Spring naar bijdragen

Lauwheid in kerken?


Aanbevolen berichten

Ik ben dit moment best wel op zoek naar hoe een gemeente zou moeten zijn. En daarbij kom ik in m'n eigen kerk soms dingen tegen die zover ik het kan zien niet echt kloppen...

Op dit moment houd lofprijzing mij erg bezig. Wat mij vaak verbaasd is hoe tijdens lofprijzing meer dan de helft van de kerk blijft zitten. Niet echt een heel actieve houding sleepey.gif Voor m'n gevoel is het soms net soort van liedjes meezingen met de radio. Maar dat ben ik met m'n gevoelpuh2.gif

so.., zijn er nog meer mensen die dergelijke ervaringen hebben? Tips om dingen te veranderen etc...? Of zijn er dingen die bij mij wellicht niet kloppen of in de weg kunnen staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoeft mensen niet echt te beoordelen op hun uiterlijke expressies. Als iemand niet gaat staan bij het zingen of zijn handen niet in de lucht steekt wil dat absoluut niet zeggen dat zoiemand lauw is. Ik ken meerdere mensen die dit niet doen maar toch actief zijn.

Verder tja als het zingen een ritueel wordt dan is het niet goed, in mijn eigen kerk merk ik dat heel erg het is een soort automatische piloot waar je op over gaat, als ik zelf daar zit betrap ik mezelf er ook wel op dat ik sommige psalmen meezing zonder er bij na te denken of iets dergelijks

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 00:45:23 schreef Eljakim het volgende:

dat is helaas niet m'n enige zorg. Maar het is wel een zorg waar ik misschien op dit forum ook wat andere input over kan krijgen.

een paar mensen die zitten is wat anders denk ik btw.., Maar als heel de kerk zit... en er staan af een toe een paar mensen... i dunno
nosmile.gif

Ach, van staan wordt je moe, en zittend kan je net zo oprecht zingen als staand. Tis misschien wel goed dat mensen in deze drukken tijden ergens rustig voor gaan zitten. Ik zou me er niet druk om maken als ik jou was.

Wat zijn je andere zorgen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het juist een slecht teken als mensen altijd staan. Alsof het erbij hoort, alsof het zo moet.

Sommigen vinden het fijn om tijdens de lofprijs te blijven zitten om eens goed na te denken over de tekst, om te luisteren of omdat ze zich niet kunnen vinden in de tekst die op dat moment gezongen wordt.

Wie weet heeft iemand die ochtend wel een ontzettende klap op het been gehad waardoor het wat pijnlijk is om te staan?

Er zijn talloze redenen waarom iemand wel of niet zou staan, actief meeklapt en zingt of wat dan ook.

Maar geloof is en blijft iets persoonlijks, ook al zit je met 1000 man in een zaal. Jij weet niet waarom iemand blijft zitten, dus denk ik niet dat het juist is om de conclusie te trekken dat iemand dan 'lauw' is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja daar heb je wel gelijk in... Maar wat bv bij mij dan t geval is. Ik zou van nature denk ik eerder blijven zitten dan staan. Maar ik merk wel dat als m'n hart echt op God is gericht dat het staan ook wel kan helpen om je gewoon meer over te geven. Tis voor m'n idee gewoon echt actiever...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 01:04:03 schreef Eljakim het volgende:

ja daar heb je wel gelijk in... Maar wat bv bij mij dan t geval is. Ik zou van nature denk ik eerder blijven zitten dan staan. Maar ik merk wel dat als m'n hart echt op God is gericht dat het staan ook wel kan helpen om je gewoon meer over te geven. Tis voor m'n idee gewoon echt actiever...

Als dat jouw idee is, moet je lekker gaan staan en die anderen laten zitten, en gewoon aannemen dat zij op hun manier God oprecht prijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 20 december 2006 01:05:36 schreef Gusto het volgende:

je hebt in zekere zin wel gelijk het getuigd van een actieve houding maar dat wil niet gelijk zeggen dat je het kunt omkeren van als je niet staat dan heb je geen actieve houding

Sterker nog: Zelfs als je staat, meeklapt en zingt kan je lauw zijn. smile.gif (jaja, dies diep puh2.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 20 december 2006 00:39:31 schreef Eljakim het volgende:

so.., zijn er nog meer mensen die dergelijke ervaringen hebben?

Ik heb nergens last van

Quote:

Tips om dingen te veranderen etc...?

Nee, je moet geen dingen veranderen, mensen moeten veranderen, in hun hart. Maar zonder te oordelen over de hartsgesteldheid van mensen, ik vind ook dat je bij Psalm 150 niet hoort te zitten knipoog_dicht.gif

Quote:

Of zijn er dingen die bij mij wellicht niet kloppen of in de weg kunnen staan?

Dat kan heel goed, je moet niet op mensen letten maar je hart op God richten. Ik lig soms hele diensten lang op de grond en trek me daarbij niets aan wat anderen doen, vinden of denken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

maar blijven zitten kan toch net zo goed een gewoonte zijn. En dat mensen zich juist niet op een hun gemak voelen om dan te gaan staan ofzo...

Ik moet eigenlijk niet op andere mensen letten, maja... Das best moeilijk, als iets je opvalt ofzo... En ik denk echt dat t beter zou zijn als er meer gestaan word.

In de bijbel staat ook ergens dat bv staan en knielen (actieve !) houdingen zijn tijdens het aanbidden van God. Zitten is toch redelijk passief...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 22:57:20 schreef Harm-Jan het volgende:

* Harm-Jan moet zich hard zorgen gaan maken.. in mijn kerk zingen we helemaal geen lofprijzing laat staan dat we gaan staan
smile.gif

wth, jullie zingen wel lofprijzing yes.gif

Maar, als er met lofprijzing 'halleluja-happy-clappy-ik-ben-zo-blij'-liedjes worden bedoeld, dan niet nee smile.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Ik ben jarenlang door mijn ouders meegenomen naar een christelijk gereformeerde kerk waar men enkel psalmen zingt. Sinds 2 jaar ben ik nou in aanraking gekomen met de bijbel en ik weet het klinkt raar maar dat heb ik in de kerk nooit gehad. Ik volg bijbelstudies van een bijbelleraar en ook mijn vriend geeft studies. door de studies ben ik de bijbel gaan leren lezen en begrijpen en ben ik eindelijk vrij. kijk maar een op de site [sPAM] daar zie je wat we behandelen.

Ik geloof niet in je thuis voelen in een gemeente. we zijn met alle gelovigen bij elkaar 1 gemeente en daar past mijns inziens de kerk niet in. al die stromingen al die verschillen. allemaal gericht op gevoel en op de mens. De Bijbel is het enige wat teld

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid