Spring naar bijdragen

Voor- naspel bínnen het huwelijk


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 16:03:01 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Het lijkt mij dan ook van het grootste belang, dat de vrouw regelmatig klaarkomt, en dat de man hier óók van geniet. Volgens een boek van Abdulwahid van Bommel (ex-jazzmuzikant, nu imam...) staat de koran vol van opmerkingen in de trant van; "als de vrouw nog geen orgasme heeft gehad, dan mag de man ook nog niet komen" of "als de vrouw het niet wil, mag de man niet in haar binnengaan." (Ja ja, de vegaloog kent zijn klassiekers!
knipoog_dicht.gif
) Niet bepaald de meest erotische literatuur die ik ken (
bloos.gif
) maar wel héél leerzaam. Euh... ik bedoel dan natuurlijk op theologisch en cultureel gebied...
widegrin.gif

En dit zegt de vorige paus (door diakio Joh. Paulus de Grote genoemd) erover knipoog_dicht.gif

Quote:
Er bestaat een ritme, gegeven door de natuur zelf, dat beide echtgenoten moeten ontdekken, zodat de climax bereikt kan worden door zowel de man als de vrouw, en voor zover mogelijk in beiden tegelijk plaatsvindt. (p. 272)

(vertaald uit Love & Responsibility, zie link in 2e post van dit topic)

Samengevoegde post 17-1-2007 18:08:43:

Quote:

[...]Oh, dat is een kwestie van slordig formuleren van me. Ik ben bang dat ik een heel wat katholiekere definitie voor je heb, dan die van jou
widegrin.gif

sex = dat wat volgens jou, naar geweten, sex is.
puh2.gif

Postmodern en katholiek gaan toch niet zo goed samen, normaal gesproken? clown.gif Waarom hier dan wel?

Quote:
Tuurlijk, alles wat ik hier schrijf haal ik al door het eerste filter: "gaat dit tegen de leer in", maar daar waar mijn visie nadrukkelijk een strijdigheid met bijvoorbeeld de KKK oplevert, vind ik dat ik me toch nog wat verder moet beperken, afhankelijk van tegen wie ik praat. Laat ik het zo zeggen, als ik met andere diakenstudenten moraaltheologie volg, en daar ontstaat een discussie, dan is de vrijheid om de grenzen te zoeken groot. Als ik straks een homilie over dit onderwerp maak, dan is die vrijheid zo goed als nihil. Ik maak me geen enkele zorgen over
jouw
verstaan, ik hoop dat je dat duidelijk is.

OK, lijkt me prima voor in DB dan. Moeten we in dat etablissement maar niet té dicht bij andere gasten gaan zitten, of wellicht mogen we ff gebruik maken van de sacristie in de StJan puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 16:03:01 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Het lijkt mij dan ook van het grootste belang, dat de vrouw regelmatig klaarkomt, en dat de man hier óók van geniet. Volgens een boek van Abdulwahid van Bommel (ex-jazzmuzikant, nu imam...) staat de koran vol van opmerkingen in de trant van; "als de vrouw nog geen orgasme heeft gehad, dan mag de man ook nog niet komen" of "als de vrouw het niet wil, mag de man niet in haar binnengaan." (Ja ja, de vegaloog kent zijn klassiekers!
knipoog_dicht.gif
) Niet bepaald de meest erotische literatuur die ik ken (
bloos.gif
) maar wel héél leerzaam. Euh... ik bedoel dan natuurlijk op theologisch en cultureel gebied...
widegrin.gif

En wat als je als vrouw niet klaar kunt komen? (Volgens Nynthe kan 1 op de 5 vrouwen dit niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:02:16 schreef wateengedoe2 het volgende:

Postmodern en katholiek gaan toch niet zo goed samen, normaal gesproken?
clown.gif
Waarom hier dan wel?

Ach lieve schat nou toch!

wat nou postmodern?

Natuurlijk luisteren naar de Kerk, maar de leer vormt het geweten, het geweten regeert

De Kerk, niet bepaald postmodern, leert eenduidig over het geweten

Quote:
OK, lijkt me prima voor in DB dan. Moeten we in dat etablissement maar niet té dicht bij andere gasten gaan zitten, of wellicht mogen we ff gebruik maken van de sacristie in de StJan
puh2.gif

De sacrestie is daar niet bepaald voor bedoeld. copper2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:34:51 schreef NienkeJ het volgende:

En wat als je als vrouw niet klaar kunt komen? (Volgens Nynthe kan 1 op de 5 vrouwen dit niet)

Even offtopic een aanvulling met mijn gedachtes hierover:

Ik denk dat veel mensen zich focussen op het orgasme, waardoor je de rest tijdens de geslachtsgemeenschap vergeet. Wanneer je je namelijk heel erg daarop richt, creeër je druk voor de vrouw en prestatiedrang voor de man, iets want nooit bevordelijk kan zijn voor relatie en wat het genieten van de seks, want ik persoonlijk ten zeerste aanraad, teniet doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

*en Harm-Jan overlegde al deze dingen in zijn hart*..

Goed, ik lees dit als iemand die ooit het huwelijk ingaat en ik vind het goed en mooi om dit te kunnen bespreken op een net toontje, altijd mooi om een ervaringsdeskundige te spreken, die je (nog) niet kent, anders vind ik het altijd een beetje eng. puh2.gif

Ik denk overigens als je gaat pressen op dat orgasme dat het vanwege de druk uitblijft. Je kunt ook 'branden van liefde' zonder dat. Goed ik ben geen vrouw, maar een man dus het is sowieso nogal anders. Maaaarrr... dit gaat niet over 'voor en naspel binnen het huwelijk' knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 16 januari 2007 20:12:20 schreef RobertF het volgende:

Waar kan ik dat dan vinden in de Katechismus, of in een andere gezaghebbende bron? Ik bedoel, ik geloof je wel hoor, alleen wil ik het graag ook in bronnen zien, zeg maar.

Diakio had het al gezegd, maar ook het Geloofsboek van de Belgische bisschoppen zegt er wat over (voor zover boeken kunnen praten knipoog_dicht.gif)

Het lichamelijk éénworden, waardoor het huwelijk voltrokken wordt, maakt hun huwelijksverbond definitief: "Een huwelijk, gesloten en voltrokken, kan door geen enkele menselijke instantie of oorzaak nog ontbonden worden, tenzij door de dood" (Wetboek van Canoniek Recht, can. 1141) (p. 154)

Samengevoegde post 18-1-2007 8:53:41:

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 22:10:17 schreef diakio het volgende:

De sacrestie is daar niet bepaald voor bedoeld.
copper2.gif

Biechthokje dan maar? widegrin.gif Alhoewel, da's wel erg krap met z'n drieën. Als het dan moet, dan wel met de heren bij elkaar aan 1 kant, anders kan dat weer voor allerlei zondes zorgen, hè hamer.gif (nou ja, wel praktisch dat je dan gelijk al op de goeie plek zit, je hoeft alleen nog ff een priester te roepen clown.gif )

Bedankt voor de links naar het leesvoer. Die ga ik later nog wel doorspitten (niet nu, want ik moet aan de noeschte arbeid).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 17 januari 2007 18:34:51 schreef NienkeJ het volgende:

[...]

En wat als je als vrouw niet klaar kunt komen? (Volgens Nynthe kan 1 op de 5 vrouwen dit niet)

Als een vrouw dat niet kan, betekent dat dan ook, dat zij dat niet kan leren? Of betekent dat, dat een vrouw daar fysiek niet toe in staat is, omdat er bijvoorbeeld bepaalde zenuwbanen niet zijn aangelegd? Één op de 5 vrouwen, dat is 20 % van de vrouwelijke bevolking, lijkt mij erg veel vrouwen die nooit klaarkomen. Hoe vaak ligt dit aan een psychische oorzaak? Frigiditeit? Veel te kort voorspel door de man? Goede sex is als een tweestemmig muziekstuk; constant naar elkaar luisteren en op elkaar reageren, en daarbij de spanning opvoeren. En als dat écht niet lukt, dan kun je altijd nog naar een sexuoloog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 09:03:48 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Als een vrouw dat niet kan, betekent dat dan ook, dat zij dat niet kan leren?

Ik denk niet dat het met kunnen te maken heeft. Meestal zit daar iets psychologisch achter. De vrouw kan zich bijvoorbeeld onzeker voelen, daardoor zich niet lekker in bed voelen en door die ongemakkelijkheid niet kunnen klaarkomen. Als een man complimentjes maakt in bed, zal dat de vrouw ook een stuk losser maken.

Quote:
Of betekent dat, dat een vrouw daar fysiek niet toe in staat is, omdat er bijvoorbeeld bepaalde zenuwbanen niet zijn aangelegd?

Nee, dat denk ik niet. Er zijn zelfs vrouwen die kunnen klaarkomen alleen om zich op één standje in haar gedachten te focussen.

Quote:
Één op de 5 vrouwen, dat is 20 % van de vrouwelijke bevolking, lijkt mij erg veel vrouwen die nooit klaarkomen.

Lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.

Quote:
Hoe vaak ligt dit aan een psychische oorzaak?

Zie paar antwoorden terug smile.gif

Quote:
Veel te kort voorspel door de man?

Dat zou ook inderdaad kunnen ja.

Quote:
Goede sex is als een tweestemmig muziekstuk; constant naar elkaar luisteren en op elkaar reageren, en daarbij de spanning opvoeren.

Wat een gave uitleg smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 09:11:33 schreef Liset het volgende:

Er zijn zelfs vrouwen die kunnen klaarkomen alleen om zich op één standje in haar gedachten te focussen.

Is daar ook goed videomateriaal van beschikbaar? Natuurlijk louter ter documentatie... bloos.gif

Quote:
Wat een gave uitleg
smile.gif

Dank je. Ik wil daaraan nog even toevoegen; vanuit vegalogisch oogpunt bekeken is de geslachtsgemeenschap tussen man en vrouw één - zo niet hét - ultiem hoogtepunt in het menselijk leven. Daarbij gaat het niet zozeer om de kwantiteit van de geslachtsgemeenschappen, maar om de kwaliteit. Bij het naspel kan het bespreken van de afgelopen 'sessie' dan ook zeer verhelderend werken. Maar... daarvoor moeten beide deelnemers hierover dúrven praten.

Als het inderdaad zo is, dat een groot deel van de vrouwen niet kan klaarkomen door psychische oorzaken, dan is voor die vrouwen èn hun mannen vanuit vegalogisch oogpunt de geslachtsgemeenschap én de sexualiteit onvoldoende. Het zal voor de vrouw dan geen ultiem hoogtepunt zijn, hóe heerlijk ze het ook mag vinden. Het is - en dat bedoel ik beslist niet beledigend, maar juist omdat het zó'n sterke vergelijking is - voor mij als het bezoeken van de H. Mis zónder te Communie te gaan. Er is dan wel sprake van gemeenschap, maar het hoogtepunt ontbreekt... Ik zou dan als man er ook niet tevreden mee kunnen zijn, en de oorzaak willen weten, teneinde die te kunnen wegnemen. Als blijkt, dat mijn vrouw nooit 'komt' omdat ze besneden is, dan is dat jammer, en onveranderlijk. Maar als er psychische oorzaken zijn... dan wil ik die weten, en wil ik die oorzaken weggenomen zien. Tot die zijd zou ik best klaar kunnen komen, maar dat alleen ervaren als een lichamelijk-sexueel hoogtepunt. Het geestelijk-sexuele en gemeenschappelijk-sexuele hoogtepunt zou ik dan heel erg missen. Juist het genieten van elkaars genot is, vegalogisch bekeken, esssentieel in de geslachtsgemeenschap, aangezien jouw genot van je partners genot jouw genot doet toenemen. (Prachtige zin, al zeg ik het zelf!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 18 januari 2007 12:02:00 schreef de vegaloog het volgende:

Het is - en dat bedoel ik beslist niet beledigend, maar juist omdat het zó'n sterke vergelijking is - voor mij als het bezoeken van de H. Mis zónder te Communie te gaan. Er is dan wel sprake van gemeenschap, maar het hoogtepunt ontbreekt...

Ik begrijp precies wat je bedoelt, en vind het ook niet beledigend. In het sacrament van de Eucharistie komt de ultieme liefdesdaad van God en de mens tot uitdrukking (of beter gezegd: het ís de ultieme liefdesdaad). Maar besef dat velen, (m.n. protestanten, denk ik), deze vergelijking werkelijk schokkend zullen kunnen vinden. Bovendien is het hier offtopic knipoog_dicht.gif Dus mocht je er toch over door willen gaan, dan gelieve hierheen te gaan.

Quote:
Als blijkt, dat mijn vrouw nooit 'komt' omdat ze besneden is, dan is dat jammer, en onveranderlijk.

Zelfs besneden vrouwen kunnen in veel gevallen wel klaarkomen. Juist omdat het geestelijke aspect (zeker bij vrouwen) er zo'n grote rol bij speelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:07:52 schreef wateengedoe2 het volgende:

[...]

Zelfs besneden vrouwen kunnen in veel gevallen wel klaarkomen. Juist omdat het geestelijke aspect (zeker bij vrouwen) er zo'n grote rol bij speelt.

Dat heeft dan te maken met hoe je klaarkomen definieert. Als je het puur biologisch ziet, kunnen besneden vrouwen niet klaarkomen, want ze missen daar gewoon bepaalde delen voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:07:52 schreef wateengedoe2 het volgende:

Zelfs besneden vrouwen kunnen in veel gevallen wel klaarkomen. Juist omdat het geestelijke aspect (zeker bij vrouwen) er zo'n grote rol bij speelt.

Eehm, nee. Bij besnijdenis wordt vaak de clitoris verwijderd, dat onderdeel dat essentieel is om te kunnen klaar komen. Dan mag dat geestelijke aspect nog zo goed zitten, zonder die clitoris is klaarkomen uitgesloten. Net als een eikel essentieel is zeg maar.

En ja, die 1 op de 5 klopt. Waar het aan ligt is echter niet helemaal duidelijk. Het kan aan ontzettend veel dingen liggen, maar zoek maar eens rond op internet, je zult het veel tegen komen.

Maar eigenlijk zie ik ook hier het weer terugkomen: Mensen die denken dat een orgasme een doel opzich is binnen de seks, terwijl dat juist het genieten van elkaar zou moeten zijn. Want nogmaals: door zo de nadruk te leggen om het orgasme, krijg je alleen maar frustraties in bed samen terwijl dat niet de bedoeling kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:47:50 schreef Gods child het volgende:

[...]

Dat heeft dan te maken met hoe je klaarkomen definieert. Als je het puur biologisch ziet, kunnen besneden vrouwen niet klaarkomen, want ze missen daar gewoon bepaalde delen voor.

Klaarkomen is wetenschappelijk onderzocht, en uitgedrukt in grafieken. Die piek-ervaringen in ademhaling, hartslag en opgewonden staat, dat noem je klaarkomen.

Er zijn toch ook vrouwen, die vaginaal klaarkomen? Hoe zit dat dan; de G-plek wordt toch niet verwijderd bij een besnijdenis? En is die klaarkom-ervaring hetzelfde als de clitorale ervaring? En... als één zintuig wegvalt, nemen andere het over. Is dat ook zo bij de besnijdenis? Ervaren besneden vrouwen de stimulatie van de G-plek, tepels, labiae e.d. heftiger door een soortgelijk effect?

En hoe zit dat bij mannen? De mannelijke besnijdenis bestaat niet uit het wegsnijden van voor het orgasme essentiële delen, maar uit een stukje huid. Ik ken ook geen enkele man, die zijn eikel mist. (Sommigen zijn zelfs één en al ... Nee, dat zeg ik hier maar niet widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 12:47:50 schreef Gods child het volgende:

[...]

Dat heeft dan te maken met hoe je klaarkomen definieert. Als je het puur biologisch ziet, kunnen besneden vrouwen niet klaarkomen, want ze missen daar gewoon bepaalde delen voor.

Quote:

Op donderdag 18 januari 2007 12:50:48 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Eehm, nee. Bij besnijdenis wordt vaak de clitoris verwijderd, dat onderdeel dat essentieel is om te kunnen klaar komen. Dan mag dat geestelijke aspect nog zo goed zitten, zonder die clitoris is klaarkomen uitgesloten. Net als een eikel essentieel is zeg maar.

Er is een redelijk handige definitie voor klaarkomen en die is: "Weet je niet zeker of je klaargekomen bent, dan is het dus niet zo" knipoog_dicht.gif En in dit geval is dus één anekdote voldoende om te bewijzen dat het wél kan zonder clitoris (zeker als het gaat om een vrouw die voordat ze besneden is, ook klaarkwam en dus prima weet wat het is).

A new understanding of the "vaginal" orgasm has been emerging since the 1980s. Many women report that some form of vaginal stimulation in concert with clitoral stimulation is essential to experiencing a fully satisfactory orgasm[citation needed]. Recent anatomical research has pointed towards a connection between intravaginal tissues and the clitoris -- it has been shown that these tissues have connecting nerves. This information, combined with the anatomical evidence that the internal part of the clitoris is a much larger organ than previously thought, could explain credible reports of orgasms in women who have undergone clitoridectomy as part of so-called female circumcision (also called female genital mutilation). The discovery of the biological link between the clitoris and the vagina lends further credence to the belief that the clitoris is the 'seat' of the female orgasm and indicates that the clitoris is simply far wider-spread than the visible part most people commonly associate with it. It is possible, however, that some women have more extensive clitoral tissues and nerves than others, meaning that some women can achieve orgasm solely via direct stimulation of the external portions of the clitoris.

(BRON)

Spreekt voor zich, dat ik vrouwenbesnijdenis niet wil verdedigen ofzo, verre van dat (ik vind het een afschuwelijke praktijk, en ik word er letterlijk misselijk van als ik erover lees), maar alhoewel de meeste besneden vrouwen grote seksuele problemen hebben, is het niet waar dat je per definitie niet meer kunt klaarkomen als je als vrouw besneden bent (i.e. als je clitoris is verwijderd; er is ook een vorm van vrouwenbesnijdenis die niet verder gaat dan de mannenbesnijdenis en die heeft vanzelfsprekend niet zulke vérgaande gevolgen op het beleven van hun seksualiteit).

Samengevoegde post 18-1-2007 13:55:35:

Quote:

Op donderdag 18 januari 2007 13:40:55 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Er zijn toch ook vrouwen, die vaginaal klaarkomen? Hoe zit dat dan; de G-plek wordt toch niet verwijderd bij een besnijdenis? En is die klaarkom-ervaring hetzelfde als de clitorale ervaring?

Zie dat stukje wat ik van Wikipedia heb gehaald: waarschijnlijk is de clitoris een stuk uitgebreider dan alleen het zichtbare deel, dat bij vrouwenbesnijdenis wordt weggehaald. Dat zou ook het vaginale orgasme kunnen verklaren op fysiek niveau.

Quote:
En... als één zintuig wegvalt, nemen andere het over. Is dat ook zo bij de besnijdenis? Ervaren besneden vrouwen de stimulatie van de G-plek, tepels, labiae e.d. heftiger door een soortgelijk effect?

Zou ook best kunnen. Mja, ik probeer het liever niet uit, het is ook zo onomkeerbaar.

Quote:
En hoe zit dat bij mannen? De mannelijke besnijdenis bestaat niet uit het wegsnijden van voor het orgasme essentiële delen, maar uit een stukje huid. Ik ken ook geen enkele man, die zijn eikel mist.

Nee, dat zou een leuke straf zijn voor die leuke lui in Noord-Oost Afrika die zweren bij een besneden dochter of echtgenote (dus bij haar clitoris eraf) -> eikel erafhakken met een bot mes zonder verdoving en kijken hoe ze dan piepen boosrood.gif

Mja, da's niet zo christelijk hè ... En ook niet zo OO (op onderwerp ...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 18 januari 2007 12:02:00 schreef de vegaloog het volgende:

Het is - en dat bedoel ik beslist niet beledigend, maar juist omdat het zó'n sterke vergelijking is - voor mij als het bezoeken van de H. Mis zónder te Communie te gaan.

Het is niet beledigend denk ik, integendeel, wie de werkelijke betekenis van sexualiteit verstaat en de werkelijke betekenis van de Eucharistie, kan welhaast niet ontkomen aan de enorm hechte samenhang tussen beide. En gelukkig hoef ik dat niet op eigen gezag te zeggen, ontelbare mystici getuigen hier van, niet in de laatste plaats Johannes Paulus de Grote.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:25:48 schreef Gods child het volgende:

@ de vegaloof en wateengedoe 2:

Tja, het zal dan wel. Ik heb er niet zoveel verstand van
knipoog_dicht.gif

Lees dan het boek 'Mijn woestijn' van Waris Dirie maar eens....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:57:40 schreef Nynthe het volgende:

[...]

Lees dan het boek 'Mijn woestijn' van Waris Dirie maar eens....

Haar boeken heb ik gelezen, indrukwekkend.. maar over die zenuwen en of een orgasme dan nog wel en niet kan en al dat gepraat dacht ik dus uit haar boeken dat dat niet meer kon, maar volgens weg2 en de vegaloog wel. nja het is ook niet echt belangrijk voor de discussie/gesprek/wat dan ook. En verstand bedoelde ik sowieso over dit onderwerp eigenlijk knipoog_dicht.gif

Discussieer nu maar weer fijn ontopic verder knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:35:34 schreef diakio het volgende:

[...]

Het is niet beledigend denk ik, integendeel, wie de werkelijke betekenis van sexualiteit verstaat en de werkelijke betekenis van de Eucharistie, kan welhaast niet ontkomen aan de enorm hechte samenhang tussen beide. En gelukkig hoef ik dat niet op eigen gezag te zeggen, ontelbare mystici getuigen hier van, niet in de laatste plaats Johannes Paulus de Grote.

Pff... Dàt lucht op! nosmile.gif Evengoed, zoals weg2 het al schrijft, zou het veel PC-en tegen de borst kunnen stuiten. Heb jij, naast JP Magnus ( yes.gif ) nog een aantal mystici, en plaatsen waar je dit kunt vinden? Je mag beginnen mij het Hooglied van Salomon (mèt de letter -n aan het einde! widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 08:56:21 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Pff... Dàt lucht op!
nosmile.gif
Evengoed, zoals weg2 het al schrijft, zou het veel PC-en tegen de borst kunnen stuiten. Heb jij, naast JP Magnus (
yes.gif
) nog een aantal mystici, en plaatsen waar je dit kunt vinden? Je mag beginnen mij het Hooglied van Salomon (mèt de letter -n aan het einde!
widegrin.gif
)

De directe link wordt zelden gelegd in termen die bij "Spuiten en Slikken" normaal zijn. Maar de link is denk ik bij veel, de meeste vermoed ik, mystici wel te herkennen. Ik ben zelf wat dat betreft vooral thuis in drie van de “de vier evangelisten van Cîteauxâ€, Bernardus van Clairvaux, Willem van St Thierry, Aelred van Rievaulx (Guerric d’Ingy is de vierde, daar ken ik geen werk van), met name bij de eerste twee zie je dit thema heel duidelijk. Teresa van Avila, en Hadewijch zijn ook bekenden, en je komt het ook in onze tijd tegen, bij auteurs als Bodar en (imho de mysticus) Reve.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid