid? Daarvoor moet je iemand zoeken die óók een diepvreispakketje heeft gekocht en daarover wil praten. Praten en praten over dat wat jij vindt en waarom je het zó ziet en dan kom je verder.

Kan je niet veel beter bij de auteur te rade gaan wat Hij bedoeld dan zelf maar gaan gokken en bedenken wat er nou bedoeld word?

Quote:
Gelovige mensen belijden hun geloof vaak door dik en dun, omdat ze bang zijn voor invloeden van buitenaf. Met deze mensen kun je niet goed en uitgebreid spreken over geloofszaken; dat willen ze niet, dat durven ze niet. Als jij wilt praten, dan moet je het hebben van een soortgenoot.

Altijd makkelijk mensen over 1 kam scheren..

Quote:
Gewoon een medemens, die wel een geloof wil hebben, maar zich afvraagt, waar hij moet zijn. Wat kan ik aanvaarden en wat moet ik aanvaarden? Als je leiding wilt hebben, , betekent het ook dat er regels zijn. Maar er is verschil tussen regels en regels. Er zijn regels die je vrijwillig aangaat. Dan bepaal je zelf! Ik ben ik en ik leef zoals ik dat goed vind. En dan zeg ik: goed zo! Doe dat, leef zoals jij het wilt en wees verantwoordelijk voor dát wat je doet. Ik zou gelukkig zijn, als ik; Roravyanus dát in één keer aan alle mensen op Aarde mocht vertellen. Meer zou ik niet hoeven zeggen Alleen maar dat! Wat zou dat de moeite waard zijn Hou je vast aan jouw regels,

Fijn.. Dus als iemand vind dat als je 2 keer beledigd wordt je de ander mag vermoorden is dat oké? omdat dit onder jou regels valt?

Quote:
want daar ben jij verantwoordelijk voor endie diepvries-geloven in de supermarkt; kijk ernaar en als er iets goeds bij zit...behoudt het dan. Wat jij goed vind, is voor jou. Daar ben jij verantwoordelijk voor, dat is jouw macht, jouw kennis en jouw zijn. Wij Engelen zien mensen in wanhoop naar ons toekomen. Mensen met een geloof, die komen vragen of het waar is, is het waar? Is het waar? Wat, waar heb jij het over? Wel zeggen de vrouwen; als ik zwanger ben, ben ik zondig, als ik het niet ben, ben ik het óók. Is het waar dat ik zondig moet zijn aan alle kanten. Is het waar dat ik minder van waarde ben als vrouw en als moeder, dan als non? Is het waar, dat ik gestraft moet worden, omdat ik niet zwanger ben.....en gestraft wordt als ik het wel ben. Is dát de waarheid?

Jezus is de waarheid. Iemand die in zijn woorden blijft zal de waarheid kennen, en de waarheid zal je vrijmaken.

Daarnaast is zonde niks meer of minder dan je doel missen. Dus je moet eerst je doel bepalen, voordat je kan zeggen dat je je doel gemist hebt... Dus mijn vraag aan jou.. Wat is jou doel?

Ontplooit het je, als je met zulke regels moet leven? Krijg je er een goed gevoel van of doet het je pijn?

Waar staat in de bijbel.. "voel dan?" Volgens mij is het nog altijd, weet dan...

Subtiel verschil... Soms zijn regels beter voor je, ook al voel jij je er niet goed bij.. kan het nog wel goed voor je zijn.

Quote:
Dan komen de engelen van God en mogen in deze tijd zeggen: dat de mens moet léven, leven na leven. Er zijn mannen en vrouwen, zij horen te scheppen en te baren. Leven na leven, omdat alleen door te leven het goddelijke bereikt zal worden.

Lieverd volgens mij zijn we al halfgoddelijk. Door te leven krijgen we niet een hogere plaats. In christus zijn we al volmaakt.

Quote:
Wat vind je daarvan, als je dát hoort. Ontplooit het je of beknelt het? Het ontplooit je, want je voelt je waardig worden. Het is dus zoals God het heeft bedoeld, leven scheppen en leven baren. Leven na leven om terug te keren tot God. Niet één leven maar vele levens op moeder Aarde.

Ik als mens ben niet waardig.. Maar ik ben waardig geacht door God.

Mijn doel is Jezus. Ik heb niet vele levens, maar 1 leven en dat leef ik in het geloof van de Zoon. Ikzelf leef niet meer maar christus leeft in mij. Ik leef nu tot in de eeuwigheid.

Quote:
Je wordt als vonkje van God geboren en daarna is het de bedoeling dat je geestelijk groot groeit. het is de bedoeling dat je geestelijk groot groeit. het is de bedoeling van God dat wij tot hem terugkeren, maar dan moet je wel geestelije rijkdom meenemen en daar ben jij mee bezig om dat te vergaren, leven na leven. Geestelijke rijkdom en dan vervul je, dat wat God zich gewenst heeft. De mensen op Aarde zijn nog niet volmaakt. Je bent nog niet op de helft van de evolutie, het is een héél grootplan en dit is pas het begin.

Dat klopt, we waren onvolwassen en hebben melk gekregen, Op het moment van volwassenheid krijgen we vast voedsel. God zal daar allemaal in voorzien. Voor de rest streef naar de gave omwille van de gever opdat Hij verhoofd wordt. Ik zelf ben niet volmaakt, maar Jezus maakt mij volmaakt. Hij vult immers alle tekort komingen die ik heb aan.

Quote:
Een diepvries-geloof heeft het over een aarde, een hel en een hemel. Maar als je ogen hebt, dan zie je een zon, je ziet sterren en nog meer. Er zijn andere planeten en je weet van andere stelsels in het heelal. Wat kun je dan nog met je diepvries-geloof?

Tsjah niet zoveel. Als het vuur van Jezus je niet bereikt blijft het koud en afstandelijk.

Quote:
Waar plaats je de planeet Jupiter als je op de aarde leeft. Wat ga je doen met Mars, wat doe je met Venus en Saturnus? Ze zijn er, al die planeten en al die sterren

Jup en mijn Papa kent al de sterre bij hun naam, zelfs de sterren die wij nog niet gezien of ondekt hebben.

Quote:
en dus mag jij ruimer gaan denken dan het in zonde geboren worden en in zonde sterven.

In zonde geboren? Leg eens uit.

Quote:
Kijk naar het heelal en besef, dat het allemaal uit God is. Dat het er allemaal bij hoort, niets uitgezonderd en daar ben jij een onderdeel van. Als jij het wilt, mag jij je beperken. Maar ik zeg je, dat geloven groter is. Dat er meer is, dan in zonde geboren te worden en in zonde sterven. Gelukkig maar!

Je mag mij nog even uitleggen wat je bedoeld met in zonde geboren worden en in zonde sterven.. want naar mijn idee bedekt het bloed van het lam mijn zonde en ben ik vokomen rein. En inderdaad God is groot, zijn glorie gaat verder dan mijn geloof.

Quote:
Profeten als Boedda en Mohammed zijn ook geinspireerd. Zij horen ook bij God,

Zijn inderdaad ook kinderen van God waar Hij ook heel veel van houdt. Maar ja waar haal je je inspiratie vandaan.. de duivel is ook erg creabea.

Quote:
net als al die andere pakketjes. Zoals de indiaan een totempaal heeft, hebben de islamieten Mohammed en in een ander deel van de wereld hangen ze de leer van Boedha aan. Elk mens heeftr iets nodig om geestelijkvooruit te komen en daar heeft God in voorzien.

God heeft een besef van de eeuwigheid in ons gelegt + een leeg plekje in ons dat altijd op zoek gaat naar vervulling, wat alleen God kan vervullen.. niet zo gek dat mensen het proberen te zoeken.. maar wie dien je.. de levende God.. of de Geest van de wereld?

Quote:
uiteindelijk komen alle mensen bij God en het maakt niet uit hoe je er komt,

We zullen inderdaad allemaal voor zijn troon staan en verantwoording moeten afleggen.

Quote:
als je er maar komt en komen doe je er! De schepping is een stuwing en zo kom je vooruit. Er is niets verkeerds aan Boedha of aan Mohammed, echt niet.

Tsjah... vertel mij eens... Hoeveel manieren zijn er om een nieuw leven te creeren (baby)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet echt, want er vind een soort van snelle evolutie plaats
smile.gif
Zie hier een geheel nieuwe schepping in Christus Jezus

[...]

Stukje zelfreflexie kan nooit kwaad
smile.gif

Mijn vraag aan jou, waarom wordt jij onzeker als iemand anders iets anders geloofd, waar ben je bang voor?

[...]

Heb jij niet een krom beeld van het christen zijn? Volgens mij draait het juist niet om de regels, maar om Jezus... Jezus die ons heeft vrijgekocht zodat wij vrij zijn van de wet en van het slavenjuk.

[...]

Hmz, Is jezus niet gekomen om ons juist vrij te maken?

Noem eens iets op waarin jij vind dat Jezus je beperkt in je vrijheid.

[...]

Zoals eerder aangegeven Jezus kwam om ons vrij te kopen.

[...]

God zegt zelf.. Is r een God buiten mij om?? Ik ken er geen.. NOu daar houd ik me dan maar aan vast.. de duivel daarintegen is erg creaief.. die vind alles best, zolang we God maar niet aanbidden.

En nog een vraag aan jou.. kan je iets bedenken/creeren wat er niet is?

[...]

Volgens mij is dat erg persoonsgebonden.

[...]

Volgens mij was Jezus toch echt geheel zonder zonde
smile.gif

[...]

Kan je niet veel beter bij de auteur te rade gaan wat Hij bedoeld dan zelf maar gaan gokken en bedenken wat er nou bedoeld word?

[...]

Altijd makkelijk mensen over 1 kam scheren..

[...]

Fijn.. Dus als iemand vind dat als je 2 keer beledigd wordt je de ander mag vermoorden is dat oké? omdat dit onder jou regels valt?

[...]

Waar staat in de bijbel.. "voel dan?" Volgens mij is het nog altijd, weet dan...

Subtiel verschil... Soms zijn regels beter voor je, ook al voel jij je er niet goed bij.. kan het nog wel goed voor je zijn.

[...]

Lieverd volgens mij zijn we al halfgoddelijk. Door te leven krijgen we niet een hogere plaats. In christus zijn we al volmaakt.

[...]

Ik als mens ben niet waardig.. Maar ik ben waardig geacht door God.

Mijn doel is Jezus. Ik heb niet vele levens, maar 1 leven en dat leef ik in het geloof van de Zoon. Ikzelf leef niet meer maar christus leeft in mij. Ik leef nu tot in de eeuwigheid.

[...]

Dat klopt, we waren onvolwassen en hebben melk gekregen, Op het moment van volwassenheid krijgen we vast voedsel. God zal daar allemaal in voorzien. Voor de rest streef naar de gave omwille van de gever opdat Hij verhoofd wordt. Ik zelf ben niet volmaakt, maar Jezus maakt mij volmaakt. Hij vult immers alle tekort komingen die ik heb aan.

[...]

Tsjah niet zoveel. Als het vuur van Jezus je niet bereikt blijft het koud en afstandelijk.

[...]

Jup en mijn Papa kent al de sterre bij hun naam, zelfs de sterren die wij nog niet gezien of ondekt hebben.

[...]

In zonde geboren? Leg eens uit.

[...]

Je mag mij nog even uitleggen wat je bedoeld met in zonde geboren worden en in zonde sterven.. want naar mijn idee bedekt het bloed van het lam mijn zonde en ben ik vokomen rein. En inderdaad God is groot, zijn glorie gaat verder dan mijn geloof.

[...]

Zijn inderdaad ook kinderen van God waar Hij ook heel veel van houdt. Maar ja waar haal je je inspiratie vandaan.. de duivel is ook erg creabea.

[...]

God heeft een besef van de eeuwigheid in ons gelegt + een leeg plekje in ons dat altijd op zoek gaat naar vervulling, wat alleen God kan vervullen.. niet zo gek dat mensen het proberen te zoeken.. maar wie dien je.. de levende God.. of de Geest van de wereld?

[...]

We zullen inderdaad allemaal voor zijn troon staan en verantwoording moeten afleggen.

[...]

Tsjah... vertel mij eens... Hoeveel manieren zijn er om een nieuw leven te creeren (baby)?

Hoi Princess

Ik kan niet op alle vragen antwoord geven, daar ik opnieuw niet de auteur ervan ben; wel de bode, alhoewel ik een heel hoop zaken onderschrijf.

Maar ik probeer iets wat me nu weer bij je is opgevallen nog even te benadrukken, waardoor het meteen duidelijk is, waarom we toch zo verschillen qua kijk op het christendom.

Mijn quote:

(uiteindelijk komen alle mensen bij God en het maakt niet uit hoe je er komt,)

Jouw quote:

"We zullen inderdaad allemaal voor zijn troon staan en verantwoording moeten afleggen".

In mijn optiek; mijn gnosis; mijn lering, of hoe je het ook noemen wil, kun je niet eens voor God zijn "troon" verschijnen als jij nog verantwoording af te leggen hebt! Denk je dat iemand die vies, vuil en stinkend onder de drek is zich in die hoge sfeer voor zijn troon kan vertonen? Het licht in die sfeer kan hij niet verdragen indien hij daarvoor nog niet rijp is, iemand die altijd in het donker of in de schemer heeft moeten vertoeven, die kun je niet in dat licht zetten; hij zal bezwijken. Je kunt pas bij God's aangezicht komen als jij in je ziel reeds dat niveau hebt bereikt. Het probleem zou je haast technisch kunnen noemen. Het kán gewoonweg niet en daarom heb je ook duidelijke verschillen in hellesferen en hemelsferen. De gestorven mens begrenst zichzelf in die werelden door het gevoel qua liefde wat hij in zich heeft.

Mijn opmerking komt voort uit een belofte, dat uiteindelijk iedereen weer terug zal keren als ziel, waar hij uit is ontsprongen. Uit de leer, dat er immers dus geen verdoemenis is.

Jouw antwoord kan ik typeren als een reactie die voortkomt uit een soort angstgevoel en dat je een leven leidt voortdurend rekening houdende met....regels die je jezelf hebt aangemeten; (zie de metafoor met het diepvries verhaal)of aan hebt laten praten. Want jij associeert het voor God staan direct automatisch met het afleggen van verantwoording.

Oke?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In mijn optiek; mijn gnosis; mijn lering, of hoe je het ook noemen wil, kun je niet eens voor God zijn "troon" verschijnen als jij nog verantwoording af te leggen hebt! Denk je dat iemand die vies, vuil en stinkend onder de drek is zich in die hoge sfeer voor zijn troon kan vertonen? Het licht in die sfeer kan hij niet verdragen indien hij daarvoor nog niet rijp is, iemand die altijd in het donker of in de schemer heeft moeten vertoeven, die kun je niet in dat licht zetten; hij zal bezwijken. Je kunt pas bij God's aangezicht komen als jij in je ziel reeds dat niveau hebt bereikt. Het probleem zou je haast technisch kunnen noemen. Het kán gewoonweg niet en daarom heb je ook duidelijke verschillen in hellesferen en hemelsferen. De gestorven mens begrenst zichzelf in die werelden door het gevoel qua liefde wat hij in zich heeft.

Daar hebben wij het purgatorium voor, daar gebeurt precies hetzelfde, maar dan éénmalig. Het verschil is ook: eeuwig leven vs. het grote niets.


Samegevoegd:

Quote:

-hoop geblaat-

bye.gif

Waar blijf je nou met je Hans Stolp? Ben je soms bang dat je op je muil gaat? Sla je daarom zo als een wildeman om je heen? Omdat je weet dat je op drijfzand staat? rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Soms duurt het kort, soms wat langer, maar de slang komt altijd uit z'n schuilplaats.

En ookal vervelt zij en verandert zij van kleur, lengte en gewicht.... Het blijft een slang...

Ik snap niet dat, waar er in ander topics allang korte metten gemaakt is met gnosistische denkbeelden en de verspreiders er van, in dit topic nog allerlei onbijbelse onzin als dit valt te lezen.

Quote:

[...]

Hoi Princess

Ik kan niet op alle vragen antwoord geven, daar ik opnieuw niet de auteur ervan ben; wel de bode, alhoewel ik een heel hoop zaken onderschrijf.

Maar ik probeer iets wat me nu weer bij je is opgevallen nog even te benadrukken, waardoor het meteen duidelijk is, waarom we toch zo verschillen qua kijk op het christendom.

Mijn quote:

(uiteindelijk komen alle mensen bij God en het maakt niet uit hoe je er komt,)

Jouw quote:

"We zullen inderdaad allemaal voor zijn troon staan en verantwoording moeten afleggen".

In mijn optiek; mijn gnosis; mijn lering, of hoe je het ook noemen wil, kun je niet eens voor God zijn "troon" verschijnen als jij nog verantwoording af te leggen hebt!
Denk je dat iemand die vies, vuil en stinkend onder de drek is zich in die hoge sfeer voor zijn troon kan vertonen? Het licht in die sfeer kan hij niet verdragen indien hij daarvoor nog niet rijp is, iemand die altijd in het donker of in de schemer heeft moeten vertoeven, die kun je niet in dat licht zetten; hij zal bezwijken. Je kunt pas bij God's aangezicht komen als jij in je ziel reeds dat niveau hebt bereikt. Het probleem zou je haast technisch kunnen noemen. Het kán gewoonweg niet en daarom heb je ook duidelijke verschillen in hellesferen en hemelsferen. De gestorven mens begrenst zichzelf in die werelden door het gevoel qua liefde wat hij in zich heeft.

Mijn opmerking komt voort uit een belofte, dat uiteindelijk iedereen weer terug zal keren als ziel, waar hij uit is ontsprongen. Uit de leer, dat er immers dus geen verdoemenis is.

Jouw antwoord kan ik typeren als een reactie die voortkomt uit een soort angstgevoel en dat je een leven leidt voortdurend rekening houdende met....regels die je jezelf hebt aangemeten; (zie de metafoor met het diepvries verhaal)of aan hebt laten praten. Want jij associeert het voor God staan direct automatisch met het afleggen van verantwoording.

Oke?

dikgedrukt gaat in tegen Gods woord en het heilsplan dat Hij van voor de grondleging der wereld met ons had. Op zich heb je gelijk, maar vergeet je daarbij niet de persoon van Jezus Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoi Princess

Ik kan niet op alle vragen antwoord geven, daar ik opnieuw niet de auteur ervan ben; wel de bode, alhoewel ik een heel hoop zaken onderschrijf.

Kan je of wil je geen antwoord geven?

Quote:
Mijn opmerking komt voort uit een belofte, dat uiteindelijk iedereen weer terug zal keren als ziel, waar hij uit is ontsprongen. Uit de leer, dat er immers dus geen verdoemenis is.

OKé en waar heb jij die belofte gehoord dan? Ik haal het uit het woord van God. Als je kijkt naar de gnostisi is er geen waarheid, want bijna alles is waarheid.. ieder heeft zo zijn eigen waarheid.. right?

Quote:
Jouw antwoord kan ik typeren als een reactie die voortkomt uit een soort angstgevoel en dat je een leven leidt voortdurend rekening houdende met....regels die je jezelf hebt aangemeten;

Heb je mijn antwoorden zowiezo gelezen? Want dan heb je heel heel duidelijk kunnen zien dat ik geen angst heb en dat is alleen omdat volmaakte liefde angst uitsluit. Angst verondersteld straf. Op het moment dat je nog angsten hebt is de liefde geen werkelijkheid geworden in je leven.

En natuurlijk houdt ik rekening met God in mijn leven.. Net zoals ik rekening houdt met mijn familie en vrienden en mede broers en zusters. Maar is het dan gelijk angst?

Daarnaast komt weer de vraag in me op of je mijn stuk zowiezo gelezen hebt, want dan zie je heel duidelijk dat ik h et niet over mijn zelf aangemeten regels heb maar over dat Jezus gestorven is, om het slavenjuk te breken. Dat geeft mij natuurlijk geen vrijbrief om van alles en nog wat te doen flower.gif

Quote:
(zie de metafoor met het diepvries verhaal)of aan hebt laten praten. Want jij associeert het voor God staan direct automatisch met het afleggen van verantwoording.

Dat is een deel ervan ja smile.gif Als ik aan God denk is echt niet het eerste waar ik aan denk, de hel/hemel of verantwoording.

Als ik aan God denk, denk ik aan salvation, cavalry.. Gods liefde, zijn leiding, zijn bevrijding en zijn bescherming en hoe Hij mij telkens weer vervuld. Ook de verbazing dat Hij me telkens zo goed kent smile.gif

Quote:
Oke?

Waarom zoek je telkens bevestiging, nadat je wat gezegt hebt?


Samegevoegd:

Quote:

[...]

Stukje zelfreflexie kan nooit kwaad
smile.gif

Mijn vraag aan jou, waarom wordt jij onzeker als iemand anders iets anders geloofd, waar ben je bang voor?

Hmz, Is jezus niet gekomen om ons juist vrij te maken?

Noem eens iets op waarin jij vind dat Jezus je beperkt in je vrijheid.

En nog een vraag aan jou.. kan je iets bedenken/creeren wat er niet is?

Kan je niet veel beter bij de auteur te rade gaan wat Hij bedoeld dan zelf maar gaan gokken en bedenken wat er nou bedoeld word?

Fijn.. Dus als iemand vind dat als je 2 keer beledigd wordt je de ander mag vermoorden is dat oké? omdat dit onder jou regels valt?

Lieverd volgens mij zijn we al halfgoddelijk. Door te leven krijgen we niet een hogere plaats. In christus zijn we al volmaakt.

Je mag mij nog even uitleggen wat je bedoeld met in zonde geboren worden en in zonde sterven.. want naar mijn idee bedekt het bloed van het lam mijn zonde en ben ik vokomen rein. En inderdaad God is groot, zijn glorie gaat verder dan mijn geloof.

God heeft een besef van de eeuwigheid in ons gelegt + een leeg plekje in ons dat altijd op zoek gaat naar vervulling, wat alleen God kan vervullen.. niet zo gek dat mensen het proberen te zoeken.. maar wie dien je.. de levende God.. of de Geest van de wereld?

Tsjah... vertel mij eens... Hoeveel manieren zijn er om een nieuw leven te creeren (baby)?

Heb mijn vragen er even uitgehaald, zou hier toch graag antwoord op willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid