Spring naar bijdragen

Abraham: waarde vandaag de dag


Aanbevolen berichten

Quote:
Paulus schreef in Galaten 2.8:

‘En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft van tevóren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden’

Het gaat hier over aardse zegeningen, die van tevóren voorzien waren. Het volk Israël vervulde hierin een grootse taak. Heidenen die tot geloof kwamen, werden bij Israël ingelijfd, ofwel geënt op de stam van de Olijfboom Israël. Maar daaraan kwam een einde, toen Paulus in Handelingen 28.28 bekendmaakte, dat het Heil Gods naar de heidenen gezonden werd en Israël uitgerangeerd werd. Ook de Abrahamitische, aardse zegeningen namen een einde!

Quote:
Ook heeft u toch wel een beperkt beeld van de zegening van Abraham. Want u maakt er enkel aardse zegeningen van, terwijl Gods nabijheid de grenzen van het universum toch echt ver te buiten gaat. En dat is een zegening die toch heel duidelijk wordt als je Gen 17:7 goed leest. En die zegen mogen wij dus ook deelgenoot van zijn vanuit de genoemde teksten in Ef/Gal 3:

Uw God zal Ik zijn!

Abraham: een man met een bijzondere positie in de heilsgeschiedenis. Maar klaarblijkelijk niet enkel door bijv moslims anders beschouwd, maar zelfs door christenen onderling. Een opmerking in de discussie over kerk en Israël deed me weer denken aan een eerdere discussie over de waarde van de zegeningen van Abraham, waaruit bovenstaande citaten.

Het leek me goed om dit eens naar voren te halen buiten de lopende topics, zodat een en ander on-topic blijven kan. Misschien een idee om deze topic te zien als een start om eens naar de waarde van de aartsvaders voor ons heden ten dage te kijken.

Ik merk wel in hoeverre er reactie komt om te zien of er voor een dergelijk topic warmgelopen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Abraham naast zijn eigen persoon, ons als eerst heeft laten zien wat offeren voor G-d is.

Dat de bereidwilligheid voor het (op)offeren van iets voor de Heer al genoeg is voor G-d's gunst.

Dit bereid zijn tot offeren heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het bijbelse Jodendom, en is als een soort wedergunst teruggekeerd in het Christendom.

De Vader die liet zien dat ware liefde bestaat uit het opofferen voor een ander, en met zijn opoffering liet zien hoeveel Hij van ons houdt.

Zo heb je dus het belangrijke voorbeeldstellende gevraagde offer van Abraham, waarbij G-d hem stopte omdat Hij de bereidwilligheid van Abraham al genoeg vond, en Hij natuurlijk niet echt vroeg een leven van een mens te nemen in zijn naam.

Maar waar Hij zelf wel zo ver ging om een leven te nemen in opoffering voor zijn liefde voor de mensheid.

Daarnaast is Abraham natuurlijk ook stamvader van het Joodse volk, voorvader van Christus, en is hij rijkelijk gezegend :-)

Speelt ook geen onbelangrijke rol.

Shalom

Seth.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 07 januari 2007 01:01:50 schreef HenkG het volgende:

Abraham: een man met een bijzondere positie in de heilsgeschiedenis. Maar klaarblijkelijk niet enkel door bijv moslims anders beschouwd, maar zelfs door christenen onderling. Een opmerking in de discussie over kerk en Israël deed me weer denken aan een eerdere discussie over de waarde van de zegeningen van Abraham, waaruit bovenstaande citaten.

Dag Henk,

Een moslim ( beter gezegd: de Koran ) ziet Abraham HETZELFDE als ons Oude Testament:

Soera 3: 84 (78)

Zeg:

Wij geloven aan G’d

en wat op ons is nedergezonden

en wat nedergezonden is

op Abraham en Ismaël

en Isaak en Jakob en de Stamvaders

en wat gegeven is aan Mozes en Jezus

en de profeten vanwege hun Heer. ( Abraham, Ismaël, Isaak, Jakob, de zonen van Jakob, Mozes en Jezus )

Wij maken geen onderscheid

tussen één van hen ( tussen één van de profeten )

en wij zijn aan Hem ( G'd ) overgegeven.

De Koran erkent dus de waarde van de zegeningen van Abraham. worshippy.gif

Ons Oude Testament zegt over aartsvader Abraham o.a. het volgende:

Gen 14

17 Toen Abram na zijn overwinning op Kedorlaomer en de andere koningen terugkeerde, kwam de koning van Sodom hem tegemoet in de Sawevallei, de Koningsvallei. 18 En Melchisedek, de koning van Salem, liet brood en wijn brengen. Hij was een priester van God, de Allerhoogste, 19 en sprak een zegen over Abram uit:

‘Gezegend zij Abram door God, de Allerhoogste,

schepper van hemel en aarde.

20 Gezegend zij God, de Allerhoogste:

uw vijanden leverde hij aan u uit.’

Salem: shalem, betekent: peace: vrede. Melchisedek is dus de Koning van de Vrede. smile.gif

( de meeste joodse commentatoren zijn het erover eens dat hier Jeruzalem bedoeld wordt )

Melchisedek is dan dus Koning van ( het hemelse? ) Jeruzalem. flower.gif

Gen 15

1 Enige tijd later richtte de HEER zich tot Abram in een visioen: ‘Wees niet bang, Abram: ikzelf zal jou als een schild beschermen. Je loon zal vorstelijk zijn.’

5 Daarop leidde hij Abram naar buiten. ‘Kijk eens naar de hemel,’ zei hij, ‘en tel de sterren, als je dat kunt.’ En hij verzekerde hem: ‘Zo zal het ook zijn met jouw nakomelingen.’

8 ‘HEER, mijn God,’ antwoordde Abram, ‘hoe kan ik er zeker van zijn dat ik het in bezit zal krijgen?’ 9 ‘Haal een driejarige koe,’ zei de HEER, ‘een driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge gewone duif.’ 10 Abram haalde al deze dieren, sneed ze middendoor en legde de twee helften van elk dier tegenover elkaar. Alleen de vogels sneed hij niet door. 11 Er kwamen gieren op de kadavers af, maar Abram joeg ze weg.

17 Toen de zon ondergegaan was en het helemaal donker was geworden, was daar plotseling een oven waar rook uit kwam, en een brandende fakkel die tussen de dierhelften door ging. 18 Die dag sloot de HEER een verbond met Abram. ‘Dit land,’ zei hij, ‘geef ik aan jouw nakomelingen, van de rivier van Egypte tot aan de grote rivier, de Eufraat: 19 het gebied van de Kenieten, Kenizzieten en Kadmonieten, 20 de Hethieten, Perizzieten en Refaïeten, 21 de Amorieten, Kanaänieten, Girgasieten en Jebusieten.’

Verbond tussen God en Abram

17

1 Toen Abram negenennegentig jaar was, verscheen de HEER aan hem en zei: ‘Ik ben God, de Ontzagwekkende. Leef in verbondenheid met mij, leid een onberispelijk leven. 2 Ik wil met jou een verbond aangaan en ik zal je veel, heel veel nakomelingen geven.’ 3 Abram boog zich diep neer en God sprak: 4 ‘Ik doe jou deze belofte: je zult de stamvader worden van een menigte volken. 5 Je zult voortaan niet meer Abram heten maar Abraham, want ik maak je de vader van vele volken. 6 Ik zal je bijzonder vruchtbaar maken. Er zullen veel volken uit je voortkomen en onder je nazaten zullen koningen zijn. 7 Ik sluit een verbond met jou en met je nakomelingen, met alle komende generaties, EEN EEUWIGDUREND verbond: ik zal jouw God zijn en die van je nakomelingen. 8 Heel Kanaän, het land waar je nu als vreemdeling woont, zal ik jou en je nakomelingen voor altijd in bezit geven, en ik zal hun God zijn.’

G’d sluit een EEUWIGDUREND verbond met Abraham ( dat is dus inclusief besnijdenis ) . smile.gif

Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. 11 Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie. 12 In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is. Dit geldt niet alleen voor wie tot je eigen volk behoort maar ook voor jullie slaven, of ze nu bij jullie geboren zijn of van vreemdelingen zijn gekocht; 13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam.

Ook Stefanus getuigt hier van:

Hand 7

8 God sloot met Abraham het verbond van de besnijdenis, en daarom besneed Abraham zijn zoon Isaak, acht dagen na diens geboorte, en Isaak deed hetzelfde met Jakob, en Jakob met de twaalf stamvaders.

En ook Jezus schaft de wet ( met o.a. besnijdenis ) NIET af. rofl.gif

Dus hebben we hier nu VIER getuigenissen: G’d in het Oude Testament, Jezus, Stefanus en de Koran. En Allen getuigen dat het Oude Testament ( o.a. besnijdenis ) nog steeds waar is!

En dan gebeurt het ONVOORSTELBARE: er komt iemand genaamd Paulus en die veegt met enkele pennestreken het EEUWIGE VERBOND van G’d met Abraham, van tafel!

Maar wie van G’d houdt, stappe nu naar voren! party.gif

Shalom, Pier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm ik weet niet of dit hier iets bij gaat dragen hahapuh2.gif Maar ik las gisteren in het boekd "de wereld volgens God" en het ging daar over Abraham die zijn zoon ging offeren omdat God dat vroeg

nu...

Ik zou dat dus nooit doen, ook al zou God het vragen ik zou daar gewoon onmogelijk tot in staat zijn

ook vind ik het raar dat God daarna zegt : oh ok pak dan die ram(of ander dier wat daar was)

want waarom heeft God uberhaubt een offer nodig?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:32:27 schreef Ann het volgende:

Hmm ik weet niet of dit hier iets bij gaat dragen haha
puh2.gif
Maar ik las gisteren in het boekd "de wereld volgens God" en het ging daar over Abraham die zijn zoon ging offeren omdat God dat vroeg

nu...

Ik zou dat dus nooit doen, ook al zou God het vragen ik zou daar gewoon onmogelijk tot in staat zijn

ook vind ik het raar dat God daarna zegt : oh ok pak dan die ram(of ander dier wat daar was)

want waarom heeft God uberhaubt een offer nodig?

uhm, God vroeg meen ik aan hem te offeren wat Abraham het dierbaarst was... en dat was dus zijn zoon... dus dat ging niet over zonen offeren en dat dan maar terug te nemen, maar om te zien voor God hoeveel Abraham voor Hem overhad... zijn eigen zoon dus... na dat gezien te hebben was het offer zelf niet nodig, het ging enkel over de overgave aan God...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:41:01 schreef lina het volgende:

[...]

uhm, God vroeg meen ik aan hem te offeren wat Abraham het dierbaarst was... en dat was dus zijn zoon... dus dat ging niet over zonen offeren en dat dan maar terug te nemen, maar om te zien voor God hoeveel Abraham voor Hem overhad... zijn eigen zoon dus... na dat gezien te hebben was het offer zelf niet nodig, het ging enkel over de overgave aan God...

jawel want daarna moest een stier of ram ofzo geofferd worden i.p.v de zoon van Abraham (wat zowiezo al niet ging doorgaan)

ik weet wel dat God dat wou zien bij Abraham, maar dat weet hij toch zelf? Hij kent ieder mens toch door en door? maarja dit is nog heel onduidelijk allemaal

ik weet alleen dat ik niemand zou offeren , ook geen dier, ik zou daartoe gewoon niet in staat zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 12:46:46 schreef Ann het volgende:

[...]

jawel want daarna moest een stier of ram ofzo geofferd worden i.p.v de zoon van Abraham (wat zowiezo al niet ging doorgaan)

ik weet wel dat God dat wou zien bij Abraham, maar dat weet hij toch zelf? Hij kent ieder mens toch door en door? maarja dit is nog heel onduidelijk allemaal

ik weet alleen dat ik niemand zou offeren , ook geen dier, ik zou daartoe gewoon niet in staat zijn

als Hij iedereen door en door kende en weten al genoeg was, hoefden we niet eens te leven (want dan zou Hij gewoon onze zielen zien en kennen, en was er geen aards bestaan nodig). Hieruit kun je opmaken dat handelingen, dingen doen, gewoon leven, wel ertoe doen en gewild zijn door God. Ik denk niet dat het dierenoffer er dan nog was om God tevreden te stellen, dat was Hij toch al, maar als een viering van de band tussen God en in dit geval Abraham (en zijn zoon). Onze God is niet een heidense God die tevreden gesteld moet worden met goederen en offers, maar een waarin het gaat om de geestelijke band. Offers e.d. zijn maar een uiterlijk en bijkomstig vertoon (het branden van kaarsen, of een feestmaal, zouden ook zo gezien kunnen worden, denk ik... offers waren normaal in vroegere tijden, en in sommige soort stammen en bevolkingen in de wereld nog steeds... natuurlijk zou het voor ons nu lastig kunnen zijn een dier te slachten...).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Pier schreef op woensdag 10-01-2007 om 12:27:52:

[...]

En dan gebeurt het ONVOORSTELBARE: er komt iemand genaamd Paulus en die veegt met enkele pennestreken het EEUWIGE VERBOND van G’d met Abraham, van tafel!

Vooral dit punt is dus waar ik me ook in de eerstgenoemde quote in de openingspost over verbaasd heb. Paulus maakt namelijk geenszins het eeuwige verbond met Abraham stuk. Ik heb het in elk geval nog nooit ontdekt in de Bijbel. Juist het tegenovergestelde ontdek ik, bijvoorbeeld in de brief aan de Romeinen die heel sterk op deze materie ingaat. God heeft het verbond een extra dimensie willen geven door niet enkel de vleselijke nakomelingen van Abraham tot dat verbond toe te laten, maar ook anderen. Zo is meteen duidelijk dat de zegen van Abraham niet zomaar een aardse zegen is, maar een geestelijke werkelijkheid:

Quote:
Genesis 22

18 In uw zaad zullen alle volken der aarde worden gezegend, Omdat gij naar mijn stem hebt gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 21:13:09 schreef HenkG het volgende:

[...]

Vooral dit punt is dus waar ik me ook in de eerstgenoemde quote in de openingspost over verbaasd heb. Paulus maakt namelijk geenszins het eeuwige verbond met Abraham stuk. Ik heb het in elk geval nog nooit ontdekt in de Bijbel. Juist het tegenovergestelde ontdek ik, bijvoorbeeld in de brief aan de Romeinen die heel sterk op deze materie ingaat. God heeft het verbond een extra dimensie willen geven door niet enkel de vleselijke nakomelingen van Abraham tot dat verbond toe te laten, maar ook anderen. Zo is meteen duidelijk dat de zegen van Abraham niet zomaar een aardse zegen is, maar een geestelijke werkelijkheid:

[...]

Henk,

Als Paulus de joodse besnijdenis afschaft, ontluistert hij het verbond van Abraham. Stukmaken kan inderdaad niet, want wat G’d heeft ingesteld, kan NIEMAND wijzigen.

Dewariem ( deu ) 13:1

Wanneer onder u een profeet optreedt of iemand, die dromen heeft, en hij u een teken of een wonder aankondigt, en het teken of het wonder komt, waarover hij u gesproken heeft met de woorden: laten wij andere goden achterna lopen, die gij niet gekend hebt, en laten wij hen dienen – dan zult gij naar de woorden van die profeet of van die dromer niet luisteren; want de HERE, uw God, STELT U OP DE PROEF om te weten, of gij de HERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel. De HERE, uw God, zult gij volgen, Hem vrezen, zijn geboden houden en naar zijn stem luisteren: Hem zult gij dienen en aanhangen.

Het joodse volk wordt hier zeer dringend door G’d gewaarschuwd: laat je NOOIT (ver)leiden door tekenen en wonderen om iets van G’ds richtlijnen overboord te gooien. Is de lucht morgen helemaal roze? Prachtig, geniet er van, maar ga het niet als een teken zien om varkensvlees te mogen eten, of de besnijdenis de deur uit te doen. party.gif

Bamidbar ( num ) 23

23 want er bestaat geen bezwering tegen Jakob, noch waarzeggerij tegen Israël.

Wat er ook geformuleerd wordt tegen G’ds volk, het zal stro blijken te zijn, lucht en leegte.smile.gif

En ‘geboden’ is een verkeerd woord, want alles waar het joodse volk haar aan houdt, dat is hen door G’d AANgeboden, het zijn (voordeel)aanbiedingen van G’d. flower.gif Besluit iemand bijvoorbeeld om geen varkensvlees te eten, dan wordt dat door G’d ONMIDDELLIJK beloond met voordelen, bijzondere dingen voor jou, en voor jou alleen, voor NIEMAND anders. Het ‘probleem’ is alleen: G’d is Liefde. En echte liefde, dus zeker die van G’d, werkt NOOIT verstikkend. Dus moet je Zijn Aandacht zien in ‘kleine’ dingen, het zijn de kleine dingen die het doen. Maar mensen willen altijd groots en spectaculair, dus letten ze niet op wanneer G’d 'kleine' dingen doet. Als ik moeilijk zit, is al vaak gebeurd, dan kom ik soms iemand tegen die even extra vriendelijk doet, en hup, ik ben er weer! En sinds ik zo weinig mogelijk varkensvlees eet, is dat alleen maar toegenomen, het aantal van dit soort 'kleinigheden' groeit!

Het christendom, is steeds meer mijn beleving, heeft in de loop der eeuwen de waarheid helemaal verdraaid. Kijk eens wat ik vanmorgen lees:

Derde rede van Elihu: Gerechtigheid baat wel de mens, maar niet God

Job 35

5 Aanschouw de hemel en zie,

geef acht op de wolken, hoog boven u;

6 indien gij zondigt, wat doet gij Hem daarmee aan?

Al zijn uw overtredingen vele, wat maakt gij Hem daarmee?

7 Indien gij rechtvaardig zijt, wat geeft gij Hem daarmee?

Of wat kan Hij uit uw hand ontvangen?

8 Uw goddeloosheid raakt slechts een mens als gij,

en uw gerechtigheid een mensenkind.

Deze waarheid heb ik nog nooit van het christendom gehoord. boosrood.gif

Ons doen en laten kunnen wij G’d dus NIETS mee geven, want Hij is nu juist de Schepper van ons doen en laten en van al wat er is. Wie de bal kaatst, kan Hem terugverwachten: als wij SLECHT om ons heen regeren, dan slaat Hij steeds de bal slechter terug, en dat doet pijn. Op het laatst komt er zelfs geen bal meer terug. Voor G’d is er dan geen bal meer aan, Hij heeft Zich teruggetrokken.

En Paulus is een imitator, en een verdraaid goede, met de nadruk op: verdraaid. Want hij gebruikt allerlei teksten uit het Oude Testament en weeft die dan in zijn eigen:

Gal 1

8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt!

Dit lijkt dus heel sterk op wat ik net aanhaalde uit het Oude Testament: G’d die Zijn volk waarschuwt om nooit achter een wonder aan te lopen. Paulus stelt nu zichzelf boven G’d: hij weet het beter! Er is maar 1 juiste uitleg van ons Oude Testament en dat is de uitleg van Paulus. Maar dit is dus gewoon niet waar, een pertinente leugen.

Kijk eens wat Paulus hier uitkraamt:

2 Kor 3

Indien nu de bediening des doods, met letters op stenen gegrift, gepaard ging met zulk een heerlijkheid, dat de kinderen Israëls de blik niet op het aangezicht van Mozes konden vestigen om de heerlijkheid van zijn aangezicht, die toch verdwijnen moest, 8 hoe zal niet nog meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?

De stenen tafelen, door G’d Zelf vervaardigd:

Sjemot ( ex ) 31

18 En Hij gaf aan Mozes, toen Hij geëindigd had met hem te spreken op de berg Sinai, de twee tafelen der getuigenis, tafelen van steen, beschreven door de vinger Gods.

De Tafelen met G’ds Woorden te Leven, worden dus door Paulus geclassificeerd als: een bediening des doods, want de Geest van Paulus gaat het veel beter doen, de heerlijkheid die dat teweeg zal brengen, nou dat heeft nog nooit iemand gezien of meegemaakt.

En dat klopt als een zwerende vinger. bloos.gif

In de afgelopen eeuwen ligt het ONGELIJK van Paulus: alleen maar leed en ellende wat deze wereld overkomen is. Joodse mensen en vele andersdenkenden ( Indianen, Ierse mensen, katharen, gekleurde mensen enz. ) zijn het zwijgen opgelegd op de meest gruwelijke manieren.

Dus Henk, het voorgaande en onze geschiedenis overwegende: wie geef jij nu gelijk: G’d of Paulus?

Of wil je nog tweeduizend jaar demonstratie van wat het Paulinisch denken NIET vermag?

Shalom, Pier.

NaSchrift:

Voor de mensen die meelezen: besnijdenis, geen varkensvlees eten etc. zijn dus joodse geboden, alleen voor het joodse volk. De buitenstaander ( vreemdeling ) hoeft hier dus NIETS mee te doen. Maar wie uit liefde voor G’d toch bepaalde zaken wil doen of nalaten, daar heeft G’d, denk ik, niets op tegen. Volg hierbij wel je eigen hart en laat je NOOIT iets voorschrijven, het moet altijd 100% je eigen keus en overweging zijn.

Of ik mijzelf laat besnijden, ben ik over aan het nadenken, mocht ik het gaan doen, dan laat ik dat hier zeker weten. smile.gif

geboden: mitsvah: c) commandment (of code of wisdom) party.gif

Dus de sleutel ligt in onszelf: indien iemand de deur van zijn of haar hart opent...

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Wet, zo je wilt de tafelen, zullen nooit leiden tot onze gerechtigheid. Zodoende noemt Paulus het leven onder de Wet als zodanig een bediening des doods. Het gaat niet om het naleven van een wet, maar het aangaan van een relatie met God. Dat is de bediening des levens. Het gaat er dus om wat je emt die wet doet. Elders in de Bijbel wordt gesproken dat God de woorden der wet in ons hart gegrift heeft. Daar moeten de woorden vastigheid vinden, anders is het niets waard!

Quote:
Spreuken 7

1 ¶ Mijn zoon, neem mijn woorden in acht, En neem mijn wenken ter harte;

2 Onderhoud mijn geboden, opdat ge moogt leven, Let op mijn wenken als op de appel van uw oog.

3 Leg ze als een band om uw vingers, Schrijf ze op de tafel van uw hart

Paulus kraamt dus niet zomaar wat uit. Daarbij trouwens aangetekend dat een dergelijk uitdrukking wel erg denigrerend is.

En dat wij als zondige mensen er een zooitje van maken, ja dat klopt. Maar ligt dat aan Paulus of God? Want tot een dergelijke uitspraak wil je me blijkbaar uitlokken.... Sorry Pier, daar leen ik me niet voor. Temeer niet omdat ik geloof dat God gelijk heeft en mede vanuit bovenstaande geloof ik ook dat Paulus als dienstknecht van Hem ook woorden van Hem spreekt in zijn lessen aan ons. En die levenslessen voor een gezonde relatie met God, die neem ik van harte aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 00:34:30 schreef HenkG het volgende:

De Wet, zo je wilt de tafelen, zullen nooit leiden tot onze gerechtigheid.

1e weerlegging

Job 35 had ik al aangehaald: gerechtigheid baat wél de mens, maar niet G’d. Dus is de wet er puur voor de MENS, voor zijn of haar welzijn en voor het welzijn van de wereld. Een stuk gereedschap om jezelf en de wereld mee te bewerken.

2e weerlegging

De wet bevat Mitsvah: in het christendom altijd vertaald met: geboden. Fout. Het is een code van Wijsheid. En een kind kan zien dat dit klopt: onze oceanen worden leeggevist, omdat men zich niet conformeert aan: eet alleen vis met vinnen en schubben. Een waarheid als een KOE, maar zal ooit 1 christen dit willen toegeven?

Zelfde soort redenering kunnen we voor varkensvlees en besnijdenis gaan houden. Wetenschappelijk aangetoonde voordelen, maar niemand hier die dat wil belijden.

Quote:
Zodoende noemt Paulus het leven onder de Wet als zodanig een bediening des doods.

Het leven onder Paulus is een bediening des doods gebleken, het BEWIJS ligt in onze geschiedenis. Zijn voorspelde vruchten van de Geest zijn er NOOIT geweest. Wijs mij de jaren van vreugde en blijdschap, van menselijkheid en mededogen, eens aan.

Quote:
Het gaat niet om het naleven van een wet, maar het aangaan van een relatie met God. Dat is de bediening des levens. Het gaat er dus om wat je emt die wet doet. Elders in de Bijbel wordt gesproken dat God de woorden der wet in ons hart gegrift heeft. Daar moeten de woorden vastigheid vinden, anders is het niets waard!

Zelfde vraag: wijs ons de bediening des levens eens aan, kom met historische vruchten.

Quote:
Paulus kraamt dus niet zomaar wat uit. Daarbij trouwens aangetekend dat een dergelijk uitdrukking wel erg denigrerend is.

En wat Paulus met ZIJN woorden teweegbracht dan? Paulus haalt de joodse rituelen en wetten onderuit en verklaart daarmee de jacht op het joodse volk voor geopend.

Quote:
En dat wij als zondige mensen er een zooitje van maken, ja dat klopt. Maar ligt dat aan Paulus of God? Want tot een dergelijke uitspraak wil je me blijkbaar uitlokken.... Sorry Pier, daar leen ik me niet voor. Temeer niet omdat ik geloof dat God gelijk heeft en mede vanuit bovenstaande geloof ik ook dat Paulus als dienstknecht van Hem ook woorden van Hem spreekt in zijn lessen aan ons. En die levenslessen voor een gezonde relatie met God, die neem ik van harte aan!

Je kunt niet twee heren dienen Henk, als Paulus gelijk heeft dan is vrijwel alles van het Oude Testament achterhaald. Maar als G’d gelijk heeft, dan staat deze wereld nog wat te wachten.

En dan nog maar een keer: kijk met onbevooroordeeld hart in onze geschiedenis, daar kun je met eigen ogen zien Wie er nu gelijk heeft.

Oan’t moarn! smile.gif

Shalom, Pier.

NaSchrift:

En Paulus spreekt ook met DUBBELE tong:

Rom 12

14 Zegent wie u vervolgen, zegent en vervloekt niet.

Maar dan op andere plaatsen:

1 Kor 16: 22 Indien iemand de Here niet liefheeft, hij zij vervloekt. Maranata!

Gal 1: 8 Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, een evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt! 9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

9 Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik thans nog eens: indien iemand u een evangelie predikt, afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!

Het moge duidelijk zijn: Paulus heeft tenminste 1 vrucht voortgebracht: VLOEKEN.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je maakt een tegenstelling die er niet is. Paulus gooit niets overboord, net zo min als Jezus dat heeft gedaan. Er is dus echt geen sprake van twee heren.

Dat er wellicht weinig bediening des levens zichtbaar is, dat klopt. Maar dat heeft er niet mee te maken dat die bediening, die volledig uit God is, verkeerd is. Het heeft met de zwakte van de mens te maken, zoals je zelf ook al constateert met je voorbeelden.

De leefregels (geboden is inderdaad een niet geheel handige vertaling, al is het alleen al door de negatieve bijklank die de term heeft) zoals je ze noemt in de voorbeelden worden geenszins afgewezen door de term bediening des doods. Die term geeft enkel aan, ik heb het al eerder genoemd, dat een set met regels, hoe wijs ook, niet de gerechtigheid (of het leven) zelf brengt. Het is een instrument om het te leren kennen en zo naar God toe te groeien.

God schenkt ons gerechtigheid en niemand anders! Daarvoor heeft hij leefregels gegeven. En ja, die worden door mensen overtreden, waardoor we met zijn allen als mensheid ons welzijn nadelig beïnvloeden. Maar wat een genadig God dat we toch steeds weer bij Hem terug mogen keren!

Dat is de blijde boodschap waarmee God tot ons komt door Jezus, van wie Paulus een dienaar geworden is. Jezus heeft de weg naar God weer geopend, waar de mens, zie ook de geschiedenis van het OT, deze weg steeds weer ontloopt en voor zichzelf af wil sluiten. Is daarmee het OT een bediening des doods? Neen! Waarom dan ineens wel als het om Paulus gaat. De mensen hebben voor en na Paulus nog net zoveel moeite om zich aan God en Zijn leefregels te conformeren.

Maar de vruchten van de Geest worden nog steeds ervaren door vele mensen die een relatie met God hebben mogen krijgen. Er zijn in de hele wereldgeschiedenis vele mensen geweest met mededogen, velen met vreugde over zovele dingen. Je kunt denken aan namen als moeder Teresa, Martin Luther King, William Booth en Nelson Mandela, om er maar een paar te noemen, maar er zijn er nog velen meer die het meer in de anonimiteit doen, althans meer in eigen kleinere kring. Ook dat is wereldgeschiedenis.

Dan je opmerking over de dubbele tong. Allereerst moet ik je teleurstellen, want Paulus heeft het vervloeken niet uitgevonden. Lees het OT er nog eens rustig op na. Verder is het wat al te makkelijk om enkel even op de Nederlandse woorden te letten die ergens staan zonder op de betekenis te letten die duidelijker wordt als je de herkomst van het woord zoekt.

Zo is er anathema.

Quote:
1) iets dat opzij gelegd is om bewaard te worden

1a) vooral, een offer op grond van een belofte, dat na aan de god te zijn toegewijd op de muren of pilaren van een tempel gehangen werd, of op een duidelijk zichtbare plaats gelegd werd

2) iets dat aan God toegewijd is, in de verwachting bevrijd te worden, en indien het een dier betreft, om geslacht te worden; derhalve iets of iemand tot vernietiging bestemd

2a) een vervloeking

2b) een vervloekt mens, gedoemd tot de diepste smarten

Kortom: uitbanning. (oa Gal 1)

En er is katara

Quote:
1) onheilswens; vloek; vervloeking

Ofwel: verwensing. (oa Rom 12)

Totaal verschillende woorden dus, waardoor je appels met aardappels vergelijkt in jouw suggestie.

Ik hoop dat je je heel erg kwetsende opmerkingen indimt, want je gaat nogal tekeer, hetgeen wel een voorbeeld is hoe makkelijk een mens die God wil dienen en Gods Geest in Zich wil laten wonen toch datgene doet wat hij niet wil. En dan raak je de kern van het evangelie dat Paulus verkondigt:

1 ondanks dat een mens in al zijn oprechtheid God wil dienen, brengt hij er weinig van terecht;

2 God is in Jezus naar ons toegekomen om ons van dit juk te bevrijden en wil dit in ons bevestigen door de inwoning van Zijn Geest.

Zo mogen we ondanks allerlei tegenslagen als mensen met hoop en vooruitzicht in het leven staan, net als de Israëlieten uit het OT. God geeft uitzicht voor iedereen! Hij alleen kan ons tot ons doel geleiden, daar kan geen regeltje tegenop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Henk,

Laten we eens to the point gaan:

Onze oceanen worden leeggevist: lees leeggeschraapt, omdat de wereld zich niet conformeert aan: eet alleen vis met vinnen en schubben, een Oud Testamentisch standpunt.

Oorzaak: alle Oud Testamentische leefregels zijn vervangen door:

Handelingen 15

28 Want het heeft de heilige Geest en ons goed gedacht, u verder geen last op te leggen dan dit noodzakelijke: 29 onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen. Vaart wel!

En onze tijd met bijna lege oceanen laat zien dat dit dus een VERGISSING was, is toch zonneklaar?

Ook de Koran slaat hier dus de plank MIS:

Soera 2, 173 ( 168 )

Hij heeft slechts voor u verboden gemaakt

het verstorvene, bloed, zwijnevlees

en wat geslacht is met een aanroep

die niet tot God was

maar wie door nood gedwongen was

zonder het te begeren

en zonder te overtreden

voor hem is het geen zonde.

God is waarlijk vergevend en barmhartig.

Want het ORGINEEL is:

9 Alles wat in het water leeft, in de zee of in de rivieren, en vinnen en schubben heeft, mag je eten. 10 Maar alle KLEINE en GROTE waterdieren zonder vinnen of schubben gelden voor jullie als oneetbaar. 11 Je mag er niet van eten; ook hun kadavers moet je als WEERZINWEKKEND beschouwen. 12 Alle waterdieren zonder vinnen en schubben gelden voor jullie als ONEETBAAR.

Spreek ik hier nu de Waarheid of niet Henk?

En kijk eerst naar de (dik)huidige wereld voor je antwoord.

Shalom, Pier.

* Spreuk van de dag: met openhaardhout voor een dichte deur komen… sleepey.gif

Samengevoegde post 13-1-2007 12:03:58:

Wajiekra 11 ( leviticus ) i.v.m. de gewenste vinnen en schubben stuutje.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij hoor je nergens zeggen dat ik niet bezorgd ben om de visstand e.d. Ik heb juist al erkend dat hiermee inderdaad een gezonde regel van God teniet gedaan wordt. Maar je stelling als zou Paulus deze gezonde leefregels overboord gooien, kan ik niet beamen. De tekst in Handelingen is geen totaalbeeld van een veranderde wet, maar geeft omtrent een bepaald aspect een toepassing weer.

Dat je het niet eens bent met hoe het eraan toegaat in de wereld is prima, want daarin vinden we elkaar. Maar dat je dit meent te moeten afschuiven op Paulus danwel de christenen, dat raakt kant noch wal. De praktijk van alledag is echt niet het gevolg van een uitspraak van Paulus als je zijn woorden al zo wilt interpreteren zoals jij dat meent te moeten doen. De gevallen mensheid overtreedt al vanaf Genesis 3 de leefregels van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 13 januari 2007 14:11:15 schreef HenkG het volgende:

Mij hoor je nergens zeggen dat ik niet bezorgd ben om de visstand e.d. Ik heb juist al erkend dat hiermee inderdaad een gezonde regel van God teniet gedaan wordt.

Henk, U erkent dat hiermee een gezonde leefregel van G’d tenietgedaan wordt.

Prima, goed zo!

Dan nu even verder redeneren: welke Boeken doen deze leefregel teniet?

Juist!

De Koran en het Nieuwe Testament.

Namen van personen zijn nu niet belangrijk meer: de oorzaak ligt in deze twee Boeken.

Eeuwenlang zijn er gezonde principes uit het Oude Testament overboord gezet.

Een zeer zware miskleun, en dat is een understatement, want onze aarde had er stukken beter voor kunnen staan.

Ook de besnijdenis is van de baan: niet meer nodig volgens het Nieuwe Testament.

Hoe gaan we dit oplossen Henk?

Gewoon maar door gaan met kerkje spelen en net doen of onze neus bloedt?

Shalom, Pier.

Nadenkertje: de Hoofdpersoon van het N.T. heeft niets van de Schrift ( Oude Testament ) afgeschaft.

Eyeopener?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De leefregel wordt door geen enkel boek teniet gedaan. Het zijn de mensen die in hun praktijk van alledag de regel teniet doen. Een boek kan niets teniet doen, een mens destemeer! Daarom had onze aarde er inderdaad veel beter voor kunnen staan, hetgeen, ik herhaal het nog maar eens al geldt vanaf Genesis 3.

Met Jezus is verder een verbondsvernieuwing opgetreden. De doop die in die tijd reeds intrede had gedaan is ter onderscheiding ingevoerd als teken van die verbondsvernieuwing.

En kerkje spelen doen we niet. Er wordt door mensen waarlijk gezocht naar de relatie die God JHWH met ons wil aangaan. Dat is voor mij de richtlijn. De kerk is mijn hart, de eredienst mijn leven. Zo sta ik in het leven vanuit Zijn Woord!

Je erg negatieve houding staat me zodanig tegen dat ik verder de boel maar laat rusten. Ik wens je Gods shalom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 22:01:17 schreef HenkG het volgende:

De leefregel wordt door geen enkel boek teniet gedaan. Het zijn de mensen die in hun praktijk van alledag de regel teniet doen. Een boek kan niets teniet doen, een mens destemeer!

Dit is een onwaarheid Henk,

Volgens Het Boek: het Nieuwe Testament heeft het niet eten van varkensvlees, besnijdenis, koosjere vis eten, enzovoort, geen zin: is afgeschaft.

Dus kan een Boek wel degelijk meningen teniet doen.

Maar dit kan onmogelijk gelden voor het joodse volk Henk:

Beresjiet ( gen ) 17

7 Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een G’d te zijn.

En de Praktische Handeling die daarbij hoort: smile.gif

10 Dit is mijn verbond, dat gij zult houden tussen Mij en u en uw nageslacht: dat bij u al wat mannelijk is besneden worde; 11 gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij en u.

13 Wie in uw huis geboren is en wie door u voor geld gekocht is, moet voorzeker besneden worden; zo zal mijn verbond in uw vlees zijn tot een eeuwig verbond.

De besnijdenis: een eeuwig symbool tussen G’d en de ( joodse ) mens. stuutje.gif

Voor mijzelf ben ik hier nog niet helemaal uit, maar mijn hart en gevoel gaan steeds meer richting besnijdenis.

Sorry, dat ik tegelijkertijd ook de kerk wil aanvallen, dat had ook best zonder die opmerkingen gekund, waarvoor dus excuus. worshippy.gif

Het was fijn om met jou van gedachten te wisselen en wat mij betreft: no hard feelings.

Baruch haSjem, gezegend zij de Naam.

Shalom to the Universe, Pier.

link

De Naam, haSjem, verwijst dus naar de barmhartigheid van God en naar Zijn eeuwigheid. Op die manier kom je de naam ook op straat tegen. Nogal eens antwoord iemand op de vraag hoe het met hem gaat met ‘baruch haSjem’, gezegend zij de Naam. Daaruit spreekt dankbaarheid en afhankelijkheid van de Barmhartige.

De nabijheid die uit de Naam spreekt neemt niet weg dat de onuitspreekbare Naam ook aangeeft dat Hij ver verheven is boven de mensheid. Hij kan niet worden ingezet in onze plannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid