Spring naar bijdragen

Praktisch zijn


Aanbevolen berichten

Sommigen menen dat het Evangelie niet erg praktisch is, niet erg reëel. Best leuk hoor, die idealen, maar wat kun je ermee in de realiteit? Liever houdt men het wat menselijker en soms kan dat inderdaad weleens beter uitpakken. Die christelijke geboden vergen namelijk nogal wat oefening en genade, dus er meteen mee beginnen is niet altijd verstandig. Toch vraag ik me weleens af of gewone mensen wel echt zo praktisch zijn.

Neem nu het Midden-Oosten, waar weer eens gevochten wordt. Als ik dan zeg dat één van de twee partijen nu eens zou moeten stoppen met het geweld, dan wordt ik als naïef gezien. Men meent dat rechtvaardig gehandeld moet worden en vergelding dus op zijn plaats is. Maar nu mijn vraag: werkt het? Heeft al dat vergelden ooit tot vriendschap geleidt? Leven Joden en Palestijnen al vredig samen? Ik ben niet erg onder de indruk van het resultaat.

Eens had ik een discussie met een lieve medeparochiaan over onze gevangenissen. Zij vond dat misdadigers strenger gestraft zouden moeten worden, strenger dan hier in Nederland. Ik kon dat wel begrijpen, maar wees haar op Amerika met haar strenge straffen stelde ook toen de vraag: werkt het? In Amerika kennen ze ontzettend lange gevangenisstraffen en zelfs de doodstraf, maar ik ben niet erg onder de indruk van het resultaat.

Soms kom ik met een praktisch idee, maar wordt dat als raar gezien. Neem nu vriendschappen. Iedereen meent dat diens verwachtingen van een vriend vanzelfsprekend en reëel zijn, maar toch ontstaan er juist ruzies over die verwachtingen. Is het dan niet veel praktischer om gewoon eens met elkaar te bespreken wat men nu precies van elkaar verwacht? Maar dat wordt dan als onnatuurlijk gezien, want dat zou niet moeten hoeven.

Is dat dan écht realistisch denken? Waarom door blijven vechten als dat duidelijk niet tot vrede leidt? Waarom nóg strenger straffen als dat duidelijk niet werkt? Waarom verwachtingen niet met elkaar afspreken om ruzies daarover te voorkomen? Dergelijke oplossingen gaan soms weliswaar tegen onze natuur in, maar is onze natuur dan wel altijd zo wijs en goed? Ik daag je uit om het echt praktische gewoon eens te proberen.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid