Spring naar bijdragen

Verslag The Passion - Groningen


Aanbevolen berichten

De vierde editie van The Passion vond plaats in Groningen. Als inwoner van deze prachtige stad kon ik natuurlijk niet afwezig zijn. Zo’n 12.000 mensen hadden zich in de aanhoudende regen verzameld om het spektakel mee te maken. Ondanks kou en natheid was het de moeite zeker waard. Ook was het een indrukwekkende prestatie van de acteurs onverstoorbaar ondanks het tegenvallende weer.

Voor degene die er niet zo bekend mee is, The Passion bestaat uit verschillende onderdelen. Op de Vismarkt is het podium, daar staan de verteller en Maria. Ondertussen komen de acteurs die Jezus en zijn discipelen vertolken aan (in dit geval letterlijk, met de trein) in Groningen en spelen op verschillende locaties in de stad. Last but not least loopt er een processie van de Euroborg naar de Vismarkt. Duizend mensen liepen mee met deze processie achter het lichtgevende kruis aan.

Het is bijzonder om het eens van dichtbij mee te maken. Om in de menigte te staan en samen het schouwspel te ervaren. Ik vroeg me vooral af: hoe zit het met de inhoud? Wie zijn de mensen die hier staan te luisteren, en krijgen ze wat mee van het Evangelie? Kritiek op The Passion is wel geweest dat het te luchtig zou zijn, te weinig om het Evangelie zou draaien en meer om popliedjes.

Het één en ander werd zeker gedramatiseerd. Judas was teleurgesteld in Jezus als vrijheidsstrijder. Jezus was eigenlijk een soort rebel. We willen Jezus zijn, die alles voor Zijn vrienden over heeft. Maar stiekem zijn we Pilatus: als het ons wat kost dan trekken we ons gauw terug. Het is soms opvallend hoe mooi de teksten van popmuziek passen bij de inhoud van het verhaal. Bijvoorbeeld als Simone Kleinsma (Maria) zingt over haar zoon:

Het Evangelie kwam zeker aan bod bij The Passion. Maar kan een show als deze recht doen aan de diepte van Jezus’ lijden? Achteraf heb ik toch mijn twijfels. Toch is het mooi dat mensen bereikt worden met het Evangelie. Vooral de getuigenissen bij de processie waren erg mooi. Het krachtigste getuigenis kwam van een klein meisje wiens ouders uit Syrië waren gevlucht: Jezus is gestorven voor onze zonden. Daar had Lieke niks meer aan toe te voegen.

The Passion: meer dan een mooi verhaal. Ik hoop dat het mensen heeft mogen bereiken, heeft mogen raken. Tot slot wil ik nog een filmpje met jullie delen, die mijn inziens knap de verhouding tussen Jezus en Judas toont:

Ursa

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid