Spring naar bijdragen

Dag Gaston


Aanbevolen berichten

Over iemand die stopte met de Postcode Loterij

Dag, Gaston, wat is er aan de hand? Ach, heeft mijn buurt de dagelijkse straatprijs gewonnen? Dat is oprecht geweldig mooi voor mijn buren. En nu komt u ook mij de straatprijs uitreiken? Natuurlijk niet, want ik heb geen loten. Maar wat doet u dan aan mijn deur? Komt u het er mij nog extra inwrijven dat ik loten had moeten kopen? Misschien doet u dat niet, maar ik kan u verzekeren dat ik nu geen goede verliezer ben. Ik heb namelijk niet verloren.

Want eigenlijk gebeurt hier nu iets heel vreemds, Gaston. Ik heb niets gedaan, ik leef gewoon mijn dagelijkse leven hier en zie ook geen enkele reden om me daar bezorgd over te voelen. En toch wilt u dat ik me vervelend voel, omdat de hele buurt hier nu feest viert en ik daarin buitengesloten ben. Maar dit is echter niet mijn schuld. Ja, u zegt nu wel terecht dat ik geen loten heb gekocht, maar wie heeft mij dan precies in deze situatie gebracht?

Kijk, uw loterij had er ook voor kunnen kiezen om gewoon lotnummers uit te schrijven die nergens aan gerelateerd zijn. Maar dat heeft zij niet gedaan. Zij koos ervoor om postcodes als lotnummers vast te stellen. Zodat ik nu toch meedoe aan uw loterij, terwijl ik geen lot heb gekocht. En waarom heeft zij dat zo gedaan, denkt u? Ik bedoel, voor haar goede doelen is dat helemaal niet nodig, ze kan ook op andere manieren geld binnenhalen.

Ze doet dat puur om ervoor te zorgen dat mensen maar loten kopen en nog belangrijker, ook de rest van hun leven lid blijven. Dit doet ze door een bepaalde groepsdruk op te leggen, omdat niemand buiten de boot wil vallen, en door haar systeem heel ingewikkeld te maken met zegels, enveloppen, subloterijen, etc. Zodat ervan afkomen erg moeilijk is, ook al vanwege de ingepeperde angst dat ze zullen winnen zodra ze zich uitschrijven.

Ik vind het dan ook tragisch dat zo’n aardige man als u zich voor zo’n organisatie laat gebruiken. Een organisatie die angst, hebzucht en gewetenswroeging vanwege de goede doelen inzet om zieltjes te winnen. Vroeger hadden we daar onze kerken voor, maar nu hebben we daar blijkbaar uw loterij voor. Ik kan u daarom alleen aanraden om nu hiermee te stoppen en al uw geld, tijd en energie te besteden aan wat echt goed en juist is.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid