Spring naar bijdragen

Bruiloft Jehova getuigen


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Allen,

Ik heb gehoord dat je als niet Jehova getuige, niet de bruiloft van een familielid mag bijwonen.

Mijn zus gaat dit jaar trouwen. Zij en haar aanstaande man hebben het Jehova geloof. De rest van de familieleden hebben hun eigen geloof.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over bruiloften van Jehova getuigen en bovenstaande vraag?

Alvast bedankt,

Live

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 06 januari 2007 18:04:55 schreef Live het volgende:

Allen,

Ik heb gehoord dat je als niet Jehova getuige, niet de bruiloft van een familielid mag bijwonen.

Mijn zus gaat dit jaar trouwen. Zij en haar aanstaande man hebben het Jehova geloof. De rest van de familieleden hebben hun eigen geloof.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over bruiloften van Jehova getuigen en bovenstaande vraag?

Alvast bedankt,

Live

Ikzelf ben een Getuige van Jehovah.Als 'niet-Getuige' kan je zekers en vast een bruiloft bijwonen van Jehovah's Getuigen.

Hoe meer zielen hoe meer vreugde! smile.gif

Vorig jaar heb ik nog het genoegen mogen smaken aanwezig te zijn op zo'n bruiloft.

De Koninkrijkzaal zat 'nok vol' ook met 'niet-Jehovah's Getuigen'.Idem voor de huwelijks receptie en het feest 's avonds.

Lekker veel gedanst trouwens. puh2.gif

Veel groeten aan je zus en haar aanstaande man!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Aime,

Heel erg bedankt voor je reactie. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over hoe jullie een huwelijk vieren?

Trouwen jullie eerst in het gemeente huis en daarna in de "kerk"(weet niet hoe jullie De Koninkrijkzaal noemen)?

Mijn zus had het over zo'n 200 gasten! Is dat normaal?? Wij houden het meestal bij zo'n 100 a 125 mensen.

Kom misschien een beetje nieuwsgierig over maar heb er echt geen kaas van gegeten hahaha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:38:17 schreef Live het volgende:

Aime,

Heel erg bedankt voor je reactie. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over hoe jullie een huwelijk vieren?

Trouwen jullie eerst in het gemeente huis en daarna in de "kerk&quot
cry.gif
weet niet hoe jullie De Koninkrijkzaal noemen)?

Mijn zus had het over zo'n 200 gasten! Is dat normaal?? Wij houden het meestal bij zo'n 100 a 125 mensen.

Kom misschien een beetje nieuwsgierig over maar heb er echt geen kaas van gegeten hahaha.

Ik moet nu direct weg ,naar de vergadering.Ik zal vanavond nog proberen te antwoorden rond 22:30 h.

Trot straks! Doei

Samengevoegde post 06-1-2007 22:57:40:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:38:17 schreef Live het volgende:

Aime,

Heel erg bedankt voor je reactie. Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over hoe jullie een huwelijk vieren?

Trouwen jullie eerst in het gemeente huis en daarna in de "kerk&quot
cry.gif
weet niet hoe jullie De Koninkrijkzaal noemen)?

Mijn zus had het over zo'n 200 gasten! Is dat normaal?? Wij houden het meestal bij zo'n 100 a 125 mensen.

Kom misschien een beetje nieuwsgierig over maar heb er echt geen kaas van gegeten hahaha.

Hoi Live,

Hier ben ik dan terug.

De gewoontes van land tot land kunnen misschien ietwat verschillen ,ik woon in België,de gewoontes zullen wel ongeveer hetzelfde zijn denk ik als bij onze noorder buren.

Zoals jij het al aangaf,eerst wordt het huwelijk voltrokken op het gemeentehuis en daarna is er een huwelijks lezing in de koninkrijkzaal.

Als je zus en haar aanstaande echtgenoot uit verschillende gemeenten komen kan het aanwezigen aantal inderdaad behoorlijk oplopen.

Een koninkrijkzaal is een gewone ruimte met stoelen met vooraan ietwat op een verhoog een tafel met enkele microfoons en een meubilair waar iemand rechtstaande een lezing kan uitspreken.

Huwelijkslezing in de koninkrijkzaal:

Alle aanwezigen zitten meestal reeds op hun zitplaats.

Wanneer het bruidspaar binnenkomt gevolgd met de familie wordt er meestal geapplaudisseerd.

Dan zal de voorzitter iedereen welkom heten en vragen aan iedereen mee te zingen met een lied die je op voorhand zal worden overhandigd of welke je zult vinden op je zitplaats.

Daarna wordt er een gebed uitgesproken gevolgd door een lezing van +/- een half uur waarbij de nadruk ligt op het geestelijke aspect van een huwelijk soms verweven met een vleugje humor.

Daarna slotlied en slotgebed.

Zo dit was het dan,indien nog vragen ben ik altijd bereid deze te beantwoorden.

Vriendelijke groeten Aimé

Samengevoegde post 06-1-2007 23:07:51:

Quote:
Op zaterdag 06 januari 2007 18:40:46 schreef Harm-Jan het volgende:

Een Rijssense/Twentse bruiloft heef tussen de 200 en 300 gasten, onbeperkt bier en andere drank en het gaat tot twee uur door, minimaal
knipoog_dicht.gif

Eén verschil nog bij Jehovah's Getuigen is dat er gevraagd zal worden niet te roken op de huwelijksreceptie en feest!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Heel erg bedankt voor de informatie!

Wat ik me nog wel afvroeg is: geven jullie ook cadeaus op zo'n dag?

Misschien een rare vraag maar wij vieren namelijk wel alle feestdagen die jullie niet vieren.

Je zult je misschien afvragen waarom ik dit niet gewoon aan mijn zus vraag maar het zit zo: mijn zus heeft besloten te trouwen op een bepaalde datum waar ik het niet mee eens ben (ben er wel mee eens dat ze gaan trouwen hoor!). Dit omdat het mijn verjaardag is. Kan me voorstellen dat je nu denkt waar maak je je druk om. Maar voor mij is het wel een heel bijzondere dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 14:02:43 schreef Live het volgende:
Je zult je misschien afvragen waarom ik dit niet gewoon aan mijn zus vraag maar het zit zo: mijn zus heeft besloten te trouwen op een bepaalde datum waar ik het niet mee eens ben (ben er wel mee eens dat ze gaan trouwen hoor!). Dit omdat het mijn verjaardag is. Kan me voorstellen dat je nu denkt waar maak je je druk om. Maar voor mij is het wel een heel bijzondere dag.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat je dat wat jammer vind. Op deze manier ben je min of meer verplicht je verjaardag te verzettten omdat anders veel gasten misschien niet zullen komen naar je verjaardag. Heb je enig idee waarom ze dat gedaan heeft?

@ Aime: Ik weet niet of je wel eens een andere bruiloft van een andere kerk hebt bijgewoond maar ik ben benieuwd of je vanuit jouw visie verschillen hebt opgemerkt. Het lijkt me namelijk altijd intressant om te zien welke verschillen je ziet tussen verschillende geloven smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 14:02:43 schreef Live het volgende:

Heel erg bedankt voor de informatie!

Wat ik me nog wel afvroeg is: geven jullie ook cadeaus op zo'n dag?

Misschien een rare vraag maar wij vieren namelijk wel alle feestdagen die jullie niet vieren.

....

Ja wij geven net zoals de meeste mensen huwelijkscadeaus.

Wat verjaardagen betreft niet.Maar als je naar een goede verstandhouding met je zuster streeft zal je bemerken dat ze jou wellicht op andere tijdstippen wel eens een cadeautje zal geven.Zeg haar dat Aimé het gezegd heeft! knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Uiteraard heb ik mijn zus direct kenbaar gemaakt dat ik het niet leuk vind en gevraagd waarom op die dag.

Haar antwoord was omdat ze de week er op vakantie heeft. Ik heb aangegeven dat ik dat geen excuus vind want je hebt wanneer je nog naar school gaat 5x per jaar minimaal 1 week vakantie. Daarnaast is het zo dat je bijzonder verlof voor deze aangelegenheid krijgt.

Wat ook heel bijzonder is dat ze afgelopen vrijdag (de verjaardag van mijn jongste zusje) in onder trouw is gegaan.

Dat zij geen verjaardagen vieren is hun eigen keus. Echter heeft ze dit geloof nog maar sinds twee jaar. Ze kan mij niet vertellen dat ze nu al vergeten is dat ik op die dag jarig ben.

1 van mijn frustaties is dat ik op die dag 25 wordt (en had dit grootst willen vieren). Dit houdt dus in dat wanneer zij 25 jaar getrouwd zijn ik 50 jaar oud wordt. Dat is nog ver in de toekomst natuurlijk maar toch. Wanneer je boos bent denk je overal over na ;-).

Afgelopen november had mijn zus het al over trouwen. Ik heb toen beloofd dat ik ook zal komen (waar feestjes zijn ben ik ook). Ik ga ook wel (hopelijk krijgen mijn vriend en ik nog een uitnodiging) heen. Echter wordt dit de meest aparte verjaardag ooit!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 07 januari 2007 17:12:47 schreef Live het volgende:

Dat zij geen verjaardagen vieren is hun eigen keus. Echter heeft ze dit geloof nog maar sinds twee jaar.

Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar misschien kan het je helpen om een paar dingen mee te wegen:

het zou kunnen dat je zus een statement probeert af te geven, het zou ook best kunnen van niet. Je kan haar dat kwalijk nemen, of niet, dat is jouw keuze. Maar iemand die twee jaar geleden bekeerd is, tot welk geloof dan ook, zal vermoedelijk nog behoorlijk vol zijn van die bekering, en soms, helaas misschien, hebben pas-bekeerden de neiging hun nieuw gevonden geloof wat al te nadrukkelijk uit te dragen. Soms, helaas, ook ten koste van anderen. Dat is vrij menselijk, en ja, ook Getuigen van Jehovah zijn mensen.

Daar komt bij, voorzover mijn waarneming strekt, dat Getuigen van Jehovah, pas bekeerd of niet, sowieso nogal "fanatiek" in hun geloof plegen te staan, het neemt vaak een heel belangrijke plaats in in hun leven. Dat is geen excuus voor lomp gedrag, en voorzover je zus deze dingen uit lompheid doet, is dat dus ook geen excuus. Maar, mijn ervaring (en die is echt niet maatgevend), is dat Getuigen zelf, als ze doorhebben dat ze zich lomp gedragen, dat zelf haast nog erger vinden dan degene die er last van heeft. Het is het enige geloof dat ik ken, waarvan alle gelovigen een beschaving, een zachtheid, en een vriendelijkheid aan de dag leggen, dat ze je gewoonweg weten te beschamen over je eigen gedrag.

Wat ik daar maar mee zeggen wil, als je kan, probeer plek in je hart te vinden om je zus eventueel al te groot geloofsfanatisme te vergeven, en vertrouw er op dat het wel weer goed komt. Ik meen heel oprecht, dat je een Getuige in je familie of vriendenkring tot zegen zal ontdekken, het komt wel goed met je zus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vorig jaar nog een JG bruiloft meegemaakt toen een van mijn beste vrienden trouwde. De nadruk lag veel sterker op de inhoud dan op uiterlijke opsmuk, dat heb ik wel eens anders meegemaakt.

Als niet-JG word ik probleemloos uitgenodigd voor alle vieringen e.d., ik heb alleen nog geen doop bijgewoond, maar daar ben ik wel voor gevraagd.

Naar mijn mening is het trouwens de prettigste gemeenschap van gelovigen die ik zelf heb ervaren. Op een aantal punten ben ik het alleen niet eens met hun leer. En als JG moet je de gehele leer erkennen en uitdragen als zijnde de waarheid, dat kan ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid