Spring naar bijdragen

Echte realiteit


Aanbevolen berichten

Sommige, of misschien zelfs veel mensen menen dat ik als katholiek min of meer buiten de realiteit leef. Ik kan de mooiste stukken schrijven over moeilijke kwesties, maar hoe kan ik nu de echte realiteit weten als ik met die moeilijke kwesties nooit zelf in aanraking ben geweest? Ik kan vrij enthousiast over het geloof vertellen, maar is dat wel zo reëel? “Wacht maar tot je zo oud bent als ik,†zei een oudere vrouw op lieve toon tegen mij.

Wat is nu de realiteit? Leeft de klassieke Amish-boer dicht bij de realiteit, namelijk bij de schepping, of leeft de moderne Appleganger dicht bij de realiteit, namelijk in de moderne samenleving? Kan iemand midden in het bos beter aanduiden wat het bos nu écht is, of misschien juist iemand die op een afstandje naar het bos kijkt? Wie heeft de meest objectieve blik, wie ziet het meest? Ik geloof dat níémand de echte realiteit ziet.

In de Mis wordt het Offer van Christus tegenwoordiggesteld in woord en gebaar. Toch zien wij er niet het vollédige Offer. Zelfs de mensen die echt onder het kruis stonden op Golgotha, zagen niet het volledige Offer. Zij zagen enkel vooral de fysieke kant ervan. De volledige realiteit, de complete werkelijkheid kunnen wij niet verdragen. De werkelijkheid is veel te hard. We zouden sterven als we het Offer in haar totale volheid zouden zien.

Alleen al bij natuurlijke zaken is de werkelijkheid soms te gruwelijk, te fel. Niet alleen de kerk, maar ook de overheid sluit liever de ogen als ze te zien krijgt hoe kinderen onder haar hoede worden misbruikt. Want ze kan de confrontatie met deze werkelijkheid blijkbaar niet aan. Het is te hard, te ernstig. Maar nog lang niet de vollédige werkelijkheid. We zouden sterven als we het kwaad, de zonde in haar totale volheid zouden zien.

Nu nog behoedt God ons voor een te felle blik op de werkelijkheid. Wij krijgen het Offer niet in haar volheid te zien en ook het kwaad niet in haar volheid. Maar dat zal niet voor altijd zijn. Er komt een dag dat alles openbaar wordt gemaakt, dat de sluier wordt weggetrokken. Niemand kan dan meer ontkomen aan het schrikwekkende Oordeel, niemand kan zich dan meer verbergen. Dan pas zullen we de echte realiteit zien, zullen we God zien.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid