Jona
Members-
Aantal bijdragen
549 -
Geregistreerd
-
Laatst bezocht
Nooit
Over Jona
-
Rang
CrediGup
-
Technisch gesproken is het ook niet helemaal juist: het heeft tot 1414 geen deel uitgemaakt van de canon.
-
Ik kan iedereen die hier echt in geïnteresseerd is het boek 'Is there a synoptic Problem?' van Eta Linneman aanraden. Zij is een duitse theologe die onderzoek heeft gedaan naar de vermeende twee-bronnentheorie (Q en proto-Marcus als de twee bronnen). Onderzoek staaft deze hypothese niet echt. Er zijn meerdere mogelijkheden waarom Mattheus en Lucas en Marcus bepaalde stukken in parallel hebben. Sommige preken werden uit het hoofd geleerd: Jezus hield zelf ook twee keer een vergelijkbare preek (de Bergrede - Mattheus en de Rede op de vlakte - Lucas). Maar misschien hebben de apostelen inderda
-
Quote: Op dinsdag 11 april 2006 17:24:59 schreef Mister_L het volgende: Snap best dat mensen btje gaan twijfelen aan het geloof.. Hoeveel andere niet opgedoken boeken zullen er dan nog wel niet zijn.. Hoe belanghebbend zullen niet opgedoken boeken zijn? Dat is natuurlijk helemaal de vraag. De apostelen hebben van het evangelie nooit een geheim gemaakt - dus waarom zou een bepaald boek niet in omloop zijn gebracht, als het werkelijk van belang is? Zonder te veel in details te treden, kun je het ontstaan van het Nieuwe Testament zien als een uitwisseling van boeken waarvan men
-
Quote: Op dinsdag 11 april 2006 07:04:32 schreef rense het volgende: [...] Het is net zo min waar of niet-waar als de visie van de schrijver van Marcus op Judas. Maar het maakt maar weer eens duidelijk dat de mythes omtrent wat er werkelijk gebeurde rond Jezus vele vormen aannamen in de eerste eeuwen. Het canonieke N.T. is maar een kleine selectie uit de grote hoeveelheden creatieve teksten die de zeer gevarieerde gemeenschappen van volgelingen van Jezus voortbrachten. Volgens jou dan. Je gaat echter voorbij aan de 'door God ingegeven schriftwoorden' waar Petrus over spreekt. Al
-
De berichtgeving is behoorlijk gechargeerd. 'In de ban gedaan omdat het godslasterlijk zou zijn' is nogal kort door de bocht. Voor zover ik kan nagaan is er slechts één kerkvader die ooit naar het Evangelie van Judas refereert: Irenaeus van Lyon. De volgende passage vinden we in zijn Adversus Haereses (Tegen de Ketterijen) 'Others again declare that Cain derived his being from the Power above, and acknowledge that Esau, Korah, the Sodomites, and all such persons, are related to themselves. On this account, they add, they have been assailed by the Creator, yet no one of them has suffere
-
Inderdaad is de Torah synoniem voor de Pentateuch: de eerste vijf boeken van de Tenach. Toch mag ook de gehele Tenach Torah worden genoemd, als het geheel van religieuze geschriften; en zelfs de mondelinge overlevering wordt soms in Torah ge-includeerd. De Talmud is (of beter gezegd zijn) Joodse commentaren op de Schriften, maar ook op (deuterocanonieke of apocriefe) vertellingen en sagen. ER is een Babylonisiche Talmud, en een Palestijnse Later, Jona
-
beetje sukkelig antwoord op een pagina hiervoor, sorry
-
Ik sluit me geheel bij Chill aan, ook al ben ik geen messiasbelijdende Jood, of een Zevendedag Adventist. Ik denk dat het correcter en bijbelser zou zijn als christenen op zaterdag zouden samenkomen, in plaats van op zondag. Het is niet zo dat Jezus de zondag heeft ingesteld als de nieuwe rustdag, hooguit lezen we in Handelingen dat de discipelen de eerste dag der week samen kwamen. Persoonlijk geloof ik ook niet zo in de uitlegging, dat we op Zondag samenkomen, omdat Jezus op zondag is opgestaan; ik geloof namelijk dat Jezus op zaterdag opstond, zoals ik elders op dit forum al uitvoerig h
-
Ik zal ook nog een duit in het zakje doen: als mensen niet op zondag zouden willen werken, zou onze maatschappij stilvallen. Ik werk zelf bij een fabriek, die halffabricaat voor de levensmiddelenindustrie maakt (gemodificeerd zetmeel, glucosestroop; iedereen heeft producten in huis waar dit in zit). Als onze fabriek stil moet, wordt er twee dagen schoongemaakt. Opstarten duurt eveneens twee dagen. Als de zondagsrust in acht genomen zou moeten worden, kan er dus maar twee dagen effectief worden geproduceerd. Onze huidige maatschappij staat dat niet toe. De supermarkt zou maar ééntiende
-
In Mattheus 27 vanaf vers drie kunnen we lezen dat Judas berouw kreeg. ER staat niet dat hij om vergeving vroeg, maar wel dat hij zich daarna ophing...geen idee of hij daadwerkelijk vergeving vroeg. Maar Jezus zou Jezus niet zijn, als hij Judas' zonden niet zou vergeven als die daarom vroeg. Aangezien we niet weten of Judas om vergeving vroegn, kunnen we geen uitspraak doen over het wel of neit vergeven zijn.. Later, Jona
-
Helemaal mee eens, Michiel. Abraham geloofde in de belofte Hoe kon hij anders na alles wat hij met God had meegemaakt Jefta deed een onzinnige gelofte, en koos uit twee kwaden: zijn belofte breken, of zijn dochter offeren. Hij koos voor het laatste, en ik weet nog steeds niet of dat nu de beste keuze was. Maar het is een verhaal wat ons doet beseffen, nie te snel iets aan God te beloven. Later, Jona
-
Pfff, blij dat je het zo oppakt. En goed dat je kritische vragen blijft stellen... Later, Jona
-
Quote: Op dinsdag 14 september 2004 00:00:31 schreef Vrager het volgende: [...] ??????? Probeer ik jullie erin te luizen? Omdat ik vragen stel die jouw persoonlijk niet aanstaan? Moet ik soms direct van de eerste seconde geloven wat jullie geloven? Of heb ik geen recht om in detail onderzoek te doen naar zulke onderwerpen? Dus volgens jouw stelling moet ik maar direct geloven wat het Christendom mij oplegt te geloven zonder er vragen bij te stellen? Nee, dat hoeft zeker niet. De Bijbel spoort ons juist aan, de Bijbel te onderzoeken. Dus daarom is het goed om vr
-
Hmm, dat was niet zo slim van Jona. Vrager, het spijt me echt, ik had iemand anders in mijn hoofd zitten. Het was een beroerde opmerking, zeker als je een soortgelijke al eens had gehad.. Later, Jona
-
Waarschijnlijk probeer je ons er weer in te luizen maar vooruit. Mattheus, voormalig tollenaar, was één van de twaalven, net als Johannes, voormalig visser. Lucas was een goede vriend en medereisgenoot van Paulus, en heeft, in opdracht van of ter informatie voor Theofilus, een Romeinse geleerde, onderzoek gedaan naar het leven en werken van Jezus, en dit alles opgeschreven (note: Lucas is historisch gezien het meest accuraat) Marcus was een reisgenoot van Petrus, en heeft dus diens ooggetuigeverslag opgeschreven. Er zijn nog hopen Evangeliën, van zo'n beetje elke discipel, en tevens