Spring naar bijdragen

Paulus en de wet


Aanbevolen berichten

Misschien kunnen jullie het me een beetje uitleggen:

Paulus zegt aan de ene hand: Ik gehoorzaam de wet.

en aan de andere hand zegtie: De wet leid tot zonde/ of de wet IS de zonde. Ik vind het een beetje tegenstrijdig maar ik denk dat ik t verkeerd begrepen heb.

zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat zit en wat paulus bedoelt met ''de wet is de zonde''

Want God zegt toch dat we God's wet moeten gehoorzamen. En ook dat we naar de overheden moeten luisteren dus ook die wetten moeten gehoorzamen.

ik snap t niet helemaal :S

Godbless.

Vitobravo

Link naar bericht
Deel via andere websites

Warschijnlijk doelt Paulus bij het eerste aan de nieuwe wet en bij het tweede aan de Joodse wet in letterlijke zin. Katholiek Nederland zegt het zo:

Letter en Geest

Het oude voorschrift van de besnijdenis telt in letterlijke zin niet meer. De geestelijke betekenis, die in het voorschrift besloten ligt, is volgens Paulus, onverkort van kracht gebleven. Met een verwijzing naar Deuteronomium schrijft hij: "De besnijdenis van het hart is een besnijdenis in de geest, niet naar de letter" (Romeinen 2, 29).

Oude en Nieuwe Wet

Wat voor de besnijdenis geldt, geldt eigenlijk voor de hele oude wet van de Tora. In het licht van de door Christus gegeven Nieuwe Wet moet de Oude Wet niet langer naar de letter, maar naar de geest gevolgd worden. Daarmee is de christengemeente verlost van conflictstof tussen bekeerde joden en bekeerde heidenen: de Oude Wet is nog wel geldig, maar niet meer in letterlijke, alleen nog in geestelijke zin.

Rechtvaardiging door het geloof

De mens, zo leert Christus in de geest van de Tora, moet zichzelf heiligen. Wat wij 'heiliging' noemen, heet in het Oude Testament 'rechtvaardiging'. Het gaat in beide gevallen om een radicale ommekeer in het bestaan. De rechtvaardige mens - iemand zoals Noah of Abraham - is een heilige mens, een mens die denkt en handelt in de geest van God. Veel Joden dachten in de tijd van Paulus gerechtvaardigd te worden door strikte navolging van de Tora. Paulus verwerpt deze opvatting. Alleen het Geloof in Christus kan de mens heiligen: "Want wij houden voor waar, dat de mens gerechtvaardigd wordt door het geloof, zonder de werken van de Wet." (Romeinen 2, 28).

Het Godsvolk

De Oude Wet, de Tora, moet volgens Paulus, zo hebben we gezien, op een nieuwe manier gelezen en nageleefd worden. Dat betekent niet dat de joden de Wet eeuwenlang zinloos hebben gevolgd, - integendeel. Volgens Paulus heeft God zich al lang vóór de komst van Christus een nieuwe mensheid willen scheppen. Het volk van Israël riep hij op, om de kern van deze nieuwe mensheid te vormen. De Tora gaf het Godsvolk vorm, voedde het als het ware op. Door de bijzondere roeping van Israël ontstond wel een tegenstelling van het volk Gods tot de heidenen. De komst van Christus heeft die tegenstelling opgeheven. Alle mensen kunnen zich tot Christus bekeren, en zo deel gaan uitmaken van het vernieuwde en uitgebreide Godsvolk, de Nieuwe Mensheid 'in Christus'.

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wet doet zonde kennen.

De leefregels van God zijn er om ons het goede en de afqwezigheid daarvan te doen kennen. Als we niet weten hoe we ons leven in moeten richten, weten we ook niet wat er niet goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

OK ik denk dat ik het meeste wel snap. maar wat ik nog niet helemaal begrijp is wat paulus bedoelt met: de wet is de zonde. (of) de wet laat ons zondigen (ik weet niet precies meer hoe hij het zegt maar zoiets)
verbaasd.gif

Zonder wet is er geen overtreding (en automatisch geen zonde), vanuit die gedachte heeft Paulus gezegt 'de wet laat ons zondigen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee dat lijk mij logisch van niet, aangezien de wet niet zondig kan zijn omdat zonde iets in de mens is, en niet daarbuiten. Overigens zou ik wel even de tekstplaatsen willen hebben van je, ik kan het namelijk niet vinden.

Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.Rom 7

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Psalmen 119

97 Hoe lief heb ik uw wet!

163 Ik haat en verafschuw leugen, maar uw wet heb ik lief.

Deuteronium 28

1 Indien gij dan aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en al zijn geboden, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zal de HERE, uw God, u verheffen boven alle volken der aarde.

3 Gezegend zult gij zijn in de stad en gezegend op het veld.

Maar dan komt paulus:

Gal 3,10

Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek;

Link naar bericht
Deel via andere websites

En hoe denk je dat Paulus dat bedoeld? Doelt Paulus hiermee op de wet, of op de werken? Of nog beter doelt Paulus hier op 'je zaligheid verwachten door de werken van de wet'.

En van de mensen die verwachten uit de werken zaligheid te verdienen daarvan zegt Paulus, zei liggen nog steeds onder de vloek. Want geloof dat verdien je niet door de werken (het houden aan) de wet, maar dat krijg je alleen uit genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neen lees goed.

Psalmen 119

97 Hoe lief heb ik uw wet!

Jezus leerde aan zijn discipelen dat de wet een zegen is net als mozes die dat leerde. Want je bent gezegend als je aan alles houdt wat in het boek staat geschreven. Vervleokt zul je zijn wanneer je niet aan mijn wetten houdt, dat zegt God.

Lees deuteronium 28

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wet is dus inderdaad goed. Maar, het is al door anderen aangegeven, onze redding bewerken we niet met het volgen van die wet. En dat is wat Paulus zegt in Galaten 3:10.

Dus goed lezen??? Wie met 1 vinger naar een ander wijst.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is idd. interessant.

De wet heeft 2 kanten.

Aan de ene kant wordt de wet geprezen, omdat de wet van zichzelf goed is. Er staan goede, gezonde geboden/verboden in.

Aan de andere kant is de wet irritant, omdat je zonden er uit blijken. (Waaruit kent u uw ellende? Uit de wet van God. - Heidelbergse Catechismus vraag en antwoord 3)

Ook zonder de (geschreven) wet is overtuiging van zonde, namelijk door het geweten.

Romeinen 2

14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

De wet is op zich goed, als je hem goed hanteert.

1 Tim. 1:

8 Wij daarentegen weten dat de wet goed is als hij op de juiste wijze gebruikt wordt. 9 We weten ook dat de wet er niet is voor de rechtvaardige, maar voor wie zich aan wet of gezag niet stoort, voor goddelozen en zondaars, die alles wat heilig is verachten en ontwijden, die hun eigen vader of moeder doden, voor moordenaars, 10 ontuchtplegers, knapenschenders, slavenhandelaars, leugenaars en plegers van meineed. De wet is er voor alles wat indruist tegen de heilzame leer, 11 die in overeenstemming is met het evangelie dat mij is toevertrouwd, het evangelie over de majesteit van de gelukzalige God.

Overigens is de wet geen zonde, de wet zelf is goed. De wet toont alleen wel je zonde(n) aan.

Groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jazeker. Maar die beweert echt niets anders dan Paulus, die ik meer benoemde omdat jij zo specifiek hem neerzet als prediker van het tegengestelde. Ik zie dat tegengestelde nog steeds niet.

Het is een schijntegenstelling die, als je niet in lijn leest met het OT, makkelijk te poneren is maar er niet is. Paulus legt uit wat Jezus werk gedaan heeft en trekt de lijn van het geloof van Abraham door van het verbond naar het vernieuwde verbond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Psalmen 119

97 Hoe lief heb ik uw wet!

163 Ik haat en verafschuw leugen, maar uw wet heb ik lief.

Deuteronium 28

1 Indien gij dan aandachtig luistert naar de stem van de HERE, uw God, en al zijn geboden, die ik u heden opleg, naarstig onderhoudt, dan zal de HERE, uw God, u verheffen boven alle volken der aarde.

3 Gezegend zult gij zijn in de stad en gezegend op het veld.

Maar dan komt paulus:

Gal 3,10

Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek;

probleem is - zoals zovaak - context!

Paulus zegt wel meer over de wet:

Rom 2,13-14 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet;

Rom 2,23-25

Die u op de wet beroemt, onteert gij God door uw overtreden van de wet? Want de naam Gods wordt om u gelasterd onder de heidenen, gelijk geschreven staat. Want besneden te zijn heeft wel betekenis, indien gij de wet volbrengt, maar indien gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis tot onbesnedenheid geworden.

Rom.3:31 Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet.

Rom 7,12

Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.

(etc etc,... in feite de hele romeinen-brief en in mindere mate in andere briefen omdat die een andere focus hebben)

Dus Paulus is niet tegen de wet, schaft de wet niet af, etc. Maar wat dan wel? Paulus geeft aan dat het doen van goede daden en het je nauwgezet houden aan de wet, je niet gaat helpen, tenminste niet als je op die manier probeert je toegangskaartje voor de hemel te verdienen. Vandaar dat heidenen die de wet niet kennen, maar haar wel blijken te doen in Rom.2 "zichzelf tot wet zijn", en vandaar dat Paulus óók kan zeggen dat de wet goed is, en dat de liefde de vervulling van de wet is, etc.

Maar waar Paulus in Galaten mee te maken krijgt, is mensen (van buiten de gemeente waarschijnlijk, of misschien radicalen van binnen) die zeggen dat je als christen toch nog beoordeeld gaat worden op het precies de wet houden. Ze zeggen niet dat je als christen naar de wet wil leven (bv. uit dankbaarheid voor je redding) maar dat je als christen de wet moet houden omdat je anders alsnog niet gered wordt. Een subtiel verschil, maar het eerste geeft alle eer aan Jezus die ons verloste en ons gaf wat we nooit kunnen verdienen, en het tweede legt alle eer bij de mens die zo goed z'n best doet en de hemel verdient.

Dat zie je ook in het OT. De Wet is niet onbereikbaar (Deuteronomium), het zijn maar 600-nogwat regels namelijk, makkelijk aan te voldoen zou je zeggen. Maar in de praktijk kan je wel jezelf uitermate strikt aan alle regels houden, maar ondertussen volkomen vergeten dat je de wet wilt houden uit eerbied en dankbaarheid richting God, en gaan denken dat je de hemel aan het verdienen bent.

Israel krijgt meermalen van profeten de klacht van God te horen dat men God wel offers komt brengen en heel vroom doet, maar dat ze in feite de wet niet houden. Denk aan passages als "barmhartigheid heb IK gevraagd en geen offers". Dat zijn natuurlijk duidelijke overstatements (want JHWH vraagt wel degelijk offers) maar het laat zien waar het mis gaat. Als je offert (of je aan reinheids wetten houdt, etc) om de hemel te verdienen, maar je vergeet de dankbaarheid richting God of de liefde, dan is een offer niks meer waard.

Jezus laat dat in de bergrede zien door de wetten flink aan te scherpen. De wet zegt 'niet doodslaan' maar Jezus zegt 'niet eens iemand doodwensen' en zelfs 'niet eens iemand iets slechts toewensen (leeghoofd, etc)'. Dus de wet is meer dan de opgeschreven regels. De regels laten de kaders zien, maar je moet niet denken dat God je wel OK vindt en dat je wel in de hemel komt als je z'n regeltjes uitvoert. Het gaat om de hele levenshouding: levensheiliging, etc.

En dàt (volledig heilig leven zoals God het wil, als beeld van Jezus) kunnen wij niet. Hooguit kun je jezelf voor de gek houden door te denken dat je er met 600+ regeltjes bent.

Let wel, dit is niet een valkuil waar elke jood ingetrapt is ofzo. Je ziet in het OT meermalen dat God een mens liefheeft (bv. koning David) die best wel wat rottigheid heeft uitgehaald en een flinke lijst met zonden heeft. Óók David was zeker niet perfect en ging vaak genoeg de mist in, maar hij wilde kennelijk ondanks z'n zwakheid met God leven en had spijt van z'n daden.

En op dat punt komen de (schuld/verzoen/zonde)offers naar voren. God wil niet geofferd worden omdat dat nou zo leuk is, maar omdat het iets aan de mensen duidelijk moet maken. Als je als mens de mist in gaat (wat altijd wel gebeurt) sta je schuldig t.o.v. God. Je hebt Hem pijn gedaan doordat je iets deed wat Hij niet wilde. Eigenlijk zou jij gestraft moeten worden, maar God strijkt met Zijn Hand over Zijn Hart. God neemt Zelf de pijn van de straf op Zich, terwijl die eigenlijk voor de dader had moeten zijn. Dat wordt gesymboliseerd in het offer (als mens geef je iets van je bezit, en er vloeit bloed).

En het gebeurde éénmalig concreet toen Jezus aan het kruis als offer diende. Dat is het moment dat God écht (en niet alleen symbolisch in een dierenoffer) de pijn op Zichzelf laadt. God slikt op dat moment als het ware zijn woede en pijn in die het gevolg zijn van wat mensen allemaal aan zonde doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien kunnen jullie het me een beetje uitleggen:

Paulus zegt aan de ene hand: Ik gehoorzaam de wet.

en aan de andere hand zegtie: De wet leid tot zonde/ of de wet IS de zonde. Ik vind het een beetje tegenstrijdig maar ik denk dat ik t verkeerd begrepen heb.

zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dat zit en wat paulus bedoelt met ''de wet is de zonde''

Want God zegt toch dat we God's wet moeten gehoorzamen. En ook dat we naar de overheden moeten luisteren dus ook die wetten moeten gehoorzamen.

ik snap t niet helemaal :S

Godbless.

Vitobravo

God's wet kan alleen maar goed zijn, anders zou God zelf niet goed zijn. De bijbel leert duidelijk dat de wet gegeven is om de zonde van de mens zichtbaar te maken. Eerst was er zonde, maar was er geen straf omdat er geen wet was. De wet is vervolgens gekomen om mensen in te laten zien dat ze zondig zijn en dus God nodig hebben voor hun redding. God en zonde gaan niet samen, dus zondig mens en God gaan niet samen. Gelukkig heeft God zelf voor een oplossing gezorgd.

Het OT leert, alleen als je de hele wet houdt ben je rechtvaardig.

Het NT leert, geloof in Christus en je bent rechtvaardig

Christus heeft als enige mens de wet volkomen gehouden. Door het kruis is het oordeel en de straf van onze zonden weggenomen en zijn onze zonden vergeven. Christus in ons is de vervulling van de wet, geloof in Christus zet ons in een keer als rechtvaardige neer, niet omdat wij dat verdienen maar omdat Jezus dat heeft mogelijk gemaakt.

Paulus laat dus zien dat door het kennen van de wet je bewust wordt dat je zondig bent. De wet is niet slecht, maar mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar dat wat niet mag nu juist heel aantrekkelijk is. Als jij twee deuren ziet, 1 met niks erop en 1 met 'verboden toegang, onder geen beding naar binnen gaan!', welke deur wil jij dan openen? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid